Ga naar inhoud

Zelf voeding samen stellen


Caafjes & Nijntjes

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,


Zijn hier mensen die hun konijnenvoer zelf samenstellen? Dus niet gewoon brokken in de winkel kopen?

Graag zou ik hier meer over willen weten. Zijn er goede sites voor? Wat is erg belangrijk? En wat geven jullie je konijnen. Waar bestellen jullie het?
Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
 

Groetjes Sophie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn geen goede sites voor en het is wat lastig  om brokken echt te vervangen voor iets wat je zelf samenstelt. In de praktijk is het ook eigenlijk niet nodig om brokloos te voeren omdat je als je het goed doet al heel beperkt brok geeft aan je konijnen. 

 

Het grootste gedeelte van wat een konijn op een dag eet is namelijk grassen, meestal in de vorm van hooi. Zo een 70-80% hooi per dag, hoort een konijn te eten. Dat mag je aanvullen met 10% vers groenvoer, 5% gezonde snacks zoals knaaghout en 5% brokvoer. 

 

Brokvoer helemaal weglaten is lastig omdat je dan echt heel veel variatie aan grassen en drassige kruiden moet voeren en dat is en duurder dan brok en lastig om er aan te komen. Dan is een kleine portie brok als vitaminepilletje, om tekorten te voorkomen veel makkelijker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is in Duitsland wel een producent die kantenklare voeding maakt in verschillende samenstellingen, dat meer natuurgetrouw zou zijn. Dus geen brokken, maar een samenstelling van grassen, bladeren, kruiden, zaden en dergelijke. Als ik het me goed herinner heet dit merk grünhopper. Let wel, tis niet goedkoop en je moet er veel meer van geven per dag.

 

Mocht je echt overwegen te stoppen met brokken, onthoud dan goed dat je dit niet zomaar kunt doen. Dit moet je echt langzaam afbouwen en het nieuwe voer langzaam opbouwen. Bij het wisselen van brok is dit al aan te raden, maar hierbij kun je dat echt niet overslaan! Dit komt omdat de bacteriën in de blindedarm moeten wennen aan de nieuwe manier van voeren en dat heeft tijd nodig.

 

Voor meer informatie moet je ook bij onze oosterburen zijn, al is er ook wel het een en ander in het Engels te vinden. Veel is er niet, dus ik zou jezelf nog wel een aantal keren achter de oren krabben of je dit echt wilt. Zolang het niet nodig is, zou ik het niemand aanraden, gezien de hoge kosten, de hoeveelheden voeding die je in huis moet halen en de tijd die er in gaat zitten om het op de juiste manier samen te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Kolino:

Er is in Duitsland wel een producent die kantenklare voeding maakt in verschillende samenstellingen, dat meer natuurgetrouw zou zijn. Dus geen brokken, maar een samenstelling van grassen, bladeren, kruiden, zaden en dergelijke. Als ik het me goed herinner heet dit merk grünhopper. Let wel, tis niet goedkoop en je moet er veel meer van geven per dag.

 

Mocht je echt overwegen te stoppen met brokken, onthoud dan goed dat je dit niet zomaar kunt doen. Dit moet je echt langzaam afbouwen en het nieuwe voer langzaam opbouwen. Bij het wisselen van brok is dit al aan te raden, maar hierbij kun je dat echt niet overslaan! Dit komt omdat de bacteriën in de blindedarm moeten wennen aan de nieuwe manier van voeren en dat heeft tijd nodig.

 

Voor meer informatie moet je ook bij onze oosterburen zijn, al is er ook wel het een en ander in het Engels te vinden. Veel is er niet, dus ik zou jezelf nog wel een aantal keren achter de oren krabben of je dit echt wilt. Zolang het niet nodig is, zou ik het niemand aanraden, gezien de hoge kosten, de hoeveelheden voeding die je in huis moet halen en de tijd die er in gaat zitten om het op de juiste manier samen te stellen.

 

Er zijn inderdaad een aantal mix& match voeders, maar ook die hebben volgens mij geperste brokken / tabletjes erbij of er in gemengd. Eigenlijk vind ik dat meestal juist heel dicht bij gemengde konijnenvoeders komen, en dan is het weer lastig met koppels: wie eet wat?! Eét een van de twee niet selectief?  Verder zijn ze inderdaad erg duur, en ben je goedkoper uit als je zelf de voeding gewoon los geeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Evee:

 

Er zijn inderdaad een aantal mix& match voeders, maar ook die hebben volgens mij geperste brokken / tabletjes erbij of er in gemengd. Eigenlijk vind ik dat meestal juist heel dicht bij gemengde konijnenvoeders komen, en dan is het weer lastig met koppels: wie eet wat?! Eét een van de twee niet selectief?  Verder zijn ze inderdaad erg duur, en ben je goedkoper uit als je zelf de voeding gewoon los geeft. 

 

Zover ik weet, heeft het merk wat ik noemde geen toegevoegde brokjes, of dat moet inmiddels verandert zijn. Andere merken hebben dat meestal wel, helaas. De prijs ja, dat is nog een beetje duurder dan zelf samenstellen en dat is al niet goedkoop.

 

Ik vind dat selectief eten wel meevalt, mits je een gezonde mix maakt. Het "lekkere en energierijke voer" is ook maar een klein deel en dat kun je prima verdeeld over 2x per dag geven (net als brokken dus), zodat het direct door alle konijnen wordt opgegeten. Natuurlijk wordt wel eerst het lekkere eruit gesnoept, maar dat hoeft geen probleem te zijn, de rest gaat in de loop van de dag wel op. Wat ik merkte is dat je konijnen best wat meer mag vertrouwen in dat ze eten wat goed voor ze is, maar dat ze door de manier van houden wel afhankelijk zijn van wat wij ze voorschotelen. Dus wij moeten het goed doen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Kolino:

 

Zover ik weet, heeft het merk wat ik noemde geen toegevoegde brokjes, of dat moet inmiddels verandert zijn. Andere merken hebben dat meestal wel, helaas. De prijs ja, dat is nog een beetje duurder dan zelf samenstellen en dat is al niet goedkoop.

 

Ik vind dat selectief eten wel meevalt, mits je een gezonde mix maakt. Het "lekkere en energierijke voer" is ook maar een klein deel en dat kun je prima verdeeld over 2x per dag geven (net als brokken dus), zodat het direct door alle konijnen wordt opgegeten. Natuurlijk wordt wel eerst het lekkere eruit gesnoept, maar dat hoeft geen probleem te zijn, de rest gaat in de loop van de dag wel op. Wat ik merkte is dat je konijnen best wat meer mag vertrouwen in dat ze eten wat goed voor ze is, maar dat ze door de manier van houden wel afhankelijk zijn van wat wij ze voorschotelen. Dus wij moeten het goed doen 🙂

 

Jij hebt dit dus gebruikt maar bent inmiddels over op een ander soort voer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Ot&Sien:

 

Jij hebt dit dus gebruikt maar bent inmiddels over op een ander soort voer?

 

Ik heb het voer zelf samengesteld, maar vanwege de kosten gestopt met het zelf mixen toen de noodzaak wegviel. Ik geef nu gewoon een kwaliteitsbrok.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .