Spring naar bijdragen
Vicky Kappenberg

Welke rassen zijn mijn konijnen

Recommended Posts

Hey konijnenkenners

ik heb sinds een paar maand twee konijntjes de fokker zei dat het twee hangoordwergjes waren alleen vind ik ze wel groot worden voor dwergjes hiervoor had ik een poortje en die woog op een volwassen leeftijd 1,5kg deze twee wegen nu allebei 2 kg terwijl ze nog maar een half jaartje zijn en aan de poten te zien worden ze nog groter. Ik wil later met de grijze het vrouwtje kleintjes krijgen waardoor ik wel wil weten wat voorn ras het is. De witte is een gecastreerd mannetje.

wie kan mij helpen? 
zie bijlage voor foto

91189520-E5E9-49D0-BAA8-895DEC717EBA.jpeg

CA89E390-0CEB-4E40-AA65-A2D862378EE0.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn rasloze konijntjes. Voor NHD's zijn ze te groot. Ik vermoed als ik ze zo zie, dat het massaproductie dierenwinkelkonijntjes zijn, van oorsprong. 

Ik raad je echt af om te fokken met je konijn. Er is een enorm groot konijnenoverschot in Nederland, de konijnenopvangen zitten er vol mee en hoewel ze super goed werk doen, lijkt het dweilen met de kraan open. Juist omdat mensen zoals jij leuk een nestje willen met willekeurige konijnen waar je totaal niets van weet. Wie weet wat voor erfelijke problemen er in beeld komen bij het nestje? Wie weet of het een goede moeder is, of dat alle jongen zullen sterven? En dat komt heel veel voor. Hoe vind je voldoende huisjes voor misschien wel 10 baby konijnen, huisjes die ook voldoen aan wat de konijntjes nodig hebben? Jonge konijnen koppelen is niet praktisch, en zijn die mensen echt bereid wel 10-15 jaar het konijn een partner en voldoende ruimte te geven? En als ze dat kunnen, kunnen ze dan niet beter een koppel uit een asiel halen? Dat is veel praktischer met koppelen en zekerheiden (gecastreerd, gevaccineerd, garantie dat ze altijd terug mogen als het echt niet meer klikt of andere afstandsredenen zijn). 

Natuurlijk zijn babykonijntjes schattig, maar is dat dan de enige reden - een hele egoïstische mensenreden - om maar te fokken als je er zin in hebt? Worden jouw konijnen en de konijnen die je op de wereld zet daar beter van? Totaal niet. En er zijn ook manieren om jonge konijntjes te zien opgroeien zonder dat je meewerkt aan het konijnenoverschot, bijvoorbeeld door vrijwilliger te worden bij een konijnenopvang. En daar hebben de konijnen echt heel veel meer aan. 

Op bunnybunch zijn we om die reden dus ook echt sterk tegen het fokken van pretnestjes. Er is zo verschrikkelijk veel konijnenellende, ik hoop dat je door op dit forum en de website echt van gedachten zal veranderen. 

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Evee:

Het zijn rasloze konijntjes. Voor NHD's zijn ze te groot. Ik vermoed als ik ze zo zie, dat het massaproductie dierenwinkelkonijntjes zijn, van oorsprong. 

Ik raad je echt af om te fokken met je konijn. Er is een enorm groot konijnenoverschot in Nederland, de konijnenopvangen zitten er vol mee en hoewel ze super goed werk doen, lijkt het dweilen met de kraan open. Juist omdat mensen zoals jij leuk een nestje willen met willekeurige konijnen waar je totaal niets van weet. Wie weet wat voor erfelijke problemen er in beeld komen bij het nestje? Wie weet of het een goede moeder is, of dat alle jongen zullen sterven? En dat komt heel veel voor. Hoe vind je voldoende huisjes voor misschien wel 10 baby konijnen, huisjes die ook voldoen aan wat de konijntjes nodig hebben? Jonge konijnen koppelen is niet praktisch, en zijn die mensen echt bereid wel 10-15 jaar het konijn een partner en voldoende ruimte te geven? En als ze dat kunnen, kunnen ze dan niet beter een koppel uit een asiel halen? Dat is veel praktischer met koppelen en zekerheiden (gecastreerd, gevaccineerd, garantie dat ze altijd terug mogen als het echt niet meer klikt of andere afstandsredenen zijn). 

Natuurlijk zijn babykonijntjes schattig, maar is dat dan de enige reden - een hele egoïstische mensenreden - om maar te fokken als je er zin in hebt? Worden jouw konijnen en de konijnen die je op de wereld zet daar beter van? Totaal niet. En er zijn ook manieren om jonge konijntjes te zien opgroeien zonder dat je meewerkt aan het konijnenoverschot, bijvoorbeeld door vrijwilliger te worden bij een konijnenopvang. En daar hebben de konijnen echt heel veel meer aan. 

Op bunnybunch zijn we om die reden dus ook echt sterk tegen het fokken van pretnestjes. Er is zo verschrikkelijk veel konijnenellende, ik hoop dat je door op dit forum en de website echt van gedachten zal veranderen. 

Heel erg bedankt voor uw reactie ik zal nu pas gaan fokken als ik zeker weet dat alles goed gaat en ze een goed huisje krijgen 👍🏻

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als we je er dan toch niet vanaf kunnen brenfen, wacht dat in elk geval een half jaar tot je voedster volwassen is. Een tienerzwangerschap is slecht voor een konijn, omdat dan alle voedingsstoffen naar de babies gaan terwijl ze zelf nog in de groei is. Even voor het idee: mijn voedster is ongewenst en ongepland zwanger geworden met 5 maanden. Ik heb haar daarna nooit meer blij gezien. En van de 4 jonkies waren er 2 misvormd, 1 gestorven door ondervoeding en 1 waar niets aan mankeerde. Echt niet leuk dus.

En ik ben op zich wel blij dat je eventuele jonkies een goed huisje wilt geven, maar dat had ook een goed huisje kunnen zijn voor 4 tot 16 konijntjes die daar in het asiel op zitten te wachten. Dat is wat @Evee bedoelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij @Marjoleink. Als alles goed gaat, is het natuurlijk super leuk om die kleintjes te zien groeien en spelen. Realiseer je dat de werkelijkheid vaak toch echt anders is. Sowieso is het niet leuk als een of meerdere jonkies dood gaan en die kans is echt wel aanwezig. En de mama... Ik heb daar zo'n medelijden mee. De mama's die ik in de opvang hebben gezien, zijn inderdaad allemaal niet blij, maar volledig uitgeput. Ze liggen de hele dag te hijgen van vermoeidheid doordat de jongen ze letterlijk leeg zuigen. Laatst is er een mama van uitputting overleden. Echt naar om te zien was dat. 

Ondanks dat het hartstikke leuk lijkt om een nestje te krijgen, zou ik er echt niet aan beginnen. Ik hoop dat het welzijn van je konijn voor jouw eigen plezier (voor zover je plezier gaat hebben van een nestje) gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .