Ga naar inhoud

Een open wond laten genezen


Willemijn van Dijk

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

Ik heb 2 pittige weken met mijn lieve konijn achter de rug. Het begon dat er op de borst van mijn konijn een gekke wond ontstond. 

Eerst dachten we misschien geschuurd, dus dachten we we laten het van het weekend eventjes voor wat het is. Hij was verder vrolijk, at normaal en dronk ook meer dan voldoende. Ik vertrouwde het toch niet helemaal dus ben ik de maandag naar de dierenarts geweest. Conclusie: mogelijk een abces in de wam. En hadden de keuze of euthanasie of opereren. Uiteraard wilde ik hem laten opereren, ook omdat de dierenarts hoopvol was. De volgende dag kon hij geopereerd worden. Na de operatie of eigenlijk tijdens bleek het niet te gaan om een abces maar mogelijk een Necrotisch vetweefsel dat aan het afsterven was. De dierenarts had het weg gehaald en gehecht en ze adviseerde het eerst aan te zien. We konden er voor kiezen om het weefsel nog op te laten sturen, maar gezien de extra kosten wilde we het toch aanzien. Tukker (zijn naam) had een wat moeizame start maar na de eerste 24 uur na de operatie begon hij op te knappen. Steeds meer beetjes te eten en we waren hoopvol. Tot de hechting kapot was. Wij weer naar de dierenarts, waar we sowieso naar toe moesten voor antibiotica. De dierenarts zou kijken of ze het weer aan elkaar kon hechten, maar later bleek dat dit niet mogelijk was omdat het toch best gezwollen was. Het advies van de dierenarts was om het nu open te houden zodat het van binnenuit zou kunnen genezen. Om de dag moest hij dan een antibiotica injectie. De eerste keer bij de dierenarts en dan zou ze mijn moeder, die toch verpleegkundige is laten zien hoe mijn moeder hem kan injecteren. Dat scheelt een hoop extra stress. Het gaat op dit moment redelijk met hem. Morgen krijgt hij weer een antibiotica injectie. Hij eet redelijk, is zeker nog niet de oude, maar de keutels worden weer normaal en hij lijkt wel alerter. Echter merk ik dat nu rondom de wond er een hard randje ontstaat. Ik denk dat de wond ongeveer 2 euro stuk en 20 cent euro stuk onder elkaar, groot is. Nu vroeg ik mij af of dit wel normaal is en wat jullie deden om de wond goed te herstellen? Uiteraard zal ik dit morgen ook weer aan de dierenarts vragen. Hoop zo dat het goed komt.. Hij krijgt op dit moment 2 maal daags metacam. Dit moeten we sowieso tot morgen aan houden.

 

Alvast erg bedankt,

 

Willemijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet zoveel ervaring met open wonden bij konijnen, maar wel bij paarden. Daar deden wij op de wondjes altijd een beetje betadine. Denk wel dat je dit voor konijnen moet verdunnen, en op de harde wondrandjes smeerden we sudocreme of uierzalf. Het beste is wel het wondje aan de lucht te laten drogen. Er dus geen verband of iets omheen te doen. Eventueel kan je een wondzalf gebruiken, maar van betadine, uierzalf en sudocreme weet ik bijna zeker dat het niet gevaarlijk is als je konijn het binnen krijgt. Zorg voor een schone kooi, en gebruik geen stro en leg het hooi niet op de grond. Handdoeken zijn nu het beste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .