Spring naar bijdragen
Evee

Corona virus

Ben jij "bang" voor het coronavirus?  

49 stemmen

1. 1. Ben jij "bang" voor het coronavirus?

• Ja, ik heb al mondkapjes ingeslagen en de voorraadkast staat vol!
      1
    • Ja, een beetje. Maar ik ga geen extra maatregelen nemen
      20
    • Nee, ik maak mij er geen zorgen over
      28

Recommended Posts

Vraagje aan iedereen (iedereen met konijnen, dus iedereen 😂) inclusief lange inleiding:

Op dit moment heb ik de opvang gesloten voor alle afspraken. Twee keer per week komen er nog vrijwilligers om te helpen met de verzorging, maar wel maar eentje tegelijk en daarbij houden we afstand van elkaar. Los van niet willen bijdragen aan verspreiding (ook heel belangrijk overigens) is het ook cruciaal dat ik niet ziek word, omdat ik in mijn eentje verantwoordelijk ben voor 90% van de verzorging van de konijnen. Maar ik denk dat we er met z'n allen wel vanuit kunnen gaan dat het nog lange tijd gaat duren voordat we 'terug naar normaal' kunnen en zo lang de opvang sluiten heeft natuurlijk behoorlijk verstrekkende gevolgen. En vooral voor konijnen die hun maatje verloren hebben vind ik dat er wel op korte termijn iets gedaan moet worden (heb er al meerdere 'in de wacht' staan). Dusss er moeten alternatieven komen. Ik zie om me heen dat veel opvangen/asielen nog wel door gaan met herplaatsing, maar alleen op afspraak en je mag met minder mensen komen enz. Ik vind dat eigenlijk nog steeds aardig spannend, zeker aangezien ik merk dat mensen het toch heel moeilijk vinden om de gepaste afstand te houden. Bij ons binnen, waar een deel van de konijnen zit, is dat niet eens mogelijk. 

Zou het voor jullie, als konijneneigenaren, een acceptabele oplossing zijn als je je 'weduwe-konijn' hier (in je eentje) bij de deur af kunt geven en hem/haar enkele dagen tot een week later weer gekoppeld en al kunt ophalen? Alle verdere contacten zouden dan via email/telefonisch gaan en potentiële kandidaten uitzoeken op basis van foto's/website (evt. filmpjes?). Ik vind dat een hele afstandelijke, nare manier van werken omdat je natuurlijk wél een nieuw huisdier uitzoekt en dat moet je doen op basis van persoonlijke klik en niet naar aanleiding van een verhaaltje en wat foto's. Daarnaast wil je ook wel zien hoe een opvang werkt en hoe de dieren er bij zitten enz. Maar aan de andere kant is je alleenstaande konijn natuurlijk prioriteit als het goed is. Hoe staan jullie hier in?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij persoonlijk zou het geen enkel probleem zijn!

Maar goed ik ga dan ook al wat jaartjes mee dus weet hoe het in de opvang gaat en ik vertrouw mn “vaste-opvang” 100% in het vinden van een geschikt maatje voor mijn konijn. (En ik schik me naar de wens van mijn konijn 😂)

Voor mensen die voor het eerst bij een opvang komen is dat anders. Misschien kun je wat extra online informatie geven, bijvoorbeeld een video (of zelfs Skype) rondleiding en koppel terugkoppeling. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zou voor mij geen enkel probleem zijn, alleen maar te begrijpen.

Ben zelf nog nooit bij een opvang geweest maar ik zou sowieso naar een opvang gaan die goed bekend staat dus er alle vertrouwen in hebben dat alles goed komt met mijn konijn en de koppeling.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou dat zeker een acceptabele oplossing vinden! Ik denk, zoals Rifca ook al aangeeft, dat je met een goede (online) informatievoorziening al een heel eind komt. Door middel van foto's/video's van de opvang, potentiële kandidaten en de koppeling zelf kun je mensen goed op de hoogte houden en eventueel geruststellen. Het vergt natuurlijk wel wat extra tijd en energie van jou, dus ik denk dat je daar wel een goede balans in moet kunnen vinden. 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mits ik voldoende vertrouwen in de opvang zou hebben (wat ik bij jou zou hebben), zou ik er ook geen moeite mee hebben. Ik denk dat ik het wel fijn zou vinden om dagelijks wel even een appje over de voortgang te krijgen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou daar geen problemen mee hebben. Wel inderdaad met het voorbehoud dat je voorkeuren kunt opgeven, en potentiële partners kunt zien op foto/film.

Als het alternatief zou zijn dat mijn konijn nog lang alleen zou zitten, dan zou ik aan jouw voorstel de voorkeur geven. Maar ik ben toch al groot voorstander van koppelvakanties, aangezien ik een stresskip ben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het heel lief en juist niet afstandelijk van je, @Dollie , dat je zo een oplossing hebt om het voor jezelf, de mensen die een maatje zoeken en de konijnen mogelijk te blijven maken met zo min mogelijk risico's een maatje te "regelen". Ik zou er zeker blij mee zijn als ik een maatje zou zoeken, ook al zou ik in spanning zitten als mijn konijn een paar dagen uit logeren zou zijn, hoor. 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie input allemaal! Misschien niet representatief voor alle konijnenbaasjes, maar ik heb al heel lang geleden geleerd dat je die toch nooit allemaal tevreden kunt stellen. Dit stemt in elk geval wel positief.

2 minuten geleden zei Floppyears:

Ik ben het met Rifca eens. Uiteindelijk is het aan de konijnen zelf met wie ze willen samenleven. En eigenlijk denk ik dat jij de konijnen beter kent dan iemand die even langskomt.

Dat klopt op zich wel, maar zoals een match tussen twee konijnen weliswaar grotendeels voorspeld kan worden maar uiteindelijk toch bepaald wordt door 'de klik', zie ik dat tussen mens en dier ook wel gebeuren. Twee weken terug is het konijn van een goede vriendin overleden, ik adviseerde twee konijnen die in veel aspecten veel op elkaar lijken. Op basis van mijn persoonlijke voorkeur konijn 1 aanbevolen (dit ook wel duidelijk en eerlijk aangegeven hoor), toen ze zelf ging kijken koos ze toch voor konijn 2 en die blijkt dus ook echt helemaal gek op haar en haar dochter te zijn. (En gelukkig ook op haar ram want daar ging het om 😛 maar die was waarschijnlijk ook gelukkig geworden met konijn 1.) 

In deze tijden moeten we natuurlijk allemaal concessies doen en elk konijn is op z'n eigen manier leuk, ik heb zelf 13 leuke konijnen en heb er maar een paar zelf uitgekozen 😅 maar kan me heel goed voorstellen dat het voor veel mensen moeilijk is dat dit aspect wegvalt.

1 minuut geleden zei Pablo&Lola:

Ik zou dat zeker een acceptabele oplossing vinden! Ik denk, zoals Rifca ook al aangeeft, dat je met een goede (online) informatievoorziening al een heel eind komt. Door middel van foto's/video's van de opvang, potentiële kandidaten en de koppeling zelf kun je mensen goed op de hoogte houden en eventueel geruststellen. Het vergt natuurlijk wel wat extra tijd en energie van jou, dus ik denk dat je daar wel een goede balans in moet kunnen vinden. 😉

Ja dat is een tweede ding, alleen al doordat het koppelen nu intern plaats moet gaan vinden (hoewel veel opvangen daar inmiddels vast op over gestapt zijn doe ik dat hier bijna nooit) ben ik gewoon al veel meer tijd kwijt aan één herplaatsing. Misschien kan ik nog wat verzinnen met een live feed van het koppelen, hoewel ik daar ook al wel weer haken en ogen aan zie (en wat praktische problemen).

Meest realistische scenario qua tijd is de website uitbreiden, dan denk ik vooral aan misschien iets langere verhaaltjes en mogelijk filmpjes? Dat laatste is alweer arbeidsintensief, maar ik kan me voorstellen dat dat wel meerwaarde heeft. En dan op basis daarvan een telefonische afspraak om voorkeuren/koppelproces door te spreken. Dagelijks één update via de mail. 

Bijkomend probleem is dat ook afstandskonijnen aannemen en activiteiten zoals naar de dierenarts gaan voor niet noodzakelijke dingen als inenten/castreren dan ook weer hervat moeten worden want anders komen er geen nieuwe konijnen beschikbaar. En dan heb je zo alweer een heleboel schakels in de keten. Lastig allemaal. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Christaaa veel sterkte. Extra verdrietig voor je oma en jullie dat het bezoek nu extreem beperkt is. Ook sterkte en succes in je werk, ook voor je collega’s.

@Dollie ik vind het zeer begrijpelijk en goed dat jij en andere konijnenopvangen hun deuren hebben gesloten. Je idee om een konijn voor de deur af te laten zetten en het vervolgens te koppelen aan een konijn die het baasje nog niet heeft gezien is natuurlijk niet ideaal, maar ik zou al wel heel blij zijn dat mijn konijn daardoor wel weer een maatje kan krijgen! Ik zou het zelf heel jammer vinden dat ik de konijnen niet even in het echt zou hebben gezien, maar zo is nu eenmaal de situatie. Een nieuw maatje zou ik ook belangrijker vinden dan het maatje eerst in het echt te zien. Via jouw beschrijvingen via email/telefoon en foto’s die je normaal al op de website zet krijg je toch al een aardig beeld. Wat bewegende beelden (hoeft niks bijzonders te zijn en mag heel kort zijn) zouden in deze situatie heel fijn zijn, dat zegt veel meer dan een foto. Maar ik snap dat dat behoorlijk extra werk is. Mocht je er voor kiezen dat te doen, wees er dan vooral niet perfectionistisch in en maak zo simpel mogelijke korte filmpjes. 

Bij een opvang die ik ken of waarvan ik weet dat die heel goed bekend staat zou ik dan graag mijn alleenovergebleven konijn afgeven om hem/haar in overleg-op-afstand te laten koppelen. 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik twijfel een beetje, ik weet niet of ik het zou doen. Het lijkt mij persoonlijk vreselijk om mijn konijn ergens achter te moeten laten. Niet omdat ik de opvang niet zou vertrouwens, maar ik heb ze liever gewoon thuis.

Wat ik mij ook afvraag, mensen nemen hun konijn ook mee in een reismand en nemen voer en zo mee, maar het virus kan voor een korte periode overleven op plastic. Loop je dan niet alsnog risico? Hoewel misschien minder dan als mensen zelf komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei IreneM:

Ik twijfel een beetje, ik weet niet of ik het zou doen. Het lijkt mij persoonlijk vreselijk om mijn konijn ergens achter te moeten laten. Niet omdat ik de opvang niet zou vertrouwens, maar ik heb ze liever gewoon thuis.

Sommige konijnenopvangen sturen sowieso al op koppelvakanties aan, omdat ze dat ook prettiger vinden voor de konijnen. Niet iedereen pakt een koppeling handig aan en voor de opvangkonijnen is het extra stress als ze weer terug moeten na een mislukte koppeling. Voor mensen zonder of met weinig koppelervaring, of voor mensen die het gewoon niet zien zitten kan zo’n koppelvakantie sowieso fijn zijn. 

Ik zelf neem ze, na in de opvang gezien te hebben dat de eerste klik er lijkt te zijn, ook het liefst meteen mee naar huis. Maar rond afgelopen oud en nieuw heb ik voor het eerst een koppelvakantie ervaren. De opvang adviseerde dat, want koppelstress + vuurwerkstress = heel veel stress voor de konijnen. De opvang was behoorlijk goed afgesloten waardoor ze daar minder last hadden van vuurwerk. Ik vond het moeilijk, maar was het er wel mee eens dat het voor de konijnen vanwege het vuurwerk beter was. Ik mocht een rondje door de opvang doen met een vrijwilliger en voorkeurkonijn 1, 2 en 3 opgeven. Ik ben er toen nog wel een poosje bij gebleven om te zien hoe het met konijn 1 samen ging. Na een tijdje had ik er een goed gevoel bij en heb ik ze er toch met een gerust hart achtergelaten (om ze vervolgens als een leuk stel op te  halen 😃). Na deze goede ervaring met een koppelvakantie heb ik er minder moeite mee als een volgende koppeling weer een koppelvakantie zou worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@IreneM bij de konijnen die ik afgelopen weekend herplaatst heb (waren koppels die al pre-crisis gereserveerd waren) heb ik om die reden aangegeven ze in een mandje van de opvang klaar te zetten, ook bij mensen die eigenlijk liever hun eigen mandje voor de deur wilden zetten zodat ik de konijnen daar in kon doen. Met pakketjes die ik nu aanneem laat ik ze eerst een poos buiten staan, pak ook buiten uit, was mijn handen direct etc. Bij het aannemen van de konijnen zou ik dan wellicht plastic handschoenen dragen. Maar ja, zodra je uit je eigen bubbel stapt (of iemand anders iets voor je bubbel-deur laat zetten) heb je al risico's...

Veel van mijn collega's werken al standaard met koppelvakanties inderdaad, ik merk zelf gewoon bij mijn klanten/koppelingen de noodzaak niet en voor mij is het te arbeidsintensief dus vandaar dat ik het niet doe. Maar nood breekt wet. 

Tijd om filmpjes te gaan maken dus in elk geval 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap het nut van koppelvakanties zeker wel. Maar ik vind van mezelf dat ik er wel genoeg ervaring mee heb om het thuis zelf te doen 😅 dus liever zou ik ze daarom niet achterlaten. Het is ook wel een beetje afhankelijk van hoe lang deze situatie duurt natuurlijk. Als het konijn dat nu alleen zit er niet zo heel veel moeite mee heeft zou ik wel afwachten, en anders mij er toch maar overheen moeten zetten. 

Volgens mij zou je pakketjes trouwens 24 uur buiten moeten laten staan voordat het virus daarop niet meer leeft en plastic zelfs 3 dagen. 🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja zoiets las ik ook inderdaad. Als ik de inhoud niet direct nodig heb dan doe ik dat ook wel, en anders uitpakken en direct handen wassen. Je kunt ook niet álles voor zijn natuurlijk, maar ik sta normaal gesproken regelmatig met vier man in onze kleine binnenruimte langere tijd konijnen te bekijken. Da's wel vragen om problemen. 

Ik heb nu een aantal klanten die afgelopen week hun konijn verloren zijn. In verreweg de meeste gevallen is tot 6 april wachten dan niet rampzalig natuurlijk, maar nog langer vind ik wel sneu voor de overgebleven konijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga niet heel verbaasd zijn als ea tot na 6 april duurt.

Ik zou dat voor een konijn alleen wel lang vinden worden, dus ik zou blij zijn met elk alternatief waarbij een konijn niet alleen hoeft te blijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei IreneM:

Ik snap het nut van koppelvakanties zeker wel. Maar ik vind van mezelf dat ik er wel genoeg ervaring mee heb om het thuis zelf te doen 😅 dus liever zou ik ze daarom niet achterlaten. Het is ook wel een beetje afhankelijk van hoe lang deze situatie duurt natuurlijk. Als het konijn dat nu alleen zit er niet zo heel veel moeite mee heeft zou ik wel afwachten, en anders mij er toch maar overheen moeten zetten. 

Volgens mij zou je pakketjes trouwens 24 uur buiten moeten laten staan voordat het virus daarop niet meer leeft en plastic zelfs 3 dagen. 🤔

Maar dan moet je dat toch ook met alle producten die je in de supermarkt koopt?!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteindelijk geldt het voor alles wat je mee neemt je huis in ja, tenminste, als het door andere mensen aangeraakt is. Handen wassen handen wassen handen wassen 😅

Lees ook adviezen dat je alle veel aangeraakte plekken in huis vaak schoon moet maken (deurklink enz) dan heb ik wel zoiets van ja zolang ik m'n huis niet uit ben geweest en niemand anders er in lijkt dat me niet zo nodig, dan besmet ik mezelf er mee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dollie ik zou toch de voorkeur hebben om het konijn en de opvang zelf te komen bekijken, zeker als ik er nog niet eerder ben geweest. 

Ik vind bijvoorbeeld dat het lastig in te schatten is hoe groot een konijn is op basis van een foto. 

Afhankelijk van de situatie zou ik eerder mijn konijn wat langer alleen laten zitten dan zonder te kunnen kijken mijn konijn ergens achter te laten. Maar als dit voor jou nodig is om weer open te kunnen, moet je dit gewoon doen, zoals je hierboven ziet zijn er ook mensen die er geen probleem mee hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, begrijpelijk! Ik had eigenlijk verwacht dat het merendeel zo zou reageren. Ik denk dat ik niet zoveel alternatieven heb als ik echt mezelf en anderen wil beschermen, wie zich er niet in kan vinden kan natuurlijk naar een andere oplossing kijken maar de reacties hier geven de indruk dat er ook nog een aanzienlijke groep is die ik dan wél gewoon nog verder kan helpen. Dat zou fijn zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Evee:

Maar dan moet je dat toch ook met alle producten die je in de supermarkt koopt?!

Ja het lijkt mij ook totaal niet werkbaar hoor verder, ik doe het zelf ook niet. 😂 Sowieso vind ik al die 'regels' wel lastig. Niet dat ik het niet wil doen, maar ben het gewoon niet gewend om continue mijn handen te wassen en 1,5 m afstand te houden.

@Dollie Sowieso fijn dat je mensen alsnog de optie geeft om te adopteren! En als ze het niet willen, dan hebben ze maar pech toch.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken serieus iemand die alle verpakkingen schoonmaakt. Die is wel microbioloog, dus misschien heeft hij wel gelijk.

Ik heb vanmorgen ook een pakketje aangepakt, uitgepakt, verpakking weggegooid en mijn handen gewassen. Maar het heeft wel op mijn aanrecht gelegen bedenk ik net, dus ik moet blijkbaar ook nog even wennen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dollie ik denk dat t een passende oplossing is. Niet voor iedereen zal.t goed voelen, maar bij mensen die er wel voor openstaan kan je iig wel die konijntjes helpen. 

Ik had hier net een hoestend kind rondzwevend in de supermarkt alle deuren van de diepvries afgaand.. handen en gezicht tegen de deuren aan geplakt. Normaal zou ok dat al super storend vinden.. hou je kind bij je, maar nu.. neem een hoesten kind niet mee naar de supermarkt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei IreneM:

@Dollie Sowieso fijn dat je mensen alsnog de optie geeft om te adopteren! En als ze het niet willen, dan hebben ze maar pech toch.. 

Dat is wel zo ja, dat is sowieso mijn filosofie, alles wat ik doe moet voor mij wel werken en goed voelen anders hou je dit echt nooit vol. En ja dat vindt niet iedere potentiële klant leuk, jammer dan. Maar vroeg me ook af hoeveel moeite ik moest gaan steken in bijvoorbeeld dingen als filmpjes maken als mensen massaal gaan zeggen dat ze dit toch niet willen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Dollie:

Dat is wel zo ja, dat is sowieso mijn filosofie, alles wat ik doe moet voor mij wel werken en goed voelen anders hou je dit echt nooit vol. En ja dat vindt niet iedere potentiële klant leuk, jammer dan. Maar vroeg me ook af hoeveel moeite ik moest gaan steken in bijvoorbeeld dingen als filmpjes maken als mensen massaal gaan zeggen dat ze dit toch niet willen. 

Filmpjes van konijnen zijn sowieso altijd welkom! 😄 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites