Ga naar inhoud

Ontlasting


Pippieflippie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Ik ben heel erg blij met dit fijne forum. Ik plaats niet veel, maar lees en leer daardoor veel over deze geweldige viervoeters.
Ik heb nu iets meer dan 6 jaar een konijntje, Pipkin. Sinds een paar maanden zit-ie wat te kwakkelen, afvallen, tandjes laten slijpen, hij bleef slecht eten, nog een haakje eraf laten halen die inmiddels opnieuw gegroeid was binnen 1 maand.. En sindsdien eet-ie weer goed gelukkig en komt ook wat aan. Maar zijn ontlasting blijft bij tijd en wijlen niet fijn. Lees: zachte plakkerige poep, lijkt niet echt op darmkeutels naar mijn idee en soms zelfs diarree. Om vervolgens weer normale droge keutels te hebben. Er is wel wat met het voer gewisseld de laatste maanden maar heb er de afgelopen maand niets geks aan veranderd.. Ik twijfel of het daar aan kan liggen? Moet hij 'seniorenvoer' krijgen voortaan ipv wat-ie nu heeft? (gemengd voer)

De dierenarts heeft zijn ontlasting onderzocht een paar weken geleden en er is niets in te zien dus dat is het ook niet. Kan het gewoon een 'oude mannen kwaal' zijn? Moet ik een probiotica proberen?

Ik merk dat ik heel veel vragen heb, maar wil hem zo min mogelijk pesten met dingen die onnodig zijn.

Oh ja, zijn gedrag is verder prima (lees: ondeugende dingen doen, rennen, kusjes geven, komen knuffelen en eten, drinken)..

Ik hoor graag wat jullie advies is!

Groetjesss

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te horen dat het forum nuttig voor je is, je bent van harte welkom.

 

Plakpoep wordt vaak veroorzaakt door voeding. Om eerlijk te zijn is gemengd voer niet zo'n goed idee. Vaak eten konijnen alleen de lekkere dingen eruit, en er zitten veel dingen in die minder goed zijn. Dus ik zou je aanraden om, als zijn ontlasting nu goed is, in kleine stapjes over te gaan op een goede brok. Alle biks die hier in de webwinkel verkocht wordt is kwalitatief goed. Als je konijn actief is, is seniorenvoer niet nodig. Overstappen doe je zo: 3/4 oude voer plus 1/4 nieuw voer, dan na 1 of 2 dagen half om half, etcetera.

Krijgt Pippin ook groente? Als je kunt aangeven wat hij krijgt kunnen we daar ook over meedenken. Maar voor nu zou ik daar dan even mee stoppen.

Als hij nu diarree heeft kun je het beste een paar dagen alleen hooi geven.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluisje had een plakkaat in haar blindedarm. Heeft de dierenarts zijn buikje goed doorgevoeld? Als hij een tijdje minder hooi heeft gegeten kan dat het plakkaat veroorzaken, om vervolgens de hele blinde darm af te sluiten. Dan zou hij cisaral moeten krijgen, zodat het plakkaat naar buiten gewerkt kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Marjoleink:

Fijn om te horen dat het forum nuttig voor je is, je bent van harte welkom.

 

Plakpoep wordt vaak veroorzaakt door voeding. Om eerlijk te zijn is gemengd voer niet zo'n goed idee. Vaak eten konijnen alleen de lekkere dingen eruit, en er zitten veel dingen in die minder goed zijn. Dus ik zou je aanraden om, als zijn ontlasting nu goed is, in kleine stapjes over te gaan op een goede brok. Alle biks die hier in de webwinkel verkocht wordt is kwalitatief goed. Als je konijn actief is, is seniorenvoer niet nodig. Overstappen doe je zo: 3/4 oude voer plus 1/4 nieuw voer, dan na 1 of 2 dagen half om half, etcetera.

Krijgt Pippin ook groente? Als je kunt aangeven wat hij krijgt kunnen we daar ook over meedenken. Maar voor nu zou ik daar dan even mee stoppen.

Als hij nu diarree heeft kun je het beste een paar dagen alleen hooi geven.

 

 

Hij zit al vanaf het moment dat ik hem kreeg aan de gemengde voeding. Ik heb al verschillende keren hem geprobeerd richting biks te krijgen maar dan eet-ie gewoon helemaal niet. Dat vind ik dan ook weer eng. Vorig jaar is het voer wat hij had, van samenstelling veranderd ( Cuni Nature), waardoor hij ook dat liet staan, nu zit hij op 2 soorten door elkaar. Dat leek goed te gaan, maar ik ben er niet zeker van. Pipkin krijgt momenteel geen groente, vanwege de wisselende ontlasting. Ik merk dat ik zelf angst heb, dat hij weer minder gaat eten en helemaal uit balans raakt als ik overstap naar voeding. Hij is net op gewicht nu en lijkt redelijk in zijn vel. Misschien ben ik een bezorgde bunnymom hoor haha..

Hij krijgt trouwens dagelijks hooithee op het moment en dat vindt hij erg lekker! 

Bedankt voor het meedenken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Hallo Hoi:

Pluisje had een plakkaat in haar blindedarm. Heeft de dierenarts zijn buikje goed doorgevoeld? Als hij een tijdje minder hooi heeft gegeten kan dat het plakkaat veroorzaken, om vervolgens de hele blinde darm af te sluiten. Dan zou hij cisaral moeten krijgen, zodat het plakkaat naar buiten gewerkt kan worden. 

Ik ben in 1 maand 3x naar de DA geweest, hij is heel goed onderzocht, dus dat lijkt me dat dat niet is... Hoe merk je dat zoiets speelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei Pippieflippie:

Ik ben in 1 maand 3x naar de DA geweest, hij is heel goed onderzocht, dus dat lijkt me dat dat niet is... Hoe merk je dat zoiets speelt?

Nouja eigenlijk alleen doordat ze haar blindedarm keutels niet meer goed kon verwerken. De assistente voelde het niet, de dierenarts deed haar echt pijn tijdens het onderzoek, echt piepen, en proberen te bijten. Als je de oorzaak niet kunt vinden zou je altijd dat nog even kunnen vragen. Want de dierenarts zou ook al dat het iets is waar gauw overheen gekeken wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi 🙂

 

Wat lastig dat jouw konijntje zoveel spijsverteringsproblemen heeft!  Sommige konijnen hebben een hele slechte bacteriecultuur in de darmen. Dat kan bijvoorbeeld komen door coccidiose besmettingen als jonge konijntjes, slechte voeding, te weinig hooi eten enz. Ook konijntjes met megacolon (erfelijk of door eerdere problemen) kunnen chronisch darmproblemen hebben. Dat blijven kwakkel-konijntjes, waarbij je eigenlijk echt voor de meest perfecte voeding moet zorgen wil het nog een beetje leefbaar zijn. Zijn er al wel eens foto's gemaakt van de buik en het gebit? Medische problemen moet je natuurlijk uitsluiten, en problemen met het gebit kunnen ook spijsverteringsproblemen veroorzaken. En chronische darmproblemen zoals megacolon kun je maar beter weten, zodat je er naar kan handelen.

 

Probiotica's die op de markt zijn, zijn de verkeerde bacteriestammen voor konijnen. Er zijn onderzoeken geweest, maar het heeft geen effect.

 

Mijn tip is echt terug naar de basis. Toch echt van het gemengde voer afstappen, dat is echt een enorme boosdoener. Zolang jouw konijntje hooi eet, is het niet erg dat hij enkele dagen geen brokken eet. Kies een super super vezelrijke brok, bijvoorbeeld supreme fibafirst (dat is alleen een brok waar konijnen wel aan moeten wennen vaak, qua eten). Graanvrij kan voor dit soort gevoelige konijntjes ook veel verschil maken. Granen voeden namelijk foute bacteriën, en hoewel een gezond konijn daar weinig last van heeft, kan het in jouw geval dus wel net verschil maken. In de webwinkel staan een aantal voorbeelden van graanvrije konijnenvoeders: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer/konijnenvoer-droogvoer/graanvrij-konijnenvoer.html
Als het een kieskeurig konijn is, kies dan niet voor grootverpakkingen van brokken die je wil proberen maar koop kleine (probeer) verpakkingen, om te zien welke brok hij nog het meest makkelijk eet.


Senior voer (en junior voer) is vooral een commercieel iets, en eigenlijk niet per se nodig bij konijnen. Soms kan een senior (of junior) brok de beste keuze zijn, maar dat wil dan ook niet altijd zeggen dat dat dan de beste keuze is voor een senior (of junior) konijn. In jouw geval zou ik echt letten op een goede calcium-fosfor verhouding in het voedsel en heeeel veel vezels voeren.

 

Verder echt hooi-hooi-hooi en nog eens hooi voeren. Zorg echt dat 80% van wat jouw konijn op een dag eet hooi is. Probeer alle soorten uit, meng er eventueel wat kruiden doorheen of kies kruidenhooi voor extra smaak. Maar zorg echt dat hij voldoende hooi eet. Hooi zorgt voor goede darmwerking, en voor goede slijtage van het gebit.

 

Ik weet niet of je vers groenvoer geeft, maar ik zou dat als je het doet wel met mate doen, goed kijken wat de ontlasting doet als je het voert, en vooral groene bladgroenten en gras voeren. Geen fruit, geen suikkerrijke groenten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry het was niet de bedoeling om mijn antwoord zo laat te geven..
Inmiddels zijn we al een paar dagen verder en het lijkt beter te gaan. Ik heb hem heel veel hooi gegeven en heb zijn gemengde voer uitgepluisd (alle 'gekleurde' eruit en vooral de biksachtige geven) en sindsdien heeft-ie normale ontlasting! Ik heb in overleg een keuze gemaakt om over te gaan naar Sience Slective Four+. Dit heb ik net voor de eerste keer in zijn bakje gedaan (hij heeft het nog niet gezien. Hij loopt namelijk altijd los, dus hij ziet het vanzelf). 

Ik ga jullie tips zeker gebruiken als het in de toekomst nog vaker voorkomt. Hij is nu 1 week 'diarreevrij'. Dus ik heb toch wel goede hoop stiekem! 

Nu vroeg ik me wel af, bij de dierenwinkel hadden ze het over 'nachtkeutels'.. wat is dat dan? Is dat iets anders dan de BDK?
 

Liefs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Pippieflippie:

Sorry het was niet de bedoeling om mijn antwoord zo laat te geven..
Inmiddels zijn we al een paar dagen verder en het lijkt beter te gaan. Ik heb hem heel veel hooi gegeven en heb zijn gemengde voer uitgepluisd (alle 'gekleurde' eruit en vooral de biksachtige geven) en sindsdien heeft-ie normale ontlasting! Ik heb in overleg een keuze gemaakt om over te gaan naar Sience Slective Four+. Dit heb ik net voor de eerste keer in zijn bakje gedaan (hij heeft het nog niet gezien. Hij loopt namelijk altijd los, dus hij ziet het vanzelf). 

Ik ga jullie tips zeker gebruiken als het in de toekomst nog vaker voorkomt. Hij is nu 1 week 'diarreevrij'. Dus ik heb toch wel goede hoop stiekem! 

Nu vroeg ik me wel af, bij de dierenwinkel hadden ze het over 'nachtkeutels'.. wat is dat dan? Is dat iets anders dan de BDK?
 

Liefs!

Nachtkeutels en blindedarm keutels zijn hetzelfde. Heb je het nieuwe voer gemengd met het oude voer? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Nachtkeutels en blindedarm keutels zijn hetzelfde. Heb je het nieuwe voer gemengd met het oude voer? 

Ah vandaar haha. Ja ik meng het door het oude voer heen. Zo ga ik langzaam over op de SS4+.. Dat was althans de tip van de dierenwinkel. Ik heb nog wel voor ongeveer 1 week oud voer. Kan het dan kwaad om dat tot die tijd te mengen en dan helemaal over te gaan ? Of hoe kan ik dat het beste aanpakken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mengt steeds een beetje meer van het nieuwe voer door het oude, tot het alleen maar nieuw voer is. Hou haar keutels in de gaten, en als je daar niks geks aan ziet kun je weer een stapje verder gaan met mengen. Reageert ze wel op de andere voeding, dan maak je even pas op de plaats.

En je geeft een hoeveelheid voer die je konijn in ongeveer een kwartier opeet. Dat ligt meestal tussen 10 en 15 gram per kilo konijn, maar dat is een kwestie van uitproberen. Als je blindedarmkeutels vindt, dan geef je te veel voer.

Het is niet de bedoeling dat konijnen de hele dag biks kunnen eten, dat gaat ten koste van het hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden zei Marjoleink:

En je geeft een hoeveelheid voer die je konijn in ongeveer een kwartier opeet. Dat ligt meestal tussen 10 en 15 gram per kilo konijn, 

Dit vind ik dus lastig. Vroeger at Pluisje 40 gram op binnen een kwartier, nu doet ze de hele dag over 20 gram. Dus let idd heel erg goed op de lichamelijke signalen. Goed hooi blijven eten, en geen diarree. Dan doe je het goed 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pipkin heeft wel gereageerd op het nieuwe voer. Ik heb dus weer wat meer oude gegeven. Al denk ik dat het ook ligt aan het feit dat ik hem gisterenavond (dus voor de nacht) teveel gegeven heb. Ik moet zelf ook erg wennen aan het fenomeen 'meerdere keren per dag kleine beetjes' en veel hooi. Dat moet nog even erin komen, ook bij mij. Dus nu over weer op kleine beetjes en het lijkt goed te gaan!

 

We blijven voorzichtig proberen.. 🙂 Heel erg bedankt jullie (weer!)  🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze 's ochtends brokjes, totaal 90 gram op 8 kilo konijn. Daar vallen ze op aan alsof ze een week niets gegeten hebben, en daarna gaan ze verder met het hooi. 's Avonds groente en weer vers hooi. De brokjes verspreid over de dag geven is prima hoor, maar hou dan even in de gaten of je konijn goed hooi eet. Hooi is het belangrijkste eten voor een konijn, en een konijn dat altijd hooi tot zijn beschikking heeft hoeft geen honger te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .