Ga naar inhoud

Konijntje minder actief


thatbunnyshadow

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal ik heb eventjes een vraagje in verband met mijn konijntje. 
 

ik merk op dat mijn konijntje minder actief wordt met dit regenweer / koud weer. Is dat normaal? Als het droog buiten is, is ze nieuwsgieriger en wilt ze maar al te graag naar buiten komen. En als de zon schijnt huppelt ze vrolijk rond. Met dit regenweer blijft ze in de hok liggen of in een bol zitten soms met haar oogjes dicht. Lekker rustig, slapend. Als ik dan naar buiten kom gaat ze wel even rechtop met haar kopje om te kijken wie er komt maar ze blijft wel in dezelfde positie. Als ik haar aai legt ze zich op een betere positie om de aaitjes te ontvangen. Ze sluit dan ook haar ogen en knarst heel zachtjes. Wat duid dat ze dit leuk vind. Er is wel iets raars gebeurd gisteren. Ik wou haar aaien en als ik aaide begon ze eventjes te piepen. Heel raar dat heeft ze nog nooit gedaan. Wel al als ze in de tuin staat te graven en wij haar willen oppakken dan piept ze ook, maar ik heb al ondervonden dat dat betekent dat ze graag verder wil graven en niet gestopt wilt worden, en dit zo naar ons toe communiceert. Ik heb haar persoonlijke lichaams taaltje al kunnen vertalen. Alleen die piepjes gister tijdens het aaien was alarmerend. Dit heeft ze verder ook niet meer herhaald. Over het algemeen vind ik het dus raar dat ze minder actief lijkt met slecht weer. Is dat normaal of moet ik me zorgen maken? Het lijkt net of ze een winterslaap (bij wijze van spreke) wilt doen bij dit weer. Ze eet wel goed en drinkt goed en eet voldoende stro. Haar keutels zijn ook normaal. Ze is 8 maanden oud. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Hallo Hoi:

Ik denk dat jouw konijntje baat heeft bij een maatje. Wat aandacht en een speelmaatje. Met z'n tweeën naar buiten gaan in de regen is natuurlijk veel leuker dan alleen

Kan wel kloppen. Ze is alleen. Ik geef haar wel voldoende aandacht en vrijheid alleen is dat iets moeilijker met dit slecht weer en als ik les heb/werk. Ik weet alleen niet goed hoe je een konijntje best kan koppelen. Ik ben bang voor eventuele dominantie, territoriaal gedrag en dergelijke... hoe pak ik dit het best aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei thatbunnyshadow:

Kan wel kloppen. Ze is alleen. Ik geef haar wel voldoende aandacht en vrijheid alleen is dat iets moeilijker met dit slecht weer en als ik les heb/werk. Ik weet alleen niet goed hoe je een konijntje best kan koppelen. Ik ben bang voor eventuele dominantie, territoriaal gedrag en dergelijke... hoe pak ik dit het best aan?

Wat je het beste kunt doen als je nog geen ervaring hebt met koppelen, is je konijntje op koppelvakantie laten gaan bij een goede konijnenopvang. Vaak mag je zelf een top 3 van konijnen doorgeven, waar de medewerkers/vrijwilligers van de opvang jouw konijn mee gaan koppelen. Zij weten ook precies wanneer ze wel/niet moeten ingrijpen en hebben genoeg ruimte om een plek neutraal in te richten voor het koppelen (dan zijn beide konijnen er nog niet geweest en is er minder sprake van territoriaal gedrag). Als zij er zeker van zijn dat jouw konijn een goede match gevonden heeft, dan bellen ze je op dat je ze samen mag komen halen.

Niet alle konijnenopvangen hebben helaas de ruimte voor koppelvakanties (omdat ze dan toch wel een paar dagen in de opvang blijven). Die bieden vaak speeddaten aan, waarbij ze weer uitgaan van jouw voorkeur. Dan kijken ze dat de konijnen in ieder geval niet meteen gaan vechten, en er dus kans is op een goede match, en krijg je ze samen dezelfde dag al weer mee naar huis. Dan moet je wel thuis echt de koppeling verder zetten, bij voorkeur eerst nog op neutraal terrein. Dat vind ik wat lastiger als je nog geen ervaring hebt met koppelen, omdat het er soms toch best hard aan toe gaat in de rangorde-bepaling, en het als beginner moeilijk te zien is wanneer je nu precies moet ingrijpen. Maar vaak genoeg gaat het ook gewoon goed op basis van speeddaten, en hoef je niet in te grijpen. 

Succes met het koppelen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals de rest ook al aangeeft, een maatje is het beste medicijn ❤️

 

Wat betreft de regen, en ander gedrag, ik merk ook aan mijn konijnen dat ze meer in de schuilhokken zitten met dit weer. Ik probeer ze daar dan wel wat leuks te doen te geven, zonder dat ze naar buiten hoeven. Ik leg er dan bijvoorbeeld een speeltje, of iets van knaagmateriaal in het nachthok. Vandaag kregen ze hooikoekjes 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei happy211:

Wat je het beste kunt doen als je nog geen ervaring hebt met koppelen, is je konijntje op koppelvakantie laten gaan bij een goede konijnenopvang. Vaak mag je zelf een top 3 van konijnen doorgeven, waar de medewerkers/vrijwilligers van de opvang jouw konijn mee gaan koppelen. Zij weten ook precies wanneer ze wel/niet moeten ingrijpen en hebben genoeg ruimte om een plek neutraal in te richten voor het koppelen (dan zijn beide konijnen er nog niet geweest en is er minder sprake van territoriaal gedrag). Als zij er zeker van zijn dat jouw konijn een goede match gevonden heeft, dan bellen ze je op dat je ze samen mag komen halen.

Niet alle konijnenopvangen hebben helaas de ruimte voor koppelvakanties (omdat ze dan toch wel een paar dagen in de opvang blijven). Die bieden vaak speeddaten aan, waarbij ze weer uitgaan van jouw voorkeur. Dan kijken ze dat de konijnen in ieder geval niet meteen gaan vechten, en er dus kans is op een goede match, en krijg je ze samen dezelfde dag al weer mee naar huis. Dan moet je wel thuis echt de koppeling verder zetten, bij voorkeur eerst nog op neutraal terrein. Dat vind ik wat lastiger als je nog geen ervaring hebt met koppelen, omdat het er soms toch best hard aan toe gaat in de rangorde-bepaling, en het als beginner moeilijk te zien is wanneer je nu precies moet ingrijpen. Maar vaak genoeg gaat het ook gewoon goed op basis van speeddaten, en hoef je niet in te grijpen. 

Succes met het koppelen 🙂

Dat is interessant. Zal dat zeker bekijken. Weet je toevallig ook waar je van die ‘koppelvakanties’ kan vinden? Ik woon namelijk in België. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Zoals de rest ook al aangeeft, een maatje is het beste medicijn ❤️

 

Wat betreft de regen, en ander gedrag, ik merk ook aan mijn konijnen dat ze meer in de schuilhokken zitten met dit weer. Ik probeer ze daar dan wel wat leuks te doen te geven, zonder dat ze naar buiten hoeven. Ik leg er dan bijvoorbeeld een speeltje, of iets van knaagmateriaal in het nachthok. Vandaag kregen ze hooikoekjes 🙂 

Ja dat doe ik ook altijd. Ik koop af en toe van die knaagstokken dat heeft mijn Shadow graag. Ik geef wel niet teveel en niet te vaak voor de suikers. Ze krijgt wel elke dag een halve wortel daar is ze dol op! En dit maakt haar dag! 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Konijnen123:

Ja ze heeft zeker een maatje nodig! Je kan inderdaad naar een opvang gaan en daar helpen ze altijd met koppelen. Een gecastreerd rammetje zou ze erg leuk vinden! Als je daarna nog vragen heb kan je ze altijd stellen.

Het is altijd een risico een konijntje alleen adopteren. Ik merk dat ze daar in de zomer/lente helemaal geen last van heeft dan heb ik ook heel erg veel tijd voor haar. Nu in de winter met dit slechte weer merk je wel dat ze nood heeft aan veel aandacht en inderdaad, niemand minder dan een maatje kan dit doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knaagstokken zijn ongelooflijk slecht. Wortels zijn ook niet echt de beste optie. Misschien kan je een keer Andijvie of witlof proberen? Wel goed opbouwen. 

 

Ik zei ook altijd dat ik wel Pluis haar maatje zou zijn. Maar toen dacht ik, wat nou als ik 20 uur per dag niemand heb. Alleen zit en af en toe alleen wat gestommel hoor. En die overige 4 uur zit er een of ander reusachtig wezen tegen mij te praten en ik versta dat ding niet eens. Lijkt me niet echt chill... Sindsdien wil ik een maatje voor haar. Maar ik kan haar niet loslaten. Maar ik zal wel moeten. Zij is namelijk niet geschikt als buitenkonijn. En 2 konijnen binnen gaat hem niet worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat een lijst met opvangen in Nederland en België. Je zou kunnen kijken wat er in de buurt is en dan op de website kijken of even bellen.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Speeddaten en thuis verder koppelen kan ook hoor, maar dat is wel wat spannender. Maar met goed inlezen instructies van de opvang kan dat wel. Als je erg nerveus bent aangelegd adviseer ik toch de koppelvakantie (zeg ik uit eigen ervaring).

 

Knaagstokken en wortels bevatten erg veel suiker, en dat is niet zo goed voor de darmen. Als je iets lekkers wilt geven kun je eens in de webwinkel kijken voor voorbeelden van gezonde snoepjes. Je kunt ook bijvoorbeeld een blaadje basilicum geven, of peterselie. Wel eerst proberen met een klein stukje. Een brokje geven als snoepje kan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Hallo Hoi:

Knaagstokken zijn ongelooflijk slecht. Wortels zijn ook niet echt de beste optie. Misschien kan je een keer Andijvie of witlof proberen? Wel goed opbouwen. 

 

Ik zei ook altijd dat ik wel Pluis haar maatje zou zijn. Maar toen dacht ik, wat nou als ik 20 uur per dag niemand heb. Alleen zit en af en toe alleen wat gestommel hoor. En die overige 4 uur zit er een of ander reusachtig wezen tegen mij te praten en ik versta dat ding niet eens. Lijkt me niet echt chill... Sindsdien wil ik een maatje voor haar. Maar ik kan haar niet loslaten. Maar ik zal wel moeten. Zij is namelijk niet geschikt als buitenkonijn. En 2 konijnen binnen gaat hem niet worden. 

Ik heb witlof al eens geprobeerd dat heeft ze niet zo graag dan geeft ze me een stinky eye van “waar is mijn wortel?” En waarom zijn wortels dan ziet zo goed voor konijnen? Van de suikers? Leek me net een stereotypisch stuk groente voor een konijn. Dit heeft ze ook supergraag! Kan ik dit dan niet gewoon wat minderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden zei Marjoleink:

Hier staat een lijst met opvangen in Nederland en België. Je zou kunnen kijken wat er in de buurt is en dan op de website kijken of even bellen.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Speeddaten en thuis verder koppelen kan ook hoor, maar dat is wel wat spannender. Maar met goed inlezen instructies van de opvang kan dat wel. Als je erg nerveus bent aangelegd adviseer ik toch de koppelvakantie (zeg ik uit eigen ervaring).

 

Knaagstokken en wortels bevatten erg veel suiker, en dat is niet zo goed voor de darmen. Als je iets lekkers wilt geven kun je eens in de webwinkel kijken voor voorbeelden van gezonde snoepjes. Je kunt ook bijvoorbeeld een blaadje basilicum geven, of peterselie. Wel eerst proberen met een klein stukje. Een brokje geven als snoepje kan ook.

Dankjewel! En oke, dat is goed! Wel vreemd dat dit verkocht wordt in dierenwinkels als dit schadelijk is. Money makes the world go round, toch... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei thatbunnyshadow:

Dankjewel! En oke, dat is goed! Wel vreemd dat dit verkocht wordt in dierenwinkels als dit schadelijk is. Money makes the world go round, toch... 

In dierenwinkels hebben ze over het algemeen geen verstand van konijnen. Zo zijn hokken uit de dierenwinkel standaard veel te klein.

Maar het is jammer dat het gemaakt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met knaagmateriaal bedoel ik inderdaad wilgentakken, appeltakken of ander geschikt knaaghout, of speeltjes gemaakt van hout. Dat is wel veilig (en gezond) voor konijnen. Wij hebben het geluk dat de buren een schutting van knotwilgen hebben gezet, wilgentakken genoeg dus gelukkig 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Met knaagmateriaal bedoel ik inderdaad wilgentakken, appeltakken of ander geschikt knaaghout, of speeltjes gemaakt van hout. Dat is wel veilig (en gezond) voor konijnen. Wij hebben het geluk dat de buren een schutting van knotwilgen hebben gezet, wilgentakken genoeg dus gelukkig 🙂 

Heb jij geluk 😉. Ik heb ook knaagtakken (ook van de winkel) met kiwismaak. Ik weet niet of dat ook goed is? Ik heb er zo een in de hok liggen maar mijn konijn knaagt er totaal niet aan. En zo gemakkelijk kan ik niet aan natuurlijke knaagtakken komen die echt van de bomen komen. En eender welk speeltje gemaakt van hout? Of is dat een specifiek soort hout? En hoe ziet dat eruit want dat ben ik nog nergens tegengekomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Hallo Hoi:

In de winkel verkopen ze bijvoorbeeld ook van die gekleurde broodjes. Die hebben wij toen zelf gemaakt. Een Afbakbroodje laten opdrogen, vogelzaadjes erop, maar ze mogen dus helemaal geen brood, 😬

Ik heb die broodjes inderdaad ook gezien maar nooit gekocht want bij mij ging een belletje rinkelen van mag dat wel? Brood! Haha. Ik heb altijd konijnen gehad maar toch is mij altijd anders verteld het is gek nu te weten wat die kleine beestjes niet mogen. Verschiet je toch van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Marjoleink:

In dierenwinkels hebben ze over het algemeen geen verstand van konijnen. Zo zijn hokken uit de dierenwinkel standaard veel te klein.

Maar het is jammer dat het gemaakt wordt.

Inderdaad! In 2009 had ik 4 konijnen. Mijn papa heeft de hok toen helemaal zelf gemaakt en het was een super grote hok. Jammer genoeg heb ik die niet meer en heb ik voor dit konijntje een hok moeten kopen omwille van tijdsgebrek om 1 te maken. Ik heb deze hok op grootplezier.nl gevonden en ik ben vrij tevreden met dit hok. Het heeft 2 verdiepingen en is groot genoeg voor 1 konijn. Met ingebouwde nachthok en knaagstrips overal bevestigt. Ik vind 100 euro nog altijd teveel voor wat ik krijg maar verwacht niets anders. Dit was de goedkoopste “ruime” hok. Voor de anderen betaal je gemakkelijk 170 euro. Niet normaal! Mijn konijn heb ik zelf niet van de dierenwinkel. Ze komt van een boerderij. Ik heb de mama en papa konijn mogen ontmoeten en haar broertjes en zusjes. Nu heb ik spijt dat ik er geen broertje van haar had bijgenomen maar ik was bang dat ik niet wist wie wie zou zijn haha. De mevrouw van de boerderij had me ook gewaarschuwd dat konijntjes veel te vroeg hun nest verlaten en in dierenwinkels gezet worden om te kunnen verkopen op bijvoorbeeld 6 weken of jonger! Omdat ze dan super klein zijn en dat aantrekt. Echt erg! Ik ben blij dat ik mijn konijntje heb mogen overnemen vanaf het moment dat ze er klaar voor was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij sommige dierenwinkels verkopen ze ook takken. En ken je niemand met een tuin, die een voor konijnen geschikte boom heeft staan? Ik heb weleens een stapel takken gekregen van een collega die had gesnoeid.

Voor speeltjes kun je eens in de webshop kijken voor inspiratie. In Nederland hebben sommige dierenwinkels en tuincentra vrij veel geschikte speeltjes voor konijnen. Hoe dat in België is weet ik uiteraard niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei thatbunnyshadow:

Heb jij geluk 😉. Ik heb ook knaagtakken (ook van de winkel) met kiwismaak. Ik weet niet of dat ook goed is? Ik heb er zo een in de hok liggen maar mijn konijn knaagt er totaal niet aan. En zo gemakkelijk kan ik niet aan natuurlijke knaagtakken komen die echt van de bomen komen. En eender welk speeltje gemaakt van hout? Of is dat een specifiek soort hout? En hoe ziet dat eruit want dat ben ik nog nergens tegengekomen. 

Kiwismaak? Dat ken ik niet 😂 

 

In de webwinkel is een categorie knaag & sloopspeelgoed, waarin je voorbeelden ziet van dat soort speeltjes. Vooral gemaakt van veilige hout- en grassoorten: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/speelgoed/knaagspeelgoed-sloopspeelgoed.html

 

Wilgenhout is het meest gebruikt, maar zeker niet het enige waaraan konijnen mogen knagen. Dit artikel gaat volledig over knaaghout voor konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/knaaghout-voor-konijnen/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Kiwismaak? Dat ken ik niet 😂 

 

In de webwinkel is een categorie knaag & sloopspeelgoed, waarin je voorbeelden ziet van dat soort speeltjes. Vooral gemaakt van veilige hout- en grassoorten: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/speelgoed/knaagspeelgoed-sloopspeelgoed.html

 

Wilgenhout is het meest gebruikt, maar zeker niet het enige waaraan konijnen mogen knagen. Dit artikel gaat volledig over knaaghout voor konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/knaaghout-voor-konijnen/

 

 

Yep kiwismaak. Volgens het doosje waar de takjes inzaten. Wie weet dat dit niet eens waar is. Want wij mensen kunnen dat niet proeven haha. En bedankt ik zal het bekijken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Marjoleink:

Bij sommige dierenwinkels verkopen ze ook takken. En ken je niemand met een tuin, die een voor konijnen geschikte boom heeft staan? Ik heb weleens een stapel takken gekregen van een collega die had gesnoeid.

Voor speeltjes kun je eens in de webshop kijken voor inspiratie. In Nederland hebben sommige dierenwinkels en tuincentra vrij veel geschikte speeltjes voor konijnen. Hoe dat in België is weet ik uiteraard niet.

Ik woon in een wijk met vrij weinig bomen. Hier is wel een speeltuintje om de hoek met een stuk bos achter maar ik wil niet zomaar takken gaan verzamelen op een openbare plaats wie weet wat daarmee is gebeurd. Hier in België zijn de dierenwinkels niet zo uitgebreid voor konijnen. Er zijn wel dingen maar echt niet veel. Ik denk dat ik eens op de webshop ga kijken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei thatbunnyshadow:

Ik woon in een wijk met vrij weinig bomen. Hier is wel een speeltuintje om de hoek met een stuk bos achter maar ik wil niet zomaar takken gaan verzamelen op een openbare plaats wie weet wat daarmee is gebeurd. Hier in België zijn de dierenwinkels niet zo uitgebreid voor konijnen. Er zijn wel dingen maar echt niet veel. Ik denk dat ik eens op de webshop ga kijken!

 

In de webwinkel is ook nog een categorie knaaghout (konijnenvoeding - snacks - knaaghout ) https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer/snacks-48/knaaghout-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .