Ga naar inhoud

Help! Konijn lust geen hooi meer


HannahP

Aanbevolen berichten

Hoi,

ik heb vorige maand een konijntje gekocht, hij werd twee weken geleden gecastreerd, alles ging goed... maar de laatste paar dagen lust hij plots geen hooi meer.

Ik weet niet of de castratie er mee te maken heeft maar ik ben bezorgd? Ik geef hem een handje korrels in de ochtend, een hoopje groenten in de avond... en voor de rest eet hij zijn bodembedekking (pellets van stro) en doet hij alsof hij razende honger heeft. Wat moet ik doen?

Alvast bedankt,

Hannah

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de hand van jouw verhaal vermoed ik dat het misschien gebitsproblemen zouden kunnen zijn. Weet je of de dierenarts tijdens de narcose ook gelijk een gebitscontrole heeft gedaan? 

 

Maar het kan ook zijn dat er iets mis is met het hooi dat je nu hebt, waardoor hij het niet lekker vind, je zou eens een andere soort / ander pak kunnen proberen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je reactie, nee ik denk niet dat de dierenarts een gebitscontrole heeft gedaan.

Maar als hij zijn harde bodembedekking kan eten zou hij toch geen gebitsproblemen moeten hebben?

Hij eet alleen maar één of twee sprietjes hooi als ik het onder zijn neus steek. Voor de rest heeft hij geen interesse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet zo dat als ze gebitsproblemen hebben ze gelijk helemaal niets meer eten, vaak laten ze een bepaald type eten staan. Afhankelijk van het probleem kan dat de brokken zijn, het groenvoer, of juist het hooi.

 

Op hooi zijn wel de meeste kauwbewegingen nodig, dus als het bijvoorbeeld een in zijn wang prikkend haakje is, dan is het logisch dat hij kiest voor voedsel wat meer hap-slik-weg is dan lange hooisprieten waar je lange tijd op moet kauwen. Dat geeft minder pijn.  Je zou het dus voor de zekerheid wel even na kunnen laten kijken. Het lastige is dat er vaak dus een verdoving nodig is om de achterste kiezen goed te kunnen bekijken. Tijdens de narcose voor de castratie even een blik op het gebit werpen, scheelt dus een verdoving 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook aan het hooi liggen. Ik heb altijd hetzelfde hooi, maar heel soms zit er een zak tussen wat ze niet moeten. Dan zitten ze de kruiden er tussen uit te vissen en vind ik de rest plat gedrukt de volgende dag in het toilet, terwijl ze normaal alles op eten. Ben je toevallig van zak gewisseld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens toch aan te raden om minstens 1x per dag vers hooi te geven. Vaak hebben ze er minder interesse in als het wat langer ligt. Een konijn hoort ongeveer het eigen formaat in los hooi per dag te eten.

 

Ik geef zelf ongeveer een konijn-formaat portie aan de konijnen in de ochtend, en dat word ook echt voor het grootste deel opgegeten. Soms vul ik het in de avond nog bij, als ze veel gegeten hebben (om de een of andere reden heeft volgens mij het weer / het seizoen ook gewoon invloed op hoeveel hooi ze eten, dus er zit wel iets variatie in, hoewel ze er hier altijd wel goed van eten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei HannahP:

Nee, ik ben niet van zak gewisseld. Ik geef hem gewone hooi, geen kruidenhooi.

 

Zelf geef ik altijd kruidenhooi, omdat konijnen daar veel liever van eten. En daarin kun je lekker varieren zodat het niet elke dag hetzelfde is. Dus een aantal dagen kruidenhooi met munt & kamillie, dan weer aantal dagen kruidenhooi met rozenblaadjes etc. etc. 

 

Elke dag hetzelfde eten kan ook leiden tot verveling en minder eetlust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .