Ga naar inhoud

Corona virus

Aanbevolen berichten

• Reacties 1,4k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Mijn schoonmoeder is vandaag jarig en we hebben een corona-proof party gegeven voor haar. We hebben er in ieder geval ontzettend om kunnen lachen!   Vanochtend om 8 uur hebben we allemaal ee

Je kan altijd nog een hondenlijn meenemen en heel hard fikkie roepen, alsof je je hond kwijt bent? 😉   

Ik lees net dat er versoepelingen zijn aangekondigd vanaf 2 maart: scholen deels open, kappers open, winkels open op afspraak. Ik kreeg al een appje van de kapper van mijn zoon, of ik een afspraak wil

12 minuten geleden zei BunnieHop:

Misschien van mij uit een lekkere lompe vraag, maar is het vanaf morgen verplicht om een mondkapje te dragen in de supermarkt?

Zo ja, volstaat een gasmasker (voor verven) ook?

Het is nog niet verplicht, omdat het juridisch nog niet mogelijk is om het voor de hele bevolking te verplichten. Maar het wordt wel dringend aangeraden en winkels mogen je weigeren als je het niet draagt. Ik weet niet of de supermarkten ook al mondkapjes verkopen, maar bijvoorbeeld bij de Hema kun je ze krijgen. Ik heb zelf een fijne besteld bij de lucardi (juwelierszaak), werd de volgende dag per post bezorgd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden zei happy211:

Het is nog niet verplicht, omdat het juridisch nog niet mogelijk is om het voor de hele bevolking te verplichten. Maar het wordt wel dringend aangeraden en winkels mogen je weigeren als je het niet draagt. Ik weet niet of de supermarkten ook al mondkapjes verkopen, maar bijvoorbeeld bij de Hema kun je ze krijgen. Ik heb zelf een fijne besteld bij de lucardi (juwelierszaak), werd de volgende dag per post bezorgd.

Ah oke, dat scheelt al wat.

Wij hebben zelf dan 2 van die spuitmaskers, mijn schoonzus heeft toen ook nog een hoop maskers gemaakt voor de familie hier en we hebben een tiental normale maskers.

Maar in gebruik vind ik de spuitmaskers wel het fijnst.

Ik neem die morgen wel gewoon mee met boodschappen doen en kijk wel hoe ze erop reageren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is niet verplicht, maar het viel me vandaag op dat zo goed als iedereen het wel doet. Ik zag ook mensen met transparante plastic mondkapjes die op je kin steunen. Maar die sluiten niet af, dus ik denk dat dat niet de bedoeling is.

Ik vond het wel heel akelig zo, je mist gewoon een deel van de communicatie als je iemands mond niet kunt zien. Dus als het doel van mondkapjes is: zorgen dat mensen alleen ergens heen gaan als het echt moet, dan is het wat mij betreft geslaagd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij is het nu toch wel verplicht, maar heeft het nog geen consequenties als je het niet doet, omdat ze dat wettelijk gezien nog moeten regelen?  Voor nu zijn de enige consequenties dat winkels je, als ze het in de huisregels / deurbeleid zetten, mogen weigeren. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waar ik mij zo over verbaas is dat de horeca totaal geen plan lijkt te hebben gemaakt voor een 2e sluiting. Dat ze hun hand ophouden bij de overheid en boos zijn. Maar dit had iedereen toch aan zien komen? Waarom heb je geen plan gemaakt?

Voor restaurants om afhaal / bezorging te doen, dat zie je nog wel. Maar voor cafés is toch ook genoeg te bedenken?

Bier & snackpakketjes afhalen / bezorgen? Eventueel te koppelen aan sportevenementen, bijv. voetbalwedstrijden in/van bepaalde landen, of de F1.  Een bierproeverij of wijnproeverij online? Dat je pakketjes samenstelt die ze voor het evenement kunnen afhalen of bezorgt en dan een livestream doet met informatie er over en een huiskamer dj er bij? Een cocktail workshop online? Een online pubquiz? Een online bingo avond? Verkoop van kaartjes voor een VIP-avond straks als de cafés weer open gaan en het mag om weer inkomen te houden.  Een online sinterklaasdisco voor kinderen. Weet ik veel. Als ik dit al in een paar minuten kan verzinnen, waar is dan de creativiteit van de horeca ondernemers zelf?  Waarom ziet iedereen alleen maar de onmogelijkheden, en denken ze niet aan dingen die wel mogelijk zijn?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, dat was schandalig vind ik. Wat bezielt die mensen? Straks mag het niet meer dus we nemen het er nog even van? Hebben ze dan totaal niet begrepen wat er aan de hand is? 

Mondkapjes zijn nog niet verplicht @Evee. Totdat de wet door de eerste kamer is goedgekeurd is het een dringend advies.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij zag bijna iedereen de 2e sluiting van de horeca wel aankomen toch? Net wat je zegt @Evee zijn er toch ook andere dingen te bedenken? 

Het zal zeker geen makkelijke tijd zijn hoor maar een beetje vooruit kijken en plannen lijkt me toch wel een vereiste.

aangepast door Mira11
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kreeg mail van een band dat er een thuisconcert gegeven werd, voor 3 dollar kun je de livestream volgen. Leuk dacht ik, ik koop een kaartje... gelukkig kwam ik er net op tijd achter dat het met het tijdsverschil een concert om 3 uur 's nachts is 😂

Maar het idee vind ik wel leuk, zeker voor dat bedrag!

• Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Eefje:

https://www.kijkmagazine.nl/science/tu-delft-onderzoekt-mondmasker/

Moraal van het verhaal: ga niet vlak achter iemand staan met een wegwerpmasker

Als je dit filmpje ziet snap je de terughoudendheid van de Nederlandse overheid in het mondkapjes advies ook wel, je lijkt de lucht vooral te verplaatsen, niet te filteren of tegen te houden. Zeker met die wegwerp dingen. De stoffen wasbare kapjes lijken hier dan nog het meest effectief, mits ze goed passen.

Maar ja, niemand kan in de toekomst kijken of het nou wel of niet zinvol is. Waarschijnlijk komen de echt goede betrouwbare onderzoeken over dit soort dingen pas over 10 jaar ofzo.

Ik ben wel benieuwd wat de "draconische maatregelen" gaan worden die ze aankondigen, wat een term.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha ja hè, duidelijk dat ze een laatste waarschuwing af willen geven dat mensen zich nou potverdorie eens aan de regels gaan houden. Ik hoop niet dat de contactberoepen weer moeten stoppen, dan gaat mijn tattoo op de heeeele lange baan, zij is tot juli volgeboekt en ik zou 12 nov aan de beurt zijn. 

Denk eigenlijk dat nu de grootste problemen bij mensen thuis zijn. En in de stad is het ook nog steeds erg druk in de winkels.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is hier ook echt wel een bepaald slag volk dat zich niet aan de regels houdt en ruzie maakt als ze worden aangesproken op het niet dragen van een mondkapje (er stond hier serieus pas een man in de supermarkt te schreeuwen dat hij het zo vreselijk vond dat zijn schouderoperatie werd uitgesteld vanwege voorrang voor coronapatiënten, maar een mondkapje dragen, dat ging hij mooi niet doen). Opvallend is ook dat het hier met name de oudere mensen zijn die geen mondkapje dragen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het lijken hier ook vooral de babyboomers te zijn die zich niet aan de regels willen houden, de 60+ ers vooral. Zeker in de supermarkten.  De echt "bejaarde" mensen, de 75+ers lijken dan juist wel weer heel voorzichtig te zijn voor hun gezondheid. 

Mijn ouders hebben er ook veel moeite mee hoor, we verschillen heel sterk van mening over dit onderwerp. Maar ja, de discussie / interventie ben ik afgelopen maanden al een aantal keer aangegaan, ze kennen mijn punt, ik dat van hun, en we kunnen het eigenlijk alleen eens worden over het feit dat we het niet met elkaar eens gaan worden. Met als gevolg dat ik ze nauwelijks meer zie. Niet dat we ruzie hebben hoor, zo erg is het ook niet. 

Hoewel er volgens mij in elke leeftijd wel mensen te vinden zijn die tegen de regels in gaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uur geleden zei Evee:

Als je dit filmpje ziet snap je de terughoudendheid van de Nederlandse overheid in het mondkapjes advies ook wel, je lijkt de lucht vooral te verplaatsen, niet te filteren of tegen te houden. Zeker met die wegwerp dingen. De stoffen wasbare kapjes lijken hier dan nog het meest effectief, mits ze goed passen.

Maar ja, niemand kan in de toekomst kijken of het nou wel of niet zinvol is. Waarschijnlijk komen de echt goede betrouwbare onderzoeken over dit soort dingen pas over 10 jaar ofzo.

Ik heb nog eens het advies van het OMT doorgelezen. Eigenlijk zeggen ze het heeft voor- en nadelen, we weten het niet, maar neem een beslissing en verstrek duidelijkheid. En goede instructies m.b.t. het gebruik. Daarmee is het advies om een mondkapje te dragen dus een politieke beslissing, en niet een medische. En logischerwijs heb je dan minder draagvlak dan als het aantoonbaar verschil maakt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik bekijk het dragen van een mondkapje als volgt:

Als iemand zonder mondkapje niest vliegen de spetters alle kanten op.

Als iemand met mondkapje niest dan blijft dat gevolg enorm beperkt.

Dus ja, ik heb liever dat iedereen gewoon een mondkapje draagt in openbare ruimtes.

100% voorkomen doet het niet, maar alles wat er verminderd wordt is al mooi meegenomen. En met de huidige cijfers lijkt mij dat toch al relevant genoeg...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben reuze bezorgd om mijn ouders, die bijna 70 zijn, en heb ze opgedragen om niet meer de deur uit te gaan naar plekken waar ook anderen komen; ze 'mogen' alleen nog wandelen in de natuur. Ik doe de boodschappen voor hen. Ik ben heel blij dat ze er zelf ook zo over denken en inderdaad heel voorzichtig zijn. Voor corona ben ik op zich niet zo bang; het enige wat ik vrees is dat mijn ouders erdoor getroffen zouden worden. Maar ook dat de cultuursector, waarin ik werk, onderdoor gaat aan de lockdown.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga nog altijd zelf om de boodschappen. Bezorgen doen ze hier niet (zowel de AH als de Jumbo niet, ik woon echt in een gat 😅) Wel de plaatselijke Spar maar die is ten eerste een stuk duurder en ten tweede ze hebben hier niet alles wat ik nodig heb. En ik ben zo'n muts die graag zelf de groenten en fruit en kruiden uitzoekt ivm de tht enzo. (stel je besteld 10 kiwi's of bananen , dan krijg je van die overrijpe kiwi's of bananen?)

Dus ik ga iedere zondag om 8 uur naar de AH (de enigste dag dat het geen ouderenuurtje is) Dan is het nog echt niet druk en kan ik rustig m'n boodschappen doen. Vroeger ging ik vaak om 8 uur door de week naar de AH maar dat gaat helaas niet meer aangezien het ouderenuurtje tot 09:00 uur is. (en ik mag om uiterlijk 09:15 uur beginnen met werken) Dus nu ga ik soms om 8 uur naar de Jumbo (niet m'n lievelingswinkel maar die heeft ouderenuurtje tot 08:00 uur) of toch even naar de Spar om wat verse dingetjes. Daar is het nooit druk. 

Ik heb altijd al een hekel gehad aan boodschappen doen maar nu helemaal. ☹️

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daarom bestel ik nu liever. Bij picnic geven ze een minimaal houdbaar tot garantie. 3 5 of 7 dagen bv. Ik plan de maaltijden dan gewoon zo, dat dat geen probleem is.  En ja, soms is t niet helemaal wat ik verwacht had. Ik kies in een winkel altijd de grootste bloemkool ui, als ik bestel is hij vaak een stuk kleiner. Maar ik ga t liefste zo min mogelijk naar de winkel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .