Ga naar inhoud

Traanoog?


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Hoi, 

 

Eén van mijn konijnen heeft sinds deze week af en toe een plukkerig (nattig?) plekje onder zijn linkeroog. Ik heb het niet zien tranen, dus ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het een traanoog is, maar omdat ik het vandaag voor de twee keer deze heb gezien, zou het denk ik best kunnen. Zijn oog is niet rood, gezwollen of anderzijds ongewoon en hij eet en doet gewoon normaal. Raden jullie aan om hiermee direct naar de dierenarts te gaan? Het is echt een paniekkonijn, dus ik bespaar hem het liefst alle stress, maar als het niet iets is om even af te wachten, dan maak ik natuurlijk wel zo snel mogelijk een afspraak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zou wel even naar de dierenarts gaan. Ik zou even laten checken of er geen beschadiging op het oog zit. Als dat het geval is, dan is dat meestal met een oogzalfje of oogdruppels weer goed op te lossen. Laat je er niets aan doen heb je kans dat ze een witte vlek op het hoornvlies krijgen en dan zien ze minder goed. Plus dat het ook best pijn kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Vanmiddag gaan we naar de da. Hopelijk valt het mee!

 

Raden jullie aan om zijn minder gestreste vriendin als steun mee te nemen of breng ik haar dan weer onnodige stress toe? 

 

Ik zou haar mee nemen als je het idee hebt dat hij er steun aan heeft 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update: de dierenarts heeft een fluoresceïne test gedaan om verstopping van het traanbuisje te onderzoeken en deze lijkt bij het linkeroog inderdaad verstopt (rechts kwam het binnen een halve minuut door zijn neusgat naar buiten, links niet). Daarom een zalfje met antibioticum en ontstekingsremmer voorgeschreven gekregen die we 2x per dag voor 10 dagen lang op het oog van Meneer Paniekkonijn moeten aanbrengen. 😬 Het hoornvlies was overigens niet beschadigd, dus dat is wel weer fijn. 

 

Mocht het niet helpen en/of erger worden, dan weer contact opnemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog weer even een vraagje: we zijn vanaf maandag zijn oog aan het zalven met Terra-Cortril. Nu zie ik net dat de oogrand van het 'zalfoog' een stuk roder is dan het onbehandelde oog (dit kleurverschil was eerder niet zo duidelijk). Ik kan me voorstellen dat het zou kunnen komen door het vele wassen van zijn oog om die vieze smurrie er weer uit te krijgen, maar vraag me tegelijkertijd af of het kwaad kan. Hebben jullie hier ervaring mee? 

 

Oja, de dierenarts die ons maandag geholpen heeft (en de enige kk da van de praktijk is), is momenteel op vakantie helaas, dus ik zie er een beetje tegenop om naar een andere te gaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het wel, een beetje rode oograndjes als je aan het zalven bent. Het moet er natuurlijk niet dik / geïrriteerd / ontstoken uit zien, maar bij mijn konijntjes werd het ook wel rood van zalven / druppelen. 

 

fijn dat er geen beschadigingen op het oog waren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Evee:

Ik herken het wel, een beetje rode oograndjes als je aan het zalven bent. Het moet er natuurlijk niet dik / geïrriteerd / ontstoken uit zien, maar bij mijn konijntjes werd het ook wel rood van zalven / druppelen. 

 

fijn dat er geen beschadigingen op het oog waren!

 

Bedankt! Door de oogdruppels/-zalf ziet het er ook alrijd meteen veel erger uit dan het in werkelijkheid is, maar het lijkt gelukkig niet gezwollen of ontstoken. Ik houd het in de gaten!🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Net met spoed naar de dierenarts gegaan, want meneer nam plots geen eten meer aan en lag maar een beetje te liggen (tot een uur of 15.00 heeft hij nog wel gegeten). Nou dan weet ik helaas genoeg. De dierenarts heeft hem opgenomen en dat vind ik ergens wel fijn, maar aan de andere kant stress ik me nu kapot en kan ik niet even kijken hoe het met hem is. Pfff, wat een ellende dit. 😪

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei IreneM:

Ah wat sneu. Dat een konijn zo ziek kan worden van een traanoog. Ik zou het ook vreselijk vinden om een konijn ergens anders achter te moeten laten, zeker een ziek konijn. Hopelijk is hij snel weer thuis 🤞

 

Dank je, ik hoop het ook! Even afwachten hoe hij de nacht doorkomt, maar anders wil ik ook zeker onder narcose zijn gebit uitgebreider laten bekijken, want een traanoog kan natuurlijk ook op een gebitsprobleem wijzen, maar haakjes of wondjes in de mond kon ze zo op het eerste oog niet ontdekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Oh jeetje, dat had ik niet aan zien komen (en jij zelf vast ook niet). Gelukkig is hij in goede handen! Kies wortel problemen kan inderdaad een oorzaak zijn. Hopelijk krijg je snel duidelijkheid!

 

 

Nee, ik ook niet! We gingen om 15 uur even weg en toen was er nog niks aan de hand, maar bij terugkomst vond ik hem wat raar liggen en nam hij geen eten meer aan. Ik heb gelijk de dierenarts gebeld en gelukkig konden we meteen terecht. Een kieswortelprobleem heb ik inderdaad in mijn achterhoofd. Is zoiets ook op röntgenfoto's zichtbaar? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts belde net: Lewis heeft inmiddels zelfstandig al wat brokjes gegeten, maar de keutels blijven helaas nog uit (over de hele nacht heeft hij één keutel gemaakt).. Hij blijft daarom nog even totdat hij ook weer goed keutelt. 

 

Ergens ben ik natuurlijk wel bang dat hij nu weer wat eet, omdat hij aan de pijnstiller zit. Maar hem nu onder narcose brengen vond de dierenarts ook geen optie, omdat alles nog niet goed doorloopt. Moeilijk allemaal, zeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Lewis is thuis! We hebben net bij de dierenarts opgehaald op voorwaarde dat we hem blijven dwangvoeren en zijn medicatie blijven geven, want hij had vannacht niets (zelfstandig) gegeten en ook maar 3 keutels gemaakt (4 keutels in totaal over het hele weekend).. 

 

En guess what? We zijn net een uurtje thuis en meneer heeft al 96!! (ja, ik tel ze) keutels gemaakt, een stukje witlof en wat hooi gegeten! Hoe dan? 😅

 

Ik wacht dus nog even met dwangvoeren, want ik laat hem het liefst zelf eten. De medicatie blijf ik natuurlijk wel geven, maar het lijkt eindelijk weer de goede kant op te gaan. 😊

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Update: Lewis is thuis! We hebben net bij de dierenarts opgehaald op voorwaarde dat we hem blijven dwangvoeren en zijn medicatie blijven geven, want hij had vannacht niets (zelfstandig) gegeten en ook maar 3 keutels gemaakt (4 keutels in totaal over het hele weekend).. 

 

En guess what? We zijn net een uurtje thuis en meneer heeft al 96!! (ja, ik tel ze) keutels gemaakt, een stukje witlof en wat hooi gegeten! Hoe dan? 😅

 

Ik wacht dus nog even met dwangvoeren, want ik laat hem het liefst zelf eten. De medicatie blijf ik natuurlijk wel geven, maar het lijkt eindelijk weer de goede kant op te gaan. 😊

Misschien toch een beetje de stress van het verblijf bij de dierenarts. Heb jij een konijn die zo makkelijk is dat je brokjespap kan maken en daar een beetje olvarit doorheen doet en dat het dan zelf wordt opgelikt of moet je het echt naar binnen schuiven? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Misschien toch een beetje de stress van het verblijf bij de dierenarts. Heb jij een konijn die zo makkelijk is dat je brokjespap kan maken en daar een beetje olvarit doorheen doet en dat het dan zelf wordt opgelikt of moet je het echt naar binnen schuiven? 

 

Je zou het bijna denken, hè? Hij had bij dierenarts ook geen toiletbak. Vraag me heel erg af of hij het daar dan misschien heeft opgehouden, aangezien we inmiddels al op 146 keutels zitten. 😂

 

En ja, ik heb gelukkig zo'n makkelijk konijn. 😉 Al hoef ik volgens mij nieteens zo'n papje te maken, want hij eet hooi alsof ie weken niet gegeten heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hallo Hoi Olvarit of wat voor merk dan ook babyvoeding is niet aan te raden voor konijnen, tenzij het echt een levensreddende noodgreep moet zijn. De suikers die in wortelhapje en fruithapje zitten, hebben juist ook weer slecht effect op de darmen en kunnen gasbuiken veroorzaken. Soms is het kiezen tussen twee kwaden - als je konijn verder echt totaal niets wil eten kan het levensreddend zijn, maar aan de andere krijg je hem misschien wel aan het eten maar volgen er dan weer ergere darmproblemen. Geen eerste keuze dus, voor zieke konijnen. Alleen geven als je echt geen andere opties meer hebt. 

 

Je kan veel beter een papje van supreme recovery, dual care of critical care geven, dat zijn wel geschikte vezelrijke aansterkpapjes. Of als je dat niet voor handen hebt een papje van de eigen brokjes, vers groenvoer dat ze gewend zijn, gedroogde kruiden (peterselie, vers of gedroogd wil nog wel eens in de smaak vallen, en werkt eetlustopwekkend). 

 

Maar wat fijn dat er keutels zijn! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .