Ga naar inhoud

Corona virus

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Lumia:

wat klopt hier dan niet aan? Dan zijn heel veel cijfers opeens discutabel

Ik denk dat heel veel onderzoeken discutabel zijn, als je kijkt naar wat ik zojuist gepost heb. 

Er zijn zo ontzettend veel variabelen die uitslagen bepalen, dat dit niet in zijn totaliteit te bepalen is. 

Daarnaast zeg je dat 2,9% van de besmettingen afkomstig zijn van de horeca. Horeca omvat echter ook het terras en dit is weer buiten. Hier horen volgens jou maar 0.1% besmettingen te zijn. 

Daarnaast is de horeca nu bijna een half jaar dicht, dus of nu nog steeds 2,9% van de besmettingen daar vandaan komen is niet redelijk lijkt mij. 

Ook de winkels zijn maar zeer beperkt open, dus ik vraag mij af hoe het dan nu staat met die cijfers? 

Het is zo ontzettend tijdsgebonden, plaatsgebonden, omgevingsgebonden, situatiegebonden dat er denk ik niet echt heel erg te bepalen valt waar het nu in percentages overdraagbaar is. 

Mede omdat ook niet bekend is wat de infectiedosis is om iemand ziek te maken. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 1,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Ik lees net dat er versoepelingen zijn aangekondigd vanaf 2 maart: scholen deels open, kappers open, winkels open op afspraak. Ik kreeg al een appje van de kapper van mijn zoon, of ik een afspraak wil

Mijn schoonmoeder is vandaag jarig en we hebben een corona-proof party gegeven voor haar. We hebben er in ieder geval ontzettend om kunnen lachen!   Vanochtend om 8 uur hebben we allemaal ee

Als introvert persoon zie ik vooral veel voordelen. 🤡 

Die infectiedosis valt dus ook niet te bepalen, juist vanwege al die factoren die per persoon anders zijn.

Voor de ene is een kleine dosis al genoeg, een ander krijgt van een hoge dosis nog steeds niks.

Er valt gewoon niks over te zeggen. En dat is het irritante, dat is waarom het virus er nog steeds is en waarom iedereen zo geirriteerd raakt. De overheden willen wel dingen zeggen, maar kunnen het niet, omdat er gewoon geen harde feiten zijn van oplossingen die wel of niet werken. Die feiten krijg je over een jaar of wat pas, als het virus 'weg' is (gaat niet weg, maar op een gegeven moment is iedereen immuun). Pas als alles voorbij is (wat een droom!) kun je terugkijken naar wat er gebeurd is, hoe er gehandeld is en met welke gevolgen. Pas dan kun je conclusies trekken.

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
10 hours ago zei Lumia:

Tevens zijn de PCR-testen niet geschikt voor opsporing van corona, eigenlijk de besmettelijkheid ervan. Veel mensen negeren liever de wetenschap hierachter.

'Onze studie toont aan dat ondanks het bewijs van langdurige SARS-CoV-2 RNA-uitscheiding in respiratoire en ontlastingsmonsters, levensvatbaar virus van korte duur lijkt te zijn. Daarom kan RNA-detectie niet worden gebruikt om besmettelijkheid af te leiden. ' 

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(20)30172-5/fulltext 

Uit Chinees onderzoek van Nature blijkt dat asymptotische mensen niet besmettelijk zijn.

Heb je het artikel gelezen wat je in de link post? Het klopt inderdaad dat PCR testen niet aantonen of je besmettelijk bent (ik vind ook dat dit niet genegeerd wordt trouwens, maar dat terzijde), maar ik vind het een overhaaste conclusie om besmettelijkheid van korte duur te noemen (op basis van jouw geposte artikel, zonder dus andere artikelen te lezen over hetzelfde onderwerp). Ik het artikel staat dit (ik zet het onder een spoiler zodat m'n bericht niet veel tekst wordt):

Spoiler

Our findings suggest that, although patients with SARS-CoV-2 infection might have prolonged RNA shedding of up to 83 days in upper respiratory tract infection, no live virus was isolated from culture beyond day 9 of symptoms despite persistently high viral RNA loads. 

(alinea weggehaald)

SARS-CoV-2 viral load appeared to peak in the upper respiratory tract within the first week after symptom onset, and later in the lower respiratory tract. By contrast, the viral load of SARS-CoV peaked at days 10–14 of illness and that of MERS-CoV peaked at 7–10 days of illness. Combined with isolation of viable virus in respiratory samples primarily within the first week of illness, patients with SARS-CoV-2 infection are likely to be most infectious in the first week of illness, emphasising the importance of immediate isolation with symptom onset early in the course of illness.

Oftewel; mensen zijn volgens het artikel het meest besmettelijk in de eerste week en waarschijnlijk niet meer na 9 dagen. Vandaar ook het beleid: alleen testen met symptomen, 10 dagen quarantaine, en bij een positieve test zonder klachten 5 dagen quarantaine. 

Daarnaast zeg je dat in een Chinees onderzoek in Nature er gezegd wordt dat asymptotische mensen niet besmettelijk zijn, maar dit wordt juist tegengesproken in het artikel wat je zelf er net boven hebt gelinkt:

Spoiler

12 studies reported viral load dynamics or duration of viral shedding among individuals with asymptomatic SARS-CoV-2 infection (table 2); two demonstrated lower viral loads among asymptomatic individuals than among symptomatic individuals, and four found similar initial viral loads. However, Chau and colleagues reported significantly lower viral load in asymptomatic individuals during the follow-up than in symptomatic individuals.

Faster viral clearance was observed in asymptomatic individuals in five of six studies. The exception, Yongchen and colleagues, found longer shedding duration among asymptomatic cases, but the difference was not significant.

Oftewel; 12 studies hebben er naar gekeken waarvan er 11 wel mensen besmettelijk waren (gelijk of lager), waarvan maar 1 studie geen virussen aantrof (maar betrof een niet significant verschil, dus kan niet worden geconcludeerd). Ik vind bij voorbaat het artikel in je link betrouwbaarder dan dat ene Chinese artikel in Nature omdat dit om een systematische review en meta-analyse gaat, dus ze kijken naar alle studies tot dus ver en trekken daar een conclusie uit. Ik gok zo maar dat dat Chinese artikel geen review is, misschien is het toevallig zelfs wel het onderzoek in de analyse wat een niet significant verschil vind? Yongchen klinkt wel Chinees..

Vandaar ook mijn advies; wees voorzichtig met het posten van artikelen die jouw mening ondersteunen. Ik snap dat het goed voelt om artikelen te kunnen citeren, maar bedenk wel dat één artikel nooit het gehele verhaal verteld en dat je dus als je echt iets wil bewijzen meerdere (zeg 10-20 tot 100?) artikelen moet lezen. Systematische reviews zijn dan wel makkelijker, die hebben al wat werk voor je gedaan (maar dan moet je ze wel lezen en dus ook kunnen opmerken dat erin staat dat asymptotische mensen ook besmettelijk kunnen zijn)

Als je het artikel van de 0.1% besmettingen in buitenlucht ook post, kan ik die ook voor je lezen, mocht je geïnteresseerd zijn in mijn mening daarover.

PS. Over jouw gesprek tussen @Lumia en @Boefje, ik vind zelf het verschil tussen iemand verliezen aan corona en een andere ziekte dat het voorkomen hád kunnen worden. Mensen die afgelopen maanden aan corona zijn overleden hadden allemaal nog kúnnen leven als we allemaal in een überstrenge lockdown hadden gezeten. Als je dus iemand aan corona verliest ben je dus sneller vóór maatregelen. Dit geldt niet met andere ziektes, want die de meeste kan je helemaal niet voorkomen. überstrenge lockdown betekent geen coronadoden (jippie!), maar wel minder welzijn van de bevolking en slechtere economie (vervelend!! - ander woord komt niet door de scheldwoordenfilter). Tegenover staat geen lockdown wat veel coronadoden betekent (vervelend!!), maar betere economie en blijere mensen (jippie! of is dit wel zo als ziekenhuizen overvol zijn en je Brazilië-scenario's hebt?). De overheid heeft een trade-off gemaakt, een afweging van hoeveel mensen ''mogen'' doodgaan. Jij wil minder maatregelen => voor jou een beter welzijn, maar ook meer doden, andere mensen willen deze (of strengere) maatregelen => misschien minder welzijn, maar minder doden. Volgens mij is iedereen het er over eens dat geen maatregelen geen optie is en dat een überstrenge lockdown ook geen optie is, dan blijft de optie van een afweging over. Het is de taak van de overheid om dan deze afweging te maken op basis van experts en er zijn altijd mensen die een andere afweging zouden maken op basis van hun eigen situatie.

aangepast door Miekmoek
  • Bedankt 2
  • Mee eens! 5
Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo, dank je wel, @Miekmoek, dat heb je duidelijk uitgelegd, ik denk dat mensen zonder wetenschappelijke opleiding/interesse je uitleg ook kunnen volgen en zo niet dan kunnen ze altijd nog vragen voor verdere verduidelijking toch? 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo, wat een fijne reactie @Miekmoek! Je weet precies te verwoorden voor mij wat het verschil is tussen iemand verliezen aan corona of aan een andere ziekte. (En ja, ik ben ook zo iemand die meerdere mensen is verloren aan corona dus ik snap precies wat @Boefjebedoelt en hoe het voelt wanneer iemand op een bepaalde manier over de coronamaatregelen praat en dan met name over de beperkingen voor henzelf...)

Ook ik ben helemaal klaar met corona, maar ik zal me netjes aan alle regels houden om niet alleen mezelf maar ook iedereen om me heen te beschermen tegen dit stomme rotvirus. Ik hoop van harte dat het ons samen lukt om uiteindelijk dit virus de baas te worden en ook dat dit niet meer zo lang zal duren. 

Ik snap ook dat de maatregelen door iedereen anders ervaren worden en dat je er misschien makkelijker mee om kunt gaan als je al compleet 'gesetteld' bent dan wanneer je aan het begin staat van bijvoorbeeld je studentenleven. Maar echt, het helpt ontzettend wanneer je van een afstandje probeert te bekijken waarvoor je het doet. Te beseffen dat er altijd nog mensen zijn die het minder goed hebben dan jij (en dan bedoel ik niet alleen mensen die meer 'last' hebben van corona, maar ook bijvoorbeeld jonge kinderen in oorlogsgebieden en mensen met ander leed).

Probeer te onthouden dat het allemaal tijdelijk is. Dat het ooit weer goedkomt. Proberen om de situatie te nemen zoals hij is en te kijken naar alles wat er nog wel mogelijk is. Overal tegenaan schoppen helpt gewoon niet en zorgt alleen maar voor meer onvrede naar mijn mening.

• Mee eens! 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

@Lumia Het lijkt mij inderdaad erg lastig als je nu puber of student bent en geen uitlaatklep hebt.

Soms blijf je een beetje hangen in het negatieve, dat merk ik zelf ook hoor, zeker als het een paar dagen rotweer is.  Ik weet dat als je niet lekker in je vel zit, het niet zo simpel is. Maar wie weet helpen de onderstaande tips toch om het wat zonniger in te zien, wie weet zit er iets tussen wat je wel op kan zetten met een klein groepje vrienden.

Er zijn genoeg (buiten)activiteiten die je kan doen op 1.5 meter afstand. Hier wat suggesties 😄

Je opgeven voor een testfestival of ander evenement wat als test gehouden word
Wandelafspraken of samen hardlopen in een klein groepje in de buitenlucht?
Gaan fietsen, rolschaatsen of skaten.
Een corona-proof picknick houden (wel netjes de troep opruimen 😉 )

Ergens gaan suppen of kajakken.
Een scooter / solex / buggy / quad of wat dan ook huren en een tochtje rijden
Kijken wat de opties zijn in de omgeving voor in de buitenlucht karten / schaatsen / lasergamen / paintballen ... Volgens mij mag dat op afspraak, kleinschalig wel op het moment.

Een buitenactiviteit in een klein groepje zoals geo-caching of pokemons vangen, of een speurtocht of (ludieke) stadswandeling.
Met een groep vrienden afspreken om een online feestje bijwonen, een foute bingo, pubquiz of leuke DJ / muziek stream? Die zijn er inmiddels gelukkig wel!

En als je een beetje creatief bent en competitief bent ingesteld kun je ook altijd zelf een wedstrijd-element aan zo iets toevoegen.

Ik zag trouwens dat er een Middelburgse band was die met een busje op locatie miniconcertjes kwamen geven 😄 Dan parkeren ze bij je bedrijf of voor je deur, en spelen ze covers voor een half uurtje tegen betaling. Zo houden zij de inkomsten en het plezier in de muziek, maar is het toch kleinschalig genoeg om corona-proof te zijn. Dat vond ik ook echt een leuk idee.

Misschien niet allemaal dingen die voor de hand liggen of je interesse hebben, gezien je leeftijd, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed is om eens uit te proberen of het wat voor je is? 😅 Het kan alleen wel maar in kleine groepjes (als ik het goed heb met 2 andere volwassen personen op het moment, dus 3 in totaal), op de testfestivals na dan. Maar het is in ieder geval iets leuks op de agenda om naar uit te kijken.

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Evee:

@Lumia Het lijkt mij inderdaad erg lastig als je nu puber of student bent en geen uitlaatklep hebt.

Soms blijf je een beetje hangen in het negatieve, dat merk ik zelf ook hoor, zeker als het een paar dagen rotweer is.  Ik weet dat als je niet lekker in je vel zit, het niet zo simpel is. Maar wie weet helpen de onderstaande tips toch om het wat zonniger in te zien, wie weet zit er iets tussen wat je wel op kan zetten met een klein groepje vrienden.

Er zijn genoeg (buiten)activiteiten die je kan doen op 1.5 meter afstand. Hier wat suggesties 😄

Je opgeven voor een testfestival of ander evenement wat als test gehouden word
Wandelafspraken of samen hardlopen in een klein groepje in de buitenlucht?
Gaan fietsen, rolschaatsen of skaten.
Een corona-proof picknick houden (wel netjes de troep opruimen 😉 )

Ergens gaan suppen of kajakken.
Een scooter / solex / buggy / quad of wat dan ook huren en een tochtje rijden
Kijken wat de opties zijn in de omgeving voor in de buitenlucht karten / schaatsen / lasergamen / paintballen ... Volgens mij mag dat op afspraak, kleinschalig wel op het moment.

Een buitenactiviteit in een klein groepje zoals geo-caching of pokemons vangen, of een speurtocht of (ludieke) stadswandeling.
Met een groep vrienden afspreken om een online feestje bijwonen, een foute bingo, pubquiz of leuke DJ / muziek stream? Die zijn er inmiddels gelukkig wel!

En als je een beetje creatief bent en competitief bent ingesteld kun je ook altijd zelf een wedstrijd-element aan zo iets toevoegen.

Ik zag trouwens dat er een Middelburgse band was die met een busje op locatie miniconcertjes kwamen geven 😄 Dan parkeren ze bij je bedrijf of voor je deur, en spelen ze covers voor een half uurtje tegen betaling. Zo houden zij de inkomsten en het plezier in de muziek, maar is het toch kleinschalig genoeg om corona-proof te zijn. Dat vond ik ook echt een leuk idee.

Misschien niet allemaal dingen die voor de hand liggen of je interesse hebben, gezien je leeftijd, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed is om eens uit te proberen of het wat voor je is? 😅 Het kan alleen wel maar in kleine groepjes (als ik het goed heb met 2 andere volwassen personen op het moment, dus 3 in totaal), op de testfestivals na dan. Maar het is in ieder geval iets leuks op de agenda om naar uit te kijken.

Bedankt voor de suggesties! Wij hebben natuurlijk al veel gedaan en geprobeerd. Met de studenten online pub quizes, online avond met drankjes.. maar je moet ook wel vrienden hebben die hier aan mee willen werken. Op een gegeven moment hunker je toch ook wel echt naar iets gezelligs face-to-face. Jongeren zitten nou eenmaal in een andere levensfase dan volwassenen, we denken dus niet hetzelfde en hebben andere behoeftes. Ben blij dat je dit ook benoemt! Tevens is het zo dat je niet in groepsverband naar buiten mag, dat is een ontzettend groot struikelblok. Het is ook zo dat ik erg weinig te besteden heb, deze activiteiten zijn dus eigenlijk nooit echt betaalbaar. Nogmaals erg bedankt voor de suggesties, ik ben blij dat je met me mee denkt. Misschien zo iets als een mario kart avondje.. hmm.

Wij hadden trouwens een pandje op een bedrijventerrein, er zitten hier veel soortgelijke ruimtes (beetje gevuld met banken, stoelen, keukentje). Hier zaten wij dus regelmatig met een kleine groep van nog geen 10 man. Dit was voor ons echt perfect in deze tijden, dat maakte het zoveel dragelijker. Helaas heeft iemand de politie gebeld voor “verdacht veel verkeer”, het bleek dat er die avond in veel panden inderdaad een groepje zat. De meeste van ons formaat, maar één pand met een stuk meer mensen. Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat je niet zo iets moet houden als “coronafeesten”, maar op het moment dat je ook beboet wordt voor binnen zitten met 10 of minder en geen overlast veroorzaakt (geloof mij, dat is hier onmogelijk) beboet wordt.. ja.. dat vind ik toch wel heel erg lastig te begrijpen. Overlast en gewoon echt té veel mensen begrijp ik, maar op dit formaat kan ik het begrip niet opbrengen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een heel goede manier om dit te benaderen lijkt me het motto van de onlangs overleden Bibian Mentel: kijk niet naar wat je niet kunt, maar wat je allemaal wél kunt. Dat de mogelijkheden buiten je normale patroon kunnen liggen, is alleen maar voordelig, omdat het je horizon verbreedt en je humeur aanmerkelijk kan verbeteren. 

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
7 hours ago zei Pablo&Lola:

Als introvert persoon zie ik vooral veel voordelen. 🤡 

Haha, dat herken ik wel😆 Ik mis alle feestjes, verjaardagen, werkuitjes en alle sociale verplichtingen als kiespijn.

En niet te vergeten m’n schoonouders die nu niet zo vaak langs komen 🤣

• Haha 2
  • Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago zei Ripley:

Voor dat laatste, probeer emigratie. Wat een rust 😅

Ik zou niets liever willen 🤗 Ergens in Amerika of Canada maar Canada wordt te koud dus valt af. Ik zie me wel in Amerika wonen maar alleen als we de loterij hebben gewonnen😂

• Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu zie ik op NOS Teletekst dit onderstaande voorbij komen..

Denemarken.jpg

Nu vraag ik mij af, er zijn eigenlijk maar 2 vaccins die momenteel te vertrouwen zijn.
Te weten Moderna en Biontech Pfizer, tenminste, ik hoor daar niet echt narigheid over.
Zou het nou niet mogelijk kunnen zijn dat deze 2 farmaceuten de ingrediënten aan andere farmaceuten doorgeven zodat er meer geproduceerd kan gaan worden zodat de schaarste minder groot is of zou het eigen financiële belang en gewin zó groot moeten zijn? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daar zag ik een tijdje geleden deze video over:

Er zijn dus wel voorstellen gedaan om patenten van Covid-19 vaccins vrij te geven, maar daar willen de rijke landen niet aan. In ontwikkelingslanden lopen ze extreem op 'ons' achter met vaccineren, terwijl ze daar wel mogelijkheden hebben om de vaccins zelf te produceren als ze maar wisten wat het recept is.

Ik zou me overigens nog altijd liever met Astrazenica laten vaccineren dan niet, maar ja, dat mag momenteel niet helaas.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is niks mis met Astra zeneca en Janssen. Het zijn te weinig gevallen om noemenswaardig te zijn. Ik snap de poeha niet. Het risico op trombose in het algemeen is al veel groter dan de gevallen die met vaccinatie verbonden zijn. Om nog maar te zwijgen over de pil die ik en vele vrouwen met mij al jaren slikken. Als ik vandaag az in mijn arm kan krijgen ga ik het gewoon halen hoor. Het is heel schadelijk en gevaarlijk wat hier gebeurt. Goede vaccins om extreme uitzonderingen in discrediet brengen. Als dat met alle medicatie zou gebeuren zouden we niks meer gebruiken. En dan heb ik het nog niet over wat we allemaal eten en drinken en de risico's die daaraan verbonden zijn. Het hele leven is een veel groter risico dan dat vaccin. 

aangepast door Eefje
  • Mee eens! 5
Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal eens met Eefje. In de VS waren het 8 mensen op miljoenen die gevaccineerd waren. Ik wil het voor die 8 mensen niet bagatelliseren, maar dat is in feite niks..
Wat mij nog het meest verbaast is dat Teletekst nog steeds bestaat.

• Haha 5
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het ook absurd dat hier geen keuzevrijheid in gegeven wordt. Bij al die andere medicatie mogen we wel zelf kiezen of we het risico nemen (en dan worden die risico's ook zelden zo extreem uitgelicht), waarom hier niet? Mijn moeder werkt bij een huisartsenpraktijk waar ze vandaag begonnen zijn met vaccineren, er zijn genoeg patiënten geweest die zeggen: Ik teken wel een verklaring dat het mijn risico is, maar ik wil die prik! Maar een huisarts mag dat gewoon niet doen op dit moment.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zag gisteren bij Beau een vrouw met terminale borstkanker, die krijgt dus geen voorrang. Zij heeft via via iets kunnen regelen, maar haar lotgenoten natuurlijk niet. Maar ik geef haar volkomen gelijk dat ze de tijd die ze nog heeft gewoon wil kunnen leven, zonder van iedereen afstand te moeten houden.

Hier zie je weer heel goed dat er puur gekeken is naar de gevolgen voor de IC, en niet voor de mensen zelf.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Koosje:

Nu zie ik op NOS Teletekst dit onderstaande voorbij komen..

Denemarken.jpg

Nu vraag ik mij af, er zijn eigenlijk maar 2 vaccins die momenteel te vertrouwen zijn.
Te weten Moderna en Biontech Pfizer, tenminste, ik hoor daar niet echt narigheid over.
Zou het nou niet mogelijk kunnen zijn dat deze 2 farmaceuten de ingrediënten aan andere farmaceuten doorgeven zodat er meer geproduceerd kan gaan worden zodat de schaarste minder groot is of zou het eigen financiële belang en gewin zó groot moeten zijn? 

Zo werkt het helaas niet, Koosje. Janssen en AstraZeneca worden op een hele andere manier gemaakt dan Pfizer en Moderna. Het zou maanden kosten om die productielocaties om te bouwen, en dan is de schaarste alweer voorbij. Nederland krijgt dit jaar voldoende vaccins aangeleverd om iedereen een keer of 8 geloof ik te vaccineren, dus de schaarste wordt vanzelf opgelost.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago zei IreneM:

Wat mij nog het meest verbaast is dat Teletekst nog steeds bestaat.

Kijk, als de wat oudere mensen (zoals ik) erop blijven klikken zal het wel blijven bestaan want NOS Teletekst is op het WWW exact gelijk als Teletekst op NPO 1-2-3

• Haha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik klaag niet hoor, fijn juist! Maar ik vind de versoepelingen met de huidige cijfers wel een beetje heul raar. Zeg dan gewoon eerlijk: we merken aan alles dat het niet meer te houden is voor mensen zo, dus proberen we dit maar. Maar die rare argumenten die haaks staan op wat ze het afgelopen jaar steeds gezegd hebben doet de toch al vrijwel afwezige geloofwaardigheid van de regering echt geen goed. Vind ik.

Maar hiephoi volgende week zit deze dame weer op een terras 🍻🍻

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wie moest er nog meer lachen om de opmerking dat Holle bolle gijs misschien wel een party pilletje zou lusten? 

Ik ben het met je eens hoor eefje, het is wel raar gezien de cijfers, maar ook wel te begrijpen, omdat het niet echt meer houdbaar was. Dan maar gecontroleerd een beetje losser en hopen dat het niet gelijk chaos word. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .