Spring naar bijdragen
Edith

Vacht onderhouden van een langhaar konijn

Recommended Posts

Drie maanden geleden heb ik een langhaar konijn geadopteerd. Dat lange haar is echt een drama, want het gaat klitten, het plakt in haar ogen en ze krijgt het allemaal binnen als ze zichzelf wast.

Twee maanden geleden heb ik haar dan ook helemaal kort geknipt. Inmiddels is het alweer lang, maar dat knippen is best stressvol (voor ons allebei), dus dat doe ik liever niet te vaak. Ik probeer haar tussendoor dan maar te borstelen. 

Maar ze raakt zo enorm in paniek als ik haar vastpak! Ze doet alles om weg te komen. Ze heeft me zelfs al meerdere malen gebeten. En ik zit dan net zo goed mee te trillen van de stress. Inmiddels  vertrouwt ze me voor geen cent meer... 

Ik word er eigenlijk een beetje radeloos van. Hoe kan ik nou een vertrouwensband met haar opbouwen, terwijl ik iedere keer die worsteling met haar moet aangaan? 

Hoe doen jullie dat bij langhaar konijnen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is er iemand die je kan helpen bij de vachtverzorging? Soms scheelt het al veel als één iemand het konijn vast kan houden en jij dan zelf jouw handen vrij hebt om te kammen. Zo gaat het in ieder geval vaak sneller. 

Er zijn ook genoeg bunnybunchers die langhaarkonijnen eens in de paar maanden naar een konijnentrimmer brengen. Na zo een goede knipbeurt / onderhoudsbeurt is het vaak weer makkelijker om het daarna zelf bij te houden. 

De redenen die jij noemt zijn bij veel langhaarkonijnen een probleem. Helaas. Wat mij betreft zouden ze ze niet moeten fokken, een konijn hoort zijn eigen vachtje te kunnen onderhouden en zit totaal niet te wachten op kambeurten en knipbeurten. Maar helaas zijn ze er wel.

Hier vind je een lijst met konijnentrimmers: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijnentrimmers/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik jaren terug 2 kruising Teddy Widder konijntjes had (opvangkonijntjes, die mijn rammetjes uitgekozen hadden, de sukkels), knipte ik de lange haren kort en had ik twee tunnels met in de openingen borstels van zwijnenhaar gemonteerd (ook aan de onderkant, zodat ze er met hun buik en staartjes over "schuurden". De tunnels waren aangesloten op hun schuilhuisjes. Het hielp geweldig om de losse haren te verwijderen en klitten in al dat pluizenhaar te voorkomen veelal. Elke dag ontdeed ik die borstels van het haar, zo gebeurd. Maar het blijven rottige vachten om te onderhouden, dat staat vast. 😞

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips! Ik vind het inderdaad echt heel zielig voor langhaar konijnen dat ze zo worden gefokt. Dit konijn zat bij haar vorige baasje buiten in de tuin, met een ren. Op zich een prima plek, maar je kunt je voorstellen hoe ze eruit zag als het ging regenen. Haar vacht zuigt water op als een spons! Ze heeft ook nog eens chronische snot, dus dat maakte het er niet beter op.

Maar een konijnentrimmer lijkt me wel wat. Dan ben ik in ieder geval niet de boeman, en gaat ze me hopelijk weer vertrouwen. Dat ga ik eens uitzoeken. 

En wat een goed idee van die tunnels! Ik zie nu ook al plukken haar hangen bij de opening van het grashuis. Laat staan als je er borstels tegenaan hangt! 

Denk je dat die zachte borstels goed genoeg werken? Of misschien juist wat ruwere borstels?

Ik krijg in ieder geval wel zin om te knutselen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat is ook zo. Ik had net al een afwasborstel in de hand, maar die was bij nader inzien niet zo geschikt 😁. En mijn kokos deurmat zag er ook verleidelijk uit. Maar die is al een tijdje in gebruik en dat is niet zo fris. 😅 

Morgen maar even langs de Action en kijken wat ze daar hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik heb iets in elkaar geknutseld! Het is geen tunnel geworden, maar een soort borstelpoort. Ik heb er 100% natuurlijke kokosborstels voor gebruikt. Dus de konijnen mogen er gerust aan knagen. Ik ben benieuwd hoeveel haar eraan blijft hangen. De konijnen durven er in ieder geval wel doorheen te lopen 😁

PSX_20200221_215517.jpg

PSX_20200221_215353.jpg

schuurborstel-kokos-loofco.jpg

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-2-2020 at 17:41 zei JokeC:

Wat goed, hoop dat het werkt! Zijn het niet erg harde borstelharen? 

Daar was ik ook bang voor, toen ik die borstels bestelde. Maar het valt gelukkig heel erg mee! De borstelharen zijn niet niet te ruw en stijf. Het is te vergelijken met zo'n flessenborstel. Die haren buigen ook mee als je ze door een kleine opening haalt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik breng mijn Teddy's ook naar de trimmer. Ze zijn beide opgevangen en al op leeftijd en door de vorige eigenaren niet gewend om geborsteld te worden. Om de stress te beperken wordt de een elke 2 maanden geplukt (volle, compacte vacht) en haar buik kort geschoren en de ander (fijnere vacht) wordt geknipt en ook zijn buik geschoren. Ik controleer wel tussendoor op grote klitten en die knip ik indien mogelijk weg. Het is wel stressvol voor ze, maar het is voor hen wel het snelst en efficientst en zo hoef ik ze minder vaak te pesten. 

Voor een trimmer is het wat meer routinewerk en die zijn een stuk handiger is mijn ervaring 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Negerzoen:

Ik breng mijn Teddy's ook naar de trimmer. Ze zijn beide opgevangen en al op leeftijd en door de vorige eigenaren niet gewend om geborsteld te worden. Om de stress te beperken wordt de een elke 2 maanden geplukt (volle, compacte vacht) en haar buik kort geschoren en de ander (fijnere vacht) wordt geknipt en ook zijn buik geschoren. Ik controleer wel tussendoor op grote klitten en die knip ik indien mogelijk weg. Het is wel stressvol voor ze, maar het is voor hen wel het snelst en efficientst en zo hoef ik ze minder vaak te pesten. 

Voor een trimmer is het wat meer routinewerk en die zijn een stuk handiger is mijn ervaring 🙂 

Plukken ja? Ik wist niet dat dat kon! Krijgt het konijn dan geen kale plekken? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Edith:

Ik doe het ook, maar bij Pluisje werkt het niet zo goed. Ik maak mijn vingers nat en pak dan plukjes. De losse haren blijven plakken. Je moet niet super hard gaan trekken. Ikzelf heb ook een furminator van de action en zo'n handschoen. Wellicht kan je dat ook een keer proberen? Ook heb ik een keer op de kinderboerderij gezien dat ze een rondje maakte van borstels, die vastmaakten in de ren en daar liepen de konijnen doorheen. Is wel moeilijk om te maken maar dan heb je ook wat

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Edith:

Ja dat kan inderdaad. Zoals Hallo Hoi ook zegt trek je dan alleen de losse haren er uit. Je kan een konijn wel echt blijven plukken en dan krijg je wel kale plekken dus je moet wel weten wat je doet. Om die reden doe ik het ook niet zelf maar laat ik het doen 🙂 Het stapeltje haar wat er vanaf komt is dan ook echt enkel van dat zachte, fijne onderpluis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dit wel een hele creatieve oplossing, ben benieuwd of het een beetje helpt! 

Overigens lees ik hier iets over een furminator, het is echt af te raden om die te gebruiken, voor elke vachtsoort.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was net te traag om mijn bericht te bewerken, maar ik las dat je haar twee maanden geleden kort geknipt hebt en dat liever niet te vaak wil doen. Dat snap ik, daarnaast is het ook heel belangrijk om te weten dat knippen geen vervanger is van kammen (ook in kort haar kunnen knopen zitten, daarnaast is het vaak wel nodig om de losse haren er uit te kammen, hoewel je tunnelborstel dat wellicht nu doet 😄) maar ik zou wel blijven proberen haar zo kort mogelijk te houden. Ik merk vaak dat ze dan veel vrolijker zijn, geen haren die in de weg zitten met poetsen of bewegen, of haartjes die in de ogen gaan zitten. Het knippen is dan wel even niet leuk, maar het is wel een stuk aangenamer voor ze. De tip om naar een trimmer te gaan voor af en toe een onderhoudsbeurt vind ik ook een hele goede, die kunnen het vaak toch een stuk sneller en handiger en dan associeert ze de stress minder met jou als baasje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites