Ga naar inhoud

Kat bij konijnen laten


Sara Timmer

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Hebben jullie ervaring met het los in huis laten lopen van de konijnen bij een kat? Wij hebben 3 konijnen waardoor 1 vlaamse reus, een widder en een dwerg. We hebben de konijnen nu in een aparte kamer zitten maar zouden ze graag laten kennis maken met onze kat (1 jaar), in de woonkamer. De kat lijkt erg geïntereseerd in de geurtjes van de konijnen op de gang, voor nu hebben we een kleedje in de woonkamer gelegd met de geur van de konijnen en dat willen we na een paar dagen weer terug leggen bij de konijnen zodat ze elkaar geur herkennen. Hebben jullie verder nog tips voor zo'n eerste kennismaking?

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet echt tips voor de kennismaking. Mijn konijnen zijn altijd erg bang voor katten. Grote kans dat jouw konijnen het ook niks vinden. Let dus niet alleen op hoe de kat zich gedraagt, maar ook hoe de konijnen reageren. Misschien dat je ze heel ver uit elkaar kan laten bij de eerste kennismaking, net dat ze elkaar opmerken.

 

Laat de kat in ieder geval nooit alleen met de konijnen. Ook niet als ‘het altijd goed gaat.’ Katten zijn roofdieren en konijnen prooidieren. Dat blijft er toch in zitten. Het gebeurt helaas vaker dan je denkt dat een kat een konijn doodt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de konijnen eerst in de kamer laten in een afgesloten gedeelte door bijvoorbeeld een ren. Zo kunnen ze heel goed aan elkaar wennen en kun jij zien hoe ze op elkaar reageren en of het goed voelt om ze los te laten. Als je ze los laat dan zul je daar uren in moeten steken door erbij te blijven zitten en de kat te corrigeren als het mis gaat. Op een leeftijd van 1 jaar zijn ze nog jong en speels dus dat kan wel even duren.

Ik heb er zelf maanden ingestoken en ik dacht dat het nooit goed zou komen, maar naarmate de tijd vorderde en de katten ouder werden bleek het bij ons juist perfect te gaan. De katten keken hier wel uit, want ze vonden zo'n hoppend konijn wel erg intimiderend ;-). De 1 was alleen maar erg nieuwsgierig en de ander sliep gewoon rustig door op de bank.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze katten zijn over het algemeen banger voor de konijnen dan andersom, maar soms willen de katten ook weleens achter onze enthousiaste Vlaamse reus, die af en toe even door de achterdeur naar binnen glipt, aan rennen (meer om te spelen) en dan loop ik er eigenlijk altijd ook wel snel achteraan, want je weet maar nooit. 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dizzy moet ik echt niet bij Binky en Monky laten, ik weet zeker dat dat fout gaat en dat hij ze pakt. Toen ze van de zomer in de huiskamer zaten ivm de hitte werd hij helemaal gek.

 

Onze oude poes Molly kon ik er gerust bij laten. Op het laatst zaten ze ook gewoon samen in de woonkamer zonder toezicht.

 

Maar normaal gesproken zou ik een kat nooit alleen bij konijnen laten. Het zijn toch roofdieren. De kat van vrienden kwam wel eens met hazen thuis en die hazen waren groter dan de kat dus dat wil ook niet altijd wat zeggen.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze kat is te nieuwsgierig naar de konijnen, dat ik het ook niet durf. 

Ze doet geen vlieg kwaad maar soms komt dat jagen ineens naar boven en vliegt ze op de ren af. 

Ook stopt ze haar pootje tussen de ren om uit het waterbakje te drinken van de konijnen, maar als zij dan komen kijken rent ze gauw weg. 

Gelukkig zijn de konijnen totaal niet bang voor haar maar ik ga het risico ook liever niet nemen en mogen de konijnen er alleen uit als de kat uit de kamer of boven is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij thuis gaat het ook prima. Ik zou ze echter nooit onbewaakt samen durven laten. Al zijn de katten echt wel banger voor de konijnen dan andersom, er gaat regelmatig een poot of een grom naar de katten als ze te dicht in de buurt komen (van hun eten).

 

Ze hebben elkaar nog nooit echt gezien?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kat is opgegroeid met de konijnen (ik had hen al toen ik mijn kat als kitten kreeg) en het is vanaf het begin goed gegaan. Soms rent mijn kat achter hen aan en wil hij spelen, soms rennen zij achter hem aan haha. Als hij hen echt gaat vervelen, bijten ze gewoon van zich af, dan is het snel klaar. Ik kan ze ook gerust alleen samen laten. 

Dus ik denk dat het gewoon goed kan gaan maar misschien is het wel makkelijker als de kat vanaf het begin de konijnen kent. Ik denk dat de tips hier boven om een ren er tussen te zetten goed zijn. Laat ze rustig aan elkaar wennen en kijk wat de reacties zijn. Je wil natuurlijk voorkomen dat er iets misgaat maar ook voorkomen dat de konijnen gestresst raken van de aanwezigheid van de kat. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal mijn reactie uit het oudere topic met ongeveer dezelfde vraag wel citeren, net zo makkelijk haha.

 

 

Op 23-5-2019 at 16:17 zei Evee:

Ik heb vier konijnen en drie katten 🙂 

 

Ik had eerst konijnen - in huis. En toen pas katten erbij. Dat kwam eigenlijk zo omdat ik een konijnen traliekooi had uitgeleend aan collega's van mn ex vriend. Die lieten een rammetje castreren, en hadden een tijdelijke ziekenboeg nodig. Prima dus, daar heb ik altijd wel kooien en rennetjes voor uit te lenen. Maar ja, toen we de kooi zouden ophalen, was de dag er voor de kat er in bevallen. Super schattig natuurlijk, tja toen kwam de vraag of de kooi nog even mocht blijven, als kraamkamertje voor de kittens. Al met al, snap je het natuurlijk al. Eén van die kittens is uiteindelijk met de kooi mee terug verhuisd haha.

 

Het was even spannend, maar Luna, ik heb haar nog steeds (inmiddels is ze 13), dacht volgens mij dat ze konijn was, de eerste weken dat ze bij ons was. Ze lag gewoon tussen de konijnen in te slapen. En de konijnen, die vonden het ook wel prima, zo een minikatje in de buurt. Na een paar weken kwam er nog een tweede kitten bij, Isis. Omdat ik het idee had dat Luna toch ook wel een kattenmaatje nodig zou hebben, voor ze in een katnijn zou veranderen 😉 Isis komt uit het dierenasiel. Ook zij is er nog steeds. Isis is wat angstig van karakter en heeft de konijnen eigenlijk nooit echt opgezocht, blijft altijd op gepaste afstand. Ook prima dus. 

 

Na een jaar ongeveer kwam er een aanloopkat bij, Hiro, dat vond ik wel even spannend, die heeft toch net wat meer jachtinstinct. Maar ook dat gaat goed. Hij was gewoon lief voor de konijnen, waste ze ook gezellig enzo. De konijnen die ik toen had waren de katten zo gewend dat ze het ook allemaal best vonden. Uiteindelijk zijn de konijnen naar buiten verhuisd, en heb ik katten in huis, wel zo gezellig omdat die toch een heel stuk knuffeliger en aanhankelijker zijn dan konijnen. De konijnen zitten in duo's buiten, dus die hebben elkaar en ruimte om lekker konijn te zijn (zonder dat ze mijn bank kunnen slopen 😉). 

 

Een paar jaar terug had ik weer konijnen in huis, omdat het voedstertje van dat koppel zo oud werd dat ze in de winter niet buiten kon blijven. Dat voedstertje had al eerder in huis geleefd met de katten, en vond het wel prima. Maar haar vriendje had er wat meer moeite mee, die vond het spannend. De katten waren net zo relaxed bij de konijnen als vroeger. Isis bleef er op een afstandje naar kijken, luna ging lekker in het stro liggen slapen en Hiro die snuffelde af en toe een beetje rond bij de konijnen. 's nachts en als ik niet thuis was deed ik de deur van de "konijnenkamer" dicht, zodat de katten er niet zonder toezicht bij konden. Ik denk niet dat er wat mis was gegaan, maar omdat één van de konijnen het wel heel spannend vond, katten in de buurt, vond ik dat wat fijner en rustiger voor de konijnen. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-2-2020 at 09:02 zei Renske34:

Bij mij thuis gaat het ook prima. Ik zou ze echter nooit onbewaakt samen durven laten. Al zijn de katten echt wel banger voor de konijnen dan andersom, er gaat regelmatig een poot of een grom naar de katten als ze te dicht in de buurt komen (van hun eten).

 

Ze hebben elkaar nog nooit echt gezien?

 

Nee ze hebben elkaar nog niet gezien, wil graag eerst wat meer informatie over hoe we de kennismaking het beste kunnen doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-2-2020 at 10:36 zei Kimm.:

Hier vallen mijn katten de konijnen echt lastig. Ik kan ze dus alleen loslaten als ik de katten opsluit. Vind het soms zo zielig. Ik ben nog aan het zoeken voor een oplossing omdat ik binnenkort ga verhuizen en helaas ook kleiner ga wonen ☹️

Ah gedsie, wat jammer zeg!

Op wat voor manier vallen je katten de konijnen lastig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Sara Timmer:

Ah gedsie, wat jammer zeg!

Op wat voor manier vallen je katten de konijnen lastig?

Ze klimmen in de ren en drijft ze in een hok. Als ze loslopen gaan ze er constant achter aan met zn 2e, dus de konijntjes krijgen geen rust 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Kimm.:

Ze klimmen in de ren en drijft ze in een hok. Als ze loslopen gaan ze er constant achter aan met zn 2e, dus de konijntjes krijgen geen rust 

Aj dat is inderdaad niet fijn. Bij ons staat nu voor de tweede de dag de ren in de gang, die spiltst de ruimte tussen de konijnen in de kamer en de kat in de woonkamer en onze kat gaat er gelukkig niet overheen. Wij hebben een ren van 1.20 meter hoog, hoop dat de kat er niet over gaat..

 

De konijnen vinden het nog spannend om zich te laten zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .