Spring naar bijdragen
tam86

Graag jullie mening :)

Recommended Posts

Ik heb twee konijnen (m,v 2,5 jaar en gecastreerd). Vanaf jongs af aan heeft de voedster problemen. Gasbuik, soms niet lekker en nu heeft ze voor de tweede keer haakjes. Deze voedster is nogal een miep en elke keer als ze wat heeft kan ze zich als een diva aanstellen :). Ik hou haar gemiddeld twee weken binnen, voordat ze weer naar buiten kan. De ram zit daarom een paar weken per jaar alleen in de ren. Ik vind dit zo zielig voor hem. Ik merk aan hem dat hij een partner mist en sneller bang is. Voor de rest eet en drinkt hij goed. Is het heel erg dat een konijn zo vaak alleen zit? Ik ben bijna in staat een derde konijn te nemen zodat ze altijd met z’n tweeën zijn als er eentje ziek is. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je ram voelt zich dan blijkbaar eenzaam, dus in dat opzicht vind ik het een goed idee. Ik heb wel de ervaring dat een drietal uiteen valt in twee plus een. Nou is mijn drietal een soort gelegenheidstrio, dat zal ook uitmaken. 

Als je dit serieus wilt zou je eens kunnen gaan praten bij een goede opvang, en je konijnen daar brengen voor een koppelvakantie, zodat ze de onderlinge verstandhouding goed in de gaten kunnen houden. Heb je ruimte om eventueel uit te breiden naar een viertal?

Ik ken je diva niet, maar ik vind twee weken binnen als ze iets mankeert best lang. Ik weet niet of het verantwoord is om haar eerder weer buiten te zetten, maar daar zou je mogelijk ook nog iets in kunnen aanpassen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Marjoleink:

Je ram voelt zich dan blijkbaar eenzaam, dus in dat opzicht vind ik het een goed idee. Ik heb wel de ervaring dat een drietal uiteen valt in twee plus een. Nou is mijn drietal een soort gelegenheidstrio, dat zal ook uitmaken. 

Als je dit serieus wilt zou je eens kunnen gaan praten bij een goede opvang, en je konijnen daar brengen voor een koppelvakantie, zodat ze de onderlinge verstandhouding goed in de gaten kunnen houden. Heb je ruimte om eventueel uit te breiden naar een viertal?

Ik ken je diva niet, maar ik vind twee weken binnen als ze iets mankeert best lang. Ik weet niet of het verantwoord is om haar eerder weer buiten te zetten, maar daar zou je mogelijk ook nog iets in kunnen aanpassen.

De ren waar zij nu inzitten is 7m2. Voor een viertal denk net te klein. 

Twee weken is lang inderdaad. Ik probeer het ook zo kort mogelijk te houden, maar vaak is ze dan nog niet sterk/mondig genoeg. Het is echt een apart konijn. Echt een diva. Wat haar wel heel leuk maakt, maar vaak ook lastig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom hou je ze niet samen (binnen)?

misschien is dat nog een optie? Dan kunnen ze gewoon lekker samen blijven. Ook wel zo gezellig voor de zieke dame.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Rifca:

misschien is dat nog een optie? Dan kunnen ze gewoon lekker samen blijven. Ook wel zo gezellig voor de zieke dame.

Daar dacht ik ook aan. Allebei lekker naar binnen. Wel zodra het kan natuurlijk. Ik begreep van mijn dierenarts dat er ook iets is wat je preventief kan gebruiken bij verstoppingen? En probeer veel soorten hooi door elkaar te doen zodat ze genoeg hooi eet. Pluisje eet nu ook meer hooi dan ooit. En haar haakjes blijven weg. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Rifca:

Dat zou ook kunnen Idd. Alleen is hij wel gezond en ik ben bang dat het voor hem dan te warm wordt. Zal dat zo zijn? Los van dat is de voedster nu een stuk chagrijn. Weet niet of mijn ram daar op zit te wachten 😛

56 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Daar dacht ik ook aan. Allebei lekker naar binnen. Wel zodra het kan natuurlijk. Ik begreep van mijn dierenarts dat er ook iets is wat je preventief kan gebruiken bij verstoppingen? En probeer veel soorten hooi door elkaar te doen zodat ze genoeg hooi eet. Pluisje eet nu ook meer hooi dan ooit. En haar haakjes blijven weg. 

De verstoppingen zijn gelukkig al anderhalf jaar niet meer voorgekomen. Maar als het ene bij haar over is, komt het volgende lijkt wel.

Wat betreft haakjes. Haar kiezen sluiten niet mooi aan, waardoor het helaas altijd een probleem zal blijven zei mijn dierenarts. Ik heb al het “geluk” dat de vorige keer vorig jaar april was. Ze is een goede hooieter, maar haar gebit is het probleem. Eigenlijk moet ze een beugeltje 😬.

Ik heb zelf het idee, ook omdat ze af en toe vreemd/raar gedrag vertoont, dat ze te ver door is gefokt en daarom allemaal mankementen heeft. Maar dat is maar mijn idee. Ik heb daar geen verstand van 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ervaring is ook dat trio's juist onrustiger zijn. Zeker als er één wat zwakker konijntje in zit. Ik zou de partner lekker mee naar binnen verhuizen als ze ziek is, ipv een derde konijn erbij. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Evee:

Mijn ervaring is ook dat trio's juist onrustiger zijn. Zeker als er één wat zwakker konijntje in zit. Ik zou de partner lekker mee naar binnen verhuizen als ze ziek is, ipv een derde konijn erbij. 

Dat is waar ja, ze is wat zwakker. Ze is vanochtend aan haar haakjes geholpen. Ik kan haar straks ophalen. Wanneer kan ik de man erbij laten? Zodra ze weer eet of gelijk al?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beide kan, net wat je denkt dat voor haar beter is. Als je liever even meer controle hebt tot ze eet, kun je even wachten. Maar als je denkt dat haar partner juist helpt en steun bied bij het herstel, zou je hem er ook gelijk al bij kunnen zetten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen herstellen sneller als ze elkaars steun hebben. En dat betekent niet dat ze de hele tijd tegen elkaar aan zullen liggen maar de nabijheid is belangrijk. Gewoon allebei naar binnen doen tijdelijk, zul je zien dat het veel minder lang nodig is!

Niet beginnen aan trio, daar wordt er vaak een de dupe van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites