Ga naar inhoud

2 konijnen koppelen tips?

Bubbles

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb 2 konijntjes. Ze zijn beide zo'n 8 weken of ouder maar nog vrij jong. Ze zitten beide in een eigen hok, de een zit zelfs op een andere kamer.

Nu is het zo dat ze al meerdere keren elkaar door de tralies hebben gezien en dan snuffelen ze aan elkaar en gaat alles goed. Ook zijn ze nu al meerdere keren los geweest samen. Opzich gaat dit ook goed, echt vechten doen ze niet.

Nu is het zo dat een konijn naar mijn idee een beetje dominant is. (ik weet trouwens nog niet zeker of het een mannetje en vrouwtje is) In het begin dacht ik van dit is bij alle diertjes, eentje zal een beetje de leider rol op zich willen nemen. Het volgende is het geval. Ze lopen gewoon met elkaar door de kamer nadat ze elkaar eerst even door de tralies hebben kunnen bezoeken. Ze hebben voldoende ruimte dus als ze niet bijelkaar in de buurt kunnen zijn is die mogelijkheid er. Grotendeels gaat het goed, snuffelen ze wat en lopen ze met en langs elkaar. Alleen maakt eentje zich soms heel klein, gaat plat liggen en snuffelt dan de andere aan hem. Deze geeft hem vervolgens (ook weer niet heel hard) een knabbel (soort van zachtjes bijten) in zijn nek. Heel erg agressief is het ook niet, hij zit hem verder niet achterna en laat hem dan weer gaan waarna ze net zo makkelijk weer zij aan zij de boel verkennen.

In het begin dacht ik dat het wel over zal gaan. Ze zijn nu zo'n 5 a 7 keer samen los geweest. Gaat dit over? Is het inderdaad een beetje de rangorde bepalen. Vind het toch een beetje een zielig gezicht soms maar aan de andere kant gaat het ook prima.

Tips enz zijn welkom, sorry voor het lange verhaal wou het zo duidelijk mogelijk maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ff eerst een vraagje: je weet nog niet wat de geslachten zijn?? dan moet je dat wel snel gaan controleren bij een goede fokker of da? want tja....man vrouw....dat wordt baby's en twee mannen samen gaan vaak vechten.

het is verder wel dat ze samen gaan wonen? dan zou ik de artikelen over koppelen lezen en dan begrijp je dat je ze eerst op neutraal terrein zal moeten koppelen. als dat goed gaat hup samen in de kooi en zo laten en niet elke keer scheiden, want daardoor moeten ze elke x opnieuw kennis maken en dus uit maken wie de baas is.

veel suc6 maar eerst dus ff controleren op geslachten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het verhaal zo hoor beschrijf ik het als een "onderneem is wat" knabbel Ik zie vaak bij koppelingen hier als een konijn stil gaat zitten en even aan het rusten is dat de ander even een duwtje of een knabbel geeft van doe is wat, ga eens even tot actie over. Dit is in princiepe heel onschuldig. Ik zou als ik jou was eerst even laten checken wat voor geslachten het zijn. Twee dames : niet meer uit elkaar halen en gewoon bij elkaar laten zitten in een hok, dan moet je er wel rekening mee houden dat er een dag komt dat ze elkaar niet meer accepteren. Twee rammen : zolang ze nog samen spelen oke maar altijd er bij blijven en absoluut niet samen in een hok doen. Een man en een vrouw: ze mogen samen spelen tot 12 weken oud, vanaf 12 weken niet meer met elkaar laten spelen, dan wachten totdat de balletjes van de ram ingedaald zijn, dat kun je voelen, dan het manneke laten castreren, na de castratie 2 weken wachten en dan koppelen via de regels, tegen die tijd willen we je vast wel hier helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je twijfelt over de leeftijd van de twee is hetmisschien handig toch weer eens naar de dierenarts te gaan o het geslacht van de konijnen te bepalen.

rammen zijn immers met een leeftijd van drie maanden vruchtbaar. voedsters vanaf vier maanden.

mocht je dus met een man en een vrouw zit zul je matregelen moeten gaan nemen.

zit je met twee rammen raad ik je ook aan ze toch op een vroege leeftijd van +/- 4 maanden te castreren om mogelijk samen leven een grotere kans te geven.

wat het koppelen betreft zou ik idd eens het artikel omtrent koppelen doorlezen.

ik ben het met mireille eens dat steeds even samen zetten en weer scheiden de boel alleen maar moeilijker maakt doordat ze dan steeds opnieuw door dat proces heen moeten!

maar vooraleer je een serieuse koppelpoging onderneemt zou ik persoonlijk eerst nog eens duidelijkheid probeen te krijgen over de geslachten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .