Ga naar inhoud

Voedster mogelijk drachtig


Njinok

Aanbevolen berichten

Ik twijfelde een beetje of ik dit topic hier moest plaatsen of bij "Hulp bij onverwachtse nestjes", maar aangezien het nog niet zeker is heb ik hem hier geplaatst. 

Wij hebben in december twee Duitse Reuzen gekocht, een rammelaar en een voedster. De konijnen hebben wij nadat we ze gekocht hebben van elkaar gescheiden omdat we geen risico wilden nemen wat betreft het krijgen van een nest. Echter hebben mijn konijnen op zondag 05 januari toch even bij elkaar kunnen zitten doordat mijn neefjes de konijnen in een onoplettend moment "even lieten knuffelen". Ik kan me echt voor m'n kop slaan dat ik er niet constant bij ben gebleven, maar daar kan ik helaas niets meer aan veranderde. We hebben direct contact opgenomen met de fokker en deze zei ons dat onze voedster op dat moment (13 weken oud) nog niet vruchtbaar kon zijn, de ballen van mijn rammelaar waren op dat moment al wel ingedaald. 

 

Nu hopen we natuurlijk van harte dat ze niet drachtig is en we met de schrik vrij zijn gekomen, maar haar gewicht is wel redelijk veel toegenomen in deze periode. Ze is echt een stuk kleiner dan onze rammelaar, maar op dit moment wegen ze beide 4,5 kg. Ik ben nu erg benieuwd of het zin heeft om met haar langs de dierenarts te gaan om eventueel een röntgenfoto te laten maken en te bespreken of abortus nog een optie is of dat dit al te laat is en we het beter kunnen afwachten en duimen. Laat ik voorop stellen dat ik geen voorstander ben voor onnodige straling voor een konijn, maar het feit dat ze nog zo jong is doet me wel een beetje twijfelen of het niet verstandig is te weten of er iets in zit. Graag hoor ik jullie advies omtrent deze kwestie. Mocht abortus nog mogelijk zijn in een verder stadium van de dracht (ze zou dan aanstaande zondag op 28 dagen zitten) dan neem ik uiteraard contact op voor een afspraak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben je nu al te laat voor. Als de leeftijd klopt is de kans ook echt klein dat ze drachtig is. Grote konijnen zijn doorgaans later vruchtbaar en het is voor kleine konijnen al vrij ongewoon dat voedsters met dertien weken vruchtbaar zijn. Op deze leeftijd is het ook normaal dat ze hard groeien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote konijnen zijn over het algemeen iets later in de ontwikkeling dan de kleine konijnen, dus hopelijk is er niets aan de hand.  Het kan wel, maar de kans is klein, gelukkig.

 

Voor abortus / castratie ben je inderdaad al te laat, dat kan echt alleen aan het begin van de zwangerschap. Het is nu dus een kwestie van afwachten en zorgen dat ze voldoende rust en ruimte heeft om een nest te kunnen krijgen, verschoon het hok vrijdag of zaterdag nog even goed voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties, dat stelt me in ieder geval al wat meer gerust. Dat de kans klein is, is al een geruststellende gedachte. We houden haar goed in de gaten en zorgen ervoor dat het hok schoon is voor zondag, maar dat houden we eigenlijk altijd wel erg netjes omdat ze momenteel nog binnen verblijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .