Ga naar inhoud

Konijn bijt in schoenen/handen als die in de weg staan


Bobel

Aanbevolen berichten

Onze NHD voedster Bella (gecastreerd, 1 jaar, 2+kg) is lief, zeer aaibaar en.....territoriaal dominant.

Niet als we eten of voer in kooi doen, maar als ze aan het spelen is in de ren met haar gecastreerde maatje (ram)

 

Ze kan binkies maken, graven in de graafbak en dan opeens in het langsgaan bijten in schoenen (en soms polsen/handen).

Meestal als mevrouw vindt dat ze in de weg staan. Maar steeds vaker komt ze er ook gewoon naar toe tijdens haar speelsessies.

 

De ingehuurde konijnen gedragsdeskundige (jawel! 😅) zegt dat het aangeleerd gedrag is. Het werkt voor Bella (wij trekken terug omdat het pijn doet), dus blijft ze het doen. Advies was om werkhandschoenen te dragen en oude kleren/schoenen. En niks zeggen/doen als ze bijt of knaagt aan schoen. Bella moet leren dat het geen effect heeft.

 

Tot zover de theorie.

 

Mijn vraag:

Allemaal leuk en aardig, maar mevrouw knaagt nu gewoon aan de schoenen. Terwijl wij dan stilstaan en niks zeggen, zoals geinstrueerd. 

Ze lijkt ook stukjes op te eten,. Alsof het een uitdaging is, net als wilgentunnel, knaagblokken etc. gewoon een ander knaagitem. Dat lijkt me

A. niet gezond

B. een tijdverdrijf te worden

En het helpt niet voor het uiteindelijke doel, want ze nipt ook nog steeds als we met sokken aan in de ren zijn. 

 

Hebben jullie tips of mogelijke oplossingen? Alvast bedankt! 🙏

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze een maatje? Hoe ziet het permanente verblijf er uit waarin ze leeft, hoe groot is het? Wat heeft ze te doen op een dag? Hoe vaak wissel je speeltjes en objecten? 

 

Soms kun je dit soort gedrag wel doorbreken door dingen regelmatig flink om te gooien in het verblijf, zodat het ontdekken van de omgeving een bezigheid is, ipv bijt- en sloopgedrag.

 

Een maatje kan ook voor afleiding zorgen, waardoor gewoontes soms verdwijnen, een maatje is namelijk voor de meeste konijnen leuker om mee bezig te zijn dan het kapot knagen van schoenen. Hoewel in sommige gevallen ze er ook een "partner in crime" in weten te vinden 😉 Maar hoe dan ook, elk konijn heeft baat bij het samenleven met een maatje. Mocht ze die niet hebben,  zou ik je zeker aanraden een geschikte partner via een opvang te adopteren. 

 

Verder klopt het advies van de gedragsdeskundige wel tot bepaalde hoogte. Als ze merkt dat het geen effect heeft zou het moeten stoppen. Maar dat kan ook averechts werken en dat ze dus nog allerlei andere manieren bedenkt om wel effect te krijgen, zoals bijvoorbeeld nog feller worden 😉 In theorie dus inderdaad leuk, maar in de praktijk niet altijd de oplossing 😂

 

Ik heb ook een mega-agressieve voedster gehad, en met haar werkte clickertraining heel goed als afleiding. Ik kon het agressieve aanvalgedrag als ik de ren in stapte op die manier ombuigen, ze ging haar energie stoppen in ontdekken wat ze moest doen voor haar brokjes in plaats van mijn voeten, broeken, slippers en enkels kapot bijten. 

 

Tot slot: knaagblokken zijn niet gezond voor konijnen, knaagstenen / mineraalblokken enz, veroorzaken een verstoorde mineralenbalans in het lijfje en kunnen o.a. flink blaasstenen / nierstenen geven, die zou ik dus niet kopen / niet geven. Knaaghout in verschillende soorten, hooi-speeltjes, eventueel kartonnen producten (als ze het niet echt gaat zitten opeten) kunnen wel prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei Evee:

Heeft ze een maatje? Hoe ziet het permanente verblijf er uit waarin ze leeft, hoe groot is het? Wat heeft ze te doen op een dag? Hoe vaak wissel je speeltjes en objecten? 

 

Soms kun je dit soort gedrag wel doorbreken door dingen regelmatig flink om te gooien in het verblijf, zodat het ontdekken van de omgeving een bezigheid is, ipv bijt- en sloopgedrag.

 

Een maatje kan ook voor afleiding zorgen, waardoor gewoontes soms verdwijnen, een maatje is namelijk voor de meeste konijnen leuker om mee bezig te zijn dan het kapot knagen van schoenen. Hoewel in sommige gevallen ze er ook een "partner in crime" in weten te vinden 😉 Maar hoe dan ook, elk konijn heeft baat bij het samenleven met een maatje. Mocht ze die niet hebben,  zou ik je zeker aanraden een geschikte partner via een opvang te adopteren. 

 

Verder klopt het advies van de gedragsdeskundige wel tot bepaalde hoogte. Als ze merkt dat het geen effect heeft zou het moeten stoppen. Maar dat kan ook averechts werken en dat ze dus nog allerlei andere manieren bedenkt om wel effect te krijgen, zoals bijvoorbeeld nog feller worden 😉 In theorie dus inderdaad leuk, maar in de praktijk niet altijd de oplossing 😂

 

Ik heb ook een mega-agressieve voedster gehad, en met haar werkte clickertraining heel goed als afleiding. Ik kon het agressieve aanvalgedrag als ik de ren in stapte op die manier ombuigen, ze ging haar energie stoppen in ontdekken wat ze moest doen voor haar brokjes in plaats van mijn voeten, broeken, slippers en enkels kapot bijten. 

 

Tot slot: knaagblokken zijn niet gezond voor konijnen, knaagstenen / mineraalblokken enz, veroorzaken een verstoorde mineralenbalans in het lijfje en kunnen o.a. flink blaasstenen / nierstenen geven, die zou ik dus niet kopen / niet geven. Knaaghout in verschillende soorten, hooi-speeltjes, eventueel kartonnen producten (als ze het niet echt gaat zitten opeten) kunnen wel prima. 

 

Hoi Evee,

 

Zoals ik schreef zit ze niet alleen, maar hebben we meteen 2 konijntjes in huis genomen. Het gecastreerde rammetje is superlief en relaxed. Ze hebben ruim 4m2 permanent verblijf waarbij er zelfs sprake is van een volwaardige tunnel tussen 2 verblijven. Volgens de konijnen gedragsdeskundige doe ik alles goed. Er liggen altijd wilgentunnels, knaagballetjes en andere stukken hout (ik heb geen knaagblok, ik bedoelde gewoon ander knaaghout 😉), speelgoed, voerballetjes, huisjes etc. Om mee te spelen. In de losstaade ren -waar ze 1 tot 2x per dag in mogen spelen- staat een grote graafbak vol graafzand, vind ze geweldig. 

 

Ze is heel dominant en wil ook altijd uitbreken. Volgens de gedragsdeskundige zit dat ‘ erin’ gebakken bij Bella. Toen ze nog in de hele woonkamer mocht, ging ze ook meteen op zoek naar de deur naar de hal en daaraan knagen, om nog verder ‘weg’ te kunnen. Het nippen lijkt op afgeleide agressie, maar ze doet het dus ook vlak na binkies of lekker graven. We zijn best ten einde raad. En ja, het lijkt feller te worden want ‘moet toch lukken om die schoen door te knagen??’ 😅

 

Clickertraining heb ik van gehoord (zou niet weten hoe het moet) maar het lijkt heel erg een instinctief iets te zijn (ze rukt ook altijd aan de renpanelen -dat is dus een losstaande ren gekoppeld aan hun permanente verblijf van 4m2- en tilt die op, vandaar mijn zoektocht naar zware puppyren) ..... 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt inderdaad alsof eigenlijk alles gewoon goed op orde is, maar je gewoon echt een opstandige dame getroffen hebt 😂 Een soort vrijheidsstrijder 😅

 

Een vaste ruimte geven, ipv wisselen met loslopen wil soms nog wel eens werken, want wisselen van ruimte veroorzaakt / versterkt vaak dit soort gedrag. 

 

Mocht je clickertraining een poging willen geven, hier staat uitleg hoe het werkt: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/clickertraining-met-konijnen/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Klinkt inderdaad alsof eigenlijk alles gewoon goed op orde is, maar je gewoon echt een opstandige dame getroffen hebt 😂 Een soort vrijheidsstrijder 😅

 

Een vaste ruimte geven, ipv wisselen met loslopen wil soms nog wel eens werken, want wisselen van ruimte veroorzaakt / versterkt vaak dit soort gedrag. 

 

Mocht je clickertraining een poging willen geven, hier staat uitleg hoe het werkt: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/clickertraining-met-konijnen/

 

 

Ja! Een vrijheidsstrijdster, dat omschrijft haar goed 😂. Over dat niet wisselen: dat had ik ook gelezen. Niet alle konijnen kunnen omgaan met dan wel / dan niet extra ruimte. Maar de gedragskundige zegt dat ik ze toch moet proberen een uur per dag in de extra losloopren (6m2) te laten. Door Bella haar rukgedrag aan die lichte panelen (ze probeert er ook onderdoor te komen) moet je daar steeds bijstaan.

 

Wel maken ze dan altijd volop binkies en racen van permanent verblijf door de losstaande ren. Voelt ook rot om dat af te pakken, zeker voor het rammetje die er ook zo van geniet. Frustrerend is dat je alles volgens de regels goed probeert te doen, zeer konijnvriendelijk, en de vrijheidsstrijdster het liefst in een groot bos zou wonen (lijkt het).

 

Dankje voor de tip over clickertraining 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pixie deed het in het begin ook als ze vond dat ik in de weg zat. Niet hard maar gewoon niet fijn. Ik heb haar terug geprikt in haar zij met mn vinger. 😂 Niet hard hoor, maar kom op, ze moet niet in mn tenen bijten. Ze vind soms nog steeds dat ik te langzaam ben en dan bijt ze Jazz in z’n billen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Floppyears:

Pixie deed het in het begin ook als ze vond dat ik in de weg zat. Niet hard maar gewoon niet fijn. Ik heb haar terug geprikt in haar zij met mn vinger. 😂 Niet hard hoor, maar kom op, ze moet niet in mn tenen bijten. Ze vind soms nog steeds dat ik te langzaam ben en dan bijt ze Jazz in z’n billen. 

 

Als ik terugduw (tip konijnkundige dierenarts) ... dan wordt ze juist verbetener! Ze ziet het dan als gevecht. Dus dat mag niet meer van de gedragskundige.

 

Ik herken de afgeleide agressie. Als ik haar iets verbied of bijv. de losse panelenren met mijn handen op hun plek houd, dan kuurt ze dat soms uit op het rammetje door op hem af te vliegen. En die arme sul laat alles toe 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .