Spring naar bijdragen
Babette van der Zee

Na maanden gaat het toch mis

Recommended Posts

Ik heb een maand of 9 terug een jonge voedster gekocht voor mijn gecastreerde ram die toen 2 jaar oud was en voor die tijd geen vriendinnetje had (ik weet het, niet het beste). Het koppeltje leek gelukkig (lepeltje-lepeltje, elkaar wassen, spelen etc) maar sinds een paar weken is het mis. Mijn voedster heeft een paar keer op mijn ram gereden waarna hij haar achterna ging. Nu wordt mijn voedster steeds angstiger. Zodra hij in de buurt komt, stampt ze en rent ze weg. Er wordt niet echt gevochten maar ik merk aan mijn beestjes dat ze allebei niet happy zijn in deze situatie. 

Wat kan ik het beste doen? Het zijn allebei kleurdwergen die ik bij verschillende fokkers heb gekocht. Ze lopen 24/7 los en hebben dus genoeg ruimte8

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op bunnybunch!

Helaas heb je niet de meest ideale keuze gemaakt door een willekeurig konijn op jonge leeftijd bij jouw ram te zetten. Het klinkt alsof ze volop aan het puberen is, en het op dit moment nog niet zeker is of ze wel echt bij elkaar passen. Lastig! Zolang het nog leefbaar is, kun je ze samen laten. Wie weet als je dame verder door de puberteit heen komt, dat het toch samen gaat. Ze hebben als ik jouw verhaal zo lees op dit punt nog niet echt gevochten, het lijkt meer het opnieuw bepalen / uitzoeken van de rangorde te zijn, nu de dame volwassen begint te worden. 

Maar ik zou er wel echt serieus rekening mee houden dat dit echt mis kan gaan en ze echt uit elkaar moeten. En in dat geval moet je een plan B hebben. Dat kan zijn twee aparte konijnenkoppels van ze maken, en dan dit keer wel beide konijnen in een asiel op karakter een eigen partner laten kiezen die goed past. Of één van de twee afstaan en "omruilen" voor een partner die wel past bij het konijn dat je houd. 

Hier staat veel info en tips over koppels die niet meer samen kunnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mijn voedster gekocht toen zij net uit het nestje kwam, toen heb ik haar de eerste weken apart gehouden en rustig aan mijn ram gekoppeld. Ik weet inmiddels dat een jonge voedster niet de beste keuze was. Hier was ik helaas niet goed over geïnformeerd. Ik hou het denk ik nog even zo en als het niet beter wordt, ga ik er inderdaad een afstaan en een nieuwe partner voor mijn ram zoeken. Dan zit er niks anders op

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Babette van der Zee:

@Evee als ik je goed begrijp zou het na haar pubertijd weer goed kunnen komen? 

Ja. Dat bedoelt ze, maar de kans is vrij klein. Het zou ook kunnen dat het mannetje haar daarna niet meer ziet zitten. Hopen kan altijd, maar ik wil je waarschuwen dat het waarschijnlijk valse hoop is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Babette van der Zee:

@Evee als ik je goed begrijp zou het na haar pubertijd weer goed kunnen komen? 

Nee, als het nu mis gaat, gaat het voor altijd mis. Het is niet zo dat het na het puberen dan opeens weer goed kan gaan.

Maar ze is nog wel volop aan het puberen en hoewel wat jij omschrijft flink onrust en rangordebepaling is, is het nog geen vechten. Stel het word niet erger puberen dan dit, en ze vinden hun plek tegenover elkaar binnen niet al te lange tijd weer, de nieuwe rangorde dus, dan heb je kans dat ze samen kunnen blijven. Maar zoals ik schreef, ik zou er serieus rekening mee houden dat dat niet het geval gaat zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites