Ga naar inhoud

Gemeen konijn


Shayna Joon

Aanbevolen berichten

Hey ik heb 2 konijnen en nog een konijn in een apart hokje die ik verzorg omdat die een pijnlijk oog heeft ik wil ze later ook koppelen af en toe laat ik die twee konijnen er uit en een gaat dan kijken bij die ene in dat hokje en dan gaat die anderen die ene bijten en ook die andere en dan wil ik hem een snoepje geven en dan bijt hij mij ook echt hard ook weet iemand hoe het komt het komt sinds zij er is en ik denk dat hij jaloers is 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of konijnen jaloers kunnen zijn, maar ik denk wel dat hij de dingen mist die de andere konijnen wel hebben. Hierdoor is hij bang en zal hij zichzelf willen verdedigen. Hij is zeker niet gemeen.

Heeft je ene konijn genoeg ruimte, namelijk minimaal 1 vierkante meter? 

De reden dat de konijnen vechten komt doordat ze willen laten weten wie de baas is. Dit is heel normaal in konijnengroepen en normaal is de kans ook veel kleiner op bijten, maar omdat ze nu niet bij elkaar kunnen, is dit nu de enige manier om het duidelijk te maken. Verder merken de andere konijnen dat het ene konijn wat zwakker is, en zijn ze met z'n tweeën.

 

Wat tips: Laat de andere konijnen niet meer in de buurt van dat ene konijn, dan zullen ze allemaal een stuk rustiger worden en zorg dat ze allemaal genoeg ruimte hebben, minimaal 1m2 per konijn. 

Verder zal je ene konijn pas echt rustig worden als hij samen met andere konijnen zit, in mijn ervaring zijn konijnen die alleen zitten veel angstiger, en zullen dus ook eerder gaan bijten. Hiervoor heb je twee opties:

1. Als je dit konijn uiteindelijk aan de andere konijnen wil koppelen, is het heel belangrijk dat ze elkaar tot die tijd nu niet meer kunnen zien en ruiken, en dat een lange tijd zo houden, zodat ze alle nare ervaringen aan elkaar vergeten. Vervolgens moet je ze koppelen op neutraal terrein (waar ze alledrie nog niet geweest zijn). Daar moet je echt de tijd voor nemen, in dit geval wel enkele dagen op dat neutraal terrein laten en niet ingrijpen als alles goed gaat. Alleen als ze echt gaan vechten (bijten tot bloedens toe, of echt boksen) dan moet je ze direct uit elkaar halen en zal het ook niet meer goed komen. Die kans is hier wel echt aanwezig. En zelfs als ze niet gaan vechten, zie je vaak dat er bij drietallen een konijn er een beetje buiten valt. 

2. Een betere keuze is denk ik om je ene konijn een eigen vriendje uit te laten kiezen, en twee koppels te houden. De kans dat dat slaagt is veel groter dan een drietal, maar ook hierbij geldt dat je op de juiste manier moet koppelen. Je kunt hiervoor met je konijn naar een konijnenopvang gaan op te speeddaten met verschillende konijnen, of misschien zelfs een koppelvakantie, dat je de konijnen pas mee naar huis neemt als je zeker weet dat het klikt. Dit heeft altijd mijn voorkeur, omdat opvangen nu eenmaal meer ervaring hebben met koppelen. Dit kun je ook het beste doen als je toch voor een drietal wil gaan, dat je ze bij de opvang laat koppelen. Die weten precies wanneer ze moeten ingrijpen en wanneer niet,  en dan zitten ze sowieso op neutraal terrein. Maar ook dan is het belangrijk dat je ze van tevoren goed gescheiden houdt dat ze elkaar niet kunnen ruiken en zien. 

 

Veel succes.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak bijten konijnen uit angst. Het is een soort laatste redmiddel. Het kan dat het konijn zich bedreigd voelt en (in zijn hoofd) geen kant meer op kan. 

 

Zelf heb ik een gecastreerde maar territoriaal dominante voedster, die nipt en bijt als ze erlangs moet. Afleren schijnt te kunnen met veel geduld (en vooral niet terugtrekken) maar dan moet je dus wel werkhandschoenen aandoen want ze kunnen pijnlijk bijten. Ze heeft een graafbak, krijgt hooi, groente, kruiden, speeltjes,  knaagmateriaalen veel beweging, maar mevrouw is gewoon dominant.

(Ons gecastreerde rammetje (waar zij de baas over speelt) heeft zoiets nog nooit gedaan, gewoon een goedzak)

 

Uit jouw korte beschrijving maak ik op dat het eerder een konijn is dat wellicht angstig is. Neem je tijd, laat het rustig wennen aan alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .