Ga naar inhoud

diarree


Newby1981

Aanbevolen berichten

Ik heb al een paar dagen achter elkaar dat ik diarree vind op de tegels of in hun toilet. Nou is dat maar gemiddeld 1x per dag en de rest van de keutels zien er allemaal super uit. (Het zijn geen blindedarmkeutels) Probleem is alleen dat ik niet weet wie van de 2 het is en ik alleen naar de DA ga met Binky als het niet anders kan. (die is daarna namelijk dagen van slag en wilt dan niet meer eten, trekt zich terug enz) Ik heb net de DA gebeld of ze die diarree eventueel kunnen onderzoeken maar dit doen ze bij voorkeur liever niet omdat er zelden iets uitkomt. Terwijl ik eigenlijk juist dacht dat ze hier wel veel uit kunnen halen? Als ik zo met ze langs ga en ze laat onderzoeken lijkt me juist dat ze niet echt iets kunnen zien?

Wat is jullie ervaring hier mee?

Verder eten ze trouwens goed hoor en tonen ze normaal gedrag.

Ze adviseerde wel om nog wat minder biks te geven (een halve eetlepel 2 x per dag voor 2 konijnen. Dat is toch wel heel weinig?) Ze krijgen nu ongeveer een hele eetlepel 2x per dag per konijn en dat is in een paar minuten op. En misschien wat minder groenten. (Hoewel ze momenteel enkel witlof en andijvie krijgen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor voer geef je jouw konijnen? Mijn konijnen eten voer van ‘science selective’. Dat schijnt het beste voer te zijn wat er is voor konijnen. Af en toe heeft mijn konijn ook last van diarree. Ik merk dat de diarree ontstaat wanneer ik te veel nat voer (besjes, appeltjes etc.) heb gegeven. Zou dit misschien bij jou ook het geval kunnen zijn? Mij is een tijd terug geadviseerd om 1 handje biks per konijn te geven. Dus als je twee konijnen hebt doe je twee handjes biks in het bakje. Als je merkt dat ze weinig hooi eten, geef je te veel biks en moet je het biks een beetje minderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 gram ss of care+ per kilo konijn is het beste. Heb je 2 konijnen van 2 kilo betekent dat dus 1x per dag 40 gram of 2x per dag 20 gram. Daarnaast groenvoer, wat je rustig opbouwt en heel veel hooi. De diarree kunnen ze absoluut wel onderzoeken. Ga je wel naar een goede dierenarts? Diarree kan een teken zijn van een wormbesmetting. Mijn da wilde het ook niet onderzoeken, toen gingen we naar een goede en die zag van alles. Ik zou wel even proberen te kijken van wie het is. Het buikje laten doorvoeren bij de dierenarts kan ook wat helderheid geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef graanvrije biks van SS dus daar zal het niet aan liggen. Groenvoer zijn ze gewend, dat krijgen ze al jaren en iedere dag 2 soorten verse kruiden die ik telkens afwissel (peterselie, dille, koriander, selderij, munt enz) 

Het enigste wat ik nu 2 dagen even zal proberen is nog wat minder biks (heb nu al het gevoel dat ze verhongeren😆) en wat minder witlof. 
En ik bedacht me net dat ik nog wel eens bij een andere DA kan proberen, eens kijken wat die zegt mbt keutelonderzoek.

Zegt die hetzelfde, dan ga ik toch maar even langs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .