Ga naar inhoud

Gasbuik/verstopping konijn?


Xde.b

Aanbevolen berichten

Goedenavond!

Ik heb een konijntje van 7 (bijna 8) jaar, in al die jaren heb ik nog geen 1x een bericht geplaatst op dit soort sites over gezondheid etc. Maar dit keer ben ik toch echt wel radeloos....

Sinds een uur of 10 (het is nu half 12) begon ik rare dingen van mijn konijntje te merken, hij lag overdreven veel wat hij normaal niet vaak doet, ook toen ik m op schoot had ging hij ineens languit op zijn buikje liggen wat hij nog nooit heeft gedaan! Hij was plots heel hard aan het tandenknarsen wat duidt op pijn maar ik dacht dat hij dat deed omdat hij pododermatitis heeft (daar word hij al voor behandeld) maar even later vond ik het toch niet kloppen. Ik heb opgezocht en kwam uit op gas/verstopping konijn en kwam erachter dat dit een ernstige situatie is. In alle stress heb ik hem direct 10 minuutjes gemasseerd en daarna 10 minuutjes zijn buikje verwarmd met een (niet te heet) kruikje. Terwijl ik dit deed heeft hij niet 1 keer lopen tandenknarsen en bleef rustig zitten.  Ik had voor ik hem masseerde al geprobeerd hem wat stro te geven want dit bleek goed te zijn voor zijn darmen en dat is ook zijn favoriete hapje, normaal als ik dit voor hem neer zou leggen had hij het binnen no - time op alleen fit keer liet hij het staan. Na het masseren en verwarmen had ik het opnieuw geprobeerd en was hij direct zijn stro aan het eten, heb hem al een uur niet horen knarsen of zien liggen.

 

Wat zou dit kunnen zijn? Aangezien bij gas veel konijnen juist niet eten.

 

Ik kan nu niet de dierenarts bellen aangezien het kwart voor twaalf (s avonds ;) ) is maar als ik morgen zie dat het toch weer slechter gaat en jullie van mening zijn dat dit toch gas/verstopping is dan bel ik direct heen.

 

Ik had hier ergens ook een bericht gelezen van iemand die een konijn had met dezelfde soort symptomen en dat konijntje had gewoon een onschuldige buikpijn maar ik ben toch bang en merk ook direct dat hij wat anders deed. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Marjoleink:

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar als je het niet vertrouwt zou ik zeker de dierenarts bellen. 

Dat had vanavond ook gekund hoor, er is altijd een dierenarts met avonddienst.

Gelukkig dat jij er geen ervaring mee hebt, op dit moment doet hij nogsteeds normaal, zit weer en maakt geen gekke geluiden, is ook weer wat actiever. Ik kijk het nog even aan en als hij weer wat anders doet bel ik de DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie je afwijkende keutels liggen? Eet hij zelfstandig en voldoende?

 

Gas/verstopping is bij konijnen best snel een spoedgeval, een dierenarts bellen die avonddienst heeft is in zo een situatie zeker niet overdreven en had je best kunnen doen. Je belt dan gewoon het telefoonnummer van je eigen dierenarts, het kan zijn dat die dienst heeft en opneemt, maar als dat niet het geval is, word je of doorgeschakeld naar de dierenarts die die dag wel dienst heeft of hoor je op een bandje wat zijn/haar telefoonnummer is, zodat je dat kan bellen. Er is dus altijd, 7 dagen per week, 24 uur per dag een dierenarts bereikbaar. Ook op feestdagen, ook midden in de nacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Evee:

Zie je afwijkende keutels liggen? Eet hij zelfstandig en voldoende?

 

Gas/verstopping is bij konijnen best snel een spoedgeval, een dierenarts bellen die avonddienst heeft is in zo een situatie zeker niet overdreven en had je best kunnen doen. Je belt dan gewoon het telefoonnummer van je eigen dierenarts, het kan zijn dat die dienst heeft en opneemt, maar als dat niet het geval is, word je of doorgeschakeld naar de dierenarts die die dag wel dienst heeft of hoor je op een bandje wat zijn/haar telefoonnummer is, zodat je dat kan bellen. Er is dus altijd, 7 dagen per week, 24 uur per dag een dierenarts bereikbaar. Ook op feestdagen, ook midden in de nacht.

Aaaaah kijk, dit wist ik dus niet. Mijn DA's hier zijn namelijk na 9 uur allemaal gesloten en ik dacht dat je dan nooit s avonds hier naar de DA zou kunnen bellen als het nodig was. Bedankt voor de info. 

Nadat ik m gisteravond dus heb gemasseerd etc. Was hij wel zelfstandig aan het eten/drinken, keutels kan ik niet goed zien. Ik laat hem nu even los om te kijken hoe dat gaat, ik heb ook gelezen dat veel lopen goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Ot&Sien:

Hoe zien de keutels in zijn toilet eruit? Dezelfde grootte en ongeveer even veel als op andere dagen? Hieraan kun je het meteen zien als er iets niet goed gaat in het konijnenbuikje... Geen of minder keutels duidt wel op verstopping.

Ik ben net terug van werk, ik heb zijn wc'tje  vandaag verschoont en toen k terug kwam (6 uur) had hij niks gedaan. Ik alweer aan het stressen, ik wou direct de DA bellen en mijn moeder had hem ondertussen opgepakt en aan zijn buikje gevoeld. Toen ze m terug zette ging hij direct naar zn wc'tje en had gewoon normale keutels. Alleen in de tussentijd had hij dus een paar uur niks gedaan. Ik weet op het moment echt niet wat er nu aan de hand is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het niet vertrouwd zou je even met de dierenarts kunnen bellen om te overleggen wat verstandig is? Ik heb ook wel eens zo'n twijfelsituatie gehad en bleek dat er toch wel iets gas in de maag zat terwijl ze wel at en keutelde, maar kon gewoon merken dat iets niet 100% goed was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei IreneM:

Als je het niet vertrouwd zou je even met de dierenarts kunnen bellen om te overleggen wat verstandig is? Ik heb ook wel eens zo'n twijfelsituatie gehad en bleek dat er toch wel iets gas in de maag zat terwijl ze wel at en keutelde, maar kon gewoon merken dat iets niet 100% goed was.

Ik heb idd net met de DA gebeld, spoedlijn want hij was al gesloten. Op dit moment begint hij idd weer wat anders te doen dan normaal. De DA zei dat als hij vanochtend nog heeft gegeten en gedronken dat het nog niet direct heel ernstig hoeft te zijn en dat ik hem nu gewoon zoveel mogelijk (gezonds) lekkers moet geven en kijken wat hij wil eten, ik moest m vooral goed warmhouden en morgenochtend kijken hoe het dan gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei IreneM:

Als een konijn 24 uur niet eet komen de darmen stil te liggen. Ik weet niet wanneer hij voor het laatst gegeten heeft, maar als dat vanochtend was en je moet weer tot morgenochtend wachten is dat wel erg krap.. 

Ja dat vond ik ook al...

Het gaat nu weer beter, ik heb m voor de zekerheid nog even weer gemasseerd en verwarmd bij zijn buikje, ook zorg ik ervoor dat hij genoeg water binnenkrijgt. Op dit moment eet hij uit zichzelf wat brokken. Hij keutelt ook weer gewoon. Hooi heeft hij ook genoeg. Kan het zijn dat dit gewoon een soort van "buikkrampje" was? Ik ben al snel bezorgd als ik merk dat hij anders doet maar nu gedraagt hij zich weer normaal.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook altijd zo snel mogelijk naar de DA gaan en als je dan toch geld kwijt bent zeker aandringen dat ze gelijk een foto maken, zodat ze op tijd kunnen zien wat de oorzaak is. 

Bij mijn vorige konijn had de DA eerst medicatie meegegeven vanwege de verdenking op een gasbuikje, maar het werd daarna niet beter, alleen erger. En eind vd middag ben ik weer terug gegaan en na fotos te maken bleek het een verstopping te zijn en moest ze een spoedoperatie waar ze helaas niet uitgekomen is. 

ik wil dit uiteraard niet zeggen om je bang te maken! maar ik zou zelf nu altijd zo snel mogelijk fotos willen laten maken zodat je gericht een oplossing kunt zoeken met de DA. 

 

hopelijk gaat het snel weer beter met je konijn! ❤️

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-2-2020 at 13:44 zei BunnyLovin:

Ik zou ook altijd zo snel mogelijk naar de DA gaan en als je dan toch geld kwijt bent zeker aandringen dat ze gelijk een foto maken, zodat ze op tijd kunnen zien wat de oorzaak is. 

Bij mijn vorige konijn had de DA eerst medicatie meegegeven vanwege de verdenking op een gasbuikje, maar het werd daarna niet beter, alleen erger. En eind vd middag ben ik weer terug gegaan en na fotos te maken bleek het een verstopping te zijn en moest ze een spoedoperatie waar ze helaas niet uitgekomen is. 

ik wil dit uiteraard niet zeggen om je bang te maken! maar ik zou zelf nu altijd zo snel mogelijk fotos willen laten maken zodat je gericht een oplossing kunt zoeken met de DA. 

 

hopelijk gaat het snel weer beter met je konijn! ❤️

 

Nou het gaat nu supergoed met hem, doet helemaal normaal, eet weer lekker.

Ik denk toch day het kwam doot plotseling teveel suikers wamt normaal geef ik m nooit wat ( of bijna niks ) met suikers. 

Ik waa wel opgrlucht toen k m de volgende ochtend weer normaal zag doen poehh 🤣 hij liet mij even schrikken

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Marjoleink:

Fijn dat het goed gaat. Wat had hij gegeten?

Nou vroeger gaf ik m nog weleens zo n soort stokje met van die zaadjes en honing etc. Alleen daar was ik mee gestopt omdat hij wat gezonder moest eten alleen laatst waren ze dus heel goedkoop en hij was op goed gewicht, at al een hele tijd gezond dus ik dacht nou voor deze ene keer kan hij wel weer zo n stokje, alleen wat ik niet wist is dat mijn moeder m de dag daarvoor een halve peer had gegeven omdat ze dacht dat t geen kwaad kon dus kreeg hij in 1x superveel suikers binnen. Toen ik erachter kwam dat het daaraan lag had ik direct het stokje eruit gehaald. Nu voelt hij zich gelukkig weer beter, k was er gelukkig ook op tijd bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die stokjes zijn niet goed voor de darmen, dus die kun je beter niet geven.  En een stukje peer mag best maar suiker is inderdaad ook niet zo goed. Als je je konijn graag iets lekkers wilt geven, zou je eens kunnen kijken naar graanvrije snoepjes of bijvoorbeeld gedroogde groente. Die van mij eten bijvoorbeeld stukjes gedroogde pastinaak uit mijn hand. Als je inspiratie nodig hebt kun je in de webwinkel kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .