Ga naar inhoud

Corona virus

Aanbevolen berichten

• Reacties 1,7k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Ik lees net dat er versoepelingen zijn aangekondigd vanaf 2 maart: scholen deels open, kappers open, winkels open op afspraak. Ik kreeg al een appje van de kapper van mijn zoon, of ik een afspraak wil

Als introvert persoon zie ik vooral veel voordelen. 🤡 

Mijn schoonmoeder is vandaag jarig en we hebben een corona-proof party gegeven voor haar. We hebben er in ieder geval ontzettend om kunnen lachen!   Vanochtend om 8 uur hebben we allemaal ee

Het was dertig graden 😵. Ik heb wel zo'n foute gabber/spicegirlbroek met van die knopen die ineens weer in waren, niemand weet waarom. mijn vaste outfit voor feestjes met het thema fout is gabberwijffie en dan komt die uit de kast 🤫

• Haha 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kreeg gisteren een brief van de tandarts dat ik in aanraking ben geweest met iemand die positief getest is op Covid. Er stond verder niet in met wie of hoe of wat. Dus geen idee of het de tandarts was, de assistent of gewoon iemand die daar ook die dag is geweest. Maak me er geen zorgen om, het is nu 9 dagen geleden en heb nog geen klachten op m'n chronische loopneus na. Maar toch denk je bij ieder afwijkend kuchje, pijntje van het zal toch niet 😬

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn moeder en een collega waren met een andere collega in contact geweest die positief bleek, ze kregen ook beide onafhankelijk van elkaar na ongeveer 6 dagen klachten dus wij dachten ja hoor, maar nee gewoon negatief getest (die collega zelfs twee keer getest) volgens mij kun je jezelf ook wel echt voor de gek houden.

Gelukkig dat het al 9 dagen geleden is, dan ben je er toch iets geruster op.

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden zei Newby1981:

Maar toch denk je bij ieder afwijkend kuchje, pijntje van het zal toch niet 😬

Hoewel de stress echt niet grappig is als je je zo bewust bent van elk kuchje, pijntje lijkt het me toch beter dan er niet op letten en wellicht zelf ziek te worden en/of anderen te besmetten. Dat asymptomatische of zonder symptomen besmet zijn, vind ik het akeligste idee, omdat je dan anderen kunt besmetten zonder dat je weet dat je besmettelijk bent. Of dat anderen jou besmetten zonder te weten dat ze besmettelijk zijn. Rotvirus. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn vriend ging gisteren heel baldadig om 21.05 de kliko binnen halen. Hij had expres gewacht en was super teleurgesteld dat hij nog een paar mensen voorbij zag fietsen. Zijn moment van burgerlijke ongehoorzaamheid weer teniet gedaan 😆😆

• Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha mijn man had maandagavond lessen, dus ik ging de groene vuilnisbakken buiten zetten, maar die waren best vol en zwaar. Hij zei ik doe dat wel als ik klaar ben met de lessen (half 10), maar ik heb het hem verboden omdat hij "het goede voorbeeld moet geven". 😂  Hij heeft ontheffing door z'n werk, maar ik vind dat hij dat voor zoiets stoms als de vuilnisbak buiten zetten niet mag misbruiken 😄

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij hebben hem om 20:58 binnengehaald. Iets met goede voorbeeld geven aan het nageslacht.

Hier is het 's avonds stil. Bij mijn ouders in de buurt wordt er veel gefietst en laten mensen gezellig samen de hond uit. Tja, stel je voor dat je dat alleen moet doen🙄

De middelbare scholen blijven de hele maand nog dicht. Dat was een tegenvaller.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei JokeC:

Hoewel de stress echt niet grappig is als je je zo bewust bent van elk kuchje, pijntje lijkt het me toch beter dan er niet op letten en wellicht zelf ziek te worden en/of anderen te besmetten. Dat asymptomatische of zonder symptomen besmet zijn, vind ik het akeligste idee, omdat je dan anderen kunt besmetten zonder dat je weet dat je besmettelijk bent. Of dat anderen jou besmetten zonder te weten dat ze besmettelijk zijn. Rotvirus. 

Dat vind ik inderdaad ook eng. Zelf kom je er natuurlijk goed vanaf als je geen of nauwelijks symptomen hebt maar je moet er niet aan denken om anderen aan te steken. Mijn man stuurde daarnet een appje vanaf zijn werk dat hij keelpijn begon te krijgen en dan word ik wel een beetje bang. Dan heb ik liever zelf corona dan dat hij het heeft want hij sukkelt erg met z'n gezondheid. (iets met een virus, hart, we weten het niet precies) Hij is zo klaar met werken en mocht het erger worden laat hij zich testen, dat kan toch heel makkelijk op zijn werk (zijn sneltesten) Hij heeft wel vaker keelpijn hoor en dan is dat even later weer weg, ik heb dat ook heel vaak maar op den duur weet je het zelf niet meer wat je er van moet denken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar als je met iemand die corona heeft in aanraking bent gekomen, mag je toch gewoon een testafspraak maken?

Ik heb inmiddels al een paar keer getest als ik klachten had, en had dezelfde avond nog de uitslag binnen. Dan hoef je in ieder geval niet meer te stressen en als het negatief is, hoef je ook niet meer binnen te blijven. Als het 9 dagen geleden was, is het ook niet dat je te snel laat testen dan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens de brief mag ik gewoon naar buiten mits ik geen klachten krijg binnen 14 dagen. Zo wel, dan testen en binnen blijven. (kom sowieso niet buiten momenteel) Volgens mij zit er wel verschil tussen contact en nauw contact als ik het goed begreep toen ik die brief online opzocht van het RIVM. Bij mij gaat het om contact. 

Bij twijfel maak ik sowieso een afspraak maar als mijn man zijn keelpijn doorzet kan hij beter laten testen op z'n werk. Dan kan hij binnen een paar uur terecht en binnen een kwartier heeft hij de uitslag. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier snap ik nou niks van. De basisscholen mogen maandag weer open, dus heeft de scouting besloten dat ze overmorgen weer open kunnen, voor alle leden t/m 17 jaar. Dat de middelbare scholen dicht moeten blijven is blijkbaar geen reden om ook dicht te blijven.

• Verward 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar waarom zouden ze überhaupt (ook voor basisschoolleerlingen) weer open mogen? Lijkt mij juist bijzonder onverstandig? Van de scholen geven ze al aan dat er een risico is (maar dat het sociale aspect zwaarder weegt) hoezo ga je dan nog de scouting ook weer opstarten? Daar zitten neem ik aan ook juist kinderen van allerlei verschillende scholen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En dan kunnen die kinderen straks allemaal binnen no time vijf dagen in quarantaine en zich laten testen omdat er op de scouting één besmet kind was en die vervolgens het naar tien schoolklassen op verschillende scholen verspreid heeft? Zitten ze alweer thuis.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ooh ja ik reageerde op de scholen. Kinderen kunnen wel buiten sporten ook. Mijn neefje mag gewoon voetballen. In die lijn vind ik het niet raar als de scouting verder gaat, zolang het buiten is. Maar of het verstandig is 🤷.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ooh ja de scholen vind ik ook belangrijk hoor dat die weer open zijn. Niet niks voor die (kleine) kinderen om zo lang achter een beeldschermpje lessen te moeten volgen. Ik wist niet dat voetballen wel mocht. Ik gun het ze van harte maar juist nu de scholen weer open gaan zou ik de contacten beperken tot kinderen waar ze toch al contact mee hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het ook goed dat scholen open gaan, maar ik snap niet goed dat leraren niet eerst gevaccineerd worden.

Vraag mij ook af hoe ze die quarantaine voor zich zien als 1 kind besmet is. Iedereen moet thuis zitten, maar daar zijn ook broertjes en zusjes die vervolgens nog wel naar school gaan.

aangepast door IreneM
Link naar bericht
Delen op andere sites

De balletlessen van mijn nichtje ging ook gewoon door hoor, en haar blokfluitles enz. De sport en spel middagen van jongerenwerk.  Volgens mij valt het sociale isolement van de kinderen best wel mee, als je een beetje rondkijkt is er genoeg wat gewoon doorgaat voor de jeugd. Niet dat alles echt verstandig is in mijn ogen, maar goed.

En is het vooral de moeite die ouders er mee hebben om thuis te zitten met de kinderen, wat de belangrijkste rol speelt, heb ik het idee. We zijn inmiddels een maatschappij waar beide ouders werken, en dat werkt niet lekker als je dan opeens kinderen moet thuisscholen. Je kan het opvoeden en bezighouden van je kinderen opeens niet meer uitbesteden. En niet alle werkgevers hebben er evenveel begrip en flexibiliteit voor, niet alle ouders krijgen het goed gepland zodat het werkt.

Of het verstandig is, de scholen open? Ik snap dat je het voor de echte kleintjes doet, want volgens mij is voor die kids thuisscholen ook gewoon echt niet te doen, voor de kleuterklassen en de eerste paar jaar er na. Maar groep 6-7-8 kan volgens mij prima thuis geschoold worden, net als middelbare school en hoger. Ik vind wel dat de onderwijssector er weinig innovatief en creatief in is, ze zien vooral problemen en geen oplossingen. Niemand lijkt echt te willen veranderen, meegaan met de tijd waar we nu -onvrijwillig- in zitten.

Maar ik geef toe, het is niet leuk als je dit jaar op een nieuwe school begonnen bent, en je klasgenoten alleen van online lessen kent. Ik zag al wat oproepjes van verhuisde gezinnen voorbij komen, waarbij de ouders en kinderen het gewoon niet voor elkaar kregen nieuwe mensen te ontmoeten, omdat niemand mag afspreken, er geen evenementen zijn, school niet in het echt is dus dan kom je ook niet even tussen in een vriendengroepje. Dat is wel eenzaam.

Volgende schooljaren veel terugblikken op wat het afgelopen jaar geleerd had moeten zijn, dat is wel verstandig vermoed ik. Ik denk dat daar wel extra aandacht voor moet zijn als we weer naar normaal gaan. Als je weinig hebt gedaan thuis, of het niet gelukt is, heb je kans dat je een jaartje moet overdoen dan. Maar is dat nou echt erg? Vraagt in je volwassen leven iemand er naar hoeveel jaar jij over de basisschool of middelbare school hebt gedaan? Volgens mij is dat beter dan de belangrijke basis missen. Ik heb bijv. in het basisschool jaar dat je de tafels leerde heel veel gemist door ziekenhuisopnames, maar hoefde niet te blijven zitten. Daar heb ik nu nog last van 😂 Terwijl ik toch niet dom ben, maar ze zitten er gewoon niet goed in omdat ik de basis gemist heb. Achteraf hadden ze mij best mogen laten blijven zitten, ook al had ik dan niet bij mijn vriendinnetjes in de klas gezeten.

Maar ondanks dat, voor mijn idee kun je het toch beter wel volhouden, de sluiting van alles, hoe rot het ook in de praktijk is. Doorzetten met het vaccineren en de boel op slot houden, in ieder geval tot aan de zomer. Dan rustig aan naar mate er meer gevaccineerd is de boel wel telkens iets meer open doen, in de zomer heb je als voordeel dat er ook veel buiten kan. 

Het (iets wat ambitieuze) doel is om tegen de herfst iedereen gevaccineerd te hebben die wil en kan. De mensen die geen vaccinatie willen,die in de paar procent vallen waarbij de vaccinatie niet werkt, of die hem om medische redenen niet kunnen zetten,  kunnen en zullen waarschijnlijk dan alsnog corona krijgen op het punt dat er genoeg ziekenhuisbedden zijn.
En dan hopen dat we er dan na de volgende winter een beetje doorheen zijn, niet dat het verdwenen zal zijn, maar in minder grote mate aanwezig, en dat we weer gewoon naar normaal kunnen. Als we het half-half doen, dan duurt het alleen maar langer denk ik. Tenzij er varianten op duiken waar de vaccinatie niet tegen beschermd, en het circus weer opnieuw begint, dan word het wel heel erg lastig.

Maar ja, ik heb geen glazen bol, ik ben geen waarzegger en geen wetenschapper. Dus wie weet gaat het in de praktijk wel heel anders. Wie zal het zeggen.

Ondertussen nog wel een corona-proof entertainment tip voor mensen die de top2000 leuk vinden:

https://top2000onlinecafe.nporadio2.nl/

Er is een live pubquiz morgen 😉

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is te kort door de bocht. De problemen spelen zich af achter de deuren bij gezinnen waar al meerdere problemen spelen. Die hebben geen geld voor blokfluitlessen of scouting. Daar spelen de spanningen in deze tijd heel hoog op en de kinderen kunnen daar niet van weg als de school dicht is. Dat is voor veel kinderen hun enige activiteit buitenshuis. Deze periode is buitengewoon schadelijk voor gezinnen die het toch al hartstikke moeilijk hebben en de kinderen zijn daarin het meest kwetsbaar, want volledig afhankelijk. Er zijn meer dingen belangrijk dan het indammen van corona.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En al hebben ze er wel geld voor, een uur blokfluitles of voetbaltraining lost toch ook niet veel op? Overigens hoor ik van veel ouders - keurige gezinnen waar echt niks aan de hand is - in mijn omgeving dat zowel zij als de kinderen het er enorm zwaar mee hebben. Ook ouders die niet of parttime werken. Dus ik begrijp de keuze om de scholen te openen echt wel. Vind ik ook veel belangrijker dan bijv. het afschaffen van de avondklok.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar dan heb je het over gezinnen waar echt mishandeling plaatsvind, dat is niet de standaard (mag ik hopen). En dat is altijd een probleem, treurig en verdrietig. Corona of geen corona. Ik denk dat het in de maatregelen heel lastig is om met die uitzonderingsgevallen rekening te houden.

Hier in de gemeente is trouwens juist voor die kinderen gewoon geld voor blokfluitles en scouting en zijn er gratis pleintjesactiviteiten en sport en spel middagen voor de jeugd. Ik denk dat het probleem dan vooral is, dat je lastig hulp kan opdringen aan mensen die geen hulp vragen of willen (om wat voor reden dan ook). En dat probleem is er los van corona altijd al. Misschien dat er in die groep ook juist gevallen zijn waar juist door corona de problemen nu eerder aan het licht komen en er wel hulp kan komen.

Ik snap de volgorde van de keuzes wel hoor, scholen openen heeft het meeste effect op het geestelijke welzijn van zowel de kinderen als de (wel of niet werkende) ouders.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Los van de spanningen thuis beginnen sommige leerlingen nu toch echt veel achterstand op te lopen door het thuisonderwijs. Denk bijvoorbeeld aan leerlingen die thuis geen of weinig Nederlands spreken of leerlingen die minder zelfstandig of gedisciplineerd zijn om thuisonderwijs goed te kunnen volgen en extra begeleiding nodig hebben. Daarnaast verschillen scholen enorm in hoe ze vormgeven aan het online onderwijs. Sommige scholen hebben bijvoorbeeld maar twee contacturen per dag, andere scholen focussen zich voornamelijk op rekenen, taal en spelling en laten de rest maar even voor wat het is. Voor leerlingen in de kleuterklassen is dat misschien nog niet zo’n ramp, maar als je op het punt staat om naar de middelbare school te gaan, dan wordt het contrast op deze manier wel erg groot. In feite begin je de middelbare school dan al met een achterstand. En in welk niveau word je dan geplaatst? Een niveautje lager, terwijl je eigenlijk wel hoger aan kan? Dat is vaak niet in het voordeel van de leerling. Hier is trouwens een hele serie over gemaakt, ‘Klassen’ heet het, echt een aanrader. Leerlingen die achterlopen maar een jaartje laten zitten is natuurlijk ook geen oplossing. Na de zomervakantie stromen er gewoon weer nieuwe leerlingen in en simpelweg een aantal extra klassen aanmaken is met het huidige lerarentekort vaak geen optie. Dan zit je weer met overvolle klassen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gevaar is juist dat door corona deze problemen niet aan het licht komen en escaleren, omdat niemand kan signaleren. Het zijn uitzonderingsgevallen, maar het zijn er wel veel. Lang niet iedereen weet ook de weg te vinden naar de minimavoorzieningen etc, juist voor die mensen is school een belangrijke schakel. Zoals je weet werk ik in het sociaal domein. Het is uitermate zorgelijk hoe weinig meldingen er nu binnen komen, terwijl we weten dat er nu juist veel meer aan de hand is. Het is minder zichtbaar en daardoor veel gevaarlijker. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .