Spring naar bijdragen
Lagertha

Konijnen gescheiden houden na (mislukte) koppeling?

Recommended Posts

Hi,

Ik heb laatst een koppelpoging gedaan tussen mijn voedster (Freyja) en een rammetje die wij van kennissen hebben overgenomen wegens een oeps-nestje.  Alhoewel we alles volgens het boekje deden - neutrale ruimte e.d. - maar helaas bleek Freyja te dominant. We hebben de koppeling onderbroken omdat we merkten dat het rammetje te veel stress ervaarde en echt doodsbang was. We willen het over een weekje nogmaals proberen als het rammetje wat bijgekomen is van deze (voor hem) nare ervaring. Maar nu komt mijn vraag..

Hoe kan ik ze het beste gescheiden houden gedurende deze week? Ze zitten nu allebei in een aparte kooi+ren en voor de koppelpoging kon Freyja gewoon 24/7 loslopen en die vrijheid wil ik beide konijnen eigenlijk nog wel bieden. Moet ik ze gewoon om en om loslaten? Freyja wordt namelijk vrij agressief en territoriaal zodra ze het mannetje ziet (ook al zit hij in zijn ren) en daar wordt hij weer erg bang van.. Of kan ik zijn kooi+ren beter ergens anders plaatsen wanneer zij rond losloopt zodat ze elkaar überhaupt niet zien/ruiken zodat ze bij de volgende koppelpoging van 0 beginnen? Geen idee wat wijsheid is in dit geval.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt ze het beste volledig uit elkaar houden, zodat ze elkaar niet kunnen zien of ruiken. Alleen op die manier vergeten ze elkaar en kun je het nog eens proberen. Anders bouwen ze frustratie op omdat ze niet naar elkaar toe kunnen en dat maakt de koppeling lastiger. Dus ik zou ze echt in aparte kamers zetten, en ook niet om de beurt in dezelfde ruimte laten lopen.

Ik denk trouwens eerlijk gezegd dat de kans dat het de tweede keer wel goed gaat minimaal is. Het klinkt alsof ze echt niet bij elkaar passen. 

Hoe oud is het rammetje? Kan het zijn dat hij nog te jong is om te koppelen? Ik neem aan dat hij al wel gecastreerd is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat was ook mijn overweging, maar omdat ik tegenstrijdige verhalen lees begon ik te twijfelen. Ik lees namelijk ook wel eens dat het ook goed zou kunnen zijn als ze elkaars geur nog kunnen ruiken om zo enigszins aan elkaar te kunnen wennen...

Ik denk dat de kans ook vrij klein is, maar wil het toch nog een poging wagen. Vooral omdat het wel even “goed” leek te gaan, maar ik voor mijn gevoel de poging echt moest staken omdat het mannetje stijf stond van de angst. Hij is in principe niet te jong om te koppelen (4,5 maandjes nu) en 3 weken geleden gecastreerd uiteraard. Het is van zichzelf een vrij bang konijntje, wel heel lief, maar gewoon wat bangig. Ik had geen idee dat Freyja zo dominant kon zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je koppelervaring? Ik vermoed van niet?

Karakter is het meest belangrijke element voor een koppeling. Er moet een klik zijn tussen de konijnen. Als ik jouw verhaal zo lees, is die klik er bij deze twee konijnen niet. 

Nou is het niet zo dat het echt tot vechten is gekomen, dus helemaal hopeloos is het ook niet. Het is voor mij lastig in te schatten van jouw verhaal of jij zelf te bang was voor de daadwerkelijke koppeling en te vroeg hebt afgebroken, of dat het echt geen match is. 

Een perfecte goede match lijkt het ook niet te zijn. Het is jammer dat je niet via een opvang koppelt, want dan had je simpelweg voor een andere partner kunnen kiezen waar een betere klik mee zou zijn. 

Helemaal vanaf 0 beginnen kan niet meer, de konijnen hebben nu al een - helaas niet positief - verleden met elkaar. Je kan ze even een paar dagen tot rust laten komen volledig uit elkaars zicht en nog een nieuwe poging wagen op neutraal terrein. Eventueel de ram iets voorsprong geven door hem er 1 minuutje eerder in de neutrale ruimte te zetten dan de voedster. Maar je moet het toch de tijd geven. Jagen, stress en angst kunnen voorkomen bij koppelingen, leuk om te zien is het niet. Het kan zijn dat je te snel hebt ingegrepen, te bang bent, en het nog niet verloren is, dat je ingreep op het moment dat er pas rangordebepaling ging beginnen. En hoewel dat er niet mooi of leuk uit ziet, gemeen zelfs en echt zielig om te zien, is het een fase die ze bij een koppeling wel door moeten. 

Pas bij echt vechten hoor je in te grijpen. Dus echt als ze als een bolletje vechtende, rollende, krijsende, trappende konijnen over de grond rollen. Verder is stress, jagen, plukjes haar uit bijten, met een grom naar elkaar uitvallen, dat soort dingen, dat is rangordebepaling waarbij de konijnen grenzen aangeven en waarbij dus als het goed is uiteindelijk een rangorde bepaald word, een fase waar ze door moeten. Het ene koppel is er uit na 1x rijden (dat zijn vaak de echt goed bij elkaar passende konijntjes qua karakter), bij het andere koppel duurt het langer en is het heftiger. Sommige koppels klikken echt niet met elkaar, en vechten zo heftig dat je ze uit elkaar moet halen voor er gevonden vallen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je uitgebreide reactie. 

Het is juist wel tot vechten gekomen. Direct eigenlijk. Ze begonnen direct te vechten, waarbij het rammetje ging krijsen en er wat plukjes haar rondvlogen.  Heb ze toen direct uit elkaar gehaald. Daarna paar keer weer rollebollen, waarbij vooral Freyja de aanstichter was (ze bijt hem telkens in zijn achterste) en ik ze telkens uit elkaar hield.  Daarna leek het eventjes rustig te gaan; Freyja ging lekker wat eten en er uitgebreid bij liggen. Maar omdat het rammetje stijf stond van de angst in een hoekje (en ik bang was dat Freyja hem weer zou aanvallen) heb ik de poging gestaakt. Heb ik te snel ingegrepen? 

Ik was sowieso van plan om haar te koppelen met een rammetje van de opvang. Maar omdat er afstand zou worden gedaan van dit rammetje hadden we besloten om een poging te wagen om hem te koppelen met Freyja. 

Ik zal ze dan nu volledig uit elkaars zicht halen en over een weekje weer proberen en de ram een kleine voorsprong te geven. Als dat niet lukt, moet ik helaas accepteren dat ze gewoon echt niet bij elkaar passen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Lagertha:

Bedankt voor je uitgebreide reactie. 

Het is juist wel tot vechten gekomen. Direct eigenlijk. Ze begonnen direct te vechten, waarbij het rammetje ging krijsen en er wat plukjes haar rondvlogen.  Heb ze toen direct uit elkaar gehaald. Daarna paar keer weer rollebollen, waarbij vooral Freyja de aanstichter was (ze bijt hem telkens in zijn achterste) en ik ze telkens uit elkaar hield.  Daarna leek het eventjes rustig te gaan; Freyja ging lekker wat eten en er uitgebreid bij liggen. Maar omdat het rammetje stijf stond van de angst in een hoekje (en ik bang was dat Freyja hem weer zou aanvallen) heb ik de poging gestaakt. Heb ik te snel ingegrepen? 

Ik was sowieso van plan om haar te koppelen met een rammetje van de opvang. Maar omdat er afstand zou worden gedaan van dit rammetje hadden we besloten om een poging te wagen om hem te koppelen met Freyja. 

Ik zal ze dan nu volledig uit elkaars zicht halen en over een weekje weer proberen en de ram een kleine voorsprong te geven. Als dat niet lukt, moet ik helaas accepteren dat ze gewoon echt niet bij elkaar passen. 

Ik denk dat je het goed hebt aangepakt hoor. Ik snap ook dat jullie dit rammetje een kans wilden geven. Krijsen hoort echter niet... Het klinkt alsof het geen match is. Ik ben bang dat het over een week weer mis gaat, maar gelukkig heb je al een plan B. Gaat dit jonge rammetje dan naar een opvang of ga je dan voor hem een andere voedster uitzoeken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het liefst zou ik hem willen houden en voor hem dan een nieuw vriendinnetje zoeken en voor Freyja een vriendje. Maar dan zit ik met twee koppels die gescheiden moeten leven? Is dat mogelijk? Ik heb slechts een ruimte waarin ze kunnen loslopen (woonkamer+open keuken), dan zou ik de koppels telkens om en om moeten loslaten lopen? Of zou ik ze later nog kunnen koppelen? Weet niet of dat haalbaar is..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat dat gaat werken... Heb je geen slaapkamer over die als konijnenkamer kan dienen? Als je ene koppel losloopt en het andere koppel zit op dat moment vast terwijl ze wel af en toe in diezelfde ruimte mogen lopen dan geeft dat bij alle konijnen waarschijnlijk onrust omdat ze elkaar ook ruiken. Een andere optie is om één koppel buiten te houden (pas na half mei, eerder kunnen binnenkonijnen niet naar buiten ivm het ontbreken van de wintervacht).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Lagertha:

Nee, je hebt op tijd ingegrepen. In dat geval is het wel echt een mislukte koppeling, helaas.

11 uur geleden zei Lagertha:

Het liefst zou ik hem willen houden en voor hem dan een nieuw vriendinnetje zoeken en voor Freyja een vriendje. Maar dan zit ik met twee koppels die gescheiden moeten leven? Is dat mogelijk? Ik heb slechts een ruimte waarin ze kunnen loslopen (woonkamer+open keuken), dan zou ik de koppels telkens om en om moeten loslaten lopen? Of zou ik ze later nog kunnen koppelen? Weet niet of dat haalbaar is..

Dit lijkt mij heel lastig. Wisselen van ruimte is meestal niet goed voor de relatie die konijnen hebben, al helemaal niet als de wisselende ruimte dan ook nog met een ander koppel gedeeld word. Ik denk dat je het beter bij 1 koppel kan houden in deze situatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat dacht ik al.. Wellicht inderdaad een optie om een koppeltje dan buiten te houden. Zal dan even moeten schuiven met een paar dingen, maar op zich wel mogelijk. 

Dan ga ik maar heeeeel hard duimen dat de volgende poging wel slaagt, alhoewel ik de kans heel klein acht. 😭

Bedankt voor het meedenken! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites