Ga naar inhoud

Het algemene vaccinatietopic 2020


Evee

Aanbevolen berichten

Ik heb de afspraak voor woensdag staan, met het nieuwe vaccin. 

 

Mijn dierenartspraktijk volgt het advies van Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde en behandelt dus alleen nog maar huisdieren als de afspraak niet uitgesteld kan worden. Vaccinaties zijn dan een beetje twijfelgeval. Maar ik hoopte dat het gewoon wel zou mogen. 

 

Maar de assistente was het met mij eens dat de vaccinaties laten verlopen voor konijnen ook een groot risico geeft, dus ik kan gewoon langskomen woensdag 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn weer gecheckt en gezond bevonden.

 

Vorig jaar was ik 30 voor de myxo-rhd inenting kwijt en 26.50 voor de rhd1-rhd 2 inenting. Bij elkaar dus 56,50 per konijn. 

 

Dit keer was ik 172 kwijt voor alle vier de konijnen samen, 43 euro per konijn. Een stuk goedkoper dus, met het nieuwe vaccin!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ot en Sien zijn vandaag ook gevaccineerd met de het nieuwe vaccin. €37,50 per konijn.

Ze waren in augustus gevaccineerd tegen Myxo, Rhd1 en Rhd2. De Rhd2 moest nu (in mei) opnieuw, de rest kon eigenlijk wachten tot augustus maar ik vind het wel prettig dat alles nu in één vaccin zit en dan ieder jaar in mei. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Ot&Sien:

Ot en Sien zijn vandaag ook gevaccineerd met de het nieuwe vaccin. €37,50 per konijn.

Ze waren in augustus gevaccineerd tegen Myxo, Rhd1 en Rhd2. De Rhd2 moest nu (in mei) opnieuw, de rest kon eigenlijk wachten tot augustus maar ik vind het wel prettig dat alles nu in één vaccin zit en dan ieder jaar in mei. 😉

 

Dat snap ik! Net zo handig om dan gelijk het nieuwe vaccin te kiezen. Fijn dat ze weer beschermd zijn 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zouden jullie doen?

In maart zijn mijn konijnen allemaal ingeënt. Toen nog met 2 injecties. Maar de RHD is gebeurt met de Eravac, en de Eravac is 9 maand werkzaam.

Zal ik ze dan allemaal in december weer laten inenten met het nieuwe vaccin of nog 1x met Eravac en dan in maart volgend jaar de nieuwe vaccin? Of wat is handig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-5-2020 at 18:59 zei Konijnenliefhebber1993:

Wat zouden jullie doen?

In maart zijn mijn konijnen allemaal ingeënt. Toen nog met 2 injecties. Maar de RHD is gebeurt met de Eravac, en de Eravac is 9 maand werkzaam.

Zal ik ze dan allemaal in december weer laten inenten met het nieuwe vaccin of nog 1x met Eravac en dan in maart volgend jaar de nieuwe vaccin? Of wat is handig..

Ik zie deze vraag nu pas. Ik denk dat ik nog 1x eravac zou doen, en dan in het voorjaar over op het nieuwe vaccin. Als dat kan bij de dierenarts 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik wilde eigenlijk wachten met de vaccinaties tot de dierenarts het nieuwe vaccin zou aanbieden, maar ik wilde het ook graag in het voorjaar laten doen (in plaats van wachten tot het jaar voorbij was in augustus), dus had toch maar een afspraak gemaakt. Toen ik de afspraak maakte zeiden ze dat het nieuwe vaccin er al was, maar dat ze eerst hun oude voorraad wilde opmaken. En vandaag kregen ze inderdaad twee prikjes. 

Totale kosten: 94 voor twee konijnen (inclusief korting omdat ik met 2 dieren tegelijk kwam). Is wel wat duurder dan ik hier soms hoor, maar de praktijk zit dichtbij en is konijnkundig, dus voelt erg vertrouwd om hier ook de jaarlijkse controle te laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei happy211:

Ik wilde eigenlijk wachten met de vaccinaties tot de dierenarts het nieuwe vaccin zou aanbieden, maar ik wilde het ook graag in het voorjaar laten doen (in plaats van wachten tot het jaar voorbij was in augustus), dus had toch maar een afspraak gemaakt. Toen ik de afspraak maakte zeiden ze dat het nieuwe vaccin er al was, maar dat ze eerst hun oude voorraad wilde opmaken. En vandaag kregen ze inderdaad twee prikjes. 

Totale kosten: 94 voor twee konijnen (inclusief korting omdat ik met 2 dieren tegelijk kwam). Is wel wat duurder dan ik hier soms hoor, maar de praktijk zit dichtbij en is konijnkundig, dus voelt erg vertrouwd om hier ook de jaarlijkse controle te laten doen.

Ik vind dat nog wel meevallen eigenlijk, maar mijn dierenarts is echt extreem duur. Ik heb voor volgende week een castratie van Dunya gepland en laat haar dan meteen vaccineren (dat mag volgens de DA) en alleen het Nobivac plus vaccin kost daar 75 euro per konijn. Ik ga daarom meestal naar een andere praktijk voor vaccinaties, maar nu ik toch met haar aan het reizen ben doe ik het liever allemaal in één keer, ik wil ook niet wachten tot ze weer helemaal hersteld is en de vaccinatie verlopen is o.i.d.

De dierenarts waar ik normaal laat vaccineren biedt het Nobivac plus vaccin aan voor €37,50 per konijn dacht ik en dan krijg je nog een flinke korting als je met meerdere dieren komt. Het verschilt dus echt bizar per dierenarts. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ik vind dat nog wel meevallen eigenlijk, maar mijn dierenarts is echt extreem duur. Ik heb voor volgende week een castratie van Dunya gepland en laat haar dan meteen vaccineren (dat mag volgens de DA) en alleen het Nobivac plus vaccin kost daar 75 euro per konijn. Ik ga daarom meestal naar een andere praktijk voor vaccinaties, maar nu ik toch met haar aan het reizen ben doe ik het liever allemaal in één keer, ik wil ook niet wachten tot ze weer helemaal hersteld is en de vaccinatie verlopen is o.i.d.

De dierenarts waar ik normaal laat vaccineren biedt het Nobivac plus vaccin aan voor €37,50 per konijn dacht ik en dan krijg je nog een flinke korting als je met meerdere dieren komt. Het verschilt dus echt bizar per dierenarts. 

 

Wat ik wel eens hoor dat het verschil in prijs komt of er een uitgebreide gezondheidscontrole bij zit of niet. En als er veel konijnen in een praktijk komen, kunnen ze denk ik ook groter inkopen, dat zal ook wel schelen in prijs.

 

Mijn dierenarts zei juist dat ze liever twee weken wachten na de vaccinaties voor ze een konijn onder narcose brengen, voor bijvoorbeeld een castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei happy211:

Wat ik wel eens hoor dat het verschil in prijs komt of er een uitgebreide gezondheidscontrole bij zit of niet. En als er veel konijnen in een praktijk komen, kunnen ze denk ik ook groter inkopen, dat zal ook wel schelen in prijs.

 

Mijn dierenarts zei juist dat ze liever twee weken wachten na de vaccinaties voor ze een konijn onder narcose brengen, voor bijvoorbeeld een castratie.

Dat zal inderdaad ook schelen. En de buurt waarin de praktijk zit ook, denk ik.

Hmm... Zo zie je maar weer dat er veel verschillende visies zijn. Ik twijfel ook een beetje of het nu wel verstandig is om het met castratie te doen, misschien doe ik het wel niet en doe ik het idd later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts doet het ook niet tegelijk, laat er volgens mij ook 2 weken tussen. Omdat castratie voor een weerstanddipje zorgt, en je vaccineert bewust alleen een gezond konijn, omdat ze hun immuunsysteem nodig hebben om het vaccin te reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-5-2020 at 18:59 zei Konijnenliefhebber1993:

Wat zouden jullie doen?

In maart zijn mijn konijnen allemaal ingeënt. Toen nog met 2 injecties. Maar de RHD is gebeurt met de Eravac, en de Eravac is 9 maand werkzaam.

Zal ik ze dan allemaal in december weer laten inenten met het nieuwe vaccin of nog 1x met Eravac en dan in maart volgend jaar de nieuwe vaccin? Of wat is handig..

 

Op 1-6-2020 at 12:10 zei Evee:

Ik zie deze vraag nu pas. Ik denk dat ik nog 1x eravac zou doen, en dan in het voorjaar over op het nieuwe vaccin. Als dat kan bij de dierenarts 🙂 

 

Ik zou ze dan juist in december gewoon met het nieuwe vaccin laten inenten (en dan uiteraard het jaar er op weer in december). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Evee:

Mijn dierenarts doet het ook niet tegelijk, laat er volgens mij ook 2 weken tussen. Omdat castratie voor een weerstanddipje zorgt, en je vaccineert bewust alleen een gezond konijn, omdat ze hun immuunsysteem nodig hebben om het vaccin te reageren.

Dat dacht ik inderdaad ook al. Dan doe ik dat gewoon niet en dan is het maar even twee weken later, is dan niet anders. Ik wil ook dat ze naar haar gebit en ogen kijken ivm prut die ik regelmatig in haar oog zie, dus anders wordt het echt veel te veel in één keer. Thanks voor jullie reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Konijnenbelangen was een paar dagen geleden een poll gestart op facebook om te inventariseren of en hoeveel konijnen er wonden hadden na vaccinatie (niet zozeer het nieuwe vaccin hoor, in het algemeen).  De vragen gingen over met welk vaccin / vaccins er de afgelopen jaren gevaccineerd was, op welke plek en of er bijwerkingen waren. 

 

Die poll is nu gesloten, maar niemand van wie een konijn zo een plek heeft gekregen na vaccineren had er aan meegedaan. Ze hebben daar dus geen inzicht in gekregen. De enige bijwerkingen die gemeld werden was beetje suf, minder eetlust, tijdelijke verdikking van de huid (bultje of korstje). 

 

Hier op het forum heb ik ook nog niet gehoord van wondjes na vaccinatie, gelukkig. Het geeft dan toch de indruk dat het niet zo snel mis gaat bij de konijnenbaasjes die netjes bij de dierenarts laten vaccineren, maar dat er meer achter zit. Dat er toch iets anders aan de hand is. Gelukkig maar, want dan kunnen wij gewoon met een gerust had de konijntjes blijven beschermen met de vaccinaties 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-6-2020 at 10:06 zei Evee:

Mijn dierenarts doet het ook niet tegelijk, laat er volgens mij ook 2 weken tussen. Omdat castratie voor een weerstanddipje zorgt, en je vaccineert bewust alleen een gezond konijn, omdat ze hun immuunsysteem nodig hebben om het vaccin te reageren.

 

Sien is gevaccineerd op 15 mei en gecastreerd op 26 mei. Kan haar gepruts momenteel (mogelijk syfilis, maar ook raar eetgedrag) hier nog mee samenhangen denk je, @Evee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunya is afgelopen vrijdag, 03-07-2020 gevaccineerd met het Plus vaccin. Een paar dagen daarvoor wilde ze even een paar uur niet eten, maar sinds na de vaccinatie eet ze ook echt minder goed. Wellicht dan toch ook een bijwerking van het vaccin, minder eetlust? 

 

James heeft een paar weken na de vaccinatie een verstopping gekregen en is daar ook aan dood gegaan, vind ik ook gek. Hoewel zij geloof ik nog niet het Plus vaccin heeft gehad vanwege het scheef lopen met de andere konijnen qua datum  De drie andere konijnen die wel het Plus vaccin gehad hebben, hebben voor zover ik het weet nergens last van gehad. Hoewel ik vind dat Goofy wel een beetje een andere blik heeft en twee keer een niesbui heeft gehad, maar ik ga ervan uit dat dat van het stof van het hooi is geweest (niest nu niet meer en zie ook geen snot).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Hier op het forum heb ik ook nog niet gehoord van wondjes na vaccinatie, gelukkig. Het geeft dan toch de indruk dat het niet zo snel mis gaat bij de konijnenbaasjes die netjes bij de dierenarts laten vaccineren, maar dat er meer achter zit. Dat er toch iets anders aan de hand is. Gelukkig maar, want dan kunnen wij gewoon met een gerust had de konijntjes blijven beschermen met de vaccinaties 🙂 

 

Ik denk niet dat het per se iets te maken heeft met 'netjes bij de dierenarts vaccineren', het lijkt me vrij sterk dat al die mensen op Facebook niet netjes naar de dierenarts gaan? Het lijkt mij waarschijnlijker dat een bepaalde batch wat afwijkt, maar dat is lastig te achterhalen. Vorig jaar had ik opeens drie konijnen met kleine myxomen op neus en oogleden, allen ongeveer tegelijk met dezelfde batch gevaccineerd. Mijn dierenarts kreeg kort daarna van een particulier die ook bij haar had laten vaccineren met dezelfde batch nog een melding. Het is op zich een vaker voorkomende reactie, maar in de 8 jaar dat ik het oude vaccin gebruikt heb nooit zoiets gehad, en toen opeens bij meerdere konijnen tegelijk.

 

Overigens was het een volkomen onschuldige reactie en ging het allemaal vanzelf weer over. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Dollie:

 

Ik denk niet dat het per se iets te maken heeft met 'netjes bij de dierenarts vaccineren', het lijkt me vrij sterk dat al die mensen op Facebook niet netjes naar de dierenarts gaan? Het lijkt mij waarschijnlijker dat een bepaalde batch wat afwijkt, maar dat is lastig te achterhalen. Vorig jaar had ik opeens drie konijnen met kleine myxomen op neus en oogleden, allen ongeveer tegelijk met dezelfde batch gevaccineerd. Mijn dierenarts kreeg kort daarna van een particulier die ook bij haar had laten vaccineren met dezelfde batch nog een melding. Het is op zich een vaker voorkomende reactie, maar in de 8 jaar dat ik het oude vaccin gebruikt heb nooit zoiets gehad, en toen opeens bij meerdere konijnen tegelijk.

 

Overigens was het een volkomen onschuldige reactie en ging het allemaal vanzelf weer over. 

 

Klopt, ik heb het misschien wat krom omschreven inderdaad. Ik doelde meer op dat een dierenarts netjes een gezondheidscheck doet voorafgaand aan de vaccinatie met die zin.  Dat het dan in principe gewoon goed moet gaan. Een foutje in een batch kan inderdaad zeker ook gebeuren. Ik hoop vooral dat de mensen met konijnen met ent-reacties dat wel ook netjes bij de dierenarts melden zodat die het kan terugkoppelen naar de fabrikant. 

 

Met de hele oude vaccins (toen het zelfs nog 2 prikkken was voor myxomatose en VHS-1) heb ik ook wel eens bultjes gehad op de plek van vaccineren bij de konijnen. Maar dat is echt al wel heel lang geleden. Dat is het enige wat ik ooit aan ent-reacties heb gezien bij de konijnen. Dat was dan ook echt de eerste paar dagen na de vaccinatie, dat je dat zag. 

 

Wat betreft de kwaaltjes, een vaccinatie kan natuurlijk wel een weerstand-dip geven. Vandaar dat er ook een gezondheidscheck moet zijn voor ze de vaccinaties zetten. Je moet een konijn eigenlijk alleen vaccineren als het een gezond dier is. Is het dier niet gezond, moet je de vaccinatie uitstellen, tot het dier dat wel is. Bij chronische problemen is het dus een kwestie van afwegingen maken: hoe groot is de kans dat het dier ziek word van vaccinatie ten opzichte van ziek worden van de ziektes als het niet gevaccineerd is. De dierenarts kan je hier als het goed is wel in adviseren.


Dingen zoals niesen of even een dagje minder eten kan dus komen door verminderde weerstand. Verstopping en syfilis komen niet door een vaccinatie lijkt mij. Misschien heel indirect dat het een bijdrage heeft ivm dip in de algehele weerstand? Maar het zou geen direct gevolg moeten zijn. In de periode dat we vaccineren is het vaak ook wisselend qua temperaturen en zijn ze aan het verharen. Dat kan ook oorzaak zijn van verstopping en kwaaltjes die opspelen. Er zijn dus meer dingen die invloed kunnen hebben. Hoe dan ook, zorg dat je konijnen gezond zijn als ze gevaccineerd worden, meld dingen die opvallen bij de dierenarts, al zijn het maar kleine dingetjes, voor de inentingen gezet worden. En meld het ook als je achteraf merkt dat er iets niet goed gaat met de gezondheid, wat mogelijk verband heeft met de vaccinatie.  

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Gisteren heb ik Dunya gekamd en zag ik, ik denk op de plek waar ze gevaccineerd is, een oud wondje met korstje erop. Het zou mij toch niets verbazen als haar verminderde eetlust enkele dagen na de vaccinatie toch een bijwerking van het vaccin is geweest. Met één keer cisaral en novacam ging het weer goed en daarna is ze beter dan ooit gaan eten, opeens vindt ze groenten ook lekker. Ik weet natuurlijk niet zeker of het niet gewoon een beginnende gasaanval was, maar ik koppel dat en het wondje wel even terug aan de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Gisteren heb ik Dunya gekamd en zag ik, ik denk op de plek waar ze gevaccineerd is, een oud wondje met korstje erop. Het zou mij toch niets verbazen als haar verminderde eetlust enkele dagen na de vaccinatie toch een bijwerking van het vaccin is geweest. Met één keer cisaral en novacam ging het weer goed en daarna is ze beter dan ooit gaan eten, opeens vindt ze groenten ook lekker. Ik weet natuurlijk niet zeker of het niet gewoon een beginnende gasaanval was, maar ik koppel dat en het wondje wel even terug aan de DA.

Het is idd verstandig om het even terug te koppelen. Wel fijn dat ze zo goed is gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .