Ga naar inhoud

Voeders heel beschermend over ram


Evaluna

Aanbevolen berichten

Hi bunny  lovers,

 

Ik ben nieuw hier op het forum, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb halverwege december 2019 een voedster en (gecastreerde) ram overgenomen van iemand die er te weinig tijd voor had (hij was vrachtwagen chauffeur,  en maar 1 dag per week thuis). Eenmaal de konijnen verhuist merkte ik dat ze erg onrustig waren, en heb ik na 2 weken toch besloten om een groter hok te kopen. We zijn nu 2 maanden verder, de konijnen hebben een hok van 150x70 met een stuk uitloop van ongeveer de zelfde afmetingen. Als ik thuis ben hebben ze eigenlijk altijd de mogelijkheid om door de woonkamer te hupsen. Genoeg ruimte lijkt mij dus.

 

Nu het probleem: mijn voedster is heel erg territoriaal, springt eigenlijk altijd naar je toe als je in het hok komt en is erg vel naar de ram toe. Het hoknijt van de voedster wordt steeds minder maar als de ram contact met mij zoekt valt ze mij én de ram aan. Ze "bijt" en knort er dan veel bij. Ook als ik voer in het hok doe dan is ze heel gemeen naar de ram toe, maar uiteindelijk eten ze wel samen van het stuk wortel of uit het bakje voer. Als ze buiten het hok lopen is er niets aan de hand. Ook buiten het hok zoeken beiden konijnen contact.

 

 

Hebben jullie hier ervaring mee, of tips om deze agressieve kenmerken te verminderen?

 

Bedankt!!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier geen ervaring mee, maar misschien wel wat tips.

 

1) Je voedster laten steriliseren, dit is een optie maar hiervoor kan je natuurlijk zelf kiezen. Meestal ligt agressiviteit bij konijnen aan hormonaal gedrag. 

 

2) Probeer eens een omheining te zetten tussen je 2 konijnen laat ze de tijd nemen om aan de nieuwe omgeving en terug aan elkaar te wennen zonder dat ze constant bij elkaar zitten.

 

3) Probeer eens veel aandacht te schenken aan je voedster zonder de ram erbij probeer er mee te spelen, of gewoon een aaitje kan al veel doen.

 

Dat is denk ik het enigste wat ik kan zeggen, veel succes nog en hopelijk kan ik je wat helpen met men tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde gehad. Allereerst zou ik de voedster laten castreren (incl baarmoeder eruit ivm baarmoederkanker). Vooral in deze periode slaan de hormonen op hol.

 

je hebt de konijnen nog net, ze zijn nog bezig met de rangorde bepalen. Hebben de konijnen 24 uur per dag minimaal 2m2 en het liefst 4m2 ruimte? Loslopen telt niet mee. Mijn konijnen hebben permanent 7m2. Het blijft een knorrig konijn, maar ze kunnen van elkaar weg. In het hok kan je kartonnen dozen met twee ingangen zetten zodat ze elkaar niet continu zien. Heb je je hok zo ingericht dat de man zich nooit in een hoek gedreven voelt? Dus huisjes oid met één ingang.

 

Qua voeren betreft. Geef ze of twee bakjes of strooi het door de ren. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei bunny bunny:

 

2) Probeer eens een omheining te zetten tussen je 2 konijnen laat ze de tijd nemen om aan de nieuwe omgeving en terug aan elkaar te wennen zonder dat ze constant bij elkaar zitten.

 

Dit zou ik persoonlijk niet doen... Dan is de kans erg groot dat ze frustratie opbouwen naar elkaar toe. Ze zien/horen/ruiken elkaar maar kunnen niet bij elkaar... 

Als ik het goed uitreken is de ruimte die ze hebben wel echt minimaal. 150x140, maar hier gaat het waarschijnlijk om buitenmaten dus de eigenlijke ruimte is dan net iets minder dan 2m2. Echt wel (te) krap voor 2 konijnen. Ik zou kijken naar mogelijkheden om de ren groter te maken. Mijn koppel heeft dag en nacht 6m2 tot hun beschikking en dit gaat supergoed. In de opvang hadden ze iets minder ruimte en daar werd onze dame toch best wel knorrig van. Ze zijn heel gek op elkaar maar zoeken toch ook regelmatig allebei even een eigen plekje op. Dat de ruimte steeds wisselt (als je thuis bent gewoon rond mogen lopen en daarna weer terug in hun hok/ren) is ook niet zo handig. 

 

Probeer een ruimer verblijf te realiseren waar ze dag en nacht kunnen rondhupsen, ik denk dat dat heel erg gaat schelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha nee! Het zijn inimini  konijntjes van ongeveer 1,5 kilo. Meer ruimte heb ik niet, so thats it! Boven dien is dit het 3 voudige van wat ze de hun hele leven hebben mogen ervaren. Het mannetje houd zich trouwens goed staande en is eigenlijk altijd als eerste aan het eten. Na  1 minuutje eten ze altijd samen uit het bakje of van de groente. Ik vroeg me alleen af of ik wat kon doen aan het onrustige gedrag, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .