Spring naar bijdragen
Sterre Dane

nagels knippen konijn

Recommended Posts

Hoe moet je je nagels knippen van je konijn?

Dit is niet echt een discussie, maar meer een tip.

Zelf had ik heel veel moeite met het nagels knippen van mijn konijn. Elke keer sprong ze weg en was heel nerveus.

Op een gegeven moment waren de nagels zo lang dat we haast naar een dierenarts wilden gaan.

maar ik heb  een tip!!!!

Het was zomer en het konijn begon heel erg te stinken, we deden haar daarom in de douche, niet letterlijk douche maar meer de douche kop zachtjes over haar heen laten gaan. Ook hadden we speciale konijnen shampoo.

na het douche kwam ik op het idee haar nagels opnieuw proberen te knippen, omdat ze door het water er heel stil bij lag.

En dat lukte!!!🎉

Dus heb je problemen met het knippen van je konijn's nagels? Doe haar dan eerst eens onder de douche😉, dan is en haar nagels geknipt en ze is schoon.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat je een tip wil geven, maar je konijn nat maken is absoluut niet de manier om de nagels te knippen! Als je dat doet, raakt het konijn namelijk in paniek en komt het in een shock. Daardoor gaat het konijn inderdaad stil liggen en doet het alsof het dood is. Het klopt dus dat ze er dan stil bij ligt, maar het is echt niet gezond voor het beestje en dus ook echt niet diervriendelijk. Daarnaast is het ook gevaarlijk, omdat ook de ondervacht van het konijn nat wordt en die kan je niet goed genoeg droog krijgen. Daardoor kan het konijn kou vatten en ziek worden. Er zijn genoeg goede tips te vinden waarmee je de nagels prima kan knippen en als het ook daarmee niet lukt, zou ik toch echt naar de dierenarts gaan. Niet onder de douche dus! Nat maken of wassen van een konijn doe je alleen als het uiterst noodzakelijk is, d.w.z. als het diertje diarree of plakpoep heeft en het kontje zodanig onder zit dat het zichzelf niet meer schoon kan houden en er risico is op maden.

Een konijn dat stinkt is overigens niet goed en is een teken van ziekte. Een ziek dier moet je niet zomaar nat maken, maar eerst naar de dierenarts!

Bedankt dus voor de tip, maar helaas is dit echt niet de juiste manier en je kan er schade mee veroorzaken bij je konijntje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een konijn wassen is zeer en zeer stressvol, en geeft risico's voor de gezondheid. Dat moet je alleen doen, als het echt noodzakelijk is. Zelfs bij diarree moet je een konijn niet helemaal nat maken onder de douche, maar bij voorkeur alleen het kontje.

Als je een konijn nat maakt, verminder je zijn natuurlijke bescherming van zijn vachtje sterk. Een klein beetje tocht en kou veroorzaakt al snel een flinke weerstanddip, en dat kan er voor zorgen dat ze sneller ziek worden, bijvoorbeeld een luchtweginfectie krijgen, of dat een sluimerende EC besmetting de kop op steekt. En dat wil je voorkomen. Daarbij kan de stress van het wassen er voor zorgen dat ze gasaanvallen krijgen.  Eigenlijk de enige redenen waarom je een konijn volledig wast is bij sommige parasitaire huidaandoeningen of als je konijn onder de olie, verf of iets anders plakkerigs is komen te zitten, wat ze niet zelf kunnen verwijderen.

Dit het artikel over het wassen van je konijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/wassen-van-een-konijn/ 

Wat betreft de nagels: 

Inmiddels al een oud filmpje, de konijntjes op de foto leven al niet meer helaas. Maar op dit filmpje zie je hoe ik de nagels knip van mijn konijnen. Ik laat ze zo veel mogelijk in een normale houding staan, zodat er zo min mogelijk stress is.

Als je het lastig vind kan het fijn zijn hulp te vragen zodat één iemand twee handen heeft om het konijn vast te houden, en de ander twee handen om de nagels te knippen. Overigens is nagels knippen een handeling die dierenartsassistentes vaak ook kunnen, bij veel dierenartsen betaal je dus geen vol consult voor die handeling, maar een kleinere vergoeding. Als het dus echt veel gedoe en stress geeft, denk ik dat dat toch echt een slimmere oplossing is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voordat je knipt kijk je goed waar het leven in de nagel zit en waar dat ongeveer ophoudt. Je wilt natuurlijk niet in het leven van de nagel knippen, want dat doet bij het konijn pijn en het gaat dan bloeden.

Als laatste check duw je op het nageltangetje voor je écht doorknipt. Reageert het konijn als je met het tangetje druk op de nagel zet, dan heb je het tangetje waarschijnlijk toch op het leven van de nagel gezet. Dan knip je dus niet en kijk je of het konijn reageert als je de nagel iets langer zou laten. Reageert het konijn niet dan knip je door.

Bij konijnen die een ren hebben met tegels hoef je de nagels bijna nooit te knippen. Die slijten dan vanzelf af. Kijk wel of dat echt zo is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ga zoveel haat over mij heen krijgen, maar ik was Pluisje vrij regelmatig. laat ik er wel bij zeggen dat Pluisje het niet erg vind, volgensmij vind ze het zelfs wel leuk. ik leg een handdoek in bad, en die maak ik nat voor de grip. dan test ik de temperatuur van het water met mijn elleboog, dan zet ik de deur van mijn slaapkamer open, en dan loopt ze standaard naar de badkamer. ik zorg wel dat het raampje van de badkamer niet open is geweest die dag, dat de verwarming aan staat, en de vloerverwarming soms ook. ik zet de douchekop zachtjes en geef haar zelf de keuze wanneer ze eronder wilt. let op! de oren mogen niet nat worden, dus daar zorg ik dan ook voor. als ze nat is dan doe ik water en zeep in de verhouding 1:1 en dan met een borsteltje het in de vacht wrijven. daarna spoel ik haar goed uit, spoel ik de handdoek uit, en laat ik een laagje water in het bad lopen en geef ik haar een speeltje. hier gaat ze dan mee spelen. er is hier trouwens een trap in de badkamer die ik uit kan klappen, en dan kan Pluisje zelf kiezen wanneer ze er klaar mee is. als ze eruit komt droog ik haar af, wikkel ik haar even in een handdoek en dan trek ik een rompertje aan zodat ze enigsinds beschermd is tegen de kou. (die er niet is maar oke) en dan maakt ze wat binky's, gaat ze even eten, rondrennen, spelen en daarna springt ze op bed, en ga ik haar borstelen, en even haar nageltjes knippen. 

pluisje wil ook wel eens in bad als ik erin lig, maar dat mag niet, want dan is het water te heet, en ik was haar eigenlijk ook nooit als het niet hoeft. maar ons Pluizebolletje is heel slim, en duikt nog wel eens in een zak paprikachips, springt op de tafel en gooit daarbij een glas cola om, heeft in haar eigen blindedarmkeutels gelegen (meestal lukt dat nog wel met een babydoekje) of ze springt in de prullenbak.... dus ze word ongeveer 1x in de 4 a 5 maanden gewassen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Lienappelsien:

Voordat je knipt kijk je goed waar het leven in de nagel zit en waar dat ongeveer ophoudt. Je wilt natuurlijk niet in het leven van de nagel knippen, want dat doet bij het konijn pijn en het gaat dan bloeden.

Als laatste check duw je op het nageltangetje voor je écht doorknipt. Reageert het konijn als je met het tangetje druk op de nagel zet, dan heb je het tangetje waarschijnlijk toch op het leven van de nagel gezet. Dan knip je dus niet en kijk je of het konijn reageert als je de nagel iets langer zou laten. Reageert het konijn niet dan knip je door.

Bij konijnen die een ren hebben met tegels hoef je de nagels bijna nooit te knippen. Die slijten dan vanzelf af. Kijk wel of dat echt zo is. 

pluisje reageert altijd. terwijl ik nog nooit in het leven heb gezeten. daarom doe ik het altijd met zn tweeen zodat we haar zo stil mogelijk kunnen houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haat lijkt me nergens voor nodig, aangezien je volgens mij niet de intentie hebt om je konijn te pesten, maar het klinkt alsof Pluisje een babypop is in plaats van een konijn.

Ik denk trouwens eerlijk gezegd dat ze  niet in een zak paprikachips duikt omdat ze in bad wil, maar omdat ze denkt dat het eten is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Marjoleink:

Haat lijkt me nergens voor nodig, aangezien je volgens niet de intentie hebt om je konijn te pesten, maar het klinkt alsof Pluisje een babypop is in plaats van een konijn.

Ik denk trouwens eerlijk gezegd dat ze  niet in een zak paprikachips duikt omdat ze in bad wil, maar omdat ze denkt dat het eten is.

dat klopt. paprikachips is haar lievelings. maar bij gebrek aan beter is bolognese ook goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Chips is geen voedsel dat geschikt is voor konijnen. Douchen is geen goed idee voor konijnen, zoals ik in een eerdere post heb uitgelegd. Ik snap niet hoe je het beste kan willen voor je konijn, maar dat soort dingen toestaat / doet? Daar doe je Pluisje echt geen plezier mee. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Marjoleink:

Gewoon zorgen dat ze er niet bij kan komen. Pakken wat je op wilt eten en dan de zak wegleggen dus. 

En ja , nu klink ik als een moeder😂

Haha, nou mijn moeder klinkt wel anders.... Iris doe dit, Iris doe dat😂😂 maar we hebben een hoogpolig tapijt. Daar word nog wel eens wat gevonden, en ze gaat heel schattig op schoot liggen, en dan haalt ze mijn ouders wel eens over😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites