Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Zijn jullie konijnen ook weer zo aan het verharen?! Hier wel! Het gaas van de rennen hangt vol met konijnenpluis, de vogeltjes zijn er blij mee gelukkig haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij nog niet! Dit wordt de eerste keer dat mijn konijnen de winter buiten zijn geweest. Komen ze zelf hun vacht door of moet je ze verder nog helpen o.i.d.? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pluisje nog niet, de paardjes al wel. Ze gaat als het goed is binnenkort naar buiten, weet nog niet wanneer. Weet ook niet wat de juiste temperatuur daarvoor is (binnen is het meestal rond de 19 a 20 graden) dus dan krijgt ze hopelijk een wat dikker wintervachtje. Want nu heeft ze absoluut geen dikke vacht. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Pluisje nog niet, de paardjes al wel. Ze gaat als het goed is binnenkort naar buiten, weet nog niet wanneer. Weet ook niet wat de juiste temperatuur daarvoor is (binnen is het meestal rond de 19 a 20 graden) dus dan krijgt ze hopelijk een wat dikker wintervachtje. Want nu heeft ze absoluut geen dikke vacht. 

Ze kan pas vanaf half mei naar buiten, na ijsheiligen. Tot die tijd is er nog kans op nachtvorst. Pluisje heeft op dit moment geen wintervacht die bestand is tegen de kou en temperatuurschommelingen buiten. Dus zelfs als er mooie dagen tussen zitten met veel zon en een temperatuur van misschien wel 15 of 16 graden dan kan ze nog niet naar buiten... Het is verleidelijk maar moet je echt niet doen hoor!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor Ot en Sien was het ook hun eerste winter buiten. Zij de eerste drie jaren binnenkonijnen geweest. Ik kom nog niet overal pluis tegen maar ik vind hun vachtjes er wel wat rommeliger uitzien ofzo...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij zitten ze binnen. Jazz verhaart nauwelijks, maar Pixie wel enorm. Ik vind het eigenlijk wel leuk dat vogels het haar als nestmateriaal gebruiken dus ik ga een paar plukjes op het balkon leggen voor ze.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier 4 buitenkonijnen, waarvan met name Lientje al flink wat haar loslaat. De plukken waaien in het rond. Nou is zij eigenlijk altijd degene die lang en veel verhaart. Fransen hebben ook erg veel haar 😆. Haar maatje Hubbel zit nog strak in zijn mooie zwarte pak.

Ook rexdwergje Georgia zit nog strak in haar gestipte pak. Haar maatje Alexis laat al wel wat plukken haar waaien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Marjoleink:

Ik vind hier allemaal witte plukken. Wel bijzonder, aangezien ik een wit, een zwart en twee zwart-witte konijnen heb. Ik zie nergens zwarte plukken.

Niet zo discrimineren, witte plukken zijn ook oké 😂😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Marjoleink:

Ik vind hier allemaal witte plukken. Wel bijzonder, aangezien ik een wit, een zwart en twee zwart-witte konijnen heb. Ik zie nergens zwarte plukken.

Misschien verharen ze netjes per kleur? 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Floppyears:

Ik vind het eigenlijk wel leuk dat vogels het haar als nestmateriaal gebruiken dus ik ga een paar plukjes op het balkon leggen voor ze.

Mocht je anti-parasiet spul gebruiken dan is het misschien beter het zekere voor het onzekere te nemen en de haren niet aan de vogeltjes voor nestmateriaal aan te bieden? Anti-parasiet spul (vooral vlooien en teken) voor honden zorgt in ieder geval voor "meesjes-moord" als de hondenharen als nestmateriaal gebruikt wordt, las ik laatst. Mensen laten vaak grote plukken haar liggen als ze de hond geborsteld hebben buiten (uit desinteresse wat je in de natuur achterlaat?) en ook meesjes gebruiken dat weleens als nestmateriaal. In de haren zit gif tegen de parasieten en daar kunnen de vogeltjes niet tegen en gaan dood. Het is best ingewikkeld waar je tegenwoordig allemaal op moet letten met oog op de natuur, want we hebben zoveel troep overal in gestopt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei JokeC:

Mocht je anti-parasiet spul gebruiken dan is het misschien beter het zekere voor het onzekere te nemen en de haren niet aan de vogeltjes voor nestmateriaal aan te bieden? Anti-parasiet spul (vooral vlooien en teken) voor honden zorgt in ieder geval voor "meesjes-moord" als de hondenharen als nestmateriaal gebruikt wordt, las ik laatst. Mensen laten vaak grote plukken haar liggen als ze de hond geborsteld hebben buiten (uit desinteresse wat je in de natuur achterlaat?) en ook meesjes gebruiken dat weleens als nestmateriaal. In de haren zit gif tegen de parasieten en daar kunnen de vogeltjes niet tegen en gaan dood. Het is best ingewikkeld waar je tegenwoordig allemaal op moet letten met oog op de natuur, want we hebben zoveel troep overal in gestopt. 

Ik heb pluisje daar ook mee behandeld. Hoelang blijft dat gif in de haren zitten? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei JokeC:

Dank je, dat wist ik niet. Ik gebruik het niet voor de konijnen. Ze komen niet met andere dieren in aanraking dus eigenlijk ga ik ervan uit dat ze geen vlooien kunnen krijgen. Maar misschien is dat al te optimistisch 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Floppyears:

Dank je, dat wist ik niet. Ik gebruik het niet voor de konijnen. Ze komen niet met andere dieren in aanraking dus eigenlijk ga ik ervan uit dat ze geen vlooien kunnen krijgen. Maar misschien is dat al te optimistisch 

Ze kunnen ze wel krijgen, hoewel de kattenvlo het meest voor komt, en die heeft geen voorkeur voor konijnen. Konijnenvlo bestaat ook maar zie je vooral bij wilde konijnen en hazen, niet bij huisdierkonijnen. Wel kunnen bijvoorbeeld egeltjes in de omgeving van de konijnen vlooien overbrengen. Binnenkonijnen kunnen ook vlooien krijgen, als katten of honden vlooien overbrengen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

op het AC is de bomma ( het konijn ) ook en beetje aan het verharen maar wij kammen haar bijna alle dagen dus we zien het verschil moeilijk en aangezien de bomma het kammen zelf leuk ( ze licht er languit bij oren plat ) vind blijven we het doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stiekem geniet ik van deze rui periode. Bambam haal ik er elke dag even uit om de dode plukjes eruit te "trekken" en even te kammen. Normaal pak ik hem nooit op, alleen als het moet maar hij vind het totaal niet erg gelukkig en kan ik even lekker knuffelen 🥰 Uiteraard zet ik hem direct terug als ik merk dat hij het niet meer fijn vind. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ontstaat schaarste van lekker zacht nestmateriaal bij de tuinvogels! 🤣
Toen ik vanmorgen bij de konijnen bezig was, liepen er ook verschillende vogels rond, vooral musjes, meesjes en kauwtjes.

Zij nemen elke morgen de plukken haar mee die ik van Lientje af pluk en dan in de tuin laat waaien.

Vanmorgen was er een grote zwarte kraai die gewoon alle rond waaiende plukjes bij elkaar zocht en met een snavel vol haar weg vloog... En dat terwijl Lien momenteel even wat minder los haar heeft (of heb ik alles wat los zat er al uit gehaald).

Misschien heeft ze zelf straks ook wel wat nestmateriaal nodig, want als ik schoon stro in de hokken doe moet ze daar altijd even mee nestelen in het voorjaar (doet ze 's winters niet). Dus wie weet, denkt ze op haar oude dag nog eens aan kleintjes te beginnen...(niet dat er echt wat van komt hoor, met een koppel wat beide gecastreerd is). Zo zie je maar weer dat die drang best sterk is in het voorjaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier heeft Jerry een soort helmpje op. De voorkant van zijn kop heeft korte, donkerdere, nieuwe haartjes en rond zijn ogen ook, maar verder heeft hij nog zijn dikke wintervacht. Meestal begint hij met verharen op het midden van zijn rug. Daar ontstaat dan een rondje met heel korte haartjes. Het zal denk ik niet zo lang meer duren voor hij verder dan zijn kop gaat verharen. Hij zit altijd prachtig in zijn vacht, maar op zijn rug begint het nu een beetje rommelig te worden.

Dominique zit nog strak in haar wintervacht. Ze is hier nog niet zo lang, dus ik heb geen idee hoe zij normaal verhaart.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen verharen nog steeds niet, helemaal niks. Ze zijn altijd vrij laat, geloof ik. De kat begint ondertussen wél te verharen, maarja, da's geen konijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites