Spring naar bijdragen
Evee

Corona virus

Ben jij "bang" voor het coronavirus?  

48 stemmen

1. 1. Ben jij "bang" voor het coronavirus?

• Ja, ik heb al mondkapjes ingeslagen en de voorraadkast staat vol!
      1
    • Ja, een beetje. Maar ik ga geen extra maatregelen nemen
      19
    • Nee, ik maak mij er geen zorgen over
      28

Recommended Posts

Ouders maken zich meer zorgen dan de "kinderen" zelf.

Neemt niet weg dat het risico groter wordt.

Ach ja, zo gaat het hier ook.

Ik heb mij er maar bij neergelegd.

Edit

Ik zit mij te bedenken dat je van koffiefilters en 2 elastiekjes heel makkelijk mondkapjes kunt maken 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dit geval zijn het echt nog kinderen, hij is 14 en zij is 12. Vandaar dat ik denk dat het risico beperkt is, maar het wordt daardoor inderdaad wel groter. Maar hij kwijnt echt wel een beetje weg. En hoe lang kun je een kind weghouden van zijn hele sociale leven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wisten jullie dat je in ms teams je achtergrond kunt veranderen tijdens videocalls? Ik zat tijdens mijn vergaderingen vandaag in Legoland, ik word namelijk graag serieus genomen 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had gistermiddag een dapper moment. We dachten, geen feestdag, veel kinderen weer naar school, nog maar weinig toeristen (dat komt pas komend weekend om gang hier), laten we naar wat winkels gaan. 

We hadden een aantal boodschappen op ons lijstje staan, die je niet in de supermarkt kan halen. Geen haast dingen, maar ja, op een bepaald moment zul je toch weer iets moeten durven. Een doordeweekse dinsdag leek ons dan nog wel een rustig moment om te gaan winkelen. 

Wij dus naar Middelburg om o.a. een rolgordijntje voor in de badkamer en voor cadeautjes voor een vriendin van mij.  Dan had ik nog wat "misschien" winkels op het lijstje staan, even afhankelijk van hoe de ervaring was,  zouden we die ook bezoeken. Zo had ik zooo een zin in een lekker vegan schepijsje!

Ik had vooraf al bedacht dat ik niet naar de action enz. zou willen, maar alleen rustige winkels. De meeste winkels hadden een "één mandje per klant / maximaal aantal mensen in de winkel" beleid. Veel winkels hadden een vaste looproute, één richting dus. Ook heel fijn. Op zich allemaal prima bedacht, alleen merkte je echt in bepaalde winkels dat het publiek zich er totaal niet aan hield. Ook was er bij de ene winkel netjes een medewerker bij de ingang die mensen aansprak en toezicht hield, en bij de andere winkel echt totaal niet. Mensen die 50cm achter je lopen en in je nek hijgen bijvoorbeeld. 😕 Wij hebben netjes voor we een winkel in gingen even gekeken wat het deurbeleid was, voor we naar binnen stapten. Maar veel mensen liepen gewoon door, zonder wagentje / mandje of wat dan ook. 

De eerste winkel was het ergst, daarna dus iets selectiever gekozen waar we naar binnen zouden gaan. Dus een aantal winkels binnen gegaan waar het wel persoonlijk winkelen leek, zo leeg. Dat vond ik dan stiekem wel weer fijn!  En het voelt ook wel goed om lokale ondernemers te steunen en weer even een praatje te maken, bijvoorbeeld bij het ijs/taartwinkeltje. Even een praatje over de rare tijd. Die hadden een ingang, met netjes vakken zodat je met voldoende afstand in de rij kon staan, maar veel mensen liepen dan gewoon langs de rij terug, terwijl er een looprichting was en je dus niet langs de rij, maar door de andere deur binnen weer naar buiten zou moeten. Maar mensen kijken gewoon niet wat de bedoeling is. 

Wat ons wel het meest verbaasde is dat 90% van het winkelend publiek in de risicogroep valt 😕 Vooral 65+ ers. Die zouden toch juist voorzichtig moeten zijn?! Maar dat leken de mensen die zich het minst aan de regels hielden en het meest "voor de lol" gingen shoppen.

Maar goed, de komende weken denk ik niet dat ik het durf. Want vanaf morgen / pinksterweekend, gaat het toerisme hier weer bijna vol open. Alles wat eigen sanitair heeft mag open. Bij volle bezetting gaat ons eiland dan van 8000 inwoners (met tot nu toe 8 corona-gevallen waarvan 1 ziekenhuisopname) naar een eiland met 80.0000-100.000 mensen... Dan blijf ik dus vooral wel thuis.  Straks nog even naar de supermarkt, toch maar een beetje "hamsteren" voor de komende 2 weken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat merk ik ook, dat oudere mensen zich erg weinig van de maatregelen aan lijken te trekken. Misschien vinden ze dat ze wel erger hebben meegemaakt, of zijn ze boos dat ze op hun oude dag zo worden ingeperkt (zelfde idee met mensen die boos worden als de longarts zegt dat ze moeten stoppen met roken, dat hun pleziertje wordt afgepakt ondanks dat het toch echt voor hun eigen gezondheid is). 

Aan de andere kant zie ik ook mensen die zich zo beklemmend aan de regels houden dat het ook weer ongemak voor anderen oplevert. Laatst stonden twee oude vrouwen met rollator met elkaar te praten, de ene op de stoep, de andere midden op de weg. Wel netjes op anderhalve meter, maar dat ik daardoor naar de andere weghelft moest uitwijken om er met de fiets langs te kunnen terwijl er net een auto de hoek om kwam, daarvan keken ze niet op of om. 

Bij sommige winkels is het nog lastig inderdaad, dat je moet wachten voor je naar binnen kunt omdat er maar een beperkt aantal mensen aanwezig mag zijn, waarbij de rij de deur behoorlijk blokkeert of mensen in de rij erg dicht op elkaar gaan staan. 

Ik vind het ook lastig, aan de ene kant lijkt alles echt de goede kant op te gaan, en zou ik graag toch wat meer willen gaan ondernemen, maar aan de andere kant wil ik niet bijdragen aan/de gevolgen ervaren van een mogelijke tweede golf. Dus ja, ga ik morgen met mijn verloofde in het bos wandelen met dit prachtige weer (wat zijn nou twee personen extra) of zorgt juist die gedachte ervoor dat we straks met duizenden in het bos zijn. Ik houd me wel aan de 1,5m afstand, maar doen passanten dat ook, of lopen die gewoon dwars door je heen net zoals in de supermarkt nu nog steeds gebeurd? En moet ik thuis blijven en afgestraft worden terwijl anderen die juist de regels aan hun laars lappen wel naar buiten kunnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee: welk ijs/taartenwinkeltje is dat, waar ze vegan ijs verkopen? Voor mij is dat handig ivm mijn lactose-intolerantie. In Oost-Souburg zit ook zo'n vegan schepijs winkeltje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Okki:

@Evee: welk ijs/taartenwinkeltje is dat, waar ze vegan ijs verkopen? Voor mij is dat handig ivm mijn lactose-intolerantie. In Oost-Souburg zit ook zo'n vegan schepijs winkeltje.

Fresco, dat zit in de Langeviele. Ze hebben wel een wintersluiting, maar in voorjaar / zomer / najaar zijn ze open 🙂 

Daar hebben ze allerlei vegan baksels (bolussen, roze koeken, taartjes) en vegan ijshoorntjes, en een aantal vegan schepijs-soorten (ze werken met kleurcodes bij het ijs, zodat je kan zien welk ijs vegan is). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zijn gisteren gaan barbecueën bij goede vrienden. De uitnodiging was alleen voor ons, ik twijfelde vooraf heel erg of we het moesten doen. Maar we hebben nog even het hoe en wat besproken vooraf, en besloten te gaan. Ik ben uiteindelijk blij dat we gegaan zijn. Ik geloof dat we er allemaal echt even aan toe waren. Het was heerlijk weer, in de tuin was genoeg ruimte. 's Avonds nog gezellig een pubquiz gedaan.

De 1.5 meter versoepel je wel een beetje als je er een tijdje bent,  het is heel lastig om 100% er aan vast te houden.  Een beetje een werkbare middenweg zoeken ging gelukkig wel goed, gewoon netjes afstand bewaren ook al zal dat niet consequent 1.5 meter zijn geweest (zolang je allemaal zit gaat het wel). Regelmatig handen wassen.  Maar ja, toen we aankwamen, kwam de kleinste van hun (die is 3) ons al gelijk een dikke knuffel geven 🥰 Tja, daar zeg je ook geen nee tegen toch?

Ik ben wel terughoudend om naar veel mensen te gaan en dit te doen, helemaal naar wat oudere mensen die in de risicogroep vallen, of naar mensen waar je van weet dat ze de regels niet al te nauw nemen. Maar dit was echt wel weer heel fijn.  En het scheelt dat als het mooi weer is je buiten kan zitten, dat voelt toch fijner dan bij iemand in huis.

Maar ik heb mij wel weer zitten verbazen over de verhalen en foto's van hoe druk het op de stranden was, en hoe krom de regels zijn wat dat betreft. En hoeveel zooi er na de stranddag van gisteren is achtergelaten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat laatste heb ik mezelf ook enorm over verbaasd ja! Ik bedoel, zijn mensen nou echt zo stom (blijkbaar wel dus) om het hele maatregelen pakket meteen weer om zeep te helpen door/voor een dagje strand..? Ik snap het écht niet... (Nou snap ik massatoerisme op de stranden überhaupt niet maar dat zal wel aan mij liggen. Beetje als aangespoelde zeekoeien op het strand gaan liggen en zo nu en dan als een soort wentelteefje eens omdraaien om de andere kant ook bruin verbrand te laten worden...De zee gaat 9/10 niet in want daar zijn enge beestjes/is het koud/ben je je handdoek plus spullen kwijt als je terug komt. Ga dan thuis voor wentelteef in je eigen achtertuin/balkon spelen of zo..!) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas maken veel mensen er een puinzooi van maar wat moet je nou aan waarheid geloven?

De media maakt er ook wel een rommeltje van vind ik.

Vanavond op het 8 uur journaal willen ze ons weer laten geloven dat mensen  in de buiten niet zo snel besmet kunnen raken doordat het virus verwaait...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet wat ik erger vind, al die mensen die massaal naar het strand gaan op een feestdag met prachtig weer dus je weet dat het druk gaat worden of de puinhoop die ze achter hebben gelaten. Ik denk dat laatste. Ik kan me daar zo ongelofelijk kwaad om maken. Wat is het nou voor moeite om even je troep mee te nemen!!! Ik vond de foto's die ik zag echt absurd. Wat een varkens lopen er toch rond!

Persoonlijk heb ik ook niks met het strand. Ben meer een bos / bomen / rotsen mens. Je maakt me niet gelukkiger als ik een trail in een Nationaal Park kan lopen. Maar dat zit er dit jaar helaas niet in 😭

Gaan jullie een terrasje pakken of uit eten vanaf 1 juni? Ik zelf denk het niet. Voor mij is de lol er af op deze manier. Sowieso een terrasje hoor je spontaan te pakken (vind ik zelf) en nu moet je reserveren dacht ik? Ik heb enorm veel zin om iets leuks te doen of er op uit te gaan maar niet zo. Ik hoop zo dat het snel weer allemaal normaal wordt maar dat gaat nog wel even duren vrees ik. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ik moet wel lachen om jouw omschrijving van een dagje strand  @JacinthaBrehler 

Wij wonen dicht bij de kust en ik vind het heerlijk, lekker een dagje in de zon op een handdoekje liggen met een muziekje, boekje of gewoon lekker rusten. De warmte, het geluid van de zee. Heerlijk. Maar wij hebben hier genoeg strand om echt een rustig plekje te zoeken, zeker als je een stukje wil lopen. Dan heb je gewoon een ruimte formaat voetbalveld voor jezelf op het strand hier, voor de volgende personen er zitten. Heerlijk. Hier kun je je spullen ook gewoon nog laten staan en gaan zwemmen zonder dat ze gejat zijn. En bij ons strand zitten door de gunstige ligging qua wind bijna nooit kwallen, af en toe eens een keertje als de wind anders staat dan gebruikelijk.

Prima te doen dus. En als het daar druk is, kunnen we ook nog een plekje aan de oosterschelde of het veerse meer zoeken. Genoeg ruimte. En onze gemeente heeft juttersbakken staan overal, dus hier valt gelukkig het zwefafval heel erg mee. Er zijn hier regelmatig opruim acties. En ik zie ook regelmatig mensen andermans troep opruimen. Ook rijd er hier een bakfiets rond op het eiland met vrijwilligers die zwerfafval opruimen. Het strand waar wij zitten staat al jaren in de top 3 schoonste stranden van Nederland. Wel heel fijn.

Maar lekker een boswandeling met de hond is ook heerlijk, met warm weer vooral in de ochtend en avond, en dat heeft ook altijd wel iets mystieks. Veel herten hier in de natuurgebieden. En alle rust op die tijdstippen. 

Wij hopen eigenlijk dat veel restaurants ook het afhalen erbij blijven aanbieden. Ik denk niet dat ik al snel op een terras ga zitten. Eerst maar eens af en toe een visite proberen bij mensen thuis en daar weer een beetje aan wennen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het strand en de zee vind ik heerlijk! 

Vroeger gingen we eigenlijk altijd naar Zeeland op vakantie. Naar Aagtekerke of Oostkapelle. Tussen Westkapelle en Domburg in gingen we meestal naar het strand. Daar is een vrij rustig strand maar wel met een strandpaviljoen. Toch wel fijn als je naar de wc kunt. 

We gingen daar ook vaak met familie naartoe en dan waren we hele dagen op het strand te vinden. Strandscherm, eten en drinken voldoende badlakens, fles water om je handen mee af te spoelen, er ging van alles mee.😄 We zaten dan met veel ooms en tantes, neven en nichten op een mini camping. Een gezellige boel!

Dat waren nog eens tijden....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik bij zee zou wonen zou ik er wel vaak te vinden zijn. Maar ik woon in Nijmegen, dus geen zee. Wel een rivier (waar je niet in mag en wil zwemmen, pootjebaden kan wel) met een boel strandjes en in de polder een oude zandzuiger wat nu een heel mooie plas is waar je veilig kunt zwemmen. Daar ben ik heel vaak te vinden. Ik loop zelf het water even in om af te koelen en weer er uit. Ik heb mijn diploma's braaf gehaald, maar ik ben geen goede zwemmer, dat werd op vakantie met snorkelen ook weer pijnlijk duidelijk 😅. Ik kan ook niet overweg met flippers en voel me oncomfortabel. Ik doe het dan ook alleen als er echt iets moois te zien is. 

Wat betreft terrassen, ik kijk even aan hoe het gaat lopen. Ik vind het ook prima om even los wat biertjes en een bakje nootjes te kopen en ergens een plekje langs de Waal te zoeken bij mooi weer. Ik denk niet dat ik ervoor ga reserveren. Restaurant misschien wel, afhankelijk van hoe lang van tevoren dat moet. Wij zijn toch vaker spontaan in die dingen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben voor 15 juli gereserveerd bij een restaurant. We zouden de afgelopen maanden een paar keer wat leuks gaan doen en elke keer werd het net vlak voor de afgesproken tijd afgeblazen ivm corona. Bij t restaurant zelfs hadden we smiddags nog gebeld en stonden al bijna bij hun toen we afgebeld werden.

Maar dus wel gereserveerd en niet met alle drukte toch nog ergens een plekje zien te vinden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ouders zijn begin juli 50 jaar getrouwd, en we zouden met de hele familie uit eten gaan, hotelovernachting, dagprogramma. Maar uit eten met steeds tussen 2 gezinnen 1,5 meter is toch niet echt leuk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het strand en de zee heerlijk: voor een fikse wandeling. Als je mij op het strand ziet liggen zou ik 112 bellen als ik jullie was want dan gaat er iets niet goed. 
Ik ben überhaupt niet het type mens om lang stil te zitten/liggen. Dat kan m’n ADHD niet aan 🤣

Als ik in de tuin langer dan 15 minuten écht stil lig maakt m’n moeder zich bij wijs van spreken al ongerust of m’n hart het nog wel doet 😜

Wat die terrassen betreft: ik vertik het om te reserveren voor een plek met een afstand dat je bijna met een megafoon naar je gesprekspartner moet blèren. Ik wacht wel tot het weer normaal is, dan ga ik weer naar Loetje of Le Baron met m’n beste vriend. Nu nemen we ons glaasje fris wel ergens anders. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites