Ga naar inhoud

Hoe ziet het dagelijkse menu van jouw konijnen er uit?


Evee

Aanbevolen berichten

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie voerschema's 🙂 Wat geven jullie precies op dagelijkse basis aan jullie konijnen, en hoe veel?

 

Dit is mijn voerschema:

 

Ochtend:

  • Brokvoer - Terra op dit moment, maar ga overstappen binnenkort. Ik zit ongeveer op 10g brok / kg per konijn op het moment.
  • Hooi - meestal een mix van 2 of 3 merken, op dit moment pets own choice en barn-i hooi
  • Kruiden - Handje gemengde kruiden en grassen door het hooi
  • Vers drinkwater

 

Avond:

  • Groenvoer schotel - best een flinke, een hondenvoerbak vol groente, minimaal 3 soorten per dag.
  • Indien nodig vul ik hooi & water aan of ververs ik het.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 's Morgens vroeg krijgen ze een hand biks door de ren gestrooid en gedroogde paardenbloemen, weegbree, peterselie, aardbeienblad en zo op de kruidenschaal.
  • Na ons ontbijt krijgen ze vers water en vers hooi en wat verse groenten.
  • Tussendoor krijgen ze af en toe een pitje, rozenbottel, lijnzaadbrokje, erwtenvlok voor de gezelligheid
  • Laat in de middag doen we vaak een spelletje en dan krijgen ze daar kleine stukjes gedroogde of verse groenten bij en de rest van de verse groenten na een uur of zo. De kruidenschaal vul ik bij met gedroogde dingen als goudsbloem, mariadistel, roos, frambozenblaadjes, luzerne, johannesbrood, hibiscus.
  • 's Avonds laat krijgen ze vers water, vers hooi, verse kruiden (meestal dille, peterselie, koriander, majoraan, selderie) en verse groenten (andijvie, witlof, bleekselderij, plakje komkommer, plakje courgette, wortelloof, radijs+loof, stukje pastinaak, blaadje sla, paar blaadjes spinazie, enz. Ze lusten eigenlijk best veel dus ik probeer het af te wisselen). 

Wat een vreetzakjes zijn het toch eigenlijk als je de lijstjes ziet. 🥰

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ochtend:

* Eerst krijgen ze 2 schone toiletbakken met hooi en een dienblad met vers hooi rond 06:00

* Water wordt ververst.

* Een uurtje later krijgen ze biks (graanbrij van SS). (ongeveer 2 lepels, niet veel dus)

 

Middag:

* 1 'gezond' snoepje. Tijd is verschillend, kan 1 uur zijn, kan ook 4 uur zijn. Ligt eraan wie er thuis is. En soms is het een snoepje maar kan ook net zo goed een takje peterselie of iets zijn.

 

Avond:

* Water wordt weer ververst.

* Hooi wordt volledig ververst of bijgevuld.

* Rond 19:00 krijgen ze weer een beetje biks.

* Om 21:30 krijgen ze een bordje met groenten en verse kruiden die ik zoveel mogelijk afwissel

 

***

Regelmatig strooi ik kruiden over het hooi zoals paardenbloem of smalle weegbree.

Ik geef meestal 3 verschillende soorten hooi op verschillende plekken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

‘s Ochtends krijgen ze brokken (SS), schoon water en vul ik het hooi bij.

 

’s Avonds krijgen ze de tweede helft van de brokken en vul ik het hooi weer bij. Daarna krijgen ze tegenwoordig groenten (meestal witlof en andijvie).

 

Groenten heb ik de afgelopen jaren altijd met vlagen gegeven: een tijdje wel en dan weer een hele periode niet. Maar Dominique is er echt dol op en wist na een paar keer precies dat ze ‘s avonds na de brokken nog groenten kregen. Zodra ze de brokken op hebben en ze me weer ziet als ik heen en weer loop begint ze weer net zo enthousiast rond te rennen als wanneer je met brokken komt (of wanneer het daar tijd voor is).😍 Nu krijgen we nog groenten! 🥳 En dan wil ik natuurlijk niet een beteuterd snoetje zien als ik het niet meer kom brengen. Dus ik denk dat ik die snel aangeleerde gewoonte er maar in hou... 🤭

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

's ochtends krijgen ze brokken (SS) en vers hooi voor ik naar mijn werk vertrek.

Dan als mijn vriend beneden komt geeft hij ze een portie groente die ik al uit de koelkast heb gehaald (meestal witlof, spinazie, wortelloof of andijvie). 

Als ik terugkom van werk krijgen ze iets lekkers (een hooisnoepje, wat kruiden, een stukje fruit)

En dan nadat wij 's avonds hebben gegeten krijgen ze nog de andere helft van de brokken en vers hooi.

 

Water ververs ik 's ochtends of 's avonds afhankelijk van hoe veel ze gedronken hebben en hoe vies ze het gemaakt hebben😋

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen inderdaad!

 

Hier krijgen ze 's ochtends de helft van hun biks, vers hooi en vers water. 

 

Aan het eind van de middag als ze wat uitgeslapen zijn of tussendoor als ze aandacht staan te trekken bij de achterdeur krijgen ze groente en/of een handje snackmix (met mate uiteraard, haha). 

 

En 's avonds als ik ze 'naar bed breng' krijgen ze de andere helft van hun dagelijkse portie biks, vers water en vers hooi gemengd met grasmix en kruiden uit het verrassingspakket van de BB-webwinkel. 😊

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ochtend:

Groenten deel 1

 

Middag:

Gedroogde kruiden/fruit/groente en in de zomer gras (ligt er wel aan of ik 's middags thuis ben, dus meestal in het weekend en vakanties)

 

Eind vd middag/begin vd avond:

Groenten deel 2

Gras (in de zomer als het 's middags niet lukt)

Water

 

Eind vd avond:

Biks

 

Hooi vul ik bij als ik zie dat het nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij in de ochtend 15 gram brok Versele laga. Vers drinkwater. Een kruidenschaal en vaak een lijnzaadbrokje. Hooi ververs ik (Duits kruidenhooi, weidehooi en Timothy). Als afsluiter een paardenbloemwortel

 

rond 17.00u krijgen ze groenten (andijvie en witlof afwisselend met komkommer, bleek en knolselderij, pastinaak, loof, gras, spinazie, radijs). Ik ververs weer het water en ze krijgen nieuw hooi.

 

rond 22.00 krijgen ze een kruidenschaal, drinkfles en het hooi ververs ik. Als afsluiter een paardenbloemwortel.

 

Drie keer per dag haal ik de plasplekken uit hun toilet en ruim ik de keutels op.

hun stoepje veeg ik regelmatig aan, maar dat wordt nooit goed ontvangen. Binnen een uur hebben ze alles weer in oorspronkelijke staat 😅

 

Oja hun groenten zijn geheel biologisch 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra ik wakker ben krijgen ze de helft van hun brokken, groente, vers hooi en schoon water. En dan in de avond, meestal als ik klaar ben met eten, deel 2 van de brokken, groente en vers hooi. Ik ben heel voorzichtig met verschillende groente omdat Jazz nogal gevoelige darmen heeft. Wat verse kruiden betreft heb ik alleen peterselie uitgeprobeerd, maar dat heb ik niet vaak in huis omdat ik het zelf niet lust. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's morgens een halve portie Science Selectivebrokjes, vers hooi met gedroogde kruiden, een appel- of wilgentak en vers water.

 

Tussendoor soms een snoepje (van die loops van science selective).

 

's Avonds een halve portie Fibafirst, vers hooi en water. 

 

Ik gaf ze eerst ook altijd groente, maar het lijkt erop dat mijn rammetje daardoor steeds gasbuikjes kreeg. Sinds ze geen groente meer krijgen gaat het goed. Ook de veilige groenten zoals witlof en andijvie staan niet meer op het menu. Geen idee of mijn rammetje daar gasbuikjes van zou krijgen, maar meneer en mevrouw blieven dat niet meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen!
Hier krijgen ze 's morgens vroeg eerst allemaal een zonnebloempitje door het gaas (heel belangrijk!😆)

Daarna krijgen ze hun brokjes (een half tomatenpureeblikje SS voor Alexis en Georgia, een 3/4 blikje SS graanvrij voor Hubbel en ruim 1 blikje SS/Burgess Excel Dual Care voor Lien). Als dat op is (binnen 5 minuten) krijgen ze hooi (3 soorten door elkaar) met een beetje gedroogde kruiden er door.

 

Aan het einde van de middag weer brokjes (zelfde als 's morgens vroeg) en hooi.

 

's Avonds laat krijgen ze nogmaals brokjes, hooi en groenvoer ('s winters uit de supermarkt en zomers vers uit de natuur).

Ook krijgen ze 's avonds schoon water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, wat hebben die van mij het slecht. Het is maar goed dat ze niet kunnen lezen.

's Ochtends krijgen ze brokjes, ongeveer 10 gram SS per kilo konijn. Verder vul ik de hooiruif (Ikea plastic tassenhouder) met kruidenhooi en krijgen ze schoon water.

 

's Avonds (ergens tussen 7 en 9) krijgen ze een dienblad met groenten en kruiden, de basis is andijvie en witlof, aangevuld met wat er in huis is. Ik vul de hooiruif opnieuw (die trekken ze leeg), en ververs het water.

 

Als ik eind van de middag thuis ben krijgen ze vaak nog iets lekkers: een beetje pastinaak, wat gedroogde kruiden, of een mandje hooi met kruiden en gedroogde groente erdoor, of een verantwoord snoepje. Ook weleens een intelligentiespelletje met snoepjes erin, wc-rollen met hooi erin, of ik maak een toren van stapelbekertjes met snoepjes onder de bekertjes. Hoe leuk ze het omgooien ook vinden, als er geen snoepjes in zitten zijn ze heel verontwaardigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

‘s morgens:

- 1 lijnzaadbrokje per konijn

- 20 gram brokjes (SS met Beaphar) in een voerbal

- hooi aanvullen

 

Einde van de middag/begin van de avond:

- groente verspreidt door de kamer/in een spel/aan voerboom

 

’s avonds:

- 1 lijnzaadbrokje per konijn

- ministukje gedroogd fruit

- vers water

 

Een van de konijnen moet wat afvallen, dus ik probeer ze te laten werken voor hun voer.

 

En regelmatig krijgen ze kruiden, op willekeurige momenten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Marjoleink:

Dat is gewoon gemakzucht (van mij). Ik moet het toch ergens op meenemen, dus ik zet dat dan gewoon in de ren.

 

Zo doe ik het ook, ja. De kruidenschalen worden ook heel vaak gebruikt om met z'n tweetjes als opgebolde souffleetjes op te liggen dutten. Ze proppen net zo lang tot ze er beide (bijna) op passen. Lekker zacht op platgedrukte kruiden?

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Pablo&Lola:

Ik ben vooral verrast dat jullie konijnen een dienblad of kruidenschaal krijgen. Mijn schoffies eten gewoon van de grond. 😅

Mijn diva vertikt het om van de grond te eten. Als er een klein beetje zand (lees één korrel) op het groenvoer zit, hoeft ze het al niet. Het erge is dat ik het dat schoonmaak met water. Waardoor ik haar gedrag in stand hou. Oja mevrouw wil ook liever groenvoer gevoerd hebben dan zelf pakken 😅

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ochtend:

 

- De eerste helft van hun biks (SS)

- Vers hooi

- Vers water

 

Avond:

 

- De tweede helft van hun biks (ze krijgen in totaal ongeveer 14 gram per kg konijn per dag)

- Vers hooi met meestal iets van kruiden erdoor

- Vers water

- Groente (basis is stronkje witlof, aangevuld met wat ik kan krijgen... Soms andijvie, soms paksoi, soms spinazie, soms bleekselderij...)

 

Tussendoor krijgen ze regelmatig nieuwe wilgen/fruitboomtakjes en héél af en toe als snoepje een brokje van bijvoorbeeld Meadow Menu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ochtend: 3/4 van de dagelijkse hoeveelheid SS uitgestrooid in ren. Plakje wortel als de SS op is.

 

Middag: gezond snoepje van SS (Garden stcks/meadow loops) of ESVE.

 

Avond: rest van de SS (1/4) uitgestrooid of in voederballetje dat gerold moet worden. Gezond snoepje. Na het verschonen van de toilettten, vers water enzo bakje weidekruiden van JR Farm of ESVE. En verse basilicum. Altijd kruidenhooi van Puik in wisselende smaken. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te zien bij iedereen! Die van mij komen er bijna karig vanaf vergeleken met sommigen haha.

 

Ik heb vier konijnen. Twee bejaarde Teddy Widders en twee eenjarige hangoordwergen. Beide stellen hebben een ander regiem.

 

Ochtend:

- Groente voor beide setjes. Meestal twee soorten. Witlof, wortelloof en andijvie zijn favoriet.

- Vers water

- Gevulde hooibal. Liefst timothy hooi. Nu in de winter meestal weidehooi aangezien mijn timothy hooi merk in de winter niet verkrijgbaar is. De oudjes zijn veel selectiever in hun hooi dus die krijgen nog wel eens wat duurder hooi of kruidenhooi.

 

Avond:

- De kleintjes krijgen simpele pallets, de oudjes Science Selective

- Controle op water

- Gevulde hooibal

 

Verder hebben ze altijd iets om op te knagen tot hun beschikking. De kleintjes meestal een wilgenrol of wilgentakken. De oudjes vermaken zich uren met zo'n met hooi en wortel bedekte kartonnen huis of met wilgentakken.

 

Fruit krijgen ze een keer in de week in het weekend en dan gewoon een stukje van wat ik eet (schijfje appel, stukje banaan, aardbei). Mn Teddy's zijn heel gevoelig voor plakpoep dus die hebben een vrij selectief dieet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ochtend:

- verse hooi

- vers water

- eerste deel brokken

(allen tegelijk)

 

smiddags: 

- groenten

- een gezond snoepje (na het kammen —> ik heb haar dat zo geleerd zodat ze rustig zit tijdens het kammen omdat ze weet dat ze hierna wat lekkers krijgt als beloning.) 

- een wcrol gevuld met verse hooi + een kiwitakje (kan ze spelenderwijs eten en klungelen)
- tegen de middag aan vervang ik ook de toilet en veeg ik de eventuele keuteltjes en plasplekjes op, die ernaast zijn geraakt haha. —> Als ik niet thuis ben ververs ik haar toilet rond 18u savonds. (Als ik haar hok/toilet ververs laat ik haar graven in de tuin. Maar meestal zit ze bij mij te kijken en mij nieuwsgierig te volgen.)

 

savonds:

- indien het hooi bijna op is krijgt ze hooi bij

- tweede deel brokken gemengd met andere brokken. (Ze weet dat ze 2 soorten brokken savonds krijgt en daar wacht ze op) 

 

ze is een kleine vreetzak 😂 maar mijn kleine vreetzakje haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .