Spring naar bijdragen
natnus

Konijn wast zichzelf niet goed na EC

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik zoek advies en tips voor mijn konijn Rey die zichzelf niet goed wast. Hij heeft een jaar geleden heftig EC gehad en sindsdien wast hij zijn kontje en achterpoten niet goed. Hij is ook niet meer helemaal zindelijk lijkt het wel. 

Vorige zomer leidde het toe dat hij myiasis kreeg 😞 waar hij gelukkig ook helemaal bovenop kwam (hij is echt mijn zorgenkindje maar hij is een bikkel).

Nu geef ik hem een keer per week een badje en was ik voorzichtig alle viezigheid weg en haal ik de klitten weg. Zo blijft hij goed schoon. Hij leeft met zijn broertje binnen dus de kou is gelukkig geen factor. Maar nu vrees ik voor de zomer. Wat zijn jullie tips en adviezen? Een aantal dingen waar ik mee zit/kan doen:

- Ik heb een klamboe rondom hun hok voor de zomer om de vliegen weg te houden

- Ik hou het hok goed schoon en maak schoon met citronella

- Een vliegenspray straks gaan gebruiken?

- Kan ik met warm weer ook een bad blijven geven of komen de vliegen dan juist af op de vochtige vacht?

Hij is verder gewoon hartstikke vrolijk en hupst en spring rond dus hij lijkt geen last te hebben van zijn EC aanvaring. Maar ik wil ervoor zorgen dat het nu gewoon goed blijft gaan. 
Wat zijn jullie tips en ervaringen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat lastig! Ik heb hier ook zo een smeerpoets zitten.

Hij waste zich al nooit goed, maar heeft vorig jaar ook EC gehad en nu is het helemaal hopeloos. Hij is niet onzindelijk en heeft geen urinebrand. Heel af en toe laat hij wel een deel van z'n blindedarmkeutels liggen, daar plakt ook wel eens een enkele keer een keutel van aan z'n bips daardoor.

Ik kam hem elke paar weken grondig. Hij houd niet van optillen, dus ik probeer het ook niet te vaak te doen. Hij is namelijk een ontzettende stresskip. In de voorjaar/najaar/zomerperiode spray ik hem in met anti myiasis spray: o.a. te koop in de webwinkel hier.

Het hok maak ik ook schoon met citronella. Ik heb geen klamboe, daar is de ren te groot voor.

Badderen zou ik niet te veel doen, je kan beter met een licht vochtig doekje alleen de billetjes schoonmaken, en de rest droog laten. Wassen zorgt voor weerstanddipjes, die je bij ex-zieke konijnen niet wil. Ook trekt de broeierige vacht inderdaad juist vliegen aan.  Of niet wassen en alleen kammen, of plakt er ook echt veel ontlasting aan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja lastig inderdaad!
Die spray ga ik zeker aanschaffen, dat is een goed plan.

En goeie tip met een vochtig doekje proberen. Hij heeft klitten en soms plakt er echt veel, dan weet ik even niet wat ik anders kan doen dan een bad geven. Ook vanwege de klitten, dan lijkt het beste te werken als ik met lauwwarm water de klitten met smerigheid zachtjes weg masseer. Maar ik kan proberen of een vochtig doekje voldoende is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De natys babydoekjes kun je ook gebruiken om de kontjes schoon te houden, die bevatten geen schadelijke stoffen voor konijnen. Zijn onder andere te koop bij etos:

image.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei natnus:

Ja lastig inderdaad!
Die spray ga ik zeker aanschaffen, dat is een goed plan.

En goeie tip met een vochtig doekje proberen. Hij heeft klitten en soms plakt er echt veel, dan weet ik even niet wat ik anders kan doen dan een bad geven. Ook vanwege de klitten, dan lijkt het beste te werken als ik met lauwwarm water de klitten met smerigheid zachtjes weg masseer. Maar ik kan proberen of een vochtig doekje voldoende is. 

Ik knip klitten/ verviltingen vaak een klein stukje in, en kam ze dan uit. Dan is wassen dus niet nodig 🙂

Joris heeft best lang en veel haar voor een nederlandse hangoordwerg, en zeker onder zijn voetzolen ontstaan snel viltplekken.

Ik overweeg trouwens om hem als hij nu weer gaat verharen een keer door een konijnentrimmer onder handen te laten nemen, verhaarperiodes zijn echt ellendig bij hem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die doekjes ga ik proberen!

Knippen doe ik soms maar vaak is het haar net niet lang genoeg en de ergste viltjes zitten bij zijn staart dus daar ben ik een beetje bang om te knippen 😬 Maar misschien met een combinatie van zachtjes masseren met die doekjes, knippen waar mogelijk en kammen dat ik het schoon kan houden. 

Soms voelt het net een militaire operatie haha. Grappig genoeg heeft mijn ander konijn, Reys broertje, echt noooit wat. Hij heeft schijnbaar de betere immuunsysteem genen gekregen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ja dat snap ik. Zo voelt het voor mij ook wel als ik met schaar, kammen, handdoeken en panelenren de ren in stap. Hij wil zich echt niet laten pakken, dus ik zet hem klem met 2 of 3 renpaneeltjes, dan pak ik hem, kam ik hem op het dak van het hok en is hij er weer even vanaf. Maar zijn vacht is wel slecht, zeker als het meerdere dagen regent. Eigenlijk zou hij binnen moeten, maar het is echt totaal geen binnenkonijn. Een overdekte buitenren zit wel in de planning, maar dat zal deze winter niet meer zijn. Even volhouden dus maar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Had hij myiasis terwijl hij binnen zat? Pff dat is wel veel pech hebben. De klamboe lijkt me voor komende zomer een goede optie. Dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat ze er niet bij kunnen 😁

Als je een konijn hebt die zichzelf door ziekte niet goed schoon kan houden krijg je pas in de gaten hoe knap het is hoe schoon konijnen zich normaal gesproken houden. Ik kreeg echt respect voor hun poetskwaliteiten, want het is heel lastig om ze er bij te helpen. Ik was ook met schaartje, billendoekjes, kammetje en nat keukenpapier in de weer, maar het is bijna niet te doen om het écht helemaal schoon te krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites