Spring naar bijdragen
Cschrgr

Opnieuw koppelen?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik zal even de situatie uitleggen:

Sinds mei vorig jaar heb ik een voedster en een ram. Vanaf begin af aan een perfect koppel. Toen ik de ram overnam van iemand via marktplaats werd mij verteld dat hij gecastreerd was. Nou mooi niet dus, ik trof tot mijn grote schrik afgelopen weekend een nestje aan. Helaas is heel het nestje (6 konijntjes) overleden. Ik heb direct de ram gescheiden en diezelfde avond kon ik met mijn ram terecht voor de castratie. Sinds dat de ram weg is, is de voedster wat van slag. Niet gek natuurlijk, eerst d'r nestje weg en daarna ook haar vriendje weg. Inmiddels is de ram weer thuis en heb ik hem warm in het schuurtje gezet dichtbij de voedster. Ze kunnen elkaar zien en ruiken van een afstandje. Echter begint de voedster flink te stampvoeten en keert mij de rug toe. Ook is ze super waakzaam en haar blik half gericht op het schuurtje.

Nu vraag ik mij af:

1. Wat is dit stampen ineens? Is dit omdat ze het niet eens is met dat ik haar vriendje heb weggehaald? Of is ze agressief naar de ram toe? Is het beter dat ze elkaar even niet kunnen zien?

2. Moet ik straks oppassen wanneer de ram weer terug in de ren komt? (uiteraard wel nog een poosje gescheiden dmv panelen ivm vruchtbaarheid) moeten ze weer opnieuw gekoppeld worden, of zullen ze elkaar weer herkennen als ze kunnen neuzen? 

Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou de ram en voedster echt even uit elkaar houden als dat lukt, dus echt even uit het zicht. Het klinkt alsof de dame zich er toch niet prettig bij voelt, gefrustreerd of angstig zelfs. En dat wil je niet als ze een nest heeft. De ram ruikt anders na castratie en is vaak ook wat verzwakter, wat bij koppels toch wel voor nieuwe rangordebepaling kan zorgen. In deze situatie is dat allemaal erg onhandig. Elkaar wel zien, ruiken maar niet bij elkaar kunnen kan enorm veel frustratie geven bij konijnen, en meestal komt dat er uit in de vorm van een flink gevecht. Echt even uit elkaar houden die twee, is de beste en rustigste oplossing voor bieden. 

Je kan ze pas opnieuw koppelen als de jongen 8 weken oud zijn en de leeftijd hebben om gespeend te worden, dus naar nieuwe huisjes te gaan. Dan moet je echt een nieuwe koppeling doen, op neutraal terrein. En hopen dat de klik er nog is. Tot die tijd echt uit elkaar houden. Hij mag er dus echt niet bij, ook niet bij de jongen. 

Hier staat verder informatie over onverwachte nestjes:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/onverwacht-nestje/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Evee:

Ik zou de ram en voedster echt even uit elkaar houden als dat lukt, dus echt even uit het zicht. Het klinkt alsof de dame zich er toch niet prettig bij voelt, gefrustreerd of angstig zelfs. En dat wil je niet als ze een nest heeft. De ram ruikt anders na castratie en is vaak ook wat verzwakter, wat bij koppels toch wel voor nieuwe rangordebepaling kan zorgen. In deze situatie is dat allemaal erg onhandig. Elkaar wel zien, ruiken maar niet bij elkaar kunnen kan enorm veel frustratie geven bij konijnen, en meestal komt dat er uit in de vorm van een flink gevecht. Echt even uit elkaar houden die twee, is de beste en rustigste oplossing voor bieden. 

Je kan ze pas opnieuw koppelen als de jongen 8 weken oud zijn en de leeftijd hebben om gespeend te worden, dus naar nieuwe huisjes te gaan. Dan moet je echt een nieuwe koppeling doen, op neutraal terrein. En hopen dat de klik er nog is. Tot die tijd echt uit elkaar houden. Hij mag er dus echt niet bij, ook niet bij de jongen. 

Hier staat verder informatie over onverwachte nestjes:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/onverwacht-nestje/

Volgens mij is het hele nestje helaas overleden... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ohh sorry, niet goed gelezen blijkbaar. Wat verdrietig. Dan snap ik helemaal dat de dame van slag is.  😥 Sterkte met het verlies.

De ram moet in ieder geval 14 dagen echt helemaal apart, het liefst ook uit het zicht. Hij is die 14 dagen ook echt nog vruchtbaar en mag er dus niet bij.  Neuzen is niet aan te raden, ivm de opbouw van frustratie. Je kan ze dus beter "op goede voet" uit elkaar halen, echt even uit elkaar laten zodat er niets negatiefs ontstaat, en dan als de wachtperiode ivm vruchtbaarheid voorbij is pas koppelen. 

In de derde week na castratie kun je dan opnieuw koppelen, het liefst op neutraal terrein. Hoe dat werkt staat in dit artikel uitgelegd: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangenomen dat de ram nog bij de voedster zat op het moment dat het nest geboren is, is de kans groot dat je nog een nest kunt verwachten, tenzij je z.s.m. de voedster ook laat helpen. Dit lijkt mij ook de beste optie, anders moet je voedster nog een keer dit hele verhaal doormaken en moet je nog langer wachten met koppelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee bedankt voor je reactie! Ik heb de deur van het schuurtje waar de ram zit dichter gedaan waardoor ze elkaar niet zien en meteen wereld van verschil! Voedster gaat weer d'r eigen gang, veel graven en binkies maken. Ook geen stampvoeten meer. In week 3 zal ik ze weer bij elkaar zetten om te koppelen. Ik hoop echt dat het weer slaagt. Ze waren zo leuk en lief samen. Heb de 1e keer er eigenlijk niks voor hoeven doen. Bij elkaar gezet en vanaf het eerste moment waren ze onafscheidelijk. Fingers crossed dus maar. 

@Dollie ja dat is dus wel weer een dingetje waar ik me zorgen over maak.. ik hoop het zo van niet. Ram was er inderdaad bij toen ze beviel. Hoeveel dagen voor de bevalling maken ze een nestje?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gebeurt niet altijd hoor, een tweede nestje. Maar de kans is zeker aanwezig. Ik had ook een oepsnestje, maar mijn voedster was na de bevalling blijkbaar helemaal klaar met de ram, dus die liet hem niet eens in de buurt komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je haar niet laat steriliseren dan zou ik niet in week 3 gaan koppelen, want dan doe je je voedster kort voor een eventuele bevalling heel veel stress aan. Het verschilt per konijn hoe ver van tevoren ze een nest bouwen. Uiteraard gebeurt het niet altijd maar de kans is wel vrij fors dat het wél zo is. Ik zou er echt voor kiezen om gewoon het zekere voor het onzekere t nemen en zo snel mogelijk (deze of begin volgende week) laten steriliseren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dollie ja daar heb je ook weer gelijk in.. Zou de dierenarts kunnen checken of ze zwanger is?

Dan nog een vraag, de ram zit in een soort tuinhuisje met veel stro. Zou dit warm genoeg zijn? 

Pff maak me er meer zorgen om dan ik had gedacht, over of dat het goed blijft gaan met de ram. Ik heb hem nog niet zien eten, wel veel drinken. En of ze straks weer vriendjes zullen worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kan alleen met zekerheid bevestigd worden met een röntgenfoto, maar pas later in de dracht (te laat om het nog weg te laten halen vaak). Sterilisatie heeft sowieso voordelen voor je konijn, voor eventueel hormonaal gedrag en baarmoederproblemen op latere leeftijd. Daarnaast zou je ze dan (mits de ram niet extreem hormonaal is maar daar ga ik niet van uit want dan had je waarschijnlijk al veel eerder door gehad dat hij niet gecastreerd is) ze al eerder weer bij elkaar kunnen zetten omdat zij dan natuurlijk per direct niet meer vruchtbaar is. Hoe korter ze uit elkaar zijn, hoe groter de kans dat ze weer makkelijk samen gaan.

Het klinkt alsof het rammetje er prima bij zit, maar wel goed in de gaten houden of hij eet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites