Ga naar inhoud

Corona virus

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Koosje:

Vaccineren tegen Covid 19 is in mijn ogen niets meer dan een middel om iemand te beschermen tegen Covid 19.

Dit wil niet zeggen dat je het virus niet meer kunt krijgen of drager van dit virus kunt zijn / worden maar de bedoeling is dat je niet zelf meer ziek wordt, althans in de meeste gevallen.

Volgens mij kun je (ondanks vaccinatie) nog wel het virus oplopen en doorgeven aan anderen??

Volgens mij werd er tijdens de persconferentie gezegd dat ze nog aan het onderzoeken zijn of je na vaccinatie het virus nog door kunt geven.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 1,7k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Mijn schoonmoeder is vandaag jarig en we hebben een corona-proof party gegeven voor haar. We hebben er in ieder geval ontzettend om kunnen lachen!   Vanochtend om 8 uur hebben we allemaal ee

Ik lees net dat er versoepelingen zijn aangekondigd vanaf 2 maart: scholen deels open, kappers open, winkels open op afspraak. Ik kreeg al een appje van de kapper van mijn zoon, of ik een afspraak wil

Als introvert persoon zie ik vooral veel voordelen. 🤡 

24 minuten geleden zei Boefje:

Waarom dan zoveel mensen die ik ken. Dan krijg ik het gevoel dat het helemaal niet werkt. 

Het is ook niet eerlijk. Mogelijk hebben ze om een onbekende reden een verminderde weerstand, iets genetisch waar door ze of zieker worden van het virus of de vaccinatie minder goed aanslaat. Hebben ze al dan niet door gedrag van anderen te vaak of te dicht met andere in contact geweest. Of een combinatie van dit alles of gewoon domme pech. Hoe naar en vervelend dat ook is. 

Ik begrijp je reactie wel hoor. Nogmaals heel veel sterkte.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Persconferenties kijk en luister ik nog maar met een half oog en half oor naar want het is toch een hoop gezwets in de ruimte.

Als men na ruim 1 jaar nog niet weet hoe dit virus zich gedraagt en met alle inzet van alle "knappe koppen" niet goed weet hoe het virus zich verspreidt, geef mijn portie dan maar aan Fikkie.

Vandaag werd er bericht dat er meer dan 6000 officiële besmettingen waren, ruim 2000 meer dan een week geleden en dat ondanks alle maatregelen.

Een derde golf, die gaat er komen en je kunt erop wachten!

aangepast door Koosje
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het virus muteert, dat is wat virussen doen. En hoe meer het overgedragen wordt, hoe meer mogelijkheden het heeft om te muteren. Het zou volgens mij een stuk schelen als iedereen zich ook aan de maatregelen zou houden, dus geen illegale feesten bezoeken en ook niet achter elkaar aan schuifelen in het vondelpark. In Maastricht zijn er 103 studenten besmet geraakt tijdens een "feestje". Heel het hoger onderwijs is al maanden gesloten, waarom dachten ze dat ze wel naar een feestje konden?

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat betreft die vaccins. Er worden nu zo ontieglijk veel mensen ingeënt in 1 keer dat elke bijwerking die je normaal gesproken maar 1 keer in de zoveel jaar voorbij komt nu natuurlijk vaker te zien is. Dat wil niet zeggen dat er meer risico op bijwerkingen is dan bij andere vaccins, wel dat er meer mensen een bijwerking kunnen krijgen, omdat er meer mensen worden ingeënt. 

Met die trombose, dat er mensen zijn die na de prik trombose hebben gekregen wil niet zeggen dat dat door de prik veroorzaakt wordt. Weer zoveel mensen ingeënt, met allerhande gezondheidsklachten. Dan is er nogal een grote kans dat iemand doodgaat na een vaccin of iets geks krijgt, dat was zonder vaccin dan waarschijnlijk ook wel gebeurd. Het is goed dat er onderzoek wordt gedaan, maar ik denk zelf niet dat die gevallen werkelijk veroorzaakt zijn door het vaccin. 

• Mee eens! 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Gedver de gedver. Mijn dierenartsenpraktijk met toch de beste konijnkundige dierenarts dichtbij moet tot en met woensdag dicht i.v.m. positief getest personeel. Toch eng hoor als je niet naar de dierenarts kan mocht er iets gebeuren en met Vlekje weet je het nooit..

• Verdrietig 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 13-3-2021 at 11:22 zei Eefje:

Wat betreft die vaccins. Er worden nu zo ontieglijk veel mensen ingeënt in 1 keer dat elke bijwerking die je normaal gesproken maar 1 keer in de zoveel jaar voorbij komt nu natuurlijk vaker te zien is. Dat wil niet zeggen dat er meer risico op bijwerkingen is dan bij andere vaccins, wel dat er meer mensen een bijwerking kunnen krijgen, omdat er meer mensen worden ingeënt. 

Met die trombose, dat er mensen zijn die na de prik trombose hebben gekregen wil niet zeggen dat dat door de prik veroorzaakt wordt. Weer zoveel mensen ingeënt, met allerhande gezondheidsklachten. Dan is er nogal een grote kans dat iemand doodgaat na een vaccin of iets geks krijgt, dat was zonder vaccin dan waarschijnlijk ook wel gebeurd. Het is goed dat er onderzoek wordt gedaan, maar ik denk zelf niet dat die gevallen werkelijk veroorzaakt zijn door het vaccin. 

Precies dit Eefje!

Ik gebruik ook maar als voorbeeld de pil omdat die ook tromebose kan veroorzaken. Als alle vrouwen ter wereld aan de derde generatie pil gaan zouden en nu net zoveel gevallen van trombose zijn en zou die pil ook heel slecht zijn. Realiteit zijn gewoon miljoenen vrouwen die 'm gebruiken. Zelf heb ik 'm ook 4 jaar geslikt zonder problemen.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
33 minuten geleden zei pakyakker:

Gedver de gedver. Mijn dierenartsenpraktijk met toch de beste konijnkundige dierenarts dichtbij moet tot en met woensdag dicht i.v.m. positief getest personeel. Toch eng hoor als je niet naar de dierenarts kan mocht er iets gebeuren en met Vlekje weet je het nooit..

Oh, echt? Heb je een mail of telefoontje gehad? Ik heb niks gehoord, terwijl ik er vorige week nog was. 🤔

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Pablo&Lola:

Oh, echt? Heb je een mail of telefoontje gehad? Ik heb niks gehoord, terwijl ik er vorige week nog was. 🤔

Jaa ik volg hen op Facebook en daar hadden ze het geplaatst. Misschien staat het ook wel op de site. Erg balen. Hopen dat onze konijntjes gezond blijven.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago zei pakyakker:

Precies dit Eefje!

Ik gebruik ook maar als voorbeeld de pil omdat die ook tromebose kan veroorzaken. Als alle vrouwen ter wereld aan de derde generatie pil gaan zouden en nu net zoveel gevallen van trombose zijn en zou die pil ook heel slecht zijn. Realiteit zijn gewoon miljoenen vrouwen die 'm gebruiken. Zelf heb ik 'm ook 4 jaar geslikt zonder problemen.

En toch zetten ze het tijdelijk stop om verder te onderzoeken. Waarom hoor je dat alleen bij 1 soort vaccinatie en dan niet ook bij andere. Mijn schoonzus en tante van hun die maar een paar jaar ouder is hebben die astra zeneca geweigerd. Ik hoef die ook niet. Nu ben ik sowieso met een ivf traject bezig dus ik stel het ook uit mocht ik opgeroepen worden. En al helemaal als het die vaccin is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minuten geleden zei Boefje:

En toch zetten ze het tijdelijk stop om verder te onderzoeken. Waarom hoor je dat alleen bij 1 soort vaccinatie en dan niet ook bij andere. Mijn schoonzus en tante van hun die maar een paar jaar ouder is hebben die astra zeneca geweigerd. Ik hoef die ook niet. Nu ben ik sowieso met een ivf traject bezig dus ik stel het ook uit mocht ik opgeroepen worden. En al helemaal als het die vaccin is.

Omdat het vaccin van AstraZeneca een ander soort vaccin is dan dat van Pfizer en Moderna. Dus als trombose een bijwerking zou blijken te zijn van AstraZeneca zegt dat niets over Pfizer en Moderna.

Als je ingedeeld bent in een groep die AstraZeneca krijgt en je weigert, is het niet vanzelfsprekend dat je een ander vaccin kunt krijgen. Ik neem aan dat er, als iedereen die wil gevaccineerd is, misschien nog een herkansing komt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 minuten geleden zei Marjoleink:

Omdat het vaccin van AstraZeneca een ander soort vaccin is dan dat van Pfizer en Moderna. Dus als trombose een bijwerking zou blijken te zijn van AstraZeneca zegt dat niets over Pfizer en Moderna.

Als je ingedeeld bent in een groep die AstraZeneca krijgt en je weigert, is het niet vanzelfsprekend dat je een ander vaccin kunt krijgen. Ik neem aan dat er, als iedereen die wil gevaccineerd is, misschien nog een herkansing komt.

Helemaal waar wat je zegt.

In AstraZeneca zitten simpel gezegd een dood virus die je lichaam dus zelf moet bestrijden daardoor worden er mensen ziek van omdat je lichaam toch wat moet vechten tegen het virus ook al is die niet gevaarlijk meer en het is meteen ook een goede graadmeter want je weet dat je lichaam wat aan het doen is.

Pfizer en Moderna zijn mRNA vaccins daar moet je lichaam een specifiek eiwit aanmaken die tegen het virus kan vechten. Dus ze werken echt heel anders.

Waar de trombose vandaan komt weet ik ook niet, het blijft natuurlijk wel een enge gedachte want je zou maar die persoon zijn..

Ik begrijp wel dat jij het niet doet @Boefjeals je in zo'n kwetsbaar traject zit. Het blijft natuurlijk een keuze voor iedereen en ik vind ook dat dat zo moet blijven.

Link naar bericht
Delen op andere sites
44 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik bedoelde als het geen bijwerking zou wezen dan zouden de trombose gevallen toch verspreid moeten zijn en niet opvallend bij alleen mensen die de astrazeneca hebben gehad?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik maak me verder ook geen zorgen want ik ging er toch al vanuit dat ik dit jaar geen vaccinatie zou nemen. En mocht ik zwanger worden dan nog langer uiteraard. Dan is iedereen toch al gevaccineerd. Hopelijk is er dan keuze. Wil er best wel voor betalen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zich zijn de trombose gevallen gepaard met verlaagd aantal bloedplaatjes, deze combinatie komt minder vaak voor. Alsnog niet meteen reden tot paniek, maar wel goed om nu even goed naar de data te kijken van hoe vaak deze combinatie normaal voorkomt (onder mensen zonder vaccinatie) en dat vergelijken met de groep die nu wel astrazeneca heeft gekregen. Ook speelt natuurlijk mee hoe lang het duurde tussen vaccinatie en optreden van de trombose. Stel dat de meldingen die nu gedaan zijn van mensen zijn die als allereerst zijn gevaccineerd en het blijkt wel een bijwerking te zijn van de vaccinatie, dan kunnen de meldingen nog oplopen. Oftewel, er is veel data om te analyseren en dat kost eventjes tijd om iets zeker te weten. Vooralsnog lijkt het erop dat het geen bijwerking is, of dat het aantal gevallen zo laag is dat je alsnog betere kansen hebt met vaccin dan zonder. En wat is 2 weken wachten nou, we zitten al meer dan een jaar in deze zooi. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Trouwens, ik hou me vooral buiten deze discussies over corona (om meerdere redenen), maar ik ben tegelijkertijd wel wetenschapper in de microbiologie. Ik weet zeker niet alles en heb niet altijd gelijk (zit ook meer in de bacterie kant dan virussen) maar mocht iemand een prangende vraag hebben, dan wil ik die best beantwoorden naar wat ik ervan weet (ben er ook eerlijk in als ik iets niet weet). Dat mag hier, of via persoonlijk berichtje. Tis toch maar gek deze situatie en een heel nieuw gebied waar veel mensen nog niets vanaf wisten.. 

• Vind ik leuk 7
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Boefje:

Ik bedoelde als het geen bijwerking zou wezen dan zouden de trombose gevallen toch verspreid moeten zijn en niet opvallend bij alleen mensen die de astrazeneca hebben gehad?

Oh had hier overheen gelezen.. Dit is helemaal waar, het zou inderdaad gelijk verspreid moeten zijn onder de groepen mensen van verschillende vaccins en mensen zonder vaccins. Maar nu is het wel zo dat menselijke observatie geen goede graadmeter is 😜 Het kan ten eerste gewoonweg toeval zijn dat er misschien die ene week net iets meer trombose gevallen waren in astrazeneca groep, maar een andere week is het omgedraaid (ik weet niet of je een spelletjes mens bent, maar soms heb je toch echt een spel waarin je alleeeeen maar 8en gooit, bijv bij Kolonisten, en het andere spel zet je in op veel 8en en gooi je het helemaal niet). Maar het kan ook zijn dat blijkt dat de vaccinatie groepen die ingedeeld zijn voor deze specifieke vaccinatie van nature ook vaker trombose krijgen. In dat geval ligt het dus ook niet aan de vaccinatie maar komt het alleen maar omdat we nu al groepen mensen in de samenleving creëren op basis van hun gezondheid. Als je een groep ouderen van 80plus vaccineert met vaccin A en eenzelfde grote groep van dertigers vaccineert met vaccin B verwacht je alsnog meer overleden personen in de weken na de vaccinatie in de 80plussers met vaccin A, maar dit betekent niet dat vaccin A voor meer sterfte zorgt. Om dit wel goed te onderzoeken moet je dus op zoek naar 80plussers zonder vaccinatie ipv vergelijken met vaccin B. 

aangepast door Miekmoek
Typfoutje
  • Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Oké, ik geef meteen maar toe, ik kan dus eenmaal niet ophouden met schrijven als ik dit soort vragen beantwoord. Het blijft door m'n hoofd spoken naar alle antwoorden die ik kan geven en raak snel enthousiast om mensen dingen uit te leggen 🙈😂

Maar voor wie het interessant vind: wat ik hierboven uitlegde over verkeerde groepen vergelijken heten confounders in de onderzoekswereld. Als je ziet dat mensen met hoeden sneller doodgaan, betekent dat niet meteen dat hoeden dodelijk zijn. Misschien roken mensen met hoeden wel meer dan gemiddeld. Of zijn het juist vaker alcoholisten. Dit soort onderzoek is ontstaan toen onderzoekers wilden "bewijzen" dat roken slecht was. Dit was niet 1,2,3 aan te tonen zoals daarvoor wel kon met onderzoek en toen is dit soort onderzoek op data incl op zoek gaan naar mogelijke confounders die je een verkeerde conclusies geven ontstaan en geperfectioneerd. Door roken zijn wetenschappers er dus goed in geworden en is het een heel nieuw onderzoeksveld geworden 😄

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
5 minuten geleden zei Dollie:

Correlation does not equal causation 😁 dank voor je uitleg, heel helder en fijn om te lezen!

Haha dankje, fijn om te horen. Maar zeg het ook gerust als ik een keer overkom als betweter of teveel uitleg geef. Mijn zwaktepunten, zeker als ik ergens enthousiast over ben/raak 😅🙈

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn ook ouderen overleden na vaccinatie. Daarbij is ook uitgezocht of ze zijn overleden na vaccinatie of door vaccinatie. Maar ik weet niet wat daar de doodsoorzaak was, wie weet ook wel trombose.

En een deel van de mensen die AstraZeneca hebben gekregen vallen in een risicogroep. Het is denk ik ook niet zomaar te zeggen of die een grotere kans hebben op trombose.

Daarom ben ik wel blij dat er nu gewoon goed naar gekeken gaat worden. Bij mij gaf de AstraZeneca gelukkig geen nare bijwerkingen, behalve dat ik me twee dagen blèèh voelde (is dat de wetenschappelijke term @Miekmoek?). De tweede is eind mei, dan is er vast wel duidelijkheid.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .