Ga naar inhoud

Konijnen Snoet heeft gasaanval


KonijnenSnoet

Aanbevolen berichten

Hoi! 

Ik zit met een vrij dringende vraag. 

Gistermiddag (zaterdag) rond een uur of 3 merkte ik op dat mijn konijn heel raar aan het doen was: hij plofte op zn zij, krabbelde dan redelijk moeizaam weer omhoog, plofte weer neer etc. Ik had m even terug in zn bak gezet en merkte dat hij niks weer wilde eten en/drinken, zelfs niet zn favo snoepjes! Foute boel dacht ik dus al. Aangezien het dus zaterdag was, was er bij mij in de buurt geen normale dierenarts open, maar uiteindelijk kon ik pas om 9 uur savonds terecht bij een spoeddierenarts. Tot deze tijd had mn bunny niet meer gepoept of geplast. 

Deze vertelde me dat mn bun gas en buikpijn had, maar hij was nog alert en dergelijke, dus dat het er goed uit zag. Hij heeft twee prikjes gekregen: een pijnstiller en eentje dat zn darmpjes weer wat beter zouden werken. De DA vertelde me ook dat hij zondagavond of maandagochtend weer zou moeten gaan keutelen. Ook heb ik carprofen drops meegekregen wat ik 2x daags moet geven. 

Zondagochtend was de situatie nog niet echt verbeterd (suf, niet eten of drinken). Na het medicijj sochtends begon hij iets hooi te eten en een beetje drinken, maar niet overdreven veel. Omdat ik toch een beetje bezorgd was heb ik nog wat andere dierenartsen gebeld om advies, en die vertelden mij dat cisaral ook nog eens kan werken. Ik mn DA nog een keer gebeld, en die was het er mee eens; de reden waarom hij het niet had mee gegeven was omdat ze het niet op voorraad hadden.... 

Anyways.. Na een lange speurtocht heb ik cisaral gevonden en toegediend: bunny ging na een uurtje een paar windjes laten, maar nog steeds niet echt keutelen. Het is nu savonds laat, en de bun heeft vandaag een paar kleine harde keuteltjes gelegd, die aan de buitenkant een beetje nat voelden. Ik word wel heel zenuwachtig en ik weet niet goed wat ik moet doen.. Bunny wil zelf niet meer echt drinken, dus ik spuit af en toe aan beetje water in zn mondje. Hooi eet hij af en toe, maar ik heb geen idee of het genoeg is.. 

Als het nog niet zichtbaar is verbeterd morgenvroeg bel ik de DA nog een keer, maar is er misschien iemand die wat tips heeft waarmee ik mn bunny kan helpen? Ik maak me gewoon heel veel zorgen omdat hij niet keutelt 😞

aangepast door Evee
topic titel duidelijker gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wel dat je je zorgen maakt. Goed dat je morgen weer naar de dierenarts gaat.

Dat hij niet zoveel eet is niet erg, zolang hij maar iets eet. Na 24 uur niet eten vallen de darmen stil, dat moet je zien te voorkomen. Iedere keer dat hij een paar hapjes neemt houdt hij zijn darmen op gang, helemaal prima dus. Dwangvoeren kun je beter niet doen zolang je niet precies weet wat er aan de hand is. Je konijn met lekkere hapjes verleiden om te eten mag uiteraard wel, maar niet dwingen. Verder kun je niet heel veel doen denk ik.

Zit hij binnen?

Als je een snuggle safe hebt kun je die bij hem neerleggen,  maar wel zo dat hij zelf kan kiezen of hij er op gaat liggen. Zieke konijnen kunnen zich vaak moeilijk warm houden, dus misschien vindt hij dat fijn.

 

Sterkte! Laat je ons weten hoe het bij de dierenarts is gegaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Dit stelt me wel iets gerust 🙂 Het is een binnenkonijn ja. Het enige wat ik m met een spuitje heb gegeven is wat water omdat hij echt vertikte.. Dwangvoer heb ik wel liggen voor de zekerheid, maar inderdaad. Ik had gelezen dat als het een verstopping is, dat het juist heel slecht is? Ik hou m gewoon nog goed in de gaten tot morgenochtend 🙂

 

Verder, nog geen vijf minuten geleden sprong hij opeens omhoog, ging rondkijken op zn achterpootjes en wat hooi eten. Vervolgens huppelde hij naar zn wc, en lo and behold! Een paar poepjes! Het zijn wel relatief kleine, plakkerige poepjes, dus niet optimaal, maar er komt nu in een paar tellen al meer uit dan de rest van de dag 🙂 Dus er zit gelukkig nog wel wat beweging in.

 

Heb helaas geen snuggle safe, maar ik improviseer wel wat voor vannacht 😛

 

Ik bel morgen sws nog naar de DA of ik langs kan komen voor de zekerheid, en laat het dan weten! 

Iig heel erg bedankt voor je bericht ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Vannacht heeft hij nog een beetje gekeuteld als ik zijn wc mag geloven. Hij dringt alleen nog steeds niet uit zichzelf, dus heb af en toe een klein beetje water naar binnen gespoten. 

Om 8 uur gelijk DA gebeld, zij zei dat ik me nog geen zorgen hoef te maken; zolang ie keutelt gaat het nog goed. Het water moet ik blijven spuiten, en alstie morgen nog steeds niet uit zichzelf drinkt moet ik even langskomen. Dus ik ga hopen dat het goed gaat vandaag!! 

 

Bijgevoegd de paar plakkende keuteltjes

IMG-20200217-WA0000.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn iets eet, komt het er ongeveer 23,5 uur later uit als keutel. Duurt best even dus. Uit jouw eerdere berichten begreep ik dat hij een gasaanval heeft en zelf wel kleine beetjes eet? Dat is helemaal prima, maar als ze kleine beetjes eten, is het ook logisch dat er maar kleine keuteltjes zijn. Helemaal als er ook een gasbuikje is. Pas als hij weer beter is en weer gaat eten zoals voorheen, zullen de keuteltjes weer zoals ze horen te zijn zijn. Voor nu is alles wat er aan keutel uit komt dus helemaal prima.

 

Is hij groenvoer gewend? Anders zou je ook vers groenvoer kunnen geven, daar zit heel veel vocht in. Maar alleen als hij het gewend is, anders krijgt hij nog meer spijsverteringsproblemen. En geef geen sla of koolsoorten maar alleen de echt veilige soorten, witlof, andijvie en komkommer bijvoorbeeld. Maar nogmaals, alleen als hij dat normaal ook te eten krijgt.

 

Je zou trouwens ook dwangvoerpapjes of brokjespapjes kunnen aanbieden in een bakje of vanaf een lepeltje. Zeker dwangvoer (recovery, dual care enz), dat zijn lekker wat vezels, en helpt bij herstel. Je hoeft het niet te forceren / dwangvoeren (want stress), maar kan het dus ook gewoon aanbieden om zelf op te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is eigenlijk best logisch ja 😛 Ik hou m goed in de gaten. Hij eet regelmatig beetjes hooi en er ligt ook een groeiend hoopje keuteltjes in zn wc 🙂

Hij spartelt echt heel erg als ik m water probeer te geven, dus dat lukt niet heel erg.. Heeft iemand misschien tips waardoor hij iets rustiger blijft zodat ik de spuit naar binnen kan duwen. (hij heeft volgens mij echt een hekel aan die dingen, probeert al helemaal weg te kruipen als het zn snoethaartjes aanraakt haha) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft hij ook wel meerdere waterbakken staan in zijn verblijf? Verder is (natgemaakt) groenvoer wat hij gewend is, zeker als je vochthoudende soorten geeft zoals komkommer en witlof, ook goed voor hem. Moet hij dat natuurlijk wel gewend zijn om te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft nog steeds niet uit zn bakje of fles gedronken.. Wel wat komkommer en andijvie op, dus dat is iig iets. 

Hij had toestraks wel opeens een grote plakpoep aan zn kont hangen!! Het leek alsof hij natter was dan alle andere keren dat hij plakpoep heeft gehad, dus gelijk nog een keer de DA gebeld. 

Heb om 16:45 een afspraak! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug van de DA! 

Het ziet er goed uit 🙂 Zijn vochtgehalte is bekeken, en die is gewoon helemaal goed. Waarschijnlijk is Pippin (mn konijn :p) gewoon zo eentje die niet overdreven veel drinkt haha. Het gas is ook grotendeels weg, en ze vond de kleine keuteltjes op de grootte na er verder wel goed uit zien. 

Ook is er een miniscuul haakje van zn tanden afgevijld. Omdat hij toch vaak naar de wc gaat en kleine plasjes doet, heb ik voor de zekerheid antibiotica tegen blaasontsteking meegekregen. 

Maar het gaat dus helemaal goed! 

Hartstikke bedankt voor de tips ed 🙂 Het heeft geholpen met rustig blijven haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .