Spring naar bijdragen
Mira11

Cavia zeugje steliliseren?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb 4 cavia's waarvan 1 mannetje, hij is gecastreerd. Nu twijfel ik of ik mijn vrouwtjes wil laten steriliseren. I.v.m. latere gezondheidsproblemen, o.a. cysten aan eierstokken die enorm vaak voorkomen. Ook vraag ik me af of hun gedrag daardoor wat rustiger wordt. 

Ze wonen in 2 verblijven omdat 2 vrouwtjes(zusjes) heel erg pittig zijn naar de andere 2 cavia's. Graag wilde ik een klein groepje maar dat kan dus helaas niet. Naar elkaar zijn ze ook niet mis maar omdat ze allebei  zo pittig zijn gaat dat tot nu toe best goed. Naar mij en andere zijn ze tam en best vriendelijk. Mijn vrouwtjes zijn alle 3 ongeveer 8 mnd oud. Hun gezondheid vind ik belangrijker dan hun gedrag. Maar ik zou het niet erg vinden als dat een "bijwerking" is. Wie heeft er ervaring met het steriliseren van zeugjes en zou dat willen delen?

Bvd.  

Groetjes, 

Miranda

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar kom je vandaan. ?

het is inderdaad goed dames te laten castreren 

het is niet zo hele grote ingreep 

en het gedrag kan er van veranderen door dat ze niet meer bronstig worden 

in Vaassen zit het dap daar werkt Maurits bosgoed 

is dierenarts en fokker van cavia’s 

hij kan je er veel meer over vertellen 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-2-2020 at 23:12 zei Bunny1981@:

Waar kom je vandaan. ?

het is inderdaad goed dames te laten castreren 

het is niet zo hele grote ingreep 

en het gedrag kan er van veranderen door dat ze niet meer bronstig worden 

in Vaassen zit het dap daar werkt Maurits bosgoed 

is dierenarts en fokker van cavia’s 

hij kan je er veel meer over vertellen 

Hier ben ik het niet mee eens.

Het is voor een zeugje wel degelijk een grote ingreep, groter dan bij een konijn.

Op 2-2-2020 at 12:25 zei Mira11:

Hallo allemaal,

Ik heb 4 cavia's waarvan 1 mannetje, hij is gecastreerd. Nu twijfel ik of ik mijn vrouwtjes wil laten steriliseren. I.v.m. latere gezondheidsproblemen, o.a. cysten aan eierstokken die enorm vaak voorkomen. Ook vraag ik me af of hun gedrag daardoor wat rustiger wordt. 

Ze wonen in 2 verblijven omdat 2 vrouwtjes(zusjes) heel erg pittig zijn naar de andere 2 cavia's. Graag wilde ik een klein groepje maar dat kan dus helaas niet. Naar elkaar zijn ze ook niet mis maar omdat ze allebei  zo pittig zijn gaat dat tot nu toe best goed. Naar mij en andere zijn ze tam en best vriendelijk. Mijn vrouwtjes zijn alle 3 ongeveer 8 mnd oud. Hun gezondheid vind ik belangrijker dan hun gedrag. Maar ik zou het niet erg vinden als dat een "bijwerking" is. Wie heeft er ervaring met het steriliseren van zeugjes en zou dat willen delen?

Bvd.  

Groetjes, 

Miranda

Cystes komen inderdaad veel voor bij zeugjes, maar dat kan een goede cavia-kundige dierenarts prima wat aan doen zonder te opereren.

Ik heb namelijk een zeug met cystes op de eierstokken, dat hebben ze met een hormoon injectie plat gelegd. En dan leggen ze d.m.v een injectie de hele hormoonhuishouding plat. Mijn zeugje wordt dus ook niet meer bronstig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Het is voor een zeugje wel degelijk een grote ingreep, groter dan bij een konijn.

Cystes komen inderdaad veel voor bij zeugjes, maar dat kan een goede cavia-kundige dierenarts prima wat aan doen zonder te opereren.

Ik heb namelijk een zeug met cystes op de eierstokken, dat hebben ze met een hormoon injectie plat gelegd. En dan leggen ze d.m.v een injectie de hele hormoonhuishouding plat. Mijn zeugje wordt dus ook niet meer bronstig

12 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Dit is niet waar 

want er kan op twee manieren gesteriliseerd worden 

en de manier waarop onze dierenarts steriliseerd hoeven enkel twee kleine sneetjes gemaakt te worden .

en is vergelijkbaar met een castratie van een beer 

meer info mag ze me een privé bericht doen.

en geloof me ik heb jarenlange ervaring als eigenaar van een goed erkend staande cavia opvang 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Mijn dierenarts hoeft geen contact met jou op te nemen!!!!!

Mijn dierenarts is trouwens ook geen zij...

En hij doet curcus bij Eva, dus betrouwbaar genoeg.

Ik denk dat je niet leest

ik zeg tegen de topic plaatser contact met mij op kan nemen of met MIJN dierenarts 

Eva Stoffels zijn de meningen over verdeeld

en mijn advies is ook betrouwbaar genoeg 

ik run al 20 jaar een succesvolle opvang 

fijne avond 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor alle adviezen! De meningen zijn erg verdeeld. Ik vind het nog steeds een moeilijke beslissing. Heb voor nu even besloten om het niet te doen maar dat is nog geen definitief besluit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites