Spring naar bijdragen
Evee

Corona virus

Ben jij "bang" voor het coronavirus?  

49 stemmen

This poll is closed to new votes
  1. 1. Ben jij "bang" voor het coronavirus?

• Ja, ik heb al mondkapjes ingeslagen en de voorraadkast staat vol!
      1
    • Ja, een beetje. Maar ik ga geen extra maatregelen nemen
      20
    • Nee, ik maak mij er geen zorgen over
      28

Recommended Posts

Wij waren gisteren voor het eerst sinds de Covid 19 pandemie in Duitsland en daar zijn mondmaskers verplicht in openbare ruimtes.

Als je eenmaal aan tafel zit, in b.v. een konditorei,  mag het mondkapje weer af maar sta je op om b.v. naar het toilet te gaan moet die weer op.

Beetje krom allemaal en ik vind het een vorm van schijnveiligheid.

Maar goed, we waren te gast in ons buurland en dan moet je je wel aan de geldende regels houden nietwaar?

20200802-134114.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-8-2020 at 08:11 zei Evee:

Het is dus eigenlijk slimmer om je handen goed te wassen voor je boodschappen gaat doen. Niet aan je gezicht te zitten! En bij thuiskomst ook weer heel goed je handen te wassen, dan boodschappen in ruimen, daarna weer handen wassen, en dan alles goed te poetsen wat je hebt aangeraakt (auto handgreep, stuur, versnellingspook, deurkrukken, sleutelbos, boodschappenkrat enz.  )

Je zal maar dagelijks boodschappen doen. Dan heb je nog nooit zo’n schone auto gehad 🤣

Nog even terugkomend op dat reinigen van die karretjes etc: in veel winkels staan ook bijna geen middelen meer om de karretjes te reinigen. Dus dan kan ik het wel wíllen schoonmaken, het gaat gewoon niet.... Vind ik toch best ‘bijzonder’. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zijn afgelopen zaterdag uit eten geweest, voor het eerst weer. Mijn man is geslaagd voor zijn propedeuse, en zijn ouders wilden hem graag op een etentje trakteren. Wij mochten het restaurant kiezen. Best lastig. Ik voelde mij er niet echt comfortabel bij. Ik had al aangegeven dat ik anders gewoon niet mee zou gaan, dan maar zonder mij. Maar dat vond hij niet leuk. Maar uiteindelijk hebben we een restaurant kunnen vinden. 

Ik vond het best spannend, maar we hadden bewust gezocht naar een restaurant wat ruim genoeg was met de opstelling, en niet te druk qua locatie, en zijn wat vroeg gaan eten. Het was prima te doen! De tafels om ons heen bleven gewoon leeg, ze lieten er dus netjes een tafeltje tussen. Volgens mij vullen ze die tafels wel als het drukker is, want er stonden ook van die schermen voor er tussen. Dat zou ik dan zelf wel echt minder fijn gevonden hebben, maar gelukkig was het niet zo druk. 
Ik vind dit soort dingen ook wel echt een dilemma, je wil de ondernemers niet onderuit laten gaan in deze tijd, maar zelf ook geen risico lopen of anderen risico geven. Dat is de reden dat wij tot nu toe eigenlijk alleen nog maar afgehaald hebben bij restaurants, wat ik overigens best fijn vind, meer opties om eten af te halen hier in de regio! Stiekem hoop ik gewoon dat de restaurants die mogelijkheid houden. Zelf vind ik lekker ergens picknicken of in de tuin eten met gasten net zo leuk als op een terrasje zitten, en iets meer corona-proof. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens geïnspireerd door een Engelstalige afbeelding, maar zelf even eigen versie van gemaakt in het Nederlands 😄 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie van jullie heeft de corona app al geïnstalleerd? Zijn jullie het van plan te gebruiken, of echt niet?

Voor wie niet weet waar ik het over heb (lijkt mij onwaarschijnlijk, maar je weet t niet haha) Dit bedoel ik: https://coronamelder.nl/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet het niet. Ik ben toch terug houdend ivm t verzaken van gegevens. Ik weet dat je er niet 100%aan ontkomt, maar heb wat digitale apps en dergelijke niet ver vertrouwen in de overheid. En dan niet zo zeer dat de overheid het voor verkeerde doeleinden gebruikt. Ik heb het over hoe goed ze t weten te beveiligen en andere die misschien wat met die gegevens doen. 

Bedoel, was dit jaar nog dat door de laatste cijfers van je URL te veranderen dat je medische gegevens en de uitslag van een test van een ander kon bekijken. 

Nu scheelt het dat t hier ook nog geen zin heeft om te installeren. Werkt hier toch nog niet. En jij @Evee hoe sta jij er in?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wacht even de test af die ze nu doen. Ik ben er erg sceptisch over of het wel werkt. Ik had liever gezien dat ze andere maatregelen zouden nemen ipv hier op te focussen. 

Maar behalve dat ik me af vraag of het wel zin heeft, heb ik geen echte bezwaren. De privacy is volgens mij wel redelijk in orde, of in ieder geval niet slechter dan andere apps die ik zelf op mijn telefoon zou installeren. Dus als uit de tests blijkt dat het effectief is of ze concrete stappen maken om het effectiever te maken, dan zou ik hem waarschijnlijk wel installeren. 

Het vraagt wel best wat verantwoordelijkheid van de gebruikers, de app an sich helpt niet tegen corona. Alleen als iedereen hem gebruikt en alle gegevens invult, dan werkt het. Maar gezien hoe weinig mensen zich nu al aan de regels houden, zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Iemand moet namelijk zelf in de app aangeven dat ze corona hebben (met bevestiging van de GGD) en dan krijg je pas een melding als je meer dan 15 minuten binnen bluetooth afstand bent geweest.

Vooral die minstens 15 minuten vind ik erg vreemd. Als iemand binnen een minuut in je directe omgeving hoest, en later corona blijkt te hebben, dan krijg je dus geen melding. Wat heeft die app dan eigenlijk voor zin? Wegen die paar extra gevallen die je hierdoor oppakt op tegen heel Nederland verplichten om de app te downloaden (en hoe zit het dan met mensen die geen smartphone hebben?) 

bewerkt door happy211

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik het wel ga installeren. Hier werkt het ook nog niet hoor.

Ik denk dat het niet meer of minder invloed heeft op je privacy dan de meeste andere apps die je gebruikt. Volgens mij hoef je niet zo veel persoonsgegevens in te vullen voor het gebruik (alleen emailadres geloof ik) dus wat dat betreft valt het dan wel mee qua wat er aan gegevens op straat kan komen te liggen bij een hack. Bij de gemiddelde app van bijv. een webwinkel deel je meer persoonsgegevens.

Volgens mij werkt de app gewoon op de achtergrond zonder dat je er iets voor hoeft te doen als je hem eenmaal geïnstalleerd hebt, hij traceert via bluethooth de andere mensen die de app gebruiken in je buurt (niet eens je locatie dus), en op het moment dat jij corona hebt, kun je dat in de app aangeven. Die stuurt dan een melding naar alle mensen die bij jou in de buurt zijn geweest, dus bijvoorbeeld ook een onbekende waarmee je in het OV zat, of iemand achter wie je een tijd lang in de rij stond bij de supermarkt oid, personen die je normaal niet had kunnen bereiken met een contactonderzoek. Ik snap ergens de 15 minuten grens wel, je moet de grens ergens leggen. Best kans dat dat nog omlaag gaat hoor, naar bijv. 5 minuten. Ik vind het zelf ook wat lang. Ik snap dat je vluchtig contact weglaat uit de app, hij zal ook niet elke seconde peilen wie er in je buurt zijn. Bluethooth werkt volgens mij op een meter of 10 afstand.

Wat dat betreft zie ik het nut er dus wel van in. Alleen valt of staat het wel met hoeveel mensen het daadwerkelijk gebruiken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je de App download en installeert heb je sowieso al een virus te pakken  🤣

Ik vind het te ver gaan om de App te gaan verplichten!

Er zijn velen die geen smartphone hebben.
En zelfs ik heb 'm niet constant bij me dus ik zie de meerwaarde er niet van in!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik verwacht ook niet dat het verplicht gaat worden. Maar bijvoorbeeld voor jongeren, die met weinig klachten toch corona kunnen hebben en wel mensen kunnen besmetten, is denk ik de app wel een manier om wat meer bewustzijn te creëren. En ik denk dat dat ook wel een beetje de doelgroep is.  De jeugd en de jongvolwassenen. Ik denk dat mijn ouders er al niets van snappen, laat staan mijn oma 😉 En die nemen inderdaad hun mobiel ook niet altijd mee, dus dan heeft het toch al geen nut.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Privacy boeit me niet zoveel, heb niet echt de illusie dat ik die nu wel heb. Ik denk alleen dat te weinig mensen hem installeren. Bovendien las ik ergens dat het op oude telefoons niet werkt, lekker handig voor al die ouderen die de afdankertjes van hun kinderen gebruiken. Wat dat betreft geloof ik er niet in, niet voldoende dekking denk ik. Ik had er al vanaf het begin een hard hoofd in, maar wie weet. Waarschijnlijk word ik een late adapter. Als blijkt dat toch veel mensen hem gebruiken en het nut heeft zal ik hem wel installeren. Als bijna niemand hem installeert dan ik ook niet. Dit past wel in mijn patroon, ik was ook zo'n beetje de allerlaatste die nog geen smartphone had 🙃.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Eefje:

ik was ook zo'n beetje de allerlaatste die nog geen smartphone had 🙃.

Ho ho, dat was ik 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wacht ook eerst even af hoe ze dit qua privacy gaan aanpakken. En waar je locatiegegevens worden opgeslagen. Op het moment kom ik bijna nergens, dus is het nut voor mij beperkt denk ik. Op mijn werk is er een protocol voor als iemand besmet blijkt te zijn, daar wordt ook bijgehouden wie op welke dag op kantoor is geweest. En dan weet ik zelf wel of ik in de buurt van die persoon ben geweest.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze slaan geen locatie gegevens op. Alleen bij welke andere telefoons met die app je in de buurt was. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had de app eind vorige week geïnstalleerd, officieel doet mijn regio nog niet mee, maar ik was nieuwsgierig. 

Ik schrok dus gisteravond toen ik opeens een soort rood virusicoontje in beeld kreeg op mijn telefoon, een melding kreeg. Ik dacht nee toch, ben ik echt dit weekend al met iemand met corona in aanraking geweest?! Maar het was blijkbaar een soort weekoverzichtje, van welke momenten (dag/tijd) hij gegevens had opgeslagen. Pfew haha. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik er niet aan ontkom om mezelf komende week te moeten testen.

Na de vakantie, de jongste na 6 weken weer naar de kinderopvang. Dat levert altijd de nodige snottebellen op, nu ook uiteraard en ik voel mijn keel nu ook. 

Dus dat zal wel testen worden voor ik weer naar het werk mag 😬

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat het negatief was!

Hebben jullie nu bij elk kriebeltje in jullie keel en elke keer dat je niest ook zo iets van "oh nee, het zou toch niet?" haha. Je bent je door dit hele gebeuren echt wel veel meer bewust van elk kuchje, kriebeltje en elke nies. En als je net toevallig ergens in de buurt van andere mensen bent, voel je er nog extra ongemakkelijk over ook.

Ik ben wel benieuwd hoe het zich allemaal de komende weken / maanden gaat ontwikkelen, nu we de herfst en winter in gaan.

Hebben jullie al van veel ontslagen, gestopte bedrijven of faillissementen in de omgeving gehoord? Hier eigenlijk nog niets. 

Seizoenswerkers / mensen met tijdelijke contracten of 0-urencontracten zullen het denk ik in de winter wel lastig gaan krijgen, meer dan anders. Maar tot nu toe nog geen berichten hier uit de omgeving. Lang niet alle bedrijven worden er door geraakt natuurlijk. Veel dingen lopen wel gewoon door of maken misschien geen mooie winst, zoals anders, maar komen wel een heel eind uit de kosten, waardoor ze wel kunnen blijven bestaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm gisteren uit eten geweest voor de verjaardag van mijn zus. Zij en ik hadden zo'n shared dining, dus een grote plaat tussen ons in met vanalles erop waar we vrolijk in hebben zitten prikken. Nu heeft ze vandaag keelpijn, loopneus en spierpijn. Maandag coronatest, woensdag uitslag. Ik ga er vanuit dat het een gewone verkoudheid is, daar hoor ik iedereen over nu. Maar ben blij dat ze zich laat testen, dan weet ik ook of ik me zorgen moet maken of even isoleren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De enige faillissementen die ik heb gezien zijn van horeca. Maar in mijn werk zie ik het veel voorbij komen. Mensen die bijstand aan komen vragen, collega's die het erg druk hebben met de tozo, mensen uit onze bestanden die part time of tijdelijk aan het werk waren en er uit gegooid zijn.. het leek vaak ook onzekerheid van bedrijven waardoor ze mensen buiten de deur hebben gezet, nu kunnen veel mensen weer terug naar hun oude werk. Ik vind daar wel wat van, vanuit mijn positie waarin ik onze kandidaten graag wil beschermen tegen dit soort dingen, maar ik begrijp de werkgevers ook wel. Als het mis gaat zitten zij met extra verplichtingen als ze veel mensen in dienst hebben, dan is het verstandiger om tijdelijke contracten even af te stoten. 

In mijn eigen sociale kring heeft iedereen zijn werk nog. Maar ik leef in een enigszins elitaire hoogopgeleide omgeving. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had laatst buiten een vliegje of zo in mijn keel gekregen toen ik diep ademhaalde en ik bij een tankstation stond te tanken: hoesten, proesten, niezen, tranende ogen....en toen moest ik af gaan rekenen! Masker op gedaan, toen maar in de deuropening geroepen dat ik even buiten uit zou hoesten. Daar werd wel enigszins opgelucht op gereageerd. 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites