Spring naar bijdragen

Kattenproblemen - apart eten / schildklierproblemen enz.

Recommended Posts

Dat uitgebreide onderzoek is al gedaan een maand geleden. Dit is alleen een check om te zien of de medicijnen effect hebben. Leverwaardes etc waren goed van de katten. Het enige wat abnormaal uit de waardes kwam was bij beide poezen de schildklier. Nu krijgen ze 3 weken medicijnen en is het dus een check om te zien of de dosering goed is zo en of het effect heeft.

In het begin heb ik de pilletjes niet-fijngemalen door het eten gedaan, maar dan laten ze het liggen. Dat werkt alleen als ik het door hills a/d natvoer meng, en dat is en een beetje prijzig om 2 katten 2x per dag te geven, en ook niet helemaal de bedoeling. Misschien dat ik easy pill nog wel een keer bestel om te proberen. Ik kan ze onder dwang de pillen geven, maar om nou 2 bejaarde katten 2x per dag de stress  van ze stevig vastpakken en in handdoeken wikkelen om ze een pil toe te dienen, en dat voor de rest van hun leven... Dat vind ik nou niet echt fijn. En ik ken ze beiden, dat word een jacht om ze te pakken te krijgen als ze dan eenmaal weten, dat zie ik niet zitten en geeft ook alleen maar extra stress.

Alternatief is oorzalf, maar dan moet ik zelf met handschoenen aan 2 katten 2x per dag insmeren. Dat leek mij voor mijn eigen gezondheid (ik heb zelf ook schildklierproblemen) minder prettig dan de pilletjes.

Aangepaste voeding is ook nog een optie, maar dan mogen ze echt helemaal niets anders eten dan dat, niet eens een stukje van een plant. Dat is dus best lastig. Ook zijn ze ontzettend kieskeurig, de dames, dan moet het ook maar net het geluk zijn dat ze die brokken willen eten.

Behandeling met radioactief jodium is ook een optie maar daar gaat niet mijn voorkeur naar uit tenzij het echt niet anders kan. Dan zou ik ook enkele weken niet in hetzelfde huis als de katten kunnen zijn, ivm eigen schildklierproblemen en radioactiviteit van de katten.

Dan is ook operatie nog een optie, schildklier laten verwijderen dus. Maar ze zijn beiden niet in goede conditie, de dierenarts adviseerde zelfs om ze nu niet te vaccineren. Zeker luna met d'r hartruis wil ik dat niet aandoen. Zij loopt ook nog steeds met de flinke vetbult op haar buik rond, ik denk dat als ze onder het mes gaat, dat het eerder zal zijn om die te laten verwijderen, dan voor haar schildklier. Ik heb namelijk het idee dat ze daar ook behoorlijk last van heeft.

Wat betreft het aankomen: de katten krijgen nu al een tijdje onbeperkt brokjes, dus dat kan ook de reden zijn van het aankomen. Hiro is inmiddels wel echt dik, hij zit nu boven de 5 kg..... vandaar dus de hoogste tijd voor de voerbakken met chip. De voerbakken met chip komen vrijdag pas binnen, zijn dus nog niet in gebruik. Bij luna kan het aankomen ook nog komen door de groeiende vetbult.

Isis gaat morgen ook mee naar de dierenarts, dus dan kan de dierenarts naar de wondjes op haar kop kijken. Frontline heb ik nog nooit op de katten gebruikt. Ze zijn nu behandeld met pipetjes van advantage. En dat was meer preventief, omdat ze naar buiten gingen en onze buren wat minder goed verzorgde katten hebben, en die wel bij de kattenren komen, vond ik dat zelf toch een prettig idee.  Ik weet ook niet of het wel door vlooien komt, Isis is begonnen met krabben na het bloedprikken, dat doen ze bij katten in de nek, en ik denk dat dat wondje jeukte misschien. Het kan goed zijn dat er omdat ze daaraan ging krabben, allerlei wondjes bij gekomen zijn, en omdat ze blijft krabben blijft dat ook in stand.  Maar goed, morgen toch maar even kijken wat de dierenarts er van vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 96
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ze is weer thuis 🙂    Pijnstillers & antibiotica meegekregen en over 10 dagen moeten we terug voor de hechtingen en controle.   

Met luna gaat het goed!   Isis lijkt de voerbak eindelijk ook te snappen. Alleen gaat hij bij haar vrij laat open als ze wil eten, ik zal binnenkort nog even nieuwe batterijen kopen, wie wee

Luna verliest nog steeds redelijk wat wondvocht. Het druppelt af en toe, vooral als ze actief is geweest. Ze slaapt nog steeds veel, is voor haar doen vrij rustig. Maar verder lijkt alles ok: ze eet,

Ik moet wel zeggen, de afgelopen 14 jaar hebben ze allemaal nauwelijks problemen gehad. Waren het eigenlijk hele fitte, gezonde poezen. Netjes elk jaar voor controle bij de dierenarts geweest en gevaccineerd, ze zijn alle drie gecastreerd. Maar op wat kleine dingetjes na, geen problemen gehad: Luna had een paar keer blaasontsteking, in de tijd dat ik achter elkaar een paar keer verhuisde. Isis was geboren met een navelbreukje, wat bij de sterilisatie is opgelost. Maar dat is het ... En nu in één keer slaat het om. Best sneu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat de andere waardes goed zijn. 

Voor de alternatieven qua behandeling zou ik inderdaad ook niet kiezen. Dan is het fijnmalen idd de beste optie. En ik zou zelf ook niet achter mijn katten aanrennen om de pillen in de bek te geven als het met fijnmalen zonder stress lukt.  Easypill vinden ze vaak erg lekker, maar is ook wel een beetje een dikmaker. Het is naar mijn idee goed als tijdelijke optie voor het geven van een kuur, maar niet voor het geven van levenslange behandeling. 

Nu hopen dat de schildklier waardes goed zijn 🙂 

Advantage zou goed moeten werken idd.

Ben benieuwd wat de arts zegt. Succes morgen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, wat vervelend inderdaad. Af en aan naar de dierenarts is niet leuk. Voor jou niet, maar voor de katten is het ook veel gestress.

Laten we hopen dat de waardes goed zijn en dat je in het vervolg alleen naar de DA moet om wat schildklierpilletjes op te halen 😉 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De korstjes van Isis zijn een bijwerking van de medicijnen, helaas.

Nu dus een andere variant van de schildklierremmer mee gekregen voor Isis. En ik ga het voer bestellen om te kijken of dat eventueel toch wat is voor beide poezen. Eens kijken of ze het lusten in ieder geval. De dierenarts zei dat als ik toch op chip-voerbakken over ging, dat dat best makkelijk is in de praktijk. Dat het niet zo erg is dat ze geen plant meer mogen eten, maar wel geen snoepjes of snackjes meer, alleen het dieet voer. Maar ze moeten het wel lusten. 

Beide poezen zijn aangekomen, Luna iets meer dan Isis, maar Luna haar bult was ook gegroeid. De dierenarts wil hem er wel af halen, maar ik wil zelf nog heel even wachten tot ze iets fitter is. 

De hartruisjes waren verdwenen, dus dat had als oorzaak de schildklierproblemen. Bloedonderzoek is gelijk in de praktijk gedaan, uitslag heb ik dus ook al, voor beide poezen is het prima zo, dus doorgaan op deze dosering. Alleen voor Isis dan dus een andere variant. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

In ieder geval fijn dat de dosering wel goed lijkt te zijn en de hartruisjes verdwenen zijn! Dat is ook weer positief voor als je toch op operatie besluit over te gaan. 

Het voer zou natuurlijk wel een oplossing zijn. Maar er is best een kans dat ze het niet lekker vinden helaas. De Y/D van Hills heb ik in de praktijk best vaak terug gekregen omdat katten hun neus er voor ophalen. Maar wie niet waagt, die niet wint!

Mag ik vragen welk merk tabletten gaf en naar wat je nu overstapt? Ben gewoon benieuwd 😉 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de knoop doorgehakt, Luna word donderdag geopereerd aan haar vetbult. Ze heeft er best veel last van. Mijn gevoel is niet super, ik vind haar niet heel fit, dus opereren heeft best risico en dat vind ik eng. Ik had liever willen wachten tot ze iets fitter was, iets meer zou zijn aangekomen. Maar dit is ook niets.

Het ding groeit behoorlijk, ze gaat niet eens meer lekker liggen er door.  Langer wachten lijkt dus niet in het belang van Luna. Spannende dag dus donderdag. Vrijdag werkt mijn man thuis, het weekend zijn we ook thuis, dus wat dat betreft tijd genoeg om haar in de gaten te houden na afloop.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh dat is spannend inderdaad, maar wel nodig als die vetbult zo groeit! Kun je de poes misschien hills a/d geven? Dat is speciaal om aan te sterken. Maar ik weet niet of ze dat mag hebben met die schildklier?

Onze ouwe poes van 16 krijgt donderdag een gebitsbehandeling onder narcose en de dierenarts raadde dit voer aan om van te voren te geven zodat ze wat meer reserves heeft.

Heb je chipvoerbakken al besteld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, de chipbakken zijn binnen. Vanavond met het natvoer voor het eerst proberen. Eéntje is al ingesteld op de chip van Isis. Die van Luna moet nog ingesteld worden. Ik heb hills a/d in huis, helpt inderdaad met aansterken, maar niet echt een lange termijn oplossing. Maar nu zo rond de ingreep inderdaad wel fijn.

De hills y/d is ook besteld. Ik heb een zakje brokken en wat blikjes natvoer besteld, de kleinste hoeveelheden, om te kijken of ze het lusten. Als dat zo is, is dat nu met de voerbakken wel handiger dan pilletjes. 

De voerbakken vinden ze tot nu toe nog niet heel erg leuk, spannend zelfs. Het gaat mij benieuwen dus. Ik heb er 2 besteld. Maar als het goed gaat, denk ik dat ik er voor Hiro ook één bestel. Dan kan hij evt op light voer 😂 

Het advies in het boekje is om ze eerst zonder dat het deksel beweegt te laten wennen, dus zo ga ik maar beginnen. Lukt dat ook niet , krijgen ze gewoon eerst uit de losse bakjes in de buurt van de voerbakken eten en werken we van daaruit verder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ik ben erg benieuwd hoe het gaat!

En ook of een andere kat niet stiekem zijn/haar hoofd er bij kan steken als het dekseltje door de juiste kat geopend is zeg maar. Ik zag dat er wel een boog zit maar er lijkt nog best veel ruimte over, vandaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jullie nog tips hebben voor zorg rondom de operatie van Luna, graag!  De enige ervaring die ik heb met operaties bij katten zijn de castraties geweest, en dat is alweer heel wat jaren geleden. 

Vooraf moet ze nuchter zijn. Voor na afloop zijn er natuurlijk de gewone brokjes, en ik heb ook nog hills a/d in huis. En wat blikjes natvoer dat ze graag eet. Ik vermoed dat dat wel genoeg is? 

Ik heb genoeg snugglesafes in huis, heb wat doosjes meegenomen uit de loods, daar doe ik dan snugglesafes en handdoeken in zodat ze lekkere ligplekjes heeft. Luna is namelijk echt gek op doosjes. 

Is het verstandig haar na afloop in de kattenkamer op te sluiten, of gewoon lekker het hele huis geven zodat ze zelf kan kiezen waar ze zit? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal het morgen als ik haar breng nog wel even aan de assistente vragen, wat die adviseren. Als ze los is, kan ze wel de trap op en af, en we hebben best wat plekken waar ze toch even voor moet springen (keukeneiland, rand boven de verwarming enz). Maar in de kattenkamer is ook een optie. 

Ik ging de voerbak instellen voor luna, maar die vind het niet spannend hoor haha. Misschien scheelt het dat ik haar met een toef slagroom lokte, daar is ze echt super fan van 😉 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze kan tot 48 uur na de narcose nog onstabiel op haar pootjes staan. Dus ik zou wel proberen dat ze niet kan en hoeft te springen. Voor de dagen erna ligt het er aan waar de wond/bult zich bevindt en of er dan spanning op de hechtingen komen te staan als ze springt. Soms helpt een klein opstapje voor bijvoorbeeld het raamkozijn ook al, maar sommige katten springen gewoon eigenwijs. Weefsel met hechtingen heeft ongeveer 8 dagen nodig om goed aan elkaar te groeien.

Ik zou haar verder niet perse opsluiten in de kattenkamer als ze lekkere ligplekjes laag bij de grond heeft.

Zo'n blikje a/d kan wel echt even een goede boost zijn na de operatie, dus ik zou haar daarmee lekker verwennen. Er moet wel echt een een paar uur gewacht worden met eten geven nadat ze uit narcose is. Ze kan nog best misselijk zijn van de narcose en als je dan gelijk eten geeft, komt het er waarschijnlijk weer snel uit en dat is ook niet fijn 😉 

Ze krijgt misschien wel een kap om haar nek of een pakje aan om te voorkomen dat ze aan de wond kan komen. Bij een kap zie je soms dat katten achteruit gaan lopen om uit de 'tunnel' te ontsnappen. Ook botsen ze werkelijk overal tegen aan de eerste paar dagen. 

Bij een pakje kan het zijn dat ze een soort van verstijfd omdat het een gek gevoel is om iets aan te hebben dat haar hele lichaam omringd. Sommige katten gaan heel gek lopen. Maar ze went er vanzelf aan. Ze kan een stuk minder actief worden door zo'n pakje en als je je zorgen maakt, kun je onder supervisie het pakje even uitdoen om te kijken of ze dan weer gaat lopen oid. Dan weet je of het aan het pakje ligt of dat ze bijv. last heeft van de wond.

De wond kun je af en toe bekijken om in de gaten te houden dat het niet gaat ontsteken. Het mag niet gaan stinken of erg warm aanvoelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het trouwens een idee om te vragen of de arts het een goed idee vindt om een intraveneus infuus te geven tijdens de narcose. Dat geeft haar lichaam wat steun tijdens de narcose. Ik denk niet dat ze dit standaard doen, maar aangezien je haar nog niet helemaal fit vindt is het wel een idee.  Ook kun je vragen met welk middel ze narcose geven. Als ze toch al een infuus aanleggen in de ader, is narcose met bijvoorbeeld propofol (een veiligere keuze narcosemiddel) makkelijker omdat dat ook in het bloedvat gegeven moet worden ipv spier. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips. Ze is bij de dierenarts en als het goed is  gaan ze zo beginnen. Ze bellen na afloop hoe het is gegaan. Ik vind het maar spannend. 

Ze was ook echt boos vanochtend. Ik hield haar voor de gek rond etenstijd, ik zette een leeg bakje voor haar neus, en ipv van dat ze eten kreeg, tilde ik haar op en stopte haar in een reismand. 😅 Flink protest gemiauw natuurlijk. Isis vloog ook gelijk weg, hoewel die nu weer ontdooit lijkt te zijn, ze zit nu bij mij te spinnen en knuffelen. 

Ik word begin van de middag gebeld hoe het met haar gaat. Ik ben benieuwd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spannend! Maar het komt vast goed 🙂 

Als ik Luna was geweest, zou ik ook boos zijn. Geen eten maar wel in dat stomme mandje, dat is een flinke tegenvaller 😅

Maar ze zal vast heel blij zijn als ze weer thuis is vanmiddag. Gelukkig dat Isis wel weer van de schrik is bijgekomen, dan kan ze Luna vanmiddag op d'r gemak stellen

Vandaag ga ik mijn konijnen naar de trimmer brengen. Ze vinden het mandje niet heel eng, maar heb hem wel alvast klaar staan zodat ze er aan kunnen wennen. Ze hebben het voor nu gebruikt als toilet, misschien om te laten weten dat ze het mandje toch niet leuk vinden? 😛 

Maar in ieder geval: sterkte met het wachten. Dat lijkt me altijd zo verschrikkelijk. Ik hoop dat ze snel geholpen wordt en weer op tijd naar huis kan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben gebeld met de update: Het zat helaas toch anders dan gedacht. Het bleek uiteindelijk geen vetbult te zijn, maar Luna had een buikbreuk waardoor haar blaas voor een deel naar buiten gedrukt werd en heel erg vol zat met vocht. Ze hebben hem leeggemaakt, terug op z'n plek gedaan en de buikbreuk gefixt. Maar er is grote kans dat de spieren niet goed meer werken, ze weten niet of luna nog zal kunnen plassen. Ze blijft er in ieder geval vannacht en houden mij op de hoogte. Maar er is kans dat ze morgen ingeslapen moet worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites