Spring naar bijdragen
Evee

Corona virus

Ben jij "bang" voor het coronavirus?  

40 stemmen

1. 1. Ben jij "bang" voor het coronavirus?

• Ja, ik heb al mondkapjes ingeslagen en de voorraadkast staat vol!
      0
    • Ja, een beetje. Maar ik ga geen extra maatregelen nemen
      16
    • Nee, ik maak mij er geen zorgen over
      24

Recommended Posts

Ik dacht ook dat je met z'n 3-en over straat mocht maar niet meer. Dus je mag maar met z'n 2-en over straat?  En als je nou 2 kinderen hebt? Mag je dan ook niet met z'n 4-en een wandeling maken? (pa, ma en de kids)

En hoe zit het nou met bezoek? Mogen mijn zus en schoonbroer met z'n 2-en komen zodat we met z'n 4-en in de woonkamer zitten of mag dan alleen m'n zus komen zodat we met 3 zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor gezinnen telt dat aantal niet. Dus met een gezin van vier mag je gewoon naar buiten. Ik dacht inderdaad ook maximaal drie personen, dat is dan niet erg duidelijk gecommuniceerd.

Volgens mij mogen er maximaal drie mensen op bezoek komen, mits je dan wel allemaal anderhalve meter afstand van elkaar kunt houden. Maar helemaal duidelijk is me dat ook niet. En is het dan verstandig om je gasten iets te drinken te geven, of moeten ze dan hun eigen thermosfles koffie oid meenemen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan was ik dus gelukkig niet de enige. 

Op straat mag je dus nog maar met 2 volwassenen dichter bij elkaar lopen dan de 1.5 meter. Kinderen uit hetzelfde huishouden mogen daar ook gewoon bij. Alleen als je uit het zelfde huishouden komt, dus als gezin met meer personen, dan mag je nog wel bij elkaar zijn.

Volgens mij mag je nog wel maximaal 3 personen op bezoek krijgen maar moet je ook dan wel de 1.5 meter afstand van elkaar houden.

Vanaf 3 personen ben je een groep, dus bij groepen van 3 personen of meer - als je niet voldoende afstand houd - krijg je een boete. Voor zo ver ik het een beetje kan inschatten, gaan ze dat dus vanaf volgende week echt actief handhaven en dus ook echt boetes schrijven als je je er niet aan houd. 

Bijeenkomsten zijn ook verboden, dus bijv. afspreken met een groepje om te sporten, wandelen enz. valt er ook allemaal onder. Dat mag dus alleen nog in tweetallen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die drie bezoekers is overigens een advies, daar kun je dus geen boete voor krijgen bij een overtreding. 

En op straat idd maar met twee, of dus met je gezin. Zouden mijn vriend, ik en opa dan ook als gezin tellen (opa komt straks bij ons inwonen)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Rifca:

Die drie bezoekers is overigens een advies, daar kun je dus geen boete voor krijgen bij een overtreding.

Toch denk ik dat als je besluit om meer visite uit te nodigen en er een feestje van te maken thuis, dat dan wel weer onder de regel "bijeenkomst" gaat vallen. En dat is dan wel weer verboden. 

Nou is de kans dat ze je gaan beboeten toch al wel klein, zoveel boa's en politie is er niet die zich daar mee bezig gaat en kan houden, gezien de tekorten die er toch al zijn, normale meldingen die doorlopen en dan nu ook nog extra veel zieken.

11 minuten geleden zei Rifca:

En op straat idd maar met twee, of dus met je gezin. Zouden mijn vriend, ik en opa dan ook als gezin tellen (opa komt straks bij ons inwonen)?

Volgens mij is het zo dat als je samen een huishouden vormt, dat het mag. Dus ja, dat mag.  Als jouw opa bij jullie inwoont zijn jullie samen een huishouden / gezin.

Nu zou je ook al met je opa aan de arm over straat mogen, maar dan zonder je vriend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet dat ik overigens veel met opa over straat ga nu, vermijd toch liever elk risico. Maar een ziekenhuis bezoek oid is niet helemaal te voorkomen helaas...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is het advies en het verzoek gewoon thuis te blijven en dus niet bij elkaar op bezoek te gaan. Zo moeilijk is dat toch niet? 1, 2 of 3.... gewoon niet doen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Christaaa:

Volgens mij is het advies en het verzoek gewoon thuis te blijven en dus niet bij elkaar op bezoek te gaan. Zo moeilijk is dat toch niet? 1, 2 of 3.... gewoon niet doen! 

Ik snap jouw punt en ben het er mee eens hoor, maar als een opa of oma nog zelfstandig thuis woont en jij bent mantelzorger, dan kun je toch niet opeens thuis blijven en zo iemand aan z'n lot overlaten?  Er moeten dan toch boodschappen en maaltijden gebracht worden, dat kan natuurlijk wel contactloos. Maar de regels zijn tot 1 juni, je kan toch moeilijk iemand z'n huis tot die tijd laten vervuilen?

Of bedoelde je het bericht van newby over visite?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn moeder is 88.
Ik heb haar al een paar keer gebeld of ik de boodschappen voor haar zal halen maar nee hoor, zij doet dat liever zelf.
Met haar oude Atos rijdt ze naar Doesburg om daar haar boodschappen te halen.

Ja, ja, ze is nog vitaal  🙂 

Trouwens, ik heb vanmorgen boodschappen gehaald en hoewel het erg rustig was nemen veel mensen het met die anderhalve meter afstand niet zo nauw.

Menigeen kruipt voor om maar zo snel mogelijk weer weg te zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Koosje:

Mijn moeder is 88.
Ik heb haar al een paar keer gebeld of ik de boodschappen voor haar zal halen maar nee hoor, zij doet dat liever zelf.
Met haar oude Atos rijdt ze naar Doesburg om daar haar boodschappen te halen.

Ja, ja, ze is nog vitaal  🙂 

Trouwens, ik heb vanmorgen boodschappen gehaald en hoewel het erg rustig was nemen veel mensen het met die anderhalve meter afstand niet zo nauw.

Menigeen kruipt voor om maar zo snel mogelijk weer weg te zijn...

Hier zijn nu in de meeste supermarkten winkelwagentjes verplicht, waardoor je makkelijker een winkelwagentje afstand hebt tot andere klanten, dat zal een meter zijn, nog geen 1.5 vermoed ik, maar in ieder geval wel al beter dan het was. Hoewel iedereen zich hier in het dorp er wel min of meer aan hield. Het zal niet altijd 1.5 meter zijn, maar in ieder geval wel wat afstand.

Het is wel gek want het pinautomaat is ook in de supermarkt, en het postpunt ook. Daar moet je nu ook verplicht een winkelwagentje voor pakken, omdat er anders te veel klanten tegelijk in de winkel zijn. Als er geen wagentjes zijn, moet je buiten wachten tot er weer één vrij komt. Bij de ingang staan ontsmettingsmiddel om zelf je wagentje te poetsen voor gebruik. Op zich wel netjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Evee:

Hier zijn nu in de meeste supermarkten winkelwagentjes verplicht, waardoor je makkelijker een winkelwagentje afstand hebt tot andere klanten, dat zal een meter zijn, nog geen 1.5 vermoed ik, maar in ieder geval wel al beter dan het was. Hoewel iedereen zich hier in het dorp er wel min of meer aan hield. Het zal niet altijd 1.5 meter zijn, maar in ieder geval wel wat afstand.

Het is wel gek want het pinautomaat is ook in de supermarkt, en het postpunt ook. Daar moet je nu ook verplicht een winkelwagentje voor pakken, omdat er anders te veel klanten tegelijk in de winkel zijn. Als er geen wagentjes zijn, moet je buiten wachten tot er weer één vrij komt. Bij de ingang staan ontsmettingsmiddel om zelf je wagentje te poetsen voor gebruik. Op zich wel netjes.

Het systeem werkt hier alleen nog niet helemaal. Ouderen met zo’n trolly weigeren een kar te nemen, en mensen die wel een kar hebben zetten hem aan het begin van het pad om vervolgens zonder kar langs de schappen te gaan....

Gelukkig houden de meeste mensen wel afstand en letten op elkaar bij het passeren van een “kruispunt”. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Rifca:

en mensen die wel een kar hebben zetten hem aan het begin van het pad om vervolgens zonder kar langs de schappen te gaan

Dat zag ik hier ook nog veel. Plus dat ze dan precies iets willen hebben waar jij staat, en dus gewoon in je nek staan te hijgen. Of midden in het gangpad staan te kletsen, waardoor jij moet omlopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Marjoleink:

Plus dat ze dan precies iets willen hebben waar jij staat, en dus gewoon in je nek staan te hijgen.

Dat bedoel ik...

Was vanmorgen bij de Aldi, winkelwagentje verplicht, ligt bij de ingang een plastic doosje met ontsmettingsdoekjes.
Wilde er eentje pakken, was het doosje leeg.

Om half 9 is de winkel open gegaan, was er 5 over half 9.

Gisteren stond ik met de brommer bij de IJssel, komt er een man naar me toe.

"Afstand houden meneer" zei ik want hij kroop bijna in me...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat jammer dat mensen er nog steeds niet serieus mee om gaan. Ik bedoel, je kan het zelf wel onzin vinden, dat staat je vrij, maar dan nog respecteer je het toch voor je medemens?!

Mijn overbuurman bij de loods wilde gisteren mijn palletlichter lenen, maar wij hebben hem netjes met 1,5 meter afstand overgedragen. Ik heb hem naar buiten gereden en neergezet, afstand genomen, en toen heeft hij hem gepakt.  😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga niet meer naar de supermarkt. Ik val in de risico groep en mijn moeder heeft aangeboden voor mij te gaan. Ik vind boodschappen doen vreselijk, dus prima 😬

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei IreneM:

Ik ga niet meer naar de supermarkt. Ik val in de risico groep en mijn moeder heeft aangeboden voor mij te gaan. Ik vind boodschappen doen vreselijk, dus prima 😬

Dat is lief van je moeder! 

Ik vrees dat in mijn geval ik eerder voor haar boodschappen moet gaan doen....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Evee:

Ik snap jouw punt en ben het er mee eens hoor, maar als een opa of oma nog zelfstandig thuis woont en jij bent mantelzorger, dan kun je toch niet opeens thuis blijven en zo iemand aan z'n lot overlaten?  Er moeten dan toch boodschappen en maaltijden gebracht worden, dat kan natuurlijk wel contactloos. Maar de regels zijn tot 1 juni, je kan toch moeilijk iemand z'n huis tot die tijd laten vervuilen?

Of bedoelde je het bericht van newby over visite?

Nee, als mantelzorger is je hulp nog steeds nodig natuurlijk. Maar dan kun je de boodschappen ook voor de deur zetten of op z’n plek en dan weg gaan. Helaas denken mensen dat regels er alleen voor anderen zijn. Ik weet niet wie er schreef over een zus op bezoek, maar dat is dus gewoon niet nodig. Geloof me, ik begin mijn vrienden en familie ook echt te missen hoor, maar even de kiezen op elkaar en volhouden! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn schoonmoeder is vandaag jarig en we hebben een corona-proof party gegeven voor haar. We hebben er in ieder geval ontzettend om kunnen lachen!

Vanochtend om 8 uur hebben we allemaal een verjaardagsliedje (lang zal ze leven) via spraakbericht gestuurd. Mijn man heeft nog een broer en zus, dus iedereen had een spraakbericht via de groepswhatsapp gestuurd op hetzelfde tijdstip. Niemand kan echt goed zingen, dus dat was al een dingetje op zich 😂 Om 8 uur mocht ze ook de kaart openen, en daarin stond dat ze om 14 uur pas het cadeau uit mocht pakken en klaar moest zitten met een drankje.

Om 14 uur was het proost-tijd en mocht ze het cadeau openen, dat heb ik woensdag al voor de deur gezet (wij wonen van iedereen het dichtst in de buurt bij mijn schoonouders), zodat het lang genoeg heeft gestaan om corona vrij te zijn (niet dat wij het denken te hebben nu, maar je kan maar zeker zijn 😉 )

Om 14 uur hadden we afgesproken om allemaal zo feestelijk mogelijk op te dossen, dus slingers, hoedjes, brillen, bloemetjeskransen, net wat we in huis hadden, en een drankje er bij om te proosten. Via whatsapp gebeld met elkaar, terwijl mijn schoonmoeder dus het cadeau mocht openen. Dat was een pinata, die ze in de tuin kapot mocht slaan, die gevuld was met kleine cadeautjes. De reden dat we daarvoor gekozen hadden, was omdat hun vakantie naar Peru niet door kan gaan, en dit nog een beetje in die richting was qua sfeer. De pinata was gevuld met snoepjes en kleine cadeautjes (zeepjes, sleutelhanger, thee) die ik had kunnen kopen bij de paar winkels die hier nog open zijn in de buurt. Qua waarde niet veel, maar ze had er lol in om hem kapot te slaan, en we hebben er om kunnen lachen via het beeldbellen 😅

Hoewel het bellen soms haperde, was het erg leuk en gezellig en toch feestelijk, ondanks alles. Dus mocht er nog iemand inspiratie zoeken voor corona proof verjaardagsfeestjes, wie weet helpt het om je op een idee te brengen 😄 

• Vind ik leuk 5
  • Haha 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Belde mijn 88 jarige moeder vanmorgen.

Vanwege Corona krijgt ze voorlopig geen huishoudelijke hulp en een vriendin van haar is opgenomen in het Rijstate ziekenhuis met...Corona...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las net ergens dat het programma "Nederland in beweging" nog nooit zo veel kijkcijfers had gehad, als nu 😂

Nou ben ik wel benieuwd, wie doet er aan mee?!! haha

Hier in het dorp is een huisje waar een wat ouder stel woont, en elke ochtend als ik de hond uitlaat loop ik daar voorbij, dan zit de man aan tafel zijn krantje te lezen, en de vrouw doet mee met de tv. Super schattig! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites