Spring naar bijdragen
AnoukRams

Konijn verdwenen

Recommended Posts

Hallo iedereen, we hebben in onze tuin in een ren al een aantal jaren samen met de kippen 2 konijntjes zitten (moeder en dochter). Via een tunnel kunnen de konijnen ook uit de kippenren naar de (volledig ommuurde) tuin. Dit doen ze vaak overdag, 's nachts blijven ze bijna altijd in de kippenren. Sinds vanochtend is echter ons oudste konijn (iets meer dan 6 jaar oud) plots verdwenen. We hebben haar overal gezocht maar nergens te vinden. Denken jullie dat ze ziek zou kunnen zijn en zich heeft weggestopt in een hol onder de grond? Of zou er een roofdier langsgeweest zijn zonder enig spoor na te laten? We weten echt niet wat doen want geen enkele verklaring lijkt ons echt te kloppen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Renske34:

Is er een teken dat ze ontsnapt is? Een stuk gaas wat open is bijvoorbeeld. 

Kan ze in de tunnel verstopt zitten? 

Nee geen enkel teken dat ze echt uit de tuin zou zijn, muren zijn echt wel te hoog denk ik, en ze is nog nooit ontsnapt in al de jaren dat ze hier al woont. In de tunnel zelf kunnen we kijken, daar zit ze niet. Er is wel 1 lange ondergrondse gang die ze zelf gegraven hebben die zo ver doorloopt dat we dit niet kunnen checken, maar lijkt niet tot bij de buren te gaan... Ze is al de hele dag weg en niet komen eten dus zelfs als ze daarin zit is er wel echt iets mis vrees ik, dit is echt niet van haar gewoonte... 😔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beide opties zouden kunnen. Het blijft gissen denk ik. 

Ze kan door een roofdier gepakt zijn en meegenomen zijn, in een tunnel vast zijn komen te zitten en gestorven zijn door zuurstofgebrek, of uit ziekte / zwakte zelf een beschutte plek hebben gezocht waar ze is gestorven. Ze kan als ik het zo lees ook ontsnapt zijn. Ik weet niet hoe diep de grond de muur in ging? Maar konijnen kunnen best diep en ver graven. Best kans dat ze ergens naar buiten is gegaan. Dat het niet eerder gebeurd is wil niet zeggen dat het niet kan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Evee:

Beide opties zouden kunnen. Het blijft gissen denk ik. 

Ze kan door een roofdier gepakt zijn en meegenomen zijn, in een tunnel vast zijn komen te zitten en gestorven zijn door zuurstofgebrek, of uit ziekte / zwakte zelf een beschutte plek hebben gezocht waar ze is gestorven. Ze kan als ik het zo lees ook ontsnapt zijn. Ik weet niet hoe diep de grond de muur in ging? Maar konijnen kunnen best diep en ver graven. Best kans dat ze ergens naar buiten is gegaan. Dat het niet eerder gebeurd is wil niet zeggen dat het niet kan. 

Ja als we morgen nog niets meer weten gaan we bij buren informeren of ze iets gezien hebben... In principe is het zeker niet onmogelijk om onder de muur door te graven, alleen is het echt al maanden geleden dat we ze nog hebben zien graven of los zand hebben gevonden. Echt geen fijn gevoel dat we totaal niet weten wat er gebeurd kan zijn, er zijn inderdaad verschillende dingen mogelijk 😓 Gisteren gedroeg ze zich wel nog normaal en at ze goed dus toen zeker niet merkbaar ziek of zo... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan verschillende redenen hebben. Hebben jullie in de buurt camera’s? Misschien kan je dan even kijken. Ze kan ook gepakt zijn door een roofdier. Of onder een gat hebben gegraven en daar ingekropen zijn? Wij hadden vroeger een konijnenheuvel en toen hadden wij een konijntje die veel graaft. Toen had ie dus een gat gegraven en vandoor gegaan. Weer gevonden door de buren (gelukkig) en toen hadden we kippengaas in de grond gedaan en toen is ie nooit meer ontsnapt. Wel een paar keer over het hek gesprongen. Konijnen kunnen flink springen dus het zou kunnen dat jouw konijn over het hek is gesprongen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Konijnen123:

Het kan verschillende redenen hebben. Hebben jullie in de buurt camera’s? Misschien kan je dan even kijken. Ze kan ook gepakt zijn door een roofdier. Of onder een gat hebben gegraven en daar ingekropen zijn? Wij hadden vroeger een konijnenheuvel en toen hadden wij een konijntje die veel graaft. Toen had ie dus een gat gegraven en vandoor gegaan. Weer gevonden door de buren (gelukkig) en toen hadden we kippengaas in de grond gedaan en toen is ie nooit meer ontsnapt. Wel een paar keer over het hek gesprongen. Konijnen kunnen flink springen dus het zou kunnen dat jouw konijn over het hek is gesprongen?

We hebben geen camera's en vinden nergens iets van aanwijzigingen, dus momenteel hebben we nog steeds geen idee wat er gebeurd is. Ondergrondse gangen zijn er wel (hoewel ze recent niet meer aan het graven waren) dus in theorie zou het kunnen dat ze via een gang uit de tuin is gegaan maar dat heeft ze de voorbije 6 jaar nooit gedaan... Of ze is ziek/stervend in een hol gekropen, maar ze leek niet ziek de dag ervoor en we kunnen niet diep genoeg in de holen kijken. En bij een roofdier zou ik denken dat er dan toch iets van plukken vacht of bloed of zo achterblijft, of is dat niet altijd het geval? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei AnoukRams:

We hebben geen camera's en vinden nergens iets van aanwijzigingen, dus momenteel hebben we nog steeds geen idee wat er gebeurd is. Ondergrondse gangen zijn er wel (hoewel ze recent niet meer aan het graven waren) dus in theorie zou het kunnen dat ze via een gang uit de tuin is gegaan maar dat heeft ze de voorbije 6 jaar nooit gedaan... Of ze is ziek/stervend in een hol gekropen, maar ze leek niet ziek de dag ervoor en we kunnen niet diep genoeg in de holen kijken. En bij een roofdier zou ik denken dat er dan toch iets van plukken vacht of bloed of zo achterblijft, of is dat niet altijd het geval? 

Konijnen zijn er heel goed in hun mankementen te verbergen, tot het echt crisis is. Vaak als je ziet dat ze ziek zijn, is het ook echt al problematisch. Het zijn prooidieren. Zwakte en ziekte tonen betekent in de natuur dat ze prooi worden. Ze verbergen dat dus zo lang mogelijk (tot grote frustratie van veel konijnenbaasjes). 

Het ligt aan het roofdier dat het geweest is. Er zijn dieren die een ware slachting aanrichten en achterlaten, maar ook dieren die hun prooi van de grond optillen/oppakken en meenemen om ergens anders te eten, daar zie je dan dus niets van. 

Het niet weten wat er gebeurd is lijkt mij verschrikkelijk. Hoe is het konijn dat je nu nog hebt er onder? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had ooit een koppeltje in een volledig afgesloten ren, er was (uiteraard😉) gaas rondom, maar ook over de hele bodem gaas ingegraven én bovenop ook helemaal afgedekt met gaas. Deze ren was eerst jarenlang thuis voor Fleur en Tulli, en later voor Luna en Tulli. Op een dag zag ik hen geen van beide, wat niet écht zorgwekkend was, want ze hadden best een uitgebreid gangenstelsel, maar toch ... het voelde niet juist. Dus toen gaan zoeken in de ren en Tuul vlot gevonden in een gang, helaas dood. Luna onvindbaar. In de tuin gezocht, ondanks dat ze eigenlijk met geen mogelijkheid uit de ren konden. Niets gevonden. De hele bodem van de ren twee maal volledig omgespit, om zeker te zijn dat ze toch niet in een gang zat. Niets gevonden. Ondanks dat de ren (dacht ik) volledig roofdiervrij was, en er geen enkel spoor naar een roofdier was, bleef er dus écht maar één optie over: er was toch een roofdier in de ren geraakt. Het is dus niet uit te sluiten dat dit ook bij jou gebeurd is. 🙁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-2-2020 at 21:08 zei Evee:

Konijnen zijn er heel goed in hun mankementen te verbergen, tot het echt crisis is. Vaak als je ziet dat ze ziek zijn, is het ook echt al problematisch. Het zijn prooidieren. Zwakte en ziekte tonen betekent in de natuur dat ze prooi worden. Ze verbergen dat dus zo lang mogelijk (tot grote frustratie van veel konijnenbaasjes). 

Het ligt aan het roofdier dat het geweest is. Er zijn dieren die een ware slachting aanrichten en achterlaten, maar ook dieren die hun prooi van de grond optillen/oppakken en meenemen om ergens anders te eten, daar zie je dan dus niets van. 

Het niet weten wat er gebeurd is lijkt mij verschrikkelijk. Hoe is het konijn dat je nu nog hebt er onder? 

Ja tot hiertoe dus nog steeds niets nieuws te melden... het andere konijntje is heel actief maar lijkt me best wel onrustig, niet dat ze op de grond stampt zoals wanneer er gevaar is, maar ze loopt veel meer rond in de tuin en zit ook soms op plaatsen waar ze normaal niet veel komt dus ik heb de indruk dat ze echt wel haar maatje mist, nu is ze helemaal alleen met de kippen 😔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei mystique:

Ik had ooit een koppeltje in een volledig afgesloten ren, er was (uiteraard😉) gaas rondom, maar ook over de hele bodem gaas ingegraven én bovenop ook helemaal afgedekt met gaas. Deze ren was eerst jarenlang thuis voor Fleur en Tulli, en later voor Luna en Tulli. Op een dag zag ik hen geen van beide, wat niet écht zorgwekkend was, want ze hadden best een uitgebreid gangenstelsel, maar toch ... het voelde niet juist. Dus toen gaan zoeken in de ren en Tuul vlot gevonden in een gang, helaas dood. Luna onvindbaar. In de tuin gezocht, ondanks dat ze eigenlijk met geen mogelijkheid uit de ren konden. Niets gevonden. De hele bodem van de ren twee maal volledig omgespit, om zeker te zijn dat ze toch niet in een gang zat. Niets gevonden. Ondanks dat de ren (dacht ik) volledig roofdiervrij was, en er geen enkel spoor naar een roofdier was, bleef er dus écht maar één optie over: er was toch een roofdier in de ren geraakt. Het is dus niet uit te sluiten dat dit ook bij jou gebeurd is. 🙁

Vreselijk 😥 En was Tuul dan gestorven door verwondingen door een roofdier of eerder weggekropen en uit angst gestorven ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei AnoukRams:

Vreselijk 😥 En was Tuul dan gestorven door verwondingen door een roofdier of eerder weggekropen en uit angst gestorven ?

Het tweede. 🙁 Je zag niets aan hem, hij was nog helemaal gaaf. We hebben voor de zekerheid, om andere mogelijkheden zoals ziekte uit te sluiten, een autopsie laten doen, ook daar kwam niets uit, het was een gezond diertje. Enkel zijn darmen waren niet optimaal, wat inderdaad doet vermoeden dat het roofdier Luna heeft meegesleurd en dat Tuul zich heeft verstopt om daar uit angst te sterven. 🙁 

Is jouw vermiste nijn al terecht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei mystique:

Het tweede. 🙁 Je zag niets aan hem, hij was nog helemaal gaaf. We hebben voor de zekerheid, om andere mogelijkheden zoals ziekte uit te sluiten, een autopsie laten doen, ook daar kwam niets uit, het was een gezond diertje. Enkel zijn darmen waren niet optimaal, wat inderdaad doet vermoeden dat het roofdier Luna heeft meegesleurd en dat Tuul zich heeft verstopt om daar uit angst te sterven. 🙁 

Is jouw vermiste nijn al terecht?

Nee nog steeds geen spoor... Ja ik vroeg het me af omdat onze katten wel eens achter de konijnen durven lopen (zonder ze effectief aan te raken) dus het is ook nog een mogelijkheid dat ze haar toch eens te lang hebben opgejaagd tot het haar te veel werd en ze in een gang gestorven is, wat echt vreselijk zou zijn 😫 Maar het blijft echt gissen, dit weekend gaan we misschien toch eens proberen het diepste hol open te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites