Ga naar inhoud

Nageltje breekt af


Skipenpip

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Vanmiddag zat mijn konijn rustig in haar hok, ineens zag ik een afgebroken nageltje. Haar pootje bloedde en het lag er helemaal af. Ze heeft dit zelf schoongemaakt en toen was het weer goed. Later had ik ineens bloed op mijn hand en zag ik nog een afgebroken nagel. Dit keer bloedde het erger maar ook dit heeft ze zelf schoongemaakt. Ik heb dit nog nooit meegemaakt bij mijn andere konijntjes en dit is een redelijk nieuw konijn. Is dit normaal? Of moet ik hier iets mee doen?

Spoiler

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in alle jaren dat ik konijnen heb, maar 1x gehad dat er een nageltje afbrak. Dus nee, het is niet normaal.

 

Ik denk dat het belangrijk is om de oorzaak te achterhalen.

 

Heeft het konijn ergens klem gezeten? Zo ja, zorg dat dat niet meer kan gebeuren.

Waren de nagels te lang, steken ze onder de vacht van de pootjes uit? Zo ja, dan moet je ze vaker knippen.

 

Als het echt vaker voorkomt, en je geen reden kan vinden, zou ik het de volgende keer dat je bij de dierenarts bent wel even aangeven en navragen of er nog meer oorzaken kunnen zijn. Zo kunnen er bijvoorbeeld ontstekingen zijn in de pootjes / nagelriemen zijn die dit veroorzaken, en dat kan dan onder andere weer komen door bacteriële infecties of schimmels. Als dat het geval is, dan moet een dierenarts uitzoeken wat de oorzaak is zodat het behandeld kan worden. Nageltjes verliezen is echt behoorlijk pijnlijk voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .