Ga naar inhoud

Senior brokken of junior brokken?


Hallo Hoi

Aanbevolen berichten

34 minuten geleden zei JokeC:

Stel dat je twee konijnen hebt en je denkt dat Senior andere biks moet hebben dan het jongere konijn: elk hun eigen biks geven! Hoe moeilijk kan het zijn? 😉   

Maar het lijkt mij ook niet schadelijk als het jongere konijntje de senior krijgt toch?? Want wat is precies het verschil?? Ze uit elkaar halen is een beetje lastig aangezien ze de hele dag doen over hun brokken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Floppyears:

Ik zou ze gewone biks geven, tenzij een bv een speciaal dieet moet. Maar als ze de hele dag door biks kunnen eten, eten ze dan nog wel goed hooi?

Ja. Ze krijgen 40 gram op 1 dag voor 2 konijnen. Een kleurdwerg en een hangoor. Alleen houden ze meer van hooi en groenvoer en laten ze hun brokken langer staan. Alleen nu begint het oudje (7) wat mankementen te vertonen. Ze heeft vaker opgezette lymfeklieren en last van haar darmen. Diegene van wie ze zijn (stel de vraag even namens haar omdat ze niet op bb zit) dacht dat Senior voer misschien zou helpen. Alleen heeft ze er ook nog een jonkie bij van 1,5 jaar. Dus zat ze te twijfelen of dat voor hem niet schadelijk is

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Floppyears:

Volgens mij zit er weinig verschil tussen normaal en senior of junior voer, maar misschien heb ik het mis. Wat adviseert de dierenarts?

Ik heb meestal ook het idee dat het een beetje marketing trucs zijn. Maar de dierenarts zegt dat ze gewoon wat moet eten. En ze is nogal kieskeurig dus bijvoorbeeld ss lust ze niet. En aangezien de kans vrij groot is dat ze binnenkort geopereerd moet worden aan haar lymfeklieren kan ze sowieso nu niet overstappen. Want ze moet wel eten na de operatie. Hij weet het ook niet zo goed volgensmij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Floppyears:

In dat geval laat ik het advies liever over aan de meer ervaren konijnenbaasjes.

is het misschien mogelijk dat ze zelf een account aanmaakt en advies vraagt in het gezondheids topic? Dan zien anderen de vraag sneller denk ik.

Ik zal het aan haar vragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In seniorvoer zitten volgens mij minder calorieën, omdat oudere konijnen minder bewegen en dus minder nodig hebben. Mijn dochter gaf haar oudere konijn ook seniorvoer, maar dat beestje is nog behoorlijk actief en ging afvallen. Nu krijgt hij het normale voer op advies van de dierenarts en nu is hij weer op gewicht. 

 

Ik zou beide beestjes dus het normale voer geven, dan is het ook geen gedoe met apart voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik beide konijnen op senior voer zou zetten, als je echt naar 1 brok wil.  In senior voer zitten meestal weer wat meer eiwitten (net als in junior voer overigens) en vaak ook wat meer toegevoegde vitaminen om de weerstand hoog te houden. Verder zijn de verschillen bij konijnenvoer inderdaad niet zo spannend en is het meer commercieel, dat ze er een labeltje aan geven voor junior of senior. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook 2 konijnen die verschillende brokjes krijgen. In mijn geval moet er eentje graanvrij (i.v.m. gasaanvallen) en de andere kan op zich gewone brok, maar krijgt tijdelijk 'krachtvoer' (Burgess Excel Dual Care) omdat ze wat moet aankomen.

De ram die graanvrije brok krijgt moet ook echt geen brokken met graan hebben en de dame die Dual Care krijgt, krijgt meer brokken dan de ram. Dus heeft hij zijn bakje eerder leeg, en dan mag hij lekker mee eten bij haar... Dat moet ik dus voorkomen!
Ze krijgen tegelijk hun eigen bakje brokjes voor hun neus en beginnen dan te eten. In de tussentijd kan ik de andere konijnen hun brokjes geven en hun hooi. Dan moet ik snel weer kijken hoe ver de eerste konijnen zijn. Meestal heeft de ram dan bijna zijn brokjes op. Daarna houd ik hem bezig met wat wilgentakjes of ik ga bij de dame staan en duw hem rustig bij haar (bakje) weg tot zij haar bakje leeg heeft. Het is dus 3x daags erg opletten.

 

Zijn jullie konijnen ook al aan het verharen? Bij mijn voedster vliegen de vlokken los haar al in het rond!
En wat is het hier ontzettend nat! Ik heb extra vlonders in de buitenrennen gemaakt zodat ze ook daar weer droog kunnen zitten. Het water komt bij langdurige regen zelfs bij de buren vandaan in onze rennen. Alles is zo verzadigd van water. Natuurlijk hebben ze genoeg plekken waar ze altijd droog kunnen zitten, maar een deel van de (overdekte!) buitenrennen staat gewoon blank na al die regen. Om natte voeten te voorkomen hebben ze nu dus vlonders om over van A naar B te lopen als er na een lange regenbui weer een laagje water in een deel van de ren staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .