Spring naar bijdragen
Genevieve Jongman

Advies, wat te doen met het nestje?

Recommended Posts

Hoi allemaal, 

Sinds maandagavond heb ik een nestje konijnen. De konijntjes liggen binnen.

Moederkonijn heeft een nestje in het houtenhuisje van haar gemaakt, waardoor tijdens het voeden er nog wel eens 1 uitvalt. Om deze terug te leggen, moeten wij het huisje omhoog halen. 

Vanochtend hadden wij dit gedaan, konijntje terug gelegd maar werd het nestje een beetje onrustig, begonnen veel te bewegen. Het lijkt ons handiger om het huisje eraf te halen en zo het nestje verder met rust te laten. Zo kunnen wij, als er eentje uitvalt, ook makkelijker deze weer terugleggen. Nu heb ik geen idee of zoiets maar gewoon gedaan mag worden, aangezien ze dan open en bloot in het hok liggen waar moederkonijn ze gewoon kan zien. Ik heb geen ervaring hiermee maar wil ze wel het beste verzorgen, en niet dat moederkonijn straks de jongen verstoot!

Wat kan ik het beste doen? Als ze iets gaan groeien gaan ze ook nooit meer onder het houten huisje passen, we hebben namelijk best een groot nestje : 8 stuks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Legt de moeder ze zelf niet terug? Leg anders een laagje stro voor het huisje. Als ze dan naar buiten vallen hebben ze het niet meteen zo koud. Als jij het huisje eraf haalt kan je ze net zo goed buiten laten liggen. Dus leg een goede laag stro voor het huisje en kijk of de moeder ze zelf weer naar binnen brengt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Legt de moeder ze zelf niet terug? Leg anders een laagje stro voor het huisje. Als ze dan naar buiten vallen hebben ze het niet meteen zo koud. Als jij het huisje eraf haalt kan je ze net zo goed buiten laten liggen. Dus leg een goede laag stro voor het huisje en kijk of de moeder ze zelf weer naar binnen brengt. 

Bedankt voor je snelle reactie! Nee moeder legt ze zelf niet terug, heb ook het idee dat ze het niet doorheeft dan! Maar als ik het huisje eraf haal, stro ervoor leg, zou het goed moeten komen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Genevieve Jongman:

Bedankt voor je snelle reactie! Nee moeder legt ze zelf niet terug, heb ook het idee dat ze het niet doorheeft dan! Maar als ik het huisje eraf haal, stro ervoor leg, zou het goed moeten komen? 

Als moeder ze niet terug legt dan zou ik het huisje er wel op laten liggen, maar dan stro ervoor want ik denk dat het te koud is voor ze als het huisje eraf is. En eventueel kan je de konijntjes die eruit zijn gevallen met de fles grootbrengen. Dit is heel erg moeilijk maar ze elke keer terugleggen zorgt voor veel stress. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Als moeder ze niet terug legt dan zou ik het huisje er wel op laten liggen, maar dan stro ervoor want ik denk dat het te koud is voor ze als het huisje eraf is. En eventueel kan je de konijntjes die eruit zijn gevallen met de fles grootbrengen. Dit is heel erg moeilijk maar ze elke keer terugleggen zorgt voor veel stress. 

Ook als ze binnen liggen (21 graden) denk je dat het te koud voor ze is? Met de fles grootbrengen, daar heb ik inderdaad over gelezen - maar laat het liever de moeder doen! Overlevingskans is dan groter! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een huisje in het verblijf is niet handig met een nestje, zeker niet als de konijntjes straks ook gaan groeien. Ik weet niet hoe groot het huisje is, maar de meeste konijnenhuisjes zijn vrij klein. Ik zou het huisje dus weghalen. Maar wel zorgen dat moeder een veilige plek heeft. Als het een traliekooi is dus bijvoorbeeld een handdoek over de helft van de kooi hangen waar de jongen zitten. Dat neemt geen ruimte in in het verblijf, en zorgt er voor dat de voedster toch een veilig en prettig beschut gevoel heeft, een plek om rustig voor haar jongen te zorgen. 

Overigens hoef je niet elke keer jongen terug in het nest te leggen, het is juist beter om ze zo veel mogelijk met rust te laten. Zeker als ze nog zo klein zijn, is zo min mogelijk aanraken echt de beste optie. In huis is het toch niet koud, dus voor onderkoeling hoef je ook niet bang te zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Konijntjes met de fles grootbrengen is echt af te raden. De overlevingskans is zeer klein, zeker als ze nog niet eens een week oud zijn. Konijnenjongen hebben echt de allerbeste kans als de eigen konijnenmoeder ze zoogt en opvoed. Het is dus het best om te zorgen dat het de moeder aan niets te kort komt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Evee:

Een huisje in het verblijf is niet handig met een nestje, zeker niet als de konijntjes straks ook gaan groeien. Ik weet niet hoe groot het huisje is, maar de meeste konijnenhuisjes zijn vrij klein. Ik zou het huisje dus weghalen. Maar wel zorgen dat moeder een veilige plek heeft. Als het een traliekooi is dus bijvoorbeeld een handdoek over de helft van de kooi hangen waar de jongen zitten. Dat neemt geen ruimte in in het verblijf, en zorgt er voor dat de voedster toch een veilig en prettig beschut gevoel heeft, een plek om rustig voor haar jongen te zorgen. 

Overigens hoef je niet elke keer jongen terug in het nest te leggen, het is juist beter om ze zo veel mogelijk met rust te laten. Zeker als ze nog zo klein zijn, is zo min mogelijk aanraken echt de beste optie. In huis is het toch niet koud, dus voor onderkoeling hoef je ook niet bang te zijn. 

Heel erg bedankt hiervoor! Ga ik dat doen! Bedankt voor de tip! En ze liggen inderdaad lekker binnen, dus echt koud moeten ze het niet hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De huisvesting is volgens mij wel duidelijk nu 😉

Nog even over dat fles voeden, dat is echt heel erg af te raden! Dat is eigenlijk alleen te overwegen als er geen moeder meer is, anders kan de moeder het echt beter zelf! 
(ter volledigheid: als flesvoeding noodzakelijk is heb je speciale konijnenmelk nodig, doe dit NOOIT met katten melk of koffiemelk)

Omdat bunnybunch geen fokkers forum is en je vragen volgensmij voldoende beantwoord zijn wordt dit topic gesloten. Als je nog met vragen zit kun je een nieuw topic aanmaken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .