Spring naar bijdragen
Snuf en snuffie

Kale plek op neus

Recommended Posts

Ik heb een gecastreerde ram en vrouwtjes konijn. Beide zijn lief en echte maatjes.

wanneer ze op elkaar rijden zie ik af en toe dat het mannetje haar op de neus bijt.

momenteel heeft het vrouwtje een flinke kale plek op haar neus en deze wordt groter doordat het mannetje er ook nog eens op likt. Hoe snel groeit er weer haar op deze plek? Moet ik mij zorgen maken en de konijnen apart in kooi opsluiten?

ze lopen nu vrij rond dus ik doe dat liever niet. Wanneer dit beter is...zal ik dit wel tijdelijk moeten doen. 
heeft iemand advies of soortgelijk meegemaakt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die van mij heeft het er op gezette tijden ook flink druk mee hoor, zeker in het voorjaar. Castratie wil niet zeggen dat een ram geen hormonen meer aanmaak. Bovendien is rijden ook bepalen van de rangorde.

Is haar neus alleen kaal of is het ook een wondje?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze rijden af en toe, meestal begint het vrouwtje omdat zijn niet geholpen is. Daarna maakt zij een nestje, heb ik speciale doos voor neergezet en na een week is ze weer rustig. Dit is sinds paar weken dus ben sowieso van plan om vrouwtje ook te laten helpen.

Ze heeft geen wondje. Alleen flinke kale plek vlakbij de ogen. Geen sprietje haar meer op die plek.

CC3130B9-4DAD-4F6B-B852-1AD6DFBE08B3.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ze lopen vrij rond in de bijkeuken omdat het winter is en als ik thuis ben ook in de tuin. In de zomer zitten ze overdag in de schuur met vrije toegang tot de tuin. Die is helemaal afgesloten. Dan haal ik ze alleen ‘s avonds laat binnen en gaan ze in de bijkeuken. Ze zijn heel tam. 1x fluiten en ze komen er allebei aanrennen omdat ze weten dat ze naar binnen moeten.

Ze hebben naar mijn weten nog nooit gevochten. Hebben ook ruimte zat. De bijkeuken is 3 bij 2 en daar lopen ze ook los, de tuin is 45m2 met struiken en graafholen waar ze zich prima kunnen vermaken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat ze zoveel ruimte hebben 🙂 En leuk dat ze meteen komen. Je kan konijnen aardig wat leren hè?

Ik zou ze inderdaad niet in kooien gaan opsluiten, daar gaan ze niet vrolijk van worden... 

Of je ze tijdelijk moet scheiden vind ik lastig zo te bepalen.

Er zijn meerdere BunnyBunchleden geweest met konijnen die een kaal plekje hebben door dwangmatig poetsgedrag van het maatje. Misschien dat je die topics boven water kan halen. Bij jouw konijn is best een grote plek. Gelukkig is de huid wel dicht. 

Wat me opvalt is dat ze zowel buiten lopen als in de bijkeuken. Hoe warm is het ongeveer in de bijkeuken? Konijnen kunnen erg slecht tegen temperatuurverschillen en verder vraag ik me af hoe hun wintervacht hierdoor zal zijn. In principe houd je een konijn van september tot mei óf buiten óf binnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de bijkeuken is het ongeveer 14 graden en ze lopen alleen buiten wanneer het ‘zacht’ is. Met regen, wind en vrieskou laat ik ze niet buiten. Willen ze ook niet, als ik de achterdeur op kier zet blijven ze bij de deur staan kijken maar wippen niet naar buiten😉

Verwacht dat ze geen wintervacht hebben omdat ze altijd al nachts binnen zijn. Zomer en winter.

Ik zie elke dag bij thuiskomst dat de plek iets rood is doordat ze elkaar constant likken. Ik zet tijdelijk wel om en om in een kooi, hoe vervelend ik dat ook vind. Misschien dat met weekje er weer haartjes opkomen.

bedankt allemaal voor jullie reacties!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je ze uit elkaar haalt maar wel in elkaars zicht houdt heb je grote kans dat er problemen ontstaan in hun relatie. Ik weet dat dat wel gedaan wordt, maar zelf ben ik daar niet zo’n voorstander van. Als er daarbij 1 in een kooi zit opgesloten vergroot dat de kans op frustratie. Liever dan proberen door ze te scheiden met bijvoorbeeld panelen.

Misschien heeft iemand nog tips voor de kale plek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan allerlei oorzaken hebben, kale plekken bij konijnen. Of ze het nou zelf doen, of dat de partner het is.  Voedingstekorten, gedragsproblemen, overmatig wondjes willen verzorgen,  parasieten (mijt, schurft), kale plekken op de neus kunnen ook door tralieknagen komen. Het zijn wel hele lastige problemen om op te lossen. Sommige mensen proberen het met smeren van producten op de konijnen, maar daar moet je wel echt mee oppassen, met wat je smeert, en zeker niet op open wonden. Als je niet oppast verergert het de huidproblemen zelfs. Soms word het inderdaad zo extreem dat konijnen er door uit elkaar gezet moeten worden.

Ik hoop voor je dat je nog een oplossing vind hier voor. Mocht je de oplossing weten, plaats hem dan zeker ook hier, wie weet hebben anderen er dan ook wat aan. 

Er zijn in de loop der jaren heel wat topics geweest over soortgelijke situaties, dit kwam ik zo snel voor je tegen: 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt allemaal! Ik zal de topics nalezen.

Zie op de wond geen schilfertjes etc dus denk zelf dat dit door likgedrag komt.

Wanneer ik 1 konijntje opsluit gaat de ander pal naast de kooi zitten en niet meer weg. Zodra ik de kooi openzet kruipen ze direct strak naast elkaar en gaan ze likken.

ik wil ze eigenlijk ook niet scheiden. Het zijn echte maatjes, als de een wegrent gaat de ander er direct achteraan. Doen alles samen. Eten, gaten graven, om de kooi heen rennen, slapen dicht naast elkaar. ‘t Zijn schatjes, deze kan ik niet apart zetten.

Ik hou de kale plek in de gaten en mocht het erger worden kan ik altijd nog naar de DA gaan.

Groetjes 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Update snuffie, heb vaseline op de kale plek gesmeerd. Eerste keer gingen ze beide druk likken en wassen om dit er weer af te krijgen. Heb daarna aantal keren andere konijn rustig weggeduwd. Ben er niet de hele dag bij dus weet niet wat ze overdag doen maar het heeft wel geholpen. Er komt weer haar op de plek ( die inmiddels wel groter is dan op de foto)

andere konijn likt daardoor meer de oren van ‘t vrouwtje en niet de plek waar kleine stugge haartjes opzitten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites