Spring naar bijdragen
Bobel

Puppyren met smalle spijlen?

Recommended Posts

Beste Forumleden,

Wij hebben 2 dwerghangoordkonijnen, De dame (Bella) is 2kg zwaar en beresterk. Als uitloop hebben wij een panelenren, maar deze versleept ze telkens en rukt deze gewoon omhoog. Nu las ik op dit formum dat mensen soms een puppyren aanschaffen (zwaardere kwaliteit), maar mij valt op dat de tralieafstand altijd tussen 3,7 en 3,8cm zit. Bij de huidge panelenren is dat 2,8cm en daar steekt de snuit al een heel eind doorheen. Het is altijd lastig inschatten hoe breed het koppie van die pluizenbollen echt is, maar ik begreep altijd dat als het hoofd erdoor past, de rest dan ook?

Nu moet ik er steeds bij blijven omdat de dame telkens begint te rukken en tillen eraan (het rammetje ligt gewoon relaxed en heeft zelfs nog nooit aan een tralie geknaagd) en met een zwaardere ren kan ik ze langere tijd erin laten als ik thuis ben.

Wat raden jullie aan? Zijn er mensen die zwaardere (puppy)rennen hebben gevonden met smallere tralieafstand. Of valt 3,8cm toch wel mee?

Benieuwd naar jullie tips en reacties 🙏!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook twee dwergjes, 1,3 kg en 1,8 kg. Bij mij krijgen ze hun koppie niet tussen de tralies van de puppyren. Maar mijn konijntjes hebben echt een bolle toet dus ik weet niet of het zou kunnen met een spitser neusje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Floppyears:

Ik heb ook twee dwergjes, 1,3 kg en 1,8 kg. Bij mij krijgen ze hun koppie niet tussen de tralies van de puppyren. Maar mijn konijntjes hebben echt een bolle toet dus ik weet niet of het zou kunnen met een spitser neusje.

Dankje voor je reactie! Ik heb een foto van Bella nu als profielfoto, dat geeft wellicht een indruk? 

Waar heb je de puppyren aangeschaft? En ben je er tevreden over? En heb je voor 60cm of 80cm hoog gekozen?

Alvast bedankt!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat met een vergelijkbaar probleem en heb deze ren gekozen: Puppyren Florence Zwart HQ van dierenverblijf.com 

Ik kan me echt niet voorstellen dat een konijn van 2 kg met zo te zien toch een redelijk brede kop daar doorheen komt. Mijn halfwilde konijntjes (die súper slank gebouwd zijn en een heel klein koppie hebben, wegen ongeveer 1,5 kg) konden wel tussen 3,8 door (panelenren) maar bij hen bleek niet het hoofd het breedste punt maar de heupen 😅 dus die bleven halverwege steken, wat uiteraard ook gevaarlijke situaties geeft. Omdat deze panelen veel steviger zijn (geeft dus minder mee) en de tralieafstand net iets kleiner heb ik voor deze ren gekozen. Nog smaller kon ik helaas niet vinden. 

bewerkt door Evee
link verwijderd, zie forumregels

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dollie:

Ik zat met een vergelijkbaar probleem en heb deze ren gekozen.

Ik kan me echt niet voorstellen dat een konijn van 2 kg met zo te zien toch een redelijk brede kop daar doorheen komt. Mijn halfwilde konijntjes (die súper slank gebouwd zijn en een heel klein koppie hebben, wegen ongeveer 1,5 kg) konden wel tussen 3,8 door (panelenren) maar bij hen bleek niet het hoofd het breedste punt maar de heupen 😅 dus die bleven halverwege steken, wat uiteraard ook gevaarlijke situaties geeft. Omdat deze panelen veel steviger zijn (geeft dus minder mee) en de tralieafstand net iets kleiner heb ik voor deze ren gekozen. Nog smaller kon ik helaas niet vinden. 

Dankje voor je reactie! Ik snap wat je bedoelt. Bella is superfanatiek en drukt haar snoet zo ver mogelijk erdoor, en ja als ze klem komt te zitten heb je die spijlen niet zomaar doorgezaagd (los dat ze in paniek kunnen raken en zichzelf verwurgen).

Fijn om jouw voorbeelden te lezen (en de toegetuurde link!). Omdat het best pittige prijzen zijn, wil ik voorkomen een kat in de zak te kopen. Ik ben meer van de konijnen 😜. Het rammetje is 1,7kg en veel slanker maar die heeft totaal geen drang om uit te breken.

Ik denk dat die paar milimeter verschil (3,8 versus 3,5) zoals bij jouw konijnen net het verschil kunnen maken ja! 

Een andere vraag: ik zie dat de ren die jij hebt 32kg zwaar is (de meeste goedkopere zijn tussen 17 en 20kg). Ik zoek ook een zware. Helpt dat goed tegen het sleuren en vooral optillen van de panelen? Bedankt alvast!! 🙏👍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen puppy ren maar een babydan hekje, maar ook die spijlen zijn best ver van elkaar. Ik heb er aan de binnenkant plexiglas platen tegen aan gemaakt, dan komt er niemand meer tussen de spijlen door (en ook geen hooi;)). Zoiets zou je ook nog kunnen overwegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Rifca:

Ik heb geen puppy ren maar een babydan hekje, maar ook die spijlen zijn best ver van elkaar. Ik heb er aan de binnenkant plexiglas platen tegen aan gemaakt, dan komt er niemand meer tussen de spijlen door (en ook geen hooi;)). Zoiets zou je ook nog kunnen overwegen.

Hallo Rifca,

Dat is ook nog een idee! Niet aan gedacht. Voordeel is dat er geen grip is om spijlen vast te pakken en aan te gaan sjorren 🤔`

Mijn konijnen knagen het liefst aan plastic en rubber, speelt dat niet bij plexiglas? En omdat ik mij op een doenbare oplossing orienteer nog twee praktische vragen:

* waar koop je dat

* hoe heb je het bevestigd?

bedankt alvast 🙏👍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Bobel:

Hallo Rifca,

Dat is ook nog een idee! Niet aan gedacht. Voordeel is dat er geen grip is om spijlen vast te pakken en aan te gaan sjorren 🤔`

Mijn konijnen knagen het liefst aan plastic en rubber, speelt dat niet bij plexiglas? En omdat ik mij op een doenbare oplossing orienteer nog twee praktische vragen:

* waar koop je dat

* hoe heb je het bevestigd?

bedankt alvast 🙏👍

Bij de bouwmarkt (op maat te zaken met een ijzerzaag - al dan niet decoupeerzaag)

Gaatjes boren en om de spijlen vastzetten met tywraps - of voor echte slopers misschien beter ijzerdraad gebruiken 😂

bij mij wordt et niet aan gegeten, er is ook lastig grip op te krijgen. De randjes kunnen ze nauwelijks bij. Volgens mij is het spul verder ook wel erg hard, maar ik heb dus vooral gezorgd dat ze er niet bij kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Bobel:

Dankje voor je reactie! Ik snap wat je bedoelt. Bella is superfanatiek en drukt haar snoet zo ver mogelijk erdoor, en ja als ze klem komt te zitten heb je die spijlen niet zomaar doorgezaagd (los dat ze in paniek kunnen raken en zichzelf verwurgen).

Fijn om jouw voorbeelden te lezen (en de toegetuurde link!). Omdat het best pittige prijzen zijn, wil ik voorkomen een kat in de zak te kopen. Ik ben meer van de konijnen 😜. Het rammetje is 1,7kg en veel slanker maar die heeft totaal geen drang om uit te breken.

Ik denk dat die paar milimeter verschil (3,8 versus 3,5) zoals bij jouw konijnen net het verschil kunnen maken ja! 

Een andere vraag: ik zie dat de ren die jij hebt 32kg zwaar is (de meeste goedkopere zijn tussen 17 en 20kg). Ik zoek ook een zware. Helpt dat goed tegen het sleuren en vooral optillen van de panelen? Bedankt alvast!! 🙏👍

Mijn konijn ging er in totale paniek (dat gebeurt bij halfwilde konijnen wat makkelijker helaas) doorheen, ik heb verder nogn ooit een konijn gehad dat door een panelenren heen ging, ook al duwen sommige inderdaad wel graag hun neus er doorheen. Eén van mijn koppels zit ook in deze puppyren en die krijgen 'm echt nog geen mm van z'n plek terwijl de panelenren die ze voorheen hadden wel in alle mogelijke vormen werd geduwd. Zijn beide ook tussen de 1,5 en 1,8 kg, eentje wat smaller gebouwd en de andere wat breder, maar koppies er door gaat ze echt niet lukken. Ik denk persoonlijk dat het wel een mooie oplossing voor beide problemen is, maar het is inderdaad wel een investering! Ik heb zelf twee setjes en ben er tot nu toe erg blij mee. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Dollie:

Mijn konijn ging er in totale paniek (dat gebeurt bij halfwilde konijnen wat makkelijker helaas) doorheen, ik heb verder nogn ooit een konijn gehad dat door een panelenren heen ging, ook al duwen sommige inderdaad wel graag hun neus er doorheen. Eén van mijn koppels zit ook in deze puppyren en die krijgen 'm echt nog geen mm van z'n plek terwijl de panelenren die ze voorheen hadden wel in alle mogelijke vormen werd geduwd. Zijn beide ook tussen de 1,5 en 1,8 kg, eentje wat smaller gebouwd en de andere wat breder, maar koppies er door gaat ze echt niet lukken. Ik denk persoonlijk dat het wel een mooie oplossing voor beide problemen is, maar het is inderdaad wel een investering! Ik heb zelf twee setjes en ben er tot nu toe erg blij mee. 

Ja, ik begrijp het. Die plexiglas oplossing (Zie andere reactie) is ook best prijzig trouwens. Ik denk dat ik eerst de puppyren ga proberen en als ze er dan inderdaafd niet doorheen passen, een tweede set erbij 😅.

PS. Degene die zegt dat konijnen goedkope huisdieren zijn, heeft het mis. Zeker als je ze goed voer, dierenartszorg, huisvesting etc. wil geven. De mijne hebben zelfs hun eigen tunnel tussen 2 grote verblijven, maar goed: sommige konijnen (voedsters?) zijn nooit helemaal tevreden 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Rifca:

Bij de bouwmarkt (op maat te zaken met een ijzerzaag - al dan niet decoupeerzaag)

Gaatjes boren en om de spijlen vastzetten met tywraps - of voor echte slopers misschien beter ijzerdraad gebruiken 😂

bij mij wordt et niet aan gegeten, er is ook lastig grip op te krijgen. De randjes kunnen ze nauwelijks bij. Volgens mij is het spul verder ook wel erg hard, maar ik heb dus vooral gezorgd dat ze er niet bij kunnen.

Dankje! Ja bij mijn konijnen moet dat ijzerdraad zijn, die vraten hun hele plastic toiletbakken op en zelfs de rubberen pootjes onder (!) de watertoren... Hoeveel wilgentunnels, knaagtakken etc er ook in de rennen lagen. Plastic/rubber zijn ze gek op, Kartonnen wc-rolletjes (!) worden ook opgegeten dus kan maar heel af en toe.

Heb nu alles van hout gemaakt en afgewerkt met aluminum beschermstrips. Je moet er wat voor over hebben 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb van benchkoning de starline puppyren professioneel xl. Ik kan hem echter niet meer terug vinden op die website. Volgens mij hebben ze tegenwoordig andere namen / modellen. 

Ik heb even voor je gemeten wat de tralieafstand is, dat is 3.5 cm. Ik heb nog geen konijnen gehad die er tussendoor zijn gekomen en er ook geen angst voor gehad bij de konijnen die er in gezeten hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Evee:

Ik heb van benchkoning de starline puppyren professioneel xl. Ik kan hem echter niet meer terug vinden op die website. Volgens mij hebben ze tegenwoordig andere namen / modellen. 

Ik heb even voor je gemeten wat de tralieafstand is, dat is 3.5 cm. Ik heb nog geen konijnen gehad die er tussendoor zijn gekomen en er ook geen angst voor gehad bij de konijnen die er in gezeten hebben. 

Dankje Evee! En ook voor het speciaal opmeten 👏

Ja die starline heb ik op oude forumberichten gezien maar inderdaad die hebben ze niet meer. En de tralieafstand is nu kennelijk steeds 3,8mm. Wel goed om te lezen dat jij tevreden bent over die tralieafstand van 3,5mm 👍

Wat ik vreemd vind: met 1 miljoen (!) konijnen in Nederland, vind ik het onbegrijpelijk dat er niet een fabrikant in dit gat springt. Dus een puppyren met smalle spijlen, volgens mij is daar markt voor 🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bobel:

Wat ik vreemd vind: met 1 miljoen (!) konijnen in Nederland, vind ik het onbegrijpelijk dat er niet een fabrikant in dit gat springt. Dus een puppyren met smalle spijlen, volgens mij is daar markt voor 🤔

Ik ben een beetje bang dat het grootste deel van die konijnen in een klein hokje zit, en veel mensen echt geen geld willen uitgeven aan betere huisvesting.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Marjoleink:

Ik ben een beetje bang dat het grootste deel van die konijnen in een klein hokje zit, en veel mensen echt geen geld willen uitgeven aan betere huisvesting.

Tja, ik vrees dat je gelijk hebt.........

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan dit nog proberen:

Bij je huidige ren, haal alle pennen die de delen met elkaar verbinden eruit behalve op 1 of 2 hoeken (meestal wil je een vierkant of rechthoek hebben, dan hou je dus 2 pennen over), zodat je het nog open kan klappen voor bijvoorbeeld schoonmaakwerk. Als je dit al nooit doet, kun je ook alle pennen weg laten. Maak de delen die "platte zijde" moeten vormen aan elkaar vast met tie wraps en zorg dat de delen elkaar deels overlappen zodat ze niet meer kunnen knikken ten op zichte van elkaar. De hoeken ook vast tiewrappen. Nu heb je 1 massief ding zonder scharnierpunten. Als ze nu die ren op wil tillen, moet zie niet 1 paneeltje, maar het gewicht van de hele ren tillen. Dit hielp voor mijn sterke voedster al genoeg om niet meer met de ren te kunnen smijten (ze probeerde het in het begin wel, maar dan kwam hij nauwelijks van zijn plek). Ik heb er zelf nog ren panelen als dak op vast getiewrapped liggen (van een goedkoop rennetje van 20 euro), dat maakt de ren nog eens 2x zo zwaar. Er komt nu echt 0 beweging in ookal gaan ze helemaal los daarbinnen.

Kosten: Een stapeltje tiewraps (ijzerdraad in jouw geval lees ik) en misschien een goedkoop rennetje als dak indien nodig. Zorg dat de rendelen echt strak op elkaar zitten, dus geen los knoopje in het draad, het moet echt strak getrokken en vast.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Piku:

Je kan dit nog proberen:

Bij je huidige ren, haal alle pennen die de delen met elkaar verbinden eruit behalve op 1 of 2 hoeken (meestal wil je een vierkant of rechthoek hebben, dan hou je dus 2 pennen over), zodat je het nog open kan klappen voor bijvoorbeeld schoonmaakwerk. Als je dit al nooit doet, kun je ook alle pennen weg laten. Maak de delen die "platte zijde" moeten vormen aan elkaar vast met tie wraps en zorg dat de delen elkaar deels overlappen zodat ze niet meer kunnen knikken ten op zichte van elkaar. De hoeken ook vast tiewrappen. Nu heb je 1 massief ding zonder scharnierpunten. Als ze nu die ren op wil tillen, moet zie niet 1 paneeltje, maar het gewicht van de hele ren tillen. Dit hielp voor mijn sterke voedster al genoeg om niet meer met de ren te kunnen smijten (ze probeerde het in het begin wel, maar dan kwam hij nauwelijks van zijn plek). Ik heb er zelf nog ren panelen als dak op vast getiewrapped liggen (van een goedkoop rennetje van 20 euro), dat maakt de ren nog eens 2x zo zwaar. Er komt nu echt 0 beweging in ookal gaan ze helemaal los daarbinnen.

Kosten: Een stapeltje tiewraps (ijzerdraad in jouw geval lees ik) en misschien een goedkoop rennetje als dak indien nodig. Zorg dat de rendelen echt strak op elkaar zitten, dus geen los knoopje in het draad, het moet echt strak getrokken en vast.

Dankjewel voor de tip en het meedenken! 🙏👍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-2-2020 at 20:44 zei Dollie:

Hoi Dollie,

je gaf aan dat jouw halfwilde konijn in paniek door de spijlen van de ren heen kwam, maar op zijn heupen bleef steken. Hoe heb je dit opgelost, ik neem aan dat het beestje in paniek was? Ik bedoel: doorzagen duurt een eeuwigheid dus ik neem aan dat je het anders hebt gedaan?

Ik dacht ik vraag het even, mocht ik het ooit nodig hebben 😅

Alvast bedankt,

Bobel

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ze de heenweg er door konden met hun kop, dan kunnen ze de terugweg ook 😉 stevig vasthouden en voorzichtig terug wurmen. Niet makkelijk met een konijn dat in paniek is, laat staan een half wild konijn, maar het was echt zo gepiept. Maar ik denk dat de kans dat dit met jouw konijnen gebeurt echt miniem is hoor, ik begrijp dat het zo lijkt alsof ze haar hoofd er echt ver doorheen kan stoppen maar met een doorsnee konijn en doorsnee panelenren heb ik het echt nog nooit meegemaakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites