Ga naar inhoud

Kan een konijn zonder tepels ook jongen krijgen?


Konijnen123

Aanbevolen berichten

Bij Pluisje zijn de tepels pas gekomen toen ze een maand of 7 was. Het kan zo zijn dat ze later komen, maar het kan ook zo zijn dat je ze pas ontdekt zodra ze zwanger is. Dan worden ze uiteraard wat groter. Maar een konijn zonder tepels als in een afwijking kan vast wel. Maar baby's krijgen is dan onverantwoord. Ze gaan het dan toch niet overleven want ze krijgen geen moedermelk. Ook las ik ergens iets over een tepel die er niet was, maar er was wel een melkklier. Daar komt melk in, maar die word dan niet geleegd wat kan zorgen voor ontstekingen. Dus een konijn zonder tepels kan theoretisch kinderen krijgen maar dat is absoluut niet verantwoord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnentepels van niet zwangere voedsters zijn echt maar miniscule speldenknopjes tussen de vacht. Bijna niet zichtbaar of voelbaar.  Dan zou je bijna de vacht af moeten scheren om ze te kunnen zien (gaan we niet doen natuurlijk). Als het goed is heeft elk konijn wel tepels, al zitten ze goed verborgen. Alleen het aantal tepels verschilt wel, is erfelijk bepaald. Zonder tepels zal ongetwijfeld ook voorkomen, maar dat is wel zeldzaam en echt een afwijking. 

 

Ja, een konijn met weinig tepels kan jongen krijgen. En nee, dat is niet verstandig. Een fokker zou ze moeten uitsluiten van de fok. Als er meer jongen zijn dan het aantal tepels, is de kans al groot dat er jongen het niet overleven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Evee:

Konijnentepels van niet zwangere voedsters zijn echt maar miniscule speldenknopjes tussen de vacht. Bijna niet zichtbaar of voelbaar.  Dan zou je bijna de vacht af moeten scheren om ze te kunnen zien (gaan we niet doen natuurlijk). Als het goed is heeft elk konijn wel tepels, al zitten ze goed verborgen. Alleen het aantal tepels verschilt wel, is erfelijk bepaald. Zonder tepels zal ongetwijfeld ook voorkomen, maar dat is wel zeldzaam en echt een afwijking. 

 

Ja, een konijn met weinig tepels kan jongen krijgen. En nee, dat is niet verstandig. Een fokker zou ze moeten uitsluiten van de fok. Als er meer jongen zijn dan het aantal tepels, is de kans al groot dat er jongen het niet overleven. 

Vanaf hoe oud krijgende tepels? Mijn konijn is 5 maanden en ik denk dat ze geen tepels heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Ot&Sien:

Hoe is het eigenlijk afgelopen met het ongeplande nestje van je teddy konijn in december? Hoeveel verschillende koppels heb je eigenlijk? 🤔

Ik heb haar laten castreren. Het gaat nu erg goed met haar! Maar ik voel me nog een beetje schuldig dat ik die baby’s heb weggehaald 😔. Ik heb 5 konijnen. 2 koppels van 2 teddy’s en 1 waar ik nog een maatje voor zoek alleen hij is heel bang dus ik weet niet wat ik moet doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Konijnen123:

Ik heb haar laten castreren. Het gaat nu erg goed met haar! Maar ik voel me nog een beetje schuldig dat ik die baby’s heb weggehaald 😔. Ik heb 5 konijnen. 2 koppels van 2 teddy’s en 1 waar ik nog een maatje voor zoek alleen hij is heel bang dus ik weet niet wat ik moet doen.

 

Snap ik ergens wel, dat schuldgevoel... Ik zou waarschijnlijk precies hetzelfde hebben. Dat is je gevoel hè? Maar je hebt met je verstand een beslissing gemaakt en voor je konijn is dit echt veel beter. Voor haar gezondheid (geen nest om voor te zorgen tot uitputting aan toe), maar ook voor de toekomst van de konijntjes. 

 

Was je met dat ene konijn dat alleen is al bij een opvang langsgeweest? Er moet toch ergens een lief meisje zitten waar hij niet bang voor is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt de juiste beslissing genomen voor je dametje en de ongeboren ukkies. Wat zou het fijn zijn voor je bange rammetje als hij een toffe verloofde heeft die samen met hem de wereld aan kan! Hij zal er zeker gelukkiger door worden. Op vrijersvoeten bij de opvang.....love is in the air, can't you feel it, tralalalala. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei trekkies:

meschien en domme vraag ,

 

maar kan de mens de rol niet overnemen als voeder van de konijntjes ?

versta me goed ik vind het ook geen goed idee om en vrouwelijk konijn zonder tepels kindjes te laten krijgen.

Als het echt niet anders kan, omdat de voedster is overleden bijvoorbeeld, is dat natuurlijk te proberen. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd lukt. Het beste is toch altijd als de voedster zelf voor haar jongen zorgt, ook voor de ontwikkeling van de jonge konijntjes en het leren van de “konijnentaal”. Als mens kun je voeden maar er is zoveel dat wij niet kunnen overnemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei trekkies:

meschien en domme vraag ,

 

maar kan de mens de rol niet overnemen als voeder van de konijntjes ?

versta me goed ik vind het ook geen goed idee om en vrouwelijk konijn zonder tepels kindjes te laten krijgen.

 

Omdat konijnen niet goed reageren op de vervangende melksoorten die meestal gebruikt worden. Je kan een konijn niet melken, dus er is geen konijnenmelk te koop. Dan moet je dus melk geven van andere diersoorten, meestal komt het er dan op neer dat er een ook voor konijnen enigzins geschikte mix van kittenmelk gebruikt word,  die uit koemelk, geitenmelk of sojamelk bestaat,  en ook daarmee haal je het eigenlijk gewoon net niet bij de echte konijnen-mama melk. De overlevingskans van konijntjes die vanaf dag 1 op melkvervangers grootgebracht moeten worden is daardoor helaas vrij klein. De kansen zijn al wel groter als ze een aantal dagen / weken wel al bij mama hebben kunnen drinken. Maar dan nog, er gaat niets tegen de melk van de eigen moeder op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .