Ga naar inhoud

Castratie voedster


Romy11

Aanbevolen berichten

Hooi allemaal,

 

Aankomende dinsdag word mn voedster roos gecastreerd. Haar vriendje gaat mee met de operatie, maar wat is het beste om daarna te doen. 
Ik heb een kleinere binnenkooi staan waar ze eventueel in kan. Als dit de beste optie is, moet ik het hok dan in de ren plaatsen waar haar vriendje in zit? Of is het het beste om ze even helemaal apart te zetten. 
Als ik haar wel gelijk in haar eigen hok met ren kan plaatsen, moet ik dan de bovenverdieping van het hok tijdelijk afsluiten. Ze moeten namelijk een trap op om hier te komen en ben bang dat daardoor de hechtingen kapot kunnen gaan. 
 

Alle andere tips zijn ook welkom🤗

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit best wel een snee in haar buik. Het is voor haar waarschijnlijk fijner om met haar vriendje te zitten, maar dit maakt het wel lastiger om te kijken of ze wel keutelt. Ze mag zeker geen trapje op moeten. Dit omdat konijnen nog wel eens het laatste stukje willen springen, en dan knappen de hechtingen. Zelf heb ik Pluisje gewoon in de ferplast casita 100 gehouden. Een badmat als ondergrond en het hooi in een ruif. Ze mag absoluut niet in het hooi gaan liggen, dat kan dan in de wond prikken. Als je besluit haar met haar vriendje te zetten let dan wel op dat er ook niet door haar vriendje aan de wond wordt gezeten. Anders kan je ze beter uit elkaar halen. Een medical pet shirt kan ook, maar dat zit voor konijnen niet zo lekker. Dat zou ik alleen doen als het echt niet anders kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er een beetje aan hoe hij tegen haar doet als ze samen zijn. Mijn rammetje liet haar de eerste dagen helemaal links liggen. Niet echt aardig maar voor haar in elk geval niet vervelend. Als hij de hele tijd op haar gaat rijden of opjaagt is het beter om ze even apart te houden. Maar anders zou ik ze lekker samen laten in de ruimte die ze bekend is. 
Vaak is het spannendste of ze weer gaat eten na de narcose. Als een konijntje 24 uur niet eet vallen de darmen stil en dat is natuurlijk heel slecht voor ze. Ik heb zelf alleen de eerste dag na de operatie moeten dwangvoeren en tegen de avond at ze alweer zelf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnenkundig dierenartsen hechten vaak onderhuids en lijmen de wondranden bovenop zelfs nog mooi vast/dicht. Dan is er veel minder kans op infecties, lekken of hechtingen eruit trekken, want de wond is helemaal glad en beschermd. Er zijn speciale konijnenrompertjes ontwikkeld trouwens. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei JokeC:

Konijnenkundig dierenartsen hechten vaak onderhuids en lijmen de wondranden bovenop zelfs nog mooi vast/dicht. Dan is er veel minder kans op infecties, lekken of hechtingen eruit trekken, want de wond is helemaal glad en beschermd. Er zijn speciale konijnenrompertjes ontwikkeld trouwens. 

 

 

Nog een bewijs dat Ranzijn Amersfoort alles behalve konijnkundig is.... Het was enorm slordig gehecht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

In deze twee artikelen staat veel informatie, ook over nazorg:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/zorg-voor-na-operatie/

 

Zelf maak ik in huis altijd een ziekenboeg-verblijf. Na narcose moeten ze namelijk enkele nachtjes binnen zitten, omdat ze hun lichaamstemperatuur niet goed zelf kunnen regelen. Ik zorg altijd met een ren of een traliekoo- met-ren combinatie dat ze gewoon gelijkvloers die dagen binnen zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is gisteren gesteriliseerd. Ze heeft heel de middag en avond niks gegeten. Had ze snachts apart gezet zodat ik kon zien of ze wat had gegeten. Sochtends zag ik dat ze wel een klein beetje van alles op had. Vanmiddag ging ze opeens weer dingen eten! Nu heeft ze al brokjes op, hooi, paprika, groenvoer, groente snoepjes. Ben helemaal blij dat het alweer zo goed gaat!

Ik had alleen nog een vraag, wanneer kan ik de trap weer neerzetten zodat ze naar de bovenverdieping kunnen. Ze zit ook steeds voor die plek dus heb het idee dat ze daar graag heen wilt. En wanneer kan ik dan weer stro gebruiken als bodembedekking? 
Alvast bedankt🤗🤗

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit trapjes weggezet na een castratie..

Vandaag is een van mn dames gecastreerd en die springt gewoon de kooi-bak in en uit. Ik zou ze gewoon boven laten. 

 

Als het binnenkonijnen zijn is stro als bodembedekking helemaal niet nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Rifca:

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit trapjes weggezet na een castratie..

Vandaag is een van mn dames gecastreerd en die springt gewoon de kooi-bak in en uit. Ik zou ze gewoon boven laten. 

 

Als het binnenkonijnen zijn is stro als bodembedekking helemaal niet nodig. 


De ren van de kooi is ze ook al gewoon in en uit gesprongen, maar voor de trap moet ze wel wat meer moeite doen. Dus ben daar een beetje voorzichtig mee. De stro heb ik alleen in hun nachthokje liggen😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Rifca:

@Romy11 Hoe gaat het nu met het patientje? 


Het gaat super goed! Ze is weer helemaal de oude. Ze is weer lekker aan het eten en is weer energiek. Ook lijkt het wel alsof ze nu nog meer naar haar maatje gegroeid is. Ze vonden elkaar al super leuk, maar nu zitten ze helemaal aan elkaar geplakt. Elke keer als ik ze zie liggen ze tegen elkaar of zijn ze elkaar aan het wassen. Super leuk om te zien. 
Ben heel blij dat ik het heb laten doen! Bedankt voor jullie reacties😊

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .