Spring naar bijdragen
Evee

Dikke en dunne katten in één huishouden - hoe doe je dat met voeren?

Recommended Posts

Ik heb drie katten. Twee poezen (worden bijna 14 jaar) en een kater (14,5 jaar). De rode bolle kater is echt een vreetzak. Dat brengt mij bij het probleem, de poezen zijn namelijk mager en kieskeurig. 

Een paar jaar terug moest ik overstappen van voeding, na lang zoeken en veel soorten testen toen uiteindelijk een voeding gevonden die ze alle drie met smaak eten.

Alleen eten de poezen traag, weinig. Ze eten eventjes, en stoppen dan weer. Ik heb 3 voermomenten per dag. Hiro sluit ik dan op, zodat de poezen rustig kunnen eten zonder dat hij het afpakt. Maar dan nog, ze zijn afgevallen. 

Ik wil binnenkort naar de dierenarts voor een gezondheidscheck, denk dat ik vraag of er dan evt ook bloed getest kan worden bij de poezen om dingen als diabetes & schildklierklachten uit te kunnen sluiten. Aan de buitenkant is namelijk niets te zien, behalve dat ze wat mager zijn. Gebitjes zijn in orde, dat is juist eerder een probleem bij Hiro. Ik heb niet het idee dat het wormbesmetting kan zijn, het zijn binnenkatten, die 2x per jaar ontwormd worden.

In de tijd van de voerwissel waren de poezen ook vrij mager, toen op aanraden van de dierenarts af en toe wat hills a/d bijgegeven. Daar kwamen ze goed van aan en aten het met smaak. Maar is dat echt een lange termijn oplossing? 

Maar is er misschien iemand die nog tips heeft? Voor de poezen zou ik het liefst de hele dag door brokken neerzetten zodat ze kunnen eten wanneer ze willen. Maar dan krijgt Hiro helaas weer overgewicht. Die stopt gewoon niet met eten. Hem de hele dag opsluiten vind ik ook niets. Hij mauwt ook zo hard als hij opgesloten is in de kattenkamer dat mensen die voorbij lopen echt naar het raam kijken of het wel goed gaat daar...  

Hoe pak ik dit handig aan? Heeft er iemand tips?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn voerbakjes met een deksel die werken op de chip van de kat. Ze zijn absoluut niet goedkoop, maar zo heeft iedere kat zijn eigen voerbak. Je stelt ze namelijk zó in, dat ze op één specifieke chip reageren. Zo kun je er ook voor zorgen dat een kat die speciaal voer moet hebben, niet het voer van de andere katten opeet, of andersom. Je zou dus jouw kater ook speciaal voer om op gewicht te blijven kunnen geven, en de twee poezen iets anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kater kan deuren openen en voeremmers open trekken. Zou zo een voerbak echt voor hem werken? Ik denk dat hij hem gewoon open weet te breken namelijk 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een voerbak met chip is wel de beste oplossing denk ik, maar los daarvan denk ik dat bloedonderzoek/APK altijd verstandig is. Hoe zwaar zijn ze? Mijn slanke poes Winky bleek overigens ook nog eens kieskeurig te zijn als het om eten ging (geen idee of jouw poezen dat misschien hebben).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welk voer geef je nu? Alleen brokken, of ook natvoer?

Je zou voor Hiro wat meer natvoer kunnen proberen, daar kun je meer van geven zonder dat hij meer calorieën binnen en zal hij er ook wat langer over doen om het op te eten. Voor elke gram brokjes kun je 3 gram natvoer geven voor dezelfde hoeveelheid calorieën. Moet je wel een merk zoeken wat vooral veel eiwitten bevat en weinig koolhydraten, dus dat zal wel even een zoektocht zijn.

Sowieso is het goed om een voer te pakken wat weinig koolhydraten bevat als je kat moet afvallen, maar het probleem is dat koolhydraten niet op de verpakking staan. Je moet dan de percentages van vocht, eiwit, vet en ruwe as van 100% afhalen, en dat moet dan ideaal gezien onder de 20% zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hiro en lang doen met eten? haha dan ken je hem niet. Ze krijgen 2x per dag brokken en 1x natvoer, voor hiro maken we van zijn natvoer nog een soepje ook, met extra water erbij zodat hij er langer mee doet. Maar dan nog schrokt hij het naar binnen of zijn leven er vanaf hangt. Hij is zwerfkat geweest, inmiddels al wel 13 jaar bij mij in huis, maar dat hebberige voor eten gaat er nooit meer uit vrees ik.

Hiro hoeft niet af te vallen hoor, op het moment is hij stevig, maar geen echt overgewicht. Hij moet alleen niet aankomen. Daarom is onbeperkt brok neerzetten dus geen optie. De poezen moeten juist aankomen.

Ik geef orijen brokken. Ze eten er wel graag van, maar de poezen eten helaas gewoon niet lang / veel. En ze komen niet aan. Ze vallen ook niet echt af, maar zijn beiden wel echt aan de magere kant, bottig.  Ik vind het wel lastig ze op gewicht te houden en al helemaal om ze aan te laten komen.  Ze lijken beiden gewoon niet echt om eten te geven, helaas.

De poezen wegen beide rond de 3 kg, Hiro weegt 4 kg.

Binnenkort gewoon even een keer de DA afspraak laten maken voor onderzoek. Dan kan ik medische redenen ook uitsluiten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tijdens onze vakantie waren de katten bij mijn ouders, en de rode kater (Hiro) wist daar gewoon de koelkast open te trekken. Het "mysterie van de verdwenen rosbief" werd zo opgelost. Voor ze het ontdekten, wie de ware dief was, kreeg mijn vader er de schuld van 🤣

Het is jammer dat de poezen dat totaal niet in zich hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedenk me net dat het wel heel toevallig zou zijn als de poezen beide een gezondheidsissue zouden hebben... Misschien zijn ze beide ook wel erg onder de indruk van Hiro waardoor ze minder durven eten? Een stressfactor zeg maar. 4 kg voor een kater is nog steeds heel erg netjes! De katers die ik ken zijn vaak nog 1 kg zwaarder, maar hangt ook van de bouw af.

Blijft gewoon ontzettend lastig met drie katten/poezen en eten. Ik bestel trouwens nog wel eens bijzondere brokken (graanvrij en voor na sterilisatie) bij zooplus. Er is zoveel te vinden tegenwoordig en volgens mij hebben ze ook speciaal voer voor gecastreerde katers waardoor ze eerder een vol gevoel hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luna en Hiro zijn dikke maatjes. Isis en Hiro niet zo. Maar tijdens het eten is hiro best even opgesloten in de kattenkamer (30min tot een uur meestal), om de poezen dus rustig de tijd te geven zelf hun bakje leeg te eten zonder dat Hiro dat komt doen. 

Ja, het zou zeker toevallig zijn dat beide poezen een gezondheidsprobleem zouden hebben, ze zijn ook geen familie van elkaar (als het nestgenootjes zouden zijn is het bijv. al aannemelijker). 

Hiro krijgt nu wat brokken betreft maar de helft van wat de poezen krijgen. 

Maar ik zal eens kijken naar voerbakken die op chip werken, of dat wat is om de dames meer eetmomenten te kunnen bieden op een dag. En hoe hiro-proof dat soort bakken zijn, want dat is ook wel belangrijk. 

De gewichten zijn inderdaad niet extreem, maar ik wil ook niet dat ze dat worden. Luna is een hele korte poes qua bouw, wel gespierd. Isis is lang maar heel slank, altijd al geweest. Beide poezen zouden zeker wel een halve kilo mogen aankomen.

Hiro is niet heel groot voor een kater, maar hij ziet er met 4kg al wel wat bollig uit. Hij heeft ook echt een lange buikflap, wat hem nog eens een extra uit-figuur look geeft. Het is overigens wel zijn normale gewicht. Hij is wel eens zwaarder geweest maar op het moment met het opsluiten gaat het eigenlijk gewoon goed met zijn gewicht. Het is gewoon een stevige, volle kat. Het enige moment dat ik hem mager heb gezien, was toen hij aan kwam lopen jaren terug. Ze zijn overigens allemaal qua gedrag wel normaal en actief. Daar dus geen alarmerende dingen in. Geen diarree. Af en toe spuugt er eens één maar niet verontrustend vaak. 

Er is inderdaad heel veel keuze in voeding, maar dat vind ik het eigenlijk alleen maar lastiger maken, haha. En het meeste zijn juist dieetvoeren om af te vallen, er zijn maar weinig voeders om ze echt aan te laten komen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites