Ga naar inhoud

Hoe vaak verversen jullie hooi?


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Geïnspireerd door het topic over water verversen, begin ik bij deze een topic over hooi verversen. Ik ben namelijk wel benieuwd hoe vaak jullie dit doen, hoeveel jullie dan geven en of jullie het 'oude' hooi nog op een bepaalde manier hergebruiken. Ik merk zelf dat ik nog best veel hooi weggooi en dat is natuurlijk zonde, dus tips zijn ook welkom. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet echt vaste tijdstippen. Soms is het 2x per dag nodig, soms een paar dagen niet. Hoewel als het langer blijft liggen ik het wel weggooi en nieuwe geef. Moet wel zeggen dat het met weer als dit het wel lastig is. Nu wordt meer dan de helft nat en eten ze het niet meer op. Maar het gedeelte wat nog droog ligt eten ze dan opeens ook niet meer op. Nou kan ik het wel verversen, maar dan wordt het gelijk weer nat. 😑

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt wel eens gezegd dat konijnen hun eigen grootte in hooi moeten eten. Dus ik geef twee keer per dag een konijn-sized bergje hooi en verdeel dat over de twee toiletten. Ik verschoon de toiletten om de dag/om de twee dagen, en gooi dan ook het oude hooi weg. De andere keren leg ik de nieuwe bergjes gewoon op het oude hooi wat er nog ligt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ververs het hooi volledig 1x per dag en de 2e x diezelfde dag vul ik het bij. Ik weet wel zeker dat ik meer hooi weg gooi dan dat ze opeten 😂 Altijd als ik vers hooi aanvul vliegen ze er op af en later wordt er weinig naar omgekeken. Ik baal er van dat het zulke slechte hooi eters zijn. Ik geef sowieso altijd kruidenhooi en de lekkere stukjes worden er altijd eerst vakkundig uit gegeten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een of andere manier heb ik wel uitgedokterd hoeveel hooi mijn konijnen eten. En daar ben ik echt blij mee, ik voer ze 1x per dag en vaak knabbelen ze dan net aan de laatste plukjes en dan komt er weer een berg bij. 

 

Grappig, als wij er een keer niet zijn of weg zijn en andere mensen voeren de konijnen dan ligt er altijd standaard wat te veel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Laniboekje:

Op een of andere manier heb ik wel uitgedokterd hoeveel hooi mijn konijnen eten. En daar ben ik echt blij mee, ik voer ze 1x per dag en vaak knabbelen ze dan net aan de laatste plukjes en dan komt er weer een berg bij. 

 

Grappig, als wij er een keer niet zijn of weg zijn en andere mensen voeren de konijnen dan ligt er altijd standaard wat te veel. 

 

Handig! Toevallig heeft mijn vriend vorig weekend voor de konijnen moeten zorgen, omdat ik er niet was, en er is toen veel meer hooi doorheen gegaan dan wanneer ik ze verzorg. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vul 1 tot 2x per dag, wanneer het bergje (bijna) op is. Monster verliest ook snel interesse als het hooi er langer ligt, maar Muffin eet alles tot op het laatste sprietje op. Tenzij ze schijnzwanger is, dan wordt het door de papierkorrels heen gegraven en er een vakkundig nestje van gebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal verversen doe ik bij de wekelijkse grote schoonmaak. Ik heb hooi op meerdere plaatsen, en eigenlijk alleen in de nachthokken en toiletbakken word meestal niet al het hooi opgegeten. Dat gaat er dus uit op het moment dat ik de bakken verschoon. Ze krijgen wel dagelijks vers hooi aangevuld. Volgens mij schat ik de dagelijks gegeten hoeveelheid inmiddels ook wel aardig in  😉

 

Dat de vakantieoppas (en mijn man als die ze een keer hooi geeft) de hoeveelheid ruimer inschatten herken ik inderdaad wel. Ach ja, ik zeg ook altijd tegen de oppas dat ze beter ruim hooi kan geven, dan zitten ze in ieder geval niet zonder eten en het is altijd veilig, liever te veel hooi dan te veel brok 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige stel wilden alleen van de grond hooi eten waardoor 2x per dag bijvullen zeker nodig was. Mijn nieuwe stel binnen hebben een hooiruif en daar zijn ze heel blij mee: een enkele keer sla ik daar het hooi vullen dan nog wel een keer over, omdat ik ze dan nog gewoon lekker zie knabbelen. Mijn stel buiten hebben geen ruif en krijgen 2x per dag een pluk hooi. 

Ik hoop straks buiten (als beide stellen buiten zitten) ook voor beide stellen een hooiruif te kunnen plaatsen. Dan is het hooi tenminste veilig voor die poepkanonnen 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Huiself:

Mijn vorige stel wilden alleen van de grond hooi eten waardoor 2x per dag bijvullen zeker nodig was. Mijn nieuwe stel binnen hebben een hooiruif en daar zijn ze heel blij mee: een enkele keer sla ik daar het hooi vullen dan nog wel een keer over, omdat ik ze dan nog gewoon lekker zie knabbelen. Mijn stel buiten hebben geen ruif en krijgen 2x per dag een pluk hooi. 

Ik hoop straks buiten (als beide stellen buiten zitten) ook voor beide stellen een hooiruif te kunnen plaatsen. Dan is het hooi tenminste veilig voor die poepkanonnen 😂

 

Ik wil je hoop niet verpesten, maar mijn buitenkonijnen trekken het hooi altijd overal uit, of het nou een hooiruif of een wilgenrol is, dus ik wens je veel succes! 😂

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 13-2-2020 at 17:02 zei Pablo&Lola:

 

Ik wil je hoop niet verpesten, maar mijn buitenkonijnen trekken het hooi altijd overal uit, of het nou een hooiruif of een wilgenrol is, dus ik wens je veel succes! 😂

Mijne ook. Ik heb de welbekende Ikea hooiruif, en als ik hem heb gevuld dan moet al het hooi er weer uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen minstens 2x per dag vers hooi in de ruif. Twee keer daags wordt de toiletbak verschoond (de ruif zit eraan vast) en daar ligt ook altijd wel wat hooi in. Sommige andere soorten hooi krijgen ze op een kruidenschaal, omdat die kortere sprietjes hebben en die zakken dan onderin de ruif als de moppies hooi eruit zitten te sjorren en daar kunnen ze niet bij. Ik vind wel dat dit jaar het hooi echt slechter van kwaliteit is dan vorige jaren en dat merk ik wel aan het geringere enthousiasme van de moppies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik duw er twee keer per dag een flinke hand hooi bij, als de ruif te vol blijft gooi ik de hele handel weg en doe ik er helemaal nieuw hooi in. Ik gooi veel weg, maar dat geeft niet. Zo'n baal bij de boer kost 4 euro en daar doen we ongeveer een jaar mee, dus ik kan daar niet zo wakker van liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Eefje:

ik duw er twee keer per dag een flinke hand hooi bij, als de ruif te vol blijft gooi ik de hele handel weg en doe ik er helemaal nieuw hooi in. Ik gooi veel weg, maar dat geeft niet. Zo'n baal bij de boer kost 4 euro en daar doen we ongeveer een jaar mee, dus ik kan daar niet zo wakker van liggen.

Blijven ze dat goed eten, ook al ligt het al een jaar? Ik merk dat ze bij mij als de zak wat langer open is duidelijk minder enthousiast zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei happy211:

Blijven ze dat goed eten, ook al ligt het al een jaar? Ik merk dat ze bij mij als de zak wat langer open is duidelijk minder enthousiast zijn. 

De ene baal beter dan de andere. Hooi ligt in feite altijd gewoon te liggen vanaf de zomer, als ik bij de boer een nieuwe zou halen is dat gewoon hetzelfde hooi wat in een andere schuur heeft gelegen dan de mijne. Als ik merk dat ze een baal slecht eten wil ik weleens langs een andere boer gaan, daar kan ik dan ook meteen mijn oude baal weer achterlaten, die gaat dan gewoon naar de koeien, of ik neem hem mee naar de pony's. De afgelopen zomer vond ik het hooi niet zo goed, denk dat de weersomstandigheden daar wat mee te maken hebben.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .