Spring naar bijdragen
Evee

Baby haas of wild konijn gevonden?

Recommended Posts

Het is er weer de tijd van het jaar voor, de eerste jonge haasjes zijn alweer in opvangcentra beland. 

Lees hier het artikel over wilde konijnen en hazen, en wat je moet doen als je een jong dier tegen komt. In de meeste gevallen is het namelijk echt het best dat je hem/haar gewoon laat liggen. De moeder is nooit ver weg en kan er het allerbeste voor zorgen. Pas als het dier direct in nood is, of gewond is, dan moet je het naar een opvangcentrum brengen. Het is verboden om zelf een wild konijn of haas in huis te houden, altijd naar een opvangcentrum brengen dus, daar hebben ze kennis van hoe met deze wilde dieren om te gaan op een manier dat ze weer terug in het wild kunnen overleven. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/hazen-wildekonijnen/post/Hazen-en-wilde-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken mezelf, als ik er eentje vind wil ik hem sowieso zelf opvoeden. Misschien wil Pluisje er wel voor zorgen😂 ik zou hem dan absoluut niet weg kunnen geven...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Ik ken mezelf, als ik er eentje vind wil ik hem sowieso zelf opvoeden. Misschien wil Pluisje er wel voor zorgen😂 ik zou hem dan absoluut niet weg kunnen geven...

Dat klinkt heel leuk en hoor ik ook vaker (aangezien mensen ons vaak bellen als ze een wild konijn gevonden hebben, ook al kunnen wij daar niks mee doen) maar zo'n dier grootbrengen vereist behoorlijk wat deskundigheid. In het beste geval eindig je met een onhandelbaar dier dat niet in gevangenschap gehouden kan worden maar ook niet de skills heeft om zelf te overleven. In het slechtste en meest waarschijnlijke scenario is het beestje binnen enkele dagen dood. Gewoon niet doen en ook nooit aanmoedigen dus. Het is niet voor niets verboden om ze überhaupt in je bezit te hebben. Het is ook niet eens leuk, ik heb wel eens bij uitzondering voor haasjes gezorgd (dag daarna zijn ze direct door gegaan naar de wildopvang) en die beestjes zijn het grootste deel van de tijd verlamd van angst of in blinde paniek. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede informatie, hoor! Fijn , dat je het onder de aandacht brengt, dat kan precies helpen om ook al vind je het als mens "zo schattig" je je realiseert dat "schattig" of "zielig" geen reden mag zijn om iets te doen wat slecht voor de diertjes af gaat lopen in de meeste gevallen en daarbij ook nog eens verboden is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hallo Hoi:

Het is geen kwestie van wel of niet weggeven.

De moeder blijft niet bij het nest, om vijanden niet naar het nest te lokken. Als je een jong dier meeneemt, haal je het dus eigenlijk weg bij de moeder, en dat kun je beter niet doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een mini oortjes heeft dat kleintje. 
Hier in de stad zie ik heel weinig wild. Ze zijn er wel hoor, in het Kralingse Bos en het dakpark lopen wilde konijnen en ik dacht ook hazen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-2-2020 at 16:12 zei Marjoleink:

Het is geen kwestie van wel of niet weggeven.

De moeder blijft niet bij het nest, om vijanden niet naar het nest te lokken. Als je een jong dier meeneemt, haal je het dus eigenlijk weg bij de moeder, en dat kun je beter niet doen.

@Hallo Hoi precies wat @Marjoleink hier zegt. 

Ik heb ooit bij de egelopvang gewerkt en kreeg toen van iemand die ik van een ander forum kende een sms of ik een wild konijn wilde komen halen. Was door kinderen uit het nest gehaald en zij had het gezien. Na kort overleg met m’n baas eerst de wildopvang gebeld maar het was hoogseizoen dus zij zaten bomvol. Toen besloten dat ik zelf, met benodigdheden van de opvang, het dier zou proberen groot te brengen. Ik was nog geen uur thuis (zij woont in het oosten van het land, ik in Almere dus moest ook nog stukkie rijden) gaat m’n telefoon dat ze er nog 4 hebben ‘gevonden’. Na flink aandringen van mij heb ik ook die vier opgehaald die zelfde avond nog. 

Het was keihard werken. Toen ik ze kreeg zaten de oogjes nog dicht en moest ik echt 24/7 hun moeder zijn. Is de kruik nog warm? De lamp niet te heet? Komen ze aan? Hoe is de ontlasting? Plassen ze goed? En dat met zo min mogelijk aanraking, ze mogen immers niet tam worden!! Het is in het begin echt ieder uur je bed uit om

te voeren. En dan was je nét klaar liep bij wijze van je wekker alweer af voor de volgende sessie 😶

Ik weet niet of ik het weer zou doen. Ja, als het zou ‘moeten’. Maar niet vrijwillig aangemeld denk ik.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .