Ga naar inhoud

EC


Odi

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Billie heeft EC. Van degenen die ervaring hiermee hebben, wil ik graag weten hoe erg jullie konijn eraan toe was. En werden de symptomen ook erger na de start met fenbendrops, metacam en ciseral. Billie ligt alleen maar, slaapt veel, maar eet volop, heeft ook bergen keutels en drinkt als ik het hem aanbiedt. Eigenlijk sta ik op het punt om die loodzware beslissing te nemen. Ik weet niet hoe oud Bil precies is, ik ben iig z’n 3e en mss wel 4e eigenaar. Sowieso is hij 8+, geschat op verhalen van de vorige eigenaar en door de dierenarts, al is dat best lastig bij konijnen.
Graag lees ik jullie ervaringen. Dank alvast.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang ben je bezig met behandelen? Krijgt hij in het begin de dubbele dosis fenbendrops, zoals ze van dierenkliniek wilhelminapark aanraden? 

 

Dit is het verhaal van één van mijn konijnen, Joris:

 

En dit is de pagina met informatie over EC, inclusief het door hun geadviseerde behandelplan, van dierenkliniek wilhelminapark:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Hoe lang ben je bezig met behandelen? Krijgt hij in het begin de dubbele dosis fenbendrops, zoals ze van dierenkliniek wilhelminapark aanraden? 

 

Dit is het verhaal van één van mijn konijnen, Joris:

 

En dit is de pagina met informatie over EC, inclusief het door hun geadviseerde behandelplan, van dierenkliniek wilhelminapark:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Waar zijn fenbendrops dan voor?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu mijn konijn Bennie aan het behandelen tegen EC. Hij reageerde heel snel op de panacur (fenbendazol) en metacam. 
Hij is vrijwel helemaal opgeknapt in een paar dagen. Al sliep hij de eerste dagen wel veel. Maar hij had geen scheve kop. De ziekte kost geloof ik ook behoorlijk wat energie... 
Ik geef hem 2 keer per dag panacur dubbele dosis en twee keer per dag metacam. Steeds op dezelfde tijden om de 12 uur. Want dit laatste is vooral met panacur ook erg belangrijk heb ik me laten vertellen. 
Jaren geleden had ik ook een EC konijn met wel een scheve kop. De dierenarts schreef toen 1 keer per dag panacur voor, wel dubbele dosis. Dit konijn is ook helemaal opgeknapt. 
 

Het is wel positief vind ik dat je konijn nog zo goed eet. Hij heeft dan toch nog voldoende levenslust. De mijne at bijna niet meer... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Hallo Hoi:

Waar zijn fenbendrops dan voor?? 

Dat is een ontwormingsmiddel, het middel dat de parasiet die EC veroorzaakt aanpakt, of in ieder geval het actieve deel daar van. Dat wordt voorgeschreven als fenbendrops of panacur. Beiden hebben die zelfde werkzame stof (fenbendazol). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Evee:

Dat is een ontwormingsmiddel, het middel dat de parasiet die EC veroorzaakt aanpakt, of in ieder geval het actieve deel daar van. Dat wordt voorgeschreven als fenbendrops of panacur. Beiden hebben die zelfde werkzame stof (fenbendazol). 

Oké nou is ie helder. Pluis moest dat ook hebben maar die had geen EC maar wel wormen. Ik wist niet dat dat die parasieten ook doodde. Thanks! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah Danielle, nee hier reageert hij niet zoals jouw konijn. Had dat graag gewild. Fijn voor jou en je lieve beestje. 
Evee, ik heb niet een dubbele dosis gegeven. Het begon gisteren twee weken geleden met een een oorontsteking. Naar de da, dus antibiotica en antibioticazalf. Pus heeft ze eruit kunnen drukken. Toen stopte Bil met eten, dus dwangvoeren. Zaterdags kreeg hij een scheve kop, continu omvallen, dus gelijk gestart met fenbendrops. Metacam en ciseral gaf ik sws al. M’n da heeft overigens wel overleg gehad met wilhelminapark, maar ik weet niet meer precies op welk moment. Inmiddels ligt hij alleen nog maar. Is wel aanspreekbaar, eet als een bootwerker, drink als ik t aanbied, keutelt goed, plast goed. Zelfs wassen (snuit, voorpoten en z’n toef onder z’n kin doet hij ook volop). Snurkt enorm als ie slaapt, kletst als je hem eten geeft, het is echt een kletskous altijd al geweest. Maar wil/kan gewoon niet lopen. Geef hem nu zelfs extra dexamethason en hij heeft vitamine K gekregen. Het is niet meer leuk om hem zo te zien. Kortom, bijna 2 weken geef ik hem dus de drops. Zijn vriendinnetje heeft hem net nog wat zitten wassen en lekker bij hem gezeten, maar dan probeert hij toch een soort overeind te komen, trappend met z’n poten, ja, daar moet ze niks van hebben, en gaat ze het hok uit. 
Heb de ogen al uit m’n kop gejankt. Hij is zo leuk, Billie bulldozer. Nogal lomp, zware tred, doet of hij knuffelen vreselijk vindt, maar stiekem duwt hij z’n kop nog wat steviger in m’n nek en maakt van die schattige knorgeluiden en ik krijg een lik.

zucht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Odi:

Ah Danielle, nee hier reageert hij niet zoals jouw konijn. Had dat graag gewild. Fijn voor jou en je lieve beestje. 
Evee, ik heb niet een dubbele dosis gegeven. Het begon gisteren twee weken geleden met een een oorontsteking. Naar de da, dus antibiotica en antibioticazalf. Pus heeft ze eruit kunnen drukken. Toen stopte Bil met eten, dus dwangvoeren. Zaterdags kreeg hij een scheve kop, continu omvallen, dus gelijk gestart met fenbendrops. Metacam en ciseral gaf ik sws al. M’n da heeft overigens wel overleg gehad met wilhelminapark, maar ik weet niet meer precies op welk moment. Inmiddels ligt hij alleen nog maar. Is wel aanspreekbaar, eet als een bootwerker, drink als ik t aanbied, keutelt goed, plast goed. Zelfs wassen (snuit, voorpoten en z’n toef onder z’n kin doet hij ook volop). Snurkt enorm als ie slaapt, kletst als je hem eten geeft, het is echt een kletskous altijd al geweest. Maar wil/kan gewoon niet lopen. Geef hem nu zelfs extra dexamethason en hij heeft vitamine K gekregen. Het is niet meer leuk om hem zo te zien. Kortom, bijna 2 weken geef ik hem dus de drops. Zijn vriendinnetje heeft hem net nog wat zitten wassen en lekker bij hem gezeten, maar dan probeert hij toch een soort overeind te komen, trappend met z’n poten, ja, daar moet ze niks van hebben, en gaat ze het hok uit. 
Heb de ogen al uit m’n kop gejankt. Hij is zo leuk, Billie bulldozer. Nogal lomp, zware tred, doet of hij knuffelen vreselijk vindt, maar stiekem duwt hij z’n kop nog wat steviger in m’n nek en maakt van die schattige knorgeluiden en ik krijg een lik.

zucht...

Odi, vind het echt vreselijk voor je dat de medicijnen niet lijken aan te slaan. Maar je zegt dat hij wél ontzettend goed eet enzo, dat geeft mij hoop! Ik zou als ik jou was proberen vanaf nu dubbele dosis fenbendrops te geven dat wordt ook zo aangeraden door wilhelminapark, dat zou weleens verschil kunnen maken... 

veel sterkte voor jou en Billie! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had mijzelf tijdens het proces voorgenomen om een maand lang echt alles te geven, alles uit de kast te halen wat hem er doorheen kon helpen. De eerste twee weken zijn over het algemeen het zwaarst, weet ik uit de verhalen op bunnybunch, en inmiddels ook uit eigen ervaring. Het is echt een verschrikkelijke ziekte, je voelt je zo machteloos en het ziet er zo erg uit. Maar ik vond dat Joris echt de beste kans verdiende. Dus had ik met mijzelf een maand afgesproken. Aan het eind van de maand zou er echt goede verbetering te zien moeten zijn, hoop dat het op een leefbare manier goed zou komen, en zo niet, dan zou ik hem laten inslapen. Je wil een konijn ook niet onnodig laten lijden.

 

Joris z'n verhaal ging zo:

 

Dag 1 begon het met lichte symptomen (niet direct komen eten, een klein beetje zwalken als hij loopt, alsof hij te veel gedronken had). Die avond begonnen met fenbendrops (dubbele dosis)
Dag 2 naar binnen gehaald omdat hij te veel verslechterde, hij is een buitenkonijn.
Dag 3 Omdat het steeds erger werd, kop scheef, niet meer zelf goed eten, ogen die draaiden (nystagmus) mijn dierenarts gebeld, die gelukkig dienst had (het was pinksterweekend, natuurlijk 😓) Eerste injecties met dexamethason en vitamine B.
Opknappen ging niet super snel, wat bij sommige konijnen wel zo is na de injecties. Zijn eetlust kwam wel terug na de injecties. Hoewel hij vooral dwangvoerpapjes eet, maar die likt hij wel zelf op als ik het aanbied. Zelfstandig naar een voerbak toe gaan doet hij niet, eten en drinken krijgt hij dus van lepeltjes / uit spuitjes.
Dag 4 zijn oog (nystagmus) was minder heftig. 2e set injecties.
Dag 5 derde set injecties.
Dag 6 niet veel verbetering te zien. Hij zakte die dag ook echt een soort weg in mijn armen, alsof hij zou sterven. Maar hij kwam toch weer bij. Toch wel een dieptepunt dagje.
Dag 7 Voor het eerst weer wat actiever.
Dag 8 Eet zelfstandig weer kruiden en af en toe een hooispriet.
Dag 9 Zijn vriendin bij hem naar binnen gehaald  voor steun.
Dag 12 Geen sterke verbeteringen, maar ook geen verslechteringen.
Dag 15 Laatste keer dubbele dosis fenbendrops, nu over naar enkele dosis. Eet weer beter zelf.
Dag 16 weer naar buiten verhuisd, hij is namelijk totaal geen binnenkonijn qua karakter.
Dag 18 Medicijnen geven word steeds meer een strijd, hij begint wel weer fitter te worden.
Dag 27  Z'n koppie staat weer recht. Hij eet goed.
Dag 28 laatste keer fenbendrops, na 28 dagen kuur.  Eigenlijk nauwelijks restverschijnselen te zien. Zijn koppie staat nog een heel klein beetje uit balans, maar als je het niet weet, zie je dat waarschijnlijk niet eens.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is een vervelende ziekte met een onzekere afloop... Maar in mijn ervaring kent het ook een lange adem!

 

Slechts 1 keer heb ik een EC konijntje in hoeven laten slapen. Zij had zelfs de parasiet na ongeveer een maand ‘overwonnen’, maar de schade aan het zenuwstelsel was te groot waardoor haar achterpootjes verlamd bleven 😕 

In alle andere gevallen zijn de konijnen er boven op gekomen! Soms al binnen een week (maar dan was ik er ook heel snel bij met starten van medicijnen). Ik heb inmiddels ook twee gevallen gekend waarbij het even duurde voordat we doorhadden dat het EC was, deze twee huppelen nu weer vrolijk rond!

 

Ik duim mee op een goede afloop! Houdt vol EC kan hardnekkig zijn, maar kan goed aflopen hoe slecht het er soms ook uit ziet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties. Joris was er als ik het zo inschat een stuk minder ver dan Billie, want hij kan echt niet meer lopen. Hij verplaatst zich door zich door wild met z’n poten te trappen. Als hij iets lekkers ruikt, tikt hij wel zijn hoofd een stukje op, maar als ik zijn lijfje ‘recht’ zet, hangt z’n koppie helemaal ondersteboven op de grond en wil hij uit alle macht weer op zijn zij liggen. Eerlijk gezegd denk ik dat ik die beslissing vandaag moet maken, dit is toch nog niks voor dat beestje. Het is echt hartverscheurend. Ben er kapot van. Het is m’n achtste konijn in 27 jaar (de meesten worden nogal oud hier) en heb EC nog nooit meegemaakt. De da zei dat ze ook nog nooit zo’n ernstige vorm had gezien. Moet ik dit wezentje zo het weekend door laten gaan? Ik denk het niet. Hij heeft reflexen in z’n poten maar kan zichzelf niet dragen, zo lijkt het. Vind t ook afschuwelijk als Saskia alleen achterblijft. Zij wordt volgende maand 10, heeft ernstige gewrichtsproblemen en krijgt al maanden metacam. Ze loopt wel maar het gaat steeds langzamer. Voor haar komt er niet een ander konijn meer. Wat doet dit toch pijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris is ook slecht geweest, bleef ook niet rechtop staan, maar dat heb ik dan ook maar zo gelaten, als ik hem recht probeerde te zetten leek hij daarna zo draaierig dat ik mij er schuldig over voelde.  Maar na een week begon hij toch weer wat te graven in bodembedekking, wat levendiger over te komen, wat beter te eten (al was het dan als ik het aanbood).  Na de tweede week durfde ik toch ook wel weer positief te zijn.

 

Maar jij bent nu bijna 3 weken aan het behandelen dan, zonder verbetering, begrijp ik dat goed uit jouw verhaal? Dan is jouw konijntje er inderdaad toch zwaarder aan toe.

 

Het zijn nooit makkelijke beslissingen, wat het ook word, heel veel sterkte gewenst. Het is een lange adem, met onzekere uitkomst.  Ik denk dat iedereen hier er begrip voor heeft als je besluit dat het genoeg is geweest. We hebben denk ik als konijnenbaasjes allemaal al wel eens voor dat verschrikkelijke dilemma gestaan. En het rotgevoel dat je er na kan hebben. "Wat als?" Probeer dus echt goed op een rijtje te zetten en te overleggen met de dierenarts, wat zijn mening is in deze situatie. Als je de beslissing maakt om hem in te laten slapen, is het fijn dat je ook alle andere opties die er nog zijn op dit moment besproken hebt, zodat je zeker bent van je keuze en achteraf geen twijfel krijgt.  Hoe dan ook, veel kracht en sterkte gewenst ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Evee, morgen 2 weken met fenbendrops, metacam en ciseral. Maar nu even geen metacam omdat hij dexa krijgt. Ik had het woensdag al erg slecht, maar m’n dierenarts vond dat hij echt nog een kans verdiende, omdat hij nog zo goed eet, drinkt, keutelt en plast, vandaar de dexa. En gisteren zei ze: kijk dit weekend aan, is er echt geen verbetering ga dan denken aan de volgende stap. Maar ze heeft hem niet meer gezien, want ik heb de dexaspuiten gehaald en geef ze zelf. Das minder stressvol, vandaar. Plassen vroeg ik me af hoe hij het doet, want hij ligt en heeft nog maar 1x over zichzelf heen geplast, maar hij plast gewoon keihard, buikspieren aanspannen en schieten maar. 
Een keer eerder een konijn (Jeroen, vorige vriendje van Saskia) in laten slapen, m’n hart brak in 1000 stukken. Alleen, bij hem zag ik heel duidelijk dat hij niet meer wilde, die blik, gossie. Dat heb ik nu nog steeds niet gezien bij Bil. Daarom heb ik het zo vreselijk moeilijk ermee.

Dubbele dosis fenbendrops, is dat in 1x of 2x per dag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dubbele dosis is in 2x.

 

Als hij nu nog injecties krijgt snap ik dat hij geen pijnstillers heeft inderdaad. Hoeveel injecties heeft hij al gehad nu? Meestal is het 3 tot 5 en mag je daarna wel pijnstillers gaan geven.

 

Twee weken behandelen is nog kort, voor EC. In de positieve gevallen zou je wel verbetering zien, maar zeker niet in alle gevallen. Je zit nog wel echt in de hartbrekende ellendige ziektefase. Als je nu nog injecties geeft, zou ik hem nog niet in laten slapen persoonlijk. Ik zou dan in ieder geval nog een paar dagen wachten nadat de laatste gegeven is, om te zien of / wat voor effect deze behandeling gehad heeft.  Het wel echt een kans geven.

Maar ik heb het konijntje natuurlijk niet daadwerkelijk gezien, dus het is lastig advies geven in dat soort keuzes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel, Evee, voor je reactie. Je zegt hetzelfde als een vriendin deze morgen: geef hem nog die kans, hij lijkt nog genoeg in zich te hebben om voor te gaan. Ik ga iig wel over op dubbele dosis. Dexamethason heeft hij nu 3x gehad, nog 2 injecties hier liggen. Daar moet hij net eind zondag mee halen, en daarna kan ik weer over op metacam. Door het gesprek en jouw antwoord ben ik iig wat gekalmeerd. Elke x als ik dacht: ik móet nu beslissen kreeg ik weer een vreselijk huilbui alsof alles riep: nee! Dus dit weekend iig door met de leuke vent. Hij heeft net weer loof van een wortel gegeten (waarbij hij gek genoeg toch z’n kop iets optilt), wat wortel, heeft zich gewassen en ligt nu lekker te snurken. Dat is wel een ding, hij slaapt heel erg veel, onder een vest, lekker warm. ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas ook een konijn met een zeer ernstige vorm van EC gehad. Zo te lezen komen de situaties wel ongeveer overeen. Hij at ontzettend goed en was ook behoorlijk alert als ik naar m toe ging. Maar zijn hoofd stond heel scheef, hij tolde heel erg en kon ook niet meer lopen. Ik heb uiteindelijk na 2 maanden besloten om hem in te laten slapen, want er was totaal geen verbetering. 

Sowieso zou ik zeker nog doorbehandelen als ik jou was, 2 weken is inderdaad wel erg kort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok Irene, dat snap ik na 2 maanden. Wat een aanslag op jou ook. 
Rifca, ook nog bedankt voor jouw reactie. Jullie situaties klinken zoals het nu met Bil is. Maar goed, ik ga nog door. Als ik hem nu in laat slapen weet ik dat ik het gevoel altijd zal houden dat ik niet genoeg of te snel heb besloten. Tenslotte blijft z’n meisje ook nog graag bij hem, ik vind dat wel een goed teken eerlijk gezegd. Al ligt hij nu even alleen, ligt weer te slapen na flink brokjes gegeten te hebben. 
Vraag nog, jullie konijn wast zich nog en probeerde hij dan zijn achterpoten te gebruiken? Billie wast z’n snoet (alles op z’n zij) en dan zie ik al een paar x dat hij zijn achterpoten wil gebruiken om te krabben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff, wat is dit ontzettend moeilijk, zeg. Billie doet gewoon geen pogingen om overeind te komen, hij kan zich wel omdraaien maar heeft daar een bijzondere techniek voor. Woest trappen met z’n poten en verplaatsen maar. Vrijdagavond was hij nog een soort vrolijk, ik zat hem wat te plagen n merkte dat hij het best leuk vond, gezellig op de bank en aandacht krijgen. Maar vandaag is hij merkbaar gefrustreerd, dubbel zo woest met omdraaien en wil bepaalde dingen niet (meer). Hij vindt bv vreselijk als ik nu aan z’n achterpoten zit, dan trapt hij en draait rond. Ik moet me er vooral niet mee bemoeien, zo lijkt. Maar progressie? Eigenlijk niet. Hoe lang moet je zo doorgaan? Ik weet het gewoon niet. Saskia zit nog wel lekker bij hem. Steeds gaat het door m’n hoofd: Is dit eerlijk? Hoeveel kans heeft hij nog? Alleen dat hij zich zo akelig bewust is van alles, dat maakt het vreselijk moeilijk. Wat een vreselijk nare ziekte is dit, zeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zelf de periode van 1 maand gesteld. Omdat in de meeste EC gevallen hier op het forum die maand behandelen wel duidelijkheid gaf over hoe de toekomst er uit ziet. Dan heb je dus een periode die lang genoeg is om de behandelmethodes te proberen en ook genoeg tijd om resultaat van de behandeling te gaan zien, maar ook niet onnodig lang lijden. Naar is het zeker, je hart breekt er van, als je je konijntje zo ziet. EC is een lange adem. 

 

De meeste konijnen zijn geen fan van het aanraken van de achterpoten, dus je kan het ook als een goed teken zien dat hij wel de energie heeft om aan te geven dat hij iets niet fijn vind 🙂 En dat er geen achteruitgang is, kun je ook als positief zien! Het is maar net hoe je het bekijkt.

 

Wanneer heeft hij de laatste dexamethason injectie gehad? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaterdag de laatste dexa-injectie. Geef hem nu wel dubbele dosis fenbendrops. Goh, die achterpoten, daar zit echt nog een hoop kracht in. Verbazingwekkend eigenlijk. En gisteren aaide ik Sas en hij lag ernaast, en ineen piepen en brommen, hij wilde ook aandacht. Normaal duwde hij altijd z’n kop tegen Sas aan, zo van: aai mij ook! Hij is zich enorm bewust van alles om zich heen. Als ik hem bij Saskia in het hok leg (wat hun gezamenlijke hok normaal is) dan ligt hij met z’n oog op stro. Dus deed ik z’n kop op een keukenpapiertje leggen... en dát was dan ook weer niet de bedoeling. Waar bemoei ik me mee? Dus hij zorgt dat het uit z’n buurt blijft. Het is altijd al een vent met eigen wil geweest. Enorm lief en grappig daardoor.

Toch rijst de vraag elke x weer: is er niet al teveel schade? Duurt deze fase niet al te lang? Dit kan toch niet goed komen? 
Hij geeft nog niet aan dat het genoeg is,

dat merk ik wel aan hem. Wat een gedoe, je wil zo graag vooruitgang zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt nu weer metacam. Oh, en z’n nieuwste favoriet qua eten, is een volkeren cracker. Ik zat dat naast hem te eten en ik zie z’n neus op en neer gaan. Ach, niet het beste mss, maar als het hem smaakt, vind ik het prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei DaniëlleV:

Hoe is het nu met Billie? 

Ik denk dat hij het zelf aan het opgeven is. Hij heeft zo hard z’n best gedaan maar er komt gewoon geen verbetering. Hij is zich ook duidelijk bewust van wat er om zich heen gebeurt. Als ik Saskia gedag zeg en aai (hij slaapt dan nog) dan ineens begint hij zachtjes te knorren omdat hij ook aandacht wil. Nu ligt hij naast me op een kleedje de hele tijd te knorren, heel schattig. Maar het is natuurlijk niet schattig, hij hoort te kunnen lopen en rennen. 
Ik ben bang dat de tijd is gekomen om hem te laten gaan. Ben er kapot van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .