Ga naar inhoud

Zorgnijntje


Mellz

Aanbevolen berichten

Hallo mensjes.

Ik maak mij een beetje zorgen over een konijntje van mij. Er is niks medisch oid aan de hand, wat er wel is lees je zo 😄.

Het gaat over mijn konijn Max, hij woont buiten in een redelijk grote ren. Hij heeft 2 buren; Brownie en Pipi. Nu valt mij op dat Max altijd een vieze ren heeft, terwijl zijn buren daar geen last van hebben. Hij poept en plast overal en wordt er zelf ook vies van, al poets ik iedere 2/3 dagen de ren, (soms zit er iets langer tussen), de ren en Max blijven verschrikkelijk vies. Ook als het slecht weer is, Max zit altijd buiten en wordt verschrikkelijk nat. Zijn buren gaan slim schuilen in hun nachthok. Daarnaast is het enigste waar Max aan denkt, zijn eten en drinken. Hij eet continu hooi, er is vrijwel geen minuut dat hij geen hooi eet. En hij drinkt enorm veel. (Nee er is niks mis met zijn gezondheid). Kortom, ik maak mij zorgen, ik vraag mij af of hij wel goed "voor zichzelf kan zorgen". Heeft iemand geruststelling of tips? Soms voelt het alsof ik hem naar binnen moet halen en hem in de gaten moet houden, maar dat is helaas niet mogelijk vanwege een allergisch gezinslid.

Snapchat-1191365625.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Wacht even, je hebt een konijn en direct daarnaast 2 andere konijnen? Dit zou ik sowieso niet doen. Dit levert frustratie op. 

 

En ik denk dat je Max zindelijk moet maken. Een zindelijkheidstraing zodat hij netjes op het toilet poept en plast en niet in zijn ren. 

 

 

Zou ik mogen vragen waarom dit frustratie op zou leveren? Niet stom bedoelt, just asking 😊.

Zindelijk maken is inderdaad een optie maar ik ben bang dat dit niet alles gaat oplossen. 😬 Heb zelf nog nooit een konijn zindelijk gemaakt, alle konijnen die ik heb gehad tot nu toe waren (werden) dit al (vanzelf).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Mellz:

Zou ik mogen vragen waarom dit frustratie op zou leveren? Niet stom bedoelt, just asking 😊.

Zindelijk maken is inderdaad een optie maar ik ben bang dat dit niet alles gaat oplossen. 😬 Heb zelf nog nooit een konijn zindelijk gemaakt, alle konijnen die ik heb gehad tot nu toe waren (werden) dit al (vanzelf).

Er zal vast een informatief artikel zijn op bb over zindelijk maken

 

Wat betreft de frustratie, 

Als konijnen elkaar wel kunnen zien maar elkaar niet kunnen aanraken om bijvoorbeeld de rangorde te bepalen kan dat frustrerend zijn. Wat voor gevechten kan zorgen mogen ze een keer wel bij elkaar komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Hallo Hoi:

Er zal vast een informatief artikel zijn op bb over zindelijk maken

 

Wat betreft de frustratie, 

Als konijnen elkaar wel kunnen zien maar elkaar niet kunnen aanraken om bijvoorbeeld de rangorde te bepalen kan dat frustrerend zijn. Wat voor gevechten kan zorgen mogen ze een keer wel bij elkaar komen. 

Was al aant zoeken naar t zindelijk maken inderdaad haha.

 

Ow! Dat valt wel te begrijpen, zo heb ik er zelf niet echt over nagedacht. Ik weet ook niet zo goed hoe ik het anders zou moeten indelen dan hoe ik het nu heb. 😬

Op de foto kun je de ren zien. Links zit Brownie (Ram). Midden Max (Ram). Rechts, is het grootste hok en die is voor Pipi (voedster). Het grootte "kant en klare" hok staat momenteel links bij Brownie. En de andere dus nu bij Max.

IMG-20200227-WA0001.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Hallo Hoi:

Het beste is om te kijken of je ze met z'n drieën kunt koppelen en ze de hele tuin geven. Wel kan het nu zo zijn da het koppelen mislukt door eventuele opgebouwde frustratie. 

Koppelen gaat helaas niet, dit heb ik ook al eens geprobeerd. Brownie is te dominant, Pipi ook. Die 2 samen gaat dus al niet. Max daarentegen had een optie kunnen zijn voor Pipi aangezien hij zeer onderdanig is. Maar hij is niet gecastreerd, net als Brownie btw. Pipi is btw wel gesteriliseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Mellz:

Lol, weet ik dat ook weer. 🤣

Het verschil ertussen is dat steriliseren betekent dat je wat afsluit. Je sluit de eileiders of de zaadleiders af. Als je iets weghaalt heet het castreren. Als je de baarmoeder of de testikels weghaalt (zoals het bij konijnen gaat) dan heet dat castreren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Het verschil ertussen is dat steriliseren betekent dat je wat afsluit. Je sluit de eileiders of de zaadleiders af. Als je iets weghaalt heet het castreren. Als je de baarmoeder of de testikels weghaalt (zoals het bij konijnen gaat) dan heet dat castreren. 

Aha, weer iets nieuws geleerd 😊.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel scheelt als je Max laat castreren. Niet dat hij dan ineens superzindelijk zal zijn, maar hij zal wel minder de neiging hebben om zijn terrein te markeren. En misschien kun je daarna proberen hem aan Pipi te koppelen. En is het een optie om Brownie te laten castreren en hem te laten speeddaten bij een konijnenopvang? En je zou eens kunnen kijken hoe ze reageren op een schot tussen de rennen, zodat ze elkaar niet zien. En misschien kun je Max wat meer schuilplekjes geven, waar hij droog kan zitten. Hoewel veel konijnen in de regen gewoon buiten zitten, hun vacht is toch waterafstotend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .