Ga naar inhoud

Stereliseren of castreren voedster


Jenna

Aanbevolen berichten

Hoi hoi, even een vraagje..

Onze voedster, woezel, gaat nu tegen de 6 maanden aan. We overwegen om haar te castreren. Zojuist belde ik mijn dierenarts. Deze gaf aan enkel de eierstokken eruit te halen, maar niet de baarmoeder. Zij gaf aan dat dit geen meerwaarde heeft en dat het verwijderen van de eierstokken ook de kans op baarmoederkanker zo goed als wegneemt tevens de productie van hormonen.

 

Echter twijfel ik aan dit verhaal, aangezien ik op zowat alle konijnenforums lees dat castratie beter zou zijn dan sterelisatie.. 

 

Hoe staan jullie erin t.o.v. haar argumenten?

Komt dit konijnkundig op jullie over? Zelf heb ik nu twijfels gekregen daarover, maar weet ik niet of dat terecht is. Ze gaf aan dat er zeer regelmatig castraties worden uitgevoerd bij hen, echter doelt ze dan bij voedsters op de eierstokken. Baarmoeder laten ze erin als deze niet afwijkend is.

 

Benieuwd naar jullie adviezen.. ik kom uit zuidlimburg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dubbelcheck ook nog gebeld met een dierenarts afkomstig van de lijst met konijnkundige.

 

Ook zij geven aan enkel de eierstokken te verwijderen tenzij het specifiek anders wordt gevraagd. Theorie erachter is dat met het verwijderen van de eierstokken de baarmoeder enorm zou krimpen en het  buiten werking ligt.

Dit was haar reactie oo mijn vraag wat het doet met het risico op kanker. 

 

Dus ook zij geven aan dat het niet de voorkeur biedt om de baarmoeder eruit te halen als het konijn jong is en ze geen afwijking zien.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijntje jong gecastreerd wordt dan zit er nog weinig vet rond de babykamer en is dan iets moeilijker te traceren en verwijderen, maar voor een konijnenkundig dierenarts geen probleem. Als de eierstokken verwijderd worden en de baarmoeder niet verdikt is, dan verschrompelt de baarmoeder binnen een paar dagen en wordt geresorbeerd door het lichaam. Als het konijntje ouder is of al een nestje gehad heeft, dan is de kans op een verdikte baarmoeder groter en dan wordt de baarmoeder wel gelijk verwijderd. De dierenarts ziet dat meteen bij de operatie. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De termen steriliseren/castreren hebben op zich niet zoveel van doen met baarmoeder verwijderen of niet, bij sterilisatie worden de eileiders afgesloten, bij castratie worden de eierstokken verwijderd. Eventueel kan de baarmoeder daarbij ook verwijderd worden. De meeste dierenartsen spreken evengoed over sterilisatie bij vrouwelijke dieren omdat dat in de volksmond nou eenmaal zo bekend staat. In principe worden dieren zelden daadwerkelijk gesteriliseerd.

 

Het is voor zover ik begrepen heb bij konijnen onduidelijk hoe het precies zit met het al dan niet verschrompelen van de baarmoeder (bij katten is dit wel het geval). De kans is in elk geval klein dat er nog iets met de baarmoeder gebeurd na verwijderen van de eierstokken, omdat de meeste baarmoederproblemen ontstaan onder invloed van hormonen. Zekerheid dat de kans 0 is heb je alleen als hij er uit gaat. Wij laten wel altijd de baarmoeder verwijderen, dit is ook gewoon de standaard werkwijze van onze dierenarts. Een veelgenoemde reden om het niet te doen is een zwaarder herstel achteraf, nu heb ik nog nooit alleen de eierstokken laten verwijderen maar bij de konijnen hier verloopt het herstel over het algemeen heel vlot.

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn 2 voedsters zijn de baarmoeders ook weggehaald (ze waren 8 maanden toen ze gecastreerd werden) Ik had daar toen wel speciefiek naar gevraagd en het antwoord was dat ze dat normaal gesproken standaard deden.

Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan alles laten weghalen (better safe than sorry).

Ik zou ook even navragen of ze onderhuids gehecht worden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wegnemen van de eierstokken is nog steeds ook een castratie, en de manier die ze doen bij honden en katten. Bij honden en katten verschrompelt de baarmoeder na castratie en zorgt die inderdaad niet meer voor problemen. Bij konijnen werkt dat echter anders en zijn er gevallen bekend waarbij er alsnog baarmoederkanker en ontstekingen ontstonden na castratie waarbij de baarmoeder dus was blijven zitten. Het schijnt dat ze bij konijnen dus niet verschrompelen, hoewel uitgebreid onderzoek daar naar nog steeds mist volgens mij, jammergenoeg. 

 

Sterilisatie word bij konijnen nooit gedaan. Dat is het afbinden of doorknippen van de eileiders bij voedsters, of de zaadleiders bij rammen. Castratie is het wegnemen van eierstokken, of eierstokken en baarmoeder bij de voedster of teelballen bij de ram. 

 

Ik zou persoonlijk toch verder zoeken naar een dierenarts die wel de baarmoeder weghaalt, of er op aandringen dat deze het doet. Maar is het wel een konijnkundige dierenarts? Het is wel echt aan te raden een dierenarts te zoeken die zich verdiept heeft in konijnen.

 

Bij mijn dierenarts is het bij konijnen ook standaard werkwijze, de baarmoeder er uit. Hoewel ik het wel altijd nog extra vraag. Laatste keer mocht ik er zelfs bij zijn 😉 En de keer er voor had ze de inhoud van de dames bewaard omdat ze dacht dat ik het wel interessant zou vinden om te bekijken. Maar dat komt misschien omdat ze weet dat ik er meer dan gemiddeld interesse in heb, ik kan mij zo voorstellen dat niet iedereen er op zit te wachten, haha. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Dollie:

De termen steriliseren/castreren hebben op zich niet zoveel van doen met baarmoeder verwijderen of niet, bij sterilisatie worden de eileiders afgesloten, bij castratie worden de eierstokken verwijderd. Eventueel kan de baarmoeder daarbij ook verwijderd worden. De meeste dierenartsen spreken evengoed over sterilisatie bij vrouwelijke dieren omdat dat in de volksmond nou eenmaal zo bekend staat. In principe worden dieren zelden daadwerkelijk gesteriliseerd.

 

Het is voor zover ik begrepen heb bij konijnen onduidelijk hoe het precies zit met het al dan niet verschrompelen van de baarmoeder (bij katten is dit wel het geval). De kans is in elk geval klein dat er nog iets met de baarmoeder gebeurd na verwijderen van de eierstokken, omdat de meeste baarmoederproblemen ontstaan onder invloed van hormonen. Zekerheid dat de kans 0 is heb je alleen als hij er uit gaat. Wij laten wel altijd de baarmoeder verwijderen, dit is ook gewoon de standaard werkwijze van onze dierenarts. Een veelgenoemde reden om het niet te doen is een zwaarder herstel achteraf, nu heb ik nog nooit alleen de eierstokken laten verwijderen maar bij de konijnen hier verloopt het herstel over het algemeen heel vlot.

Bedankt voor je duidelijke en zeer uitgebreide antwoord! Top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Newby1981:

Bij mijn 2 voedsters zijn de baarmoeders ook weggehaald (ze waren 8 maanden toen ze gecastreerd werden) Ik had daar toen wel speciefiek naar gevraagd en het antwoord was dat ze dat normaal gesproken standaard deden.

Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan alles laten weghalen (better safe than sorry).

Ik zou ook even navragen of ze onderhuids gehecht worden.

Bedankt voor de tip mbt onderhuids hechtten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Het wegnemen van de eierstokken is nog steeds ook een castratie, en de manier die ze doen bij honden en katten. Bij honden en katten verschrompelt de baarmoeder na castratie en zorgt die inderdaad niet meer voor problemen. Bij konijnen werkt dat echter anders en zijn er gevallen bekend waarbij er alsnog baarmoederkanker en ontstekingen ontstonden na castratie waarbij de baarmoeder dus was blijven zitten. Het schijnt dat ze bij konijnen dus niet verschrompelen, hoewel uitgebreid onderzoek daar naar nog steeds mist volgens mij, jammergenoeg. 

 

Sterilisatie word bij konijnen nooit gedaan. Dat is het afbinden of doorknippen van de eileiders bij voedsters, of de zaadleiders bij rammen. Castratie is het wegnemen van eierstokken, of eierstokken en baarmoeder bij de voedster of teelballen bij de ram. 

 

Ik zou persoonlijk toch verder zoeken naar een dierenarts die wel de baarmoeder weghaalt, of er op aandringen dat deze het doet. Maar is het wel een konijnkundige dierenarts? Het is wel echt aan te raden een dierenarts te zoeken die zich verdiept heeft in konijnen.

 

Bij mijn dierenarts is het bij konijnen ook standaard werkwijze, de baarmoeder er uit. Hoewel ik het wel altijd nog extra vraag. Laatste keer mocht ik er zelfs bij zijn 😉 En de keer er voor had ze de inhoud van de dames bewaard omdat ze dacht dat ik het wel interessant zou vinden om te bekijken. Maar dat komt misschien omdat ze weet dat ik er meer dan gemiddeld interesse in heb, ik kan mij zo voorstellen dat niet iedereen er op zit te wachten, haha. 

Ik heb 2 verschillende gebeld, waarvan 1 afkomstig van de lijst met konijnkundige van deze website, dat is het bericht dat ik in de reacties plaatste.

 

Bedankt voor je tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jenna,

 

Ik heb mijn voedster (Bella) bij konijnkundig dierenarts laten castreren. Ik heb toen expliciet gevraagd of er werd gesteriliseerd (eierstokken) of gecastreerd (eierstokken en baarmoeder). Hij bevestigde het laatste; het is bij hen standaard procedure om alles te verwijderen. In de volksmond wordt het echter vaak steriliseren genoemd. Ze is gecastreerd bij 9 maanden. En onderhuids gehecht.

 

Wij hebben het om gezondheidsredenen gedaan (op advies dierenarts) gezien de hoge kans op baarmoederhalskanker bij konijnen. En omdat onze voedster zo dominant naar het rammetje en ons was. Helaas heeft dat niet veel opgeleverd: zij blijkt territioriaal dominant (en dus niet hormonaal). Maar dat is een ander topic :-))

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij katten is alleen het verwijderen van eierstokken idd voldoende. Blijkbaar zijn er dierenartsen die er vanuit gaan dat dit ook op konijnen van toepassing is. Onterecht! Bij konijnen kan activiteit van het baarmoederslijmvlies nog steeds baarmoeder tumoren veroorzaken. Bij konijnen moet de baarmoeder echt dus echt uit. Ik zou even verder bellen voor een andere dierenarts.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .